Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2022, 18:20   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Stand NIO vs. XPeng beide vanaf september in Noorwegen

Een draadje over 2 Chinezen die direct gaan concurreren, niet alleen in China...

• De eerste NIOs ES8 (grote SUV) kwamen 30 september in Noorwegen aan, en waren al sinds ~ mei bestelbaar.

• Bij XPeng G3 (SUV/CUV) was het ongeveer ook zo, maar de eerste 100 G3 kwamen pas 15 september 2021 met de boot aan. (waren wel veel eerder aangekondigd maar wslk was de productie nog niet voldoende, en de Chinezen willen ook hun XPeng...)

(*links, zelfs filmpjes kan ik plaatsen)

• Dus 15 dagen eerder voor XPeng wat eigenlijk verwaarloosbaar is voor de totale verkoop 2021.

- Want beide merken willen Europa veroveren en beginnen beide voorlopig enkel in Noorwegen.

- NIO biedt ook de batterij-als-service aan (en batterij-swapstation) en drukt daardoor de aankoopsprijs met ongeveer € 9.000 omgerekend. Volgens NIO / geruchten zouden de meeste Noorwegers die een NIO kiezen (90%?) die formule genomen hebben, dus ze kopen de wagen zonder batterij (en betalen een relatieve maandelijkse huurprijs, de batterijwissel zal dan gratis zijn?). Link helemaal onderaan.
Maar natuurlijk kan men elke NIO ook (snel)laden aan andere snelladers.

- XPeng biedt dat niet aan en zal zijn hardware/laadsnelheden nu wel geoptimaliseerd hebben voor de DC-snelladers met CCS-standaard.
(want de eerste tests in augustus 2020 door Nyland (puur Chinese versie) waren allesbehalve snel)

• De vraag is wie van de twee levert er zodanig genoeg om te starten en bij de Noorse klant indruk te maken, en dat in EV-land nummer 1. Hoeveel bestellingen en vooral uitleveringen waren er? Hoe zijn de vooruitzichten 2022? XPeng blijkt voorlopig sneller te groeien en heeft meer dan 2,5 maal zoveel wagens in Europa verkocht (enkel NO voorlopig)

Dat is gemakkelijk te checken omdat Noorwegen zijn inschrijvingscijfers elke dag ververst en we hebben maar 2 specifieke modellen die gemakkelijk te vinden zijn. Rangschikking per algemeen totaal. (januari 2022 = 0)
Citaat:
https://elbilstatistikk.no/

Plaats. Merk Model | Totaal | december 2021
...
58. XPENG G3 | 522 | 30
...
79. NIO ES8 | 199 | 67
- Nog een weetje over deze modellen, beide zijn de eerste modellen respectievelijk in 2018, de productiestart van de NIO ES8 was wel ~ 5 maanden vroeger dan de XPeng G3 die 57 cm korter is. Prijzen Noorwegen zijn te vinden, plak ik onderaan.

* NIO: https://topelectricsuv.com/news/nio/...s-launch-plan/
* XPeng:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=KgqXWJJaJSc
The first 100 Xpeng G3 to the Norwegian market just arrived - Electric Motor News n° 27 (2021) Premiere am 15.09.2021
* Van "the battle" zijn talrijke links te vinden, sinds halfweg 2021 al, ook BYD speelt mee.
Citaat:
https://news.cgtn.com/news/2021-10-0...bZm/index.html

Explainer: Why Chinese EV companies are using Norway as a global pilot

https://technode.com/2020/11/06/chin...ope-expansion/
Updated 14:37, 06-Oct-2021

Chinese EV makers face uphill battle with Europe expansion

by Jill Shen and Shi Jiayi Nov 6, 2020
Citaat:
https://cnevpost.com/2021/09/30/nio-...rental-option/

The NIO ES8 SUV will start at NOK 609,000, or about $69,300, in Norway. By comparison, in China, the model starts at RMB 468,000, or about $72,200, before subsidies in China.

Specifically, the starting price for the ES8 with the 75-kWh standard range battery is NOK 609,000, and it offers a WLTP range of up to 375 km.

The long-range version with the 100-kWh pack starts at NOK 679,000 and offers a WLTP range of up to 500 km.

NIO has also brought its battery leasing service BaaS to Norway, under which the starting price for the 75-kWh model is reduced to NOK 519,000 and the user pays NOK 1,399 per month for the battery lease.

Under the BaaS program, the starting price for the 100-kWh model is reduced to NOK 519,000, with a monthly battery rental fee of NOK 1,999.

Models with the 100-kWh pack will be available in March 2022, and the 75-kWh version will be available in July 2022.

For Norwegian consumers, the immediately available ES8 model is the Signature Edition with the 100-kWh pack, which starts at NOK 759,000. If customers choose BaaS, the starting price for this model is reduced to NOK 599,000 and the monthly battery lease costs NOK 1,999.
De veel compactere XPeng G3 heeft ook 2 batterijversies en de basisprijs bedraagt maar 243.772 NOK

Citaat:
https://motowheeler.com/no/electric-cars/xpeng-g3-34

Xpeng G3Xpeng G3 Price in Norway is 243,772, on this page you can find the best and most updated price of G3 in Norway with detailed specifications and features

The Xpeng G3 is available with a choice of two batteries pack. Its Long Range model was released on July 2021 with a larger 66.5 kWh battery claimed range of 550 km, while the 50.5 kWh batteries give the range of 401 km. The electric motor is used 2nd Generation Permanent Magnet Synchronous Motor.
Of de XPeng website van Noorwegen: (prijzen veranderen wel sens)
https://no.heyxpeng.com/pages/g3

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2022 om 18:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 19:34   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard BYD Tang speelt ook mee...

De electrische BYD Tang II SUV mag er ook nog bij voor de "Chinese battle in Europa", te beginnen in Noorwegen.

Is met 4,87 m 15 cm korter dan de NIO ES8 met een vergelijkbare prijs (vanaf 599.990 NOK) dus speelt in hetzelfde segment. Waar de compacte XPeng G3 2 segmenten lager speelt met 4,45 m en 360.000 NOK voor zijn long range. (NOK/10 = €)

bron: https://topelectricsuv.com/news/byd/byd-tang-ev-norway/

Waar ik zie dat die E-Tang reeds 12 augustus uitgeleverd werd in Noorwegen, of ruim een maand eerder dan XPeng en 6 weken eerder dan NIO.

Rangschikking Noorse inschrijvingen volgens algemeen totaal. (januari 2022 = 0)

Plaats. Merk Model | Totaal | december 2021 | --- (sinds)
...
46. BYD Tang | 1020 | 183 |--- (12 augustus)
...
58. XPENG G3 | 522 | 30 | --- (15 september, datum boot)
...
79. NIO ES8 | 199 | 67 | --- (30 september)

https://elbilstatistikk.no/

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2022 om 19:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 20:44   #3
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Er is nog een Chinese leverancier bij de Noren ......"Seres" ......vergeten .....of moet je daar oooooooook bewijzen van zien Michele ?

Laatst gewijzigd door chris k : 2 januari 2022 om 20:45.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 20:59   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Er is nog een Chinese leverancier bij de Noren ......"Seres" ......vergeten .....of moet je daar oooooooook bewijzen van zien Michele ?
Doe maar, en vul maar netjes mijn post aan.

Met alle echte Chinese merken die je kunt vinden. (hoofdkwartier China)

Of kun je dat niet?

Hier de link waar je al de Chinese modellen die tem 2021 ingeschreven zijn in Noorwegen kunt vinden, toch de top 100:

https://elbilstatistikk.no/ waar staat dat model van "Seres" ? buiten de top 100 ?

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2022 om 21:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 21:02   #5
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Doe maar, en vul maar netjes mijn post aan.

Met alle echte Chinese merken die je kunt vinden. (hoofdkwartier China)

Of kun je dat niet?

Hier de link waar je al de Chinese modellen die tem 2021 ingeschreven zijn in Noorwegen kunt vinden, toch de top 100:

https://elbilstatistikk.no/ waar staat dat model van "Seres" ? buiten de top 100 ?
Seres was er sneller dat de door uw vernoemde ....met SF3 dacht ik .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 21:13   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Seres was er sneller dat de door uw vernoemde ....met SF3 dacht ik .
Je dacht?

Vul maar aan hoor.

Maar (personen)automerken die zelfs de top 100 EV niet halen in Noorwegen die doen voorlopig niet mee.

Maxus en Yutong zijn ook Chinese merken van respectievelijk bestelwagens en bussen en zelfs die halen de top 100.
Klein beetje serieus blijven hé, deze draad gaat alvast over personenwagens.

De Yutong Zk6128bevg of E-bus werd 89 maal ingeschreven in Noorwegen en haalde de 96e plaats.
De MAXUS e-DELIVER 3 zelfs op de 47e plaats met 1007 inschrijvingen of >5 maal NIO ES8...

Aan deze oude link (4 januari 2021) kan ik zien dat Seres alvast geen hoofdkwartier heeft in China en toen nog niet op de markt van Noorwegen geraakt is, wel in andere EU-landen.

Citaat:
4 jan 2021

Sino-American Seres launches electric crossover in Europe

After SAIC-owned MG Motor, Seres is the second Chinese brand to have Fleet ambitions for Europe. It launches the Seres 3, a compact electric cross-over the size of the Kia e-Niro, Peugeot e-2008 and Opel Mokka-e.

Seres, like Tesla, is headquartered in Silicon Valley (USA), but its funding is Chinese. As a subsidiary of Chongqing Sokon Industry Group, it now has seven R&D locations in the US, China and Japan, among others. All R&D sites focus on intelligent e-drive technology, vehicle technology, next generation battery technology and lightweight design.

Seres was founded in January 2016 and has been producing electric cars in Chongqing, China since 2017. In the same year, Seres bought an assembly plant in Mishawaka, Indiana from AM General, which used to produce the Hummer H2 and the Mercedes-Benz R-Class.

The first Seres available in Western Europe will be the Seres 3, a compact SUV the size of the MG ES and Kia e-Niro. It is powered by a 120kW electric motor and a battery pack worth 54kWh enables it to drive 329 kilometres on a single charge (WLTP standard).

Interestingly, Seres uses environmentally friendly cobalt-free lithium iron phosphate batteries (LiFePO4). This allows the batteries to charge faster while they are more stable and have a longer service life. They are also fireproof in case of damage, Seres claims.

The Seres 3 comes with an 8-year or 120,000-km warranty on the battery pack. The flawless operation of the rest of the vehicle is guaranteed during 5 years without mileage limitation. Seres is available in Belgium, France, Germany, the Netherlands and Sweden, with more countires following later this year.
Alvast nog niet in de top 100 Noorwegen (alle jaren), tenzij de tikduivel van die Noorse site de Seres vergeten heeft. Alles kan.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Seres_(automobiles)

Manufacturing/R&D facilities

Seres was founded as SF Motors in Santa Clara, California in January 2016 as a company focused on producing electric vehicles. In early 2017, SF Motors’ parent company, Sokon Industry Group, was granted production permits from the Chinese government to produce electric vehicles.[4]

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2022 om 21:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 09:10   #7
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

@ Michele

De Limburgse collega's die ik had waren vriendelijk en behulpzaams mensen en hadden zeker zo geen boerse en kleinerende en arrogante mannieren zoals jij hier regelmatig neerpent.....

Voor 2022 en volgende jaren :
-leer eens toe te geven dat je fout bent .
-en wat vriendelijk a.u.b.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 09:46   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
@ Michele

De Limburgse collega's die ik had waren vriendelijk en behulpzaams mensen en hadden zeker zo geen boerse en kleinerende en arrogante mannieren zoals jij hier regelmatig neerpent.....
Als onbeschoftheid en arrogantie kan dit wel tellen.

Citaat:
Voor 2022 en volgende jaren :
-leer eens toe te geven dat je fout bent .
-en wat vriendelijk a.u.b.
Alle collega's die ik had (ook buitenlandse) konden hun ongelijk altijd toegeven als men netjes aantoonde dat ze ongelijk hadden, en andersom ik natuurlijk ook mijn ongelijk, in mijn diverse technische jobs was er er wel altijd het fysiek resultaat die tot dat besluit kwam. Uiteraard hadden soms beide een deel gelijk en zelden beide evenveel (on)gelijk. Alle moeten uit hun fouten leren, dan maakt men minder fouten.

Mss kan het aan mijn ex-leidinggevende jobs liggen dat ik bij sommigen te zelfverzekerd overkom. Het is nu eenmaal zo dat minder ervaren collega's van de leidinggevende verwachten dat je beslissingsverantwoordelijkheid neemt. Anders val je rap door de mand bij jouw team en nog rapper bij jouw hogere chef.


Dat jij alweer op de man gaat spelen omdat je weinig bijbrengt aan een draad verrast me eigenlijk niet. Het gaat hier enkel over cijfers en Chinese automerken die in Europa willen verkopen.

Iedereen is welkom een bijdrage te leveren met zijn mening of de Chinese merken überhaupt van betekenis kunnen zijn op de Europese markt. Noorwegen is hun eerste target.

@ Chris k,

als je "een vriendelijksdraad" wilt openen onder het thema 'mobiliteit en verkeersveiligheid', ga je gang.

Ik ben overigens sterke voorstander van hoffelijkheid in het verkeer als de verkeersregels dat toelaten. De gulden middenweg zegt men zo schoon.

Ik denk altijd eerst bij mezelf dat ik een fout in het verkeer kan maken, maar tegelijkertijd dat ook andere fouten kunnen maken waar men op voorbereid moet zijn. Preventief en vooruitziende dus...

Hopelijk komt dat niet arrogant en boers over bij jou.

Dus back on topic. Hoe was de stand weer?

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 10:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 11:13   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Aanvulling:

- De NIO batterijhuur-formule (Baas-program) waar men ook gebruik kan maken van nog (voorlopig beperkt aantal) wisselstations (voorlopig enkel Oslo) kost 140 € per maand en "bespaart" men 9000 € op de aankoop, voor de 75 kWh versie, dit wordt pas ingevoerd in juli 2022, hopende dat men meer swapstations gebouwd heeft.

- Bij de 100 kWh versie is dat 200 €/maand en 16.000 € "uitgespaard" in aankoop, wordt reeds ingevoerd in maart 2022, hopende dat men meer swapstations gebouwd heeft.


https://cnevpost.com/2021/09/30/nio-...rental-option/

ff rekenen voor de kassa van de Noren en van NIO: (zonder commentaar)

- 9.000/140 = na 64,3 maanden na 5 jaar en goed 4 maanden terugbetaald.
- 16.000/200 = na 80 maanden of na 6 jaar en 8 maanden terugbetaald.

Voor EV-autoleningen in Noorwegen betaald men 2,75 % effectieve jaarlijkse intrest, is relatief duur vergeleken met hier.

Of vb 5 jaar afbetalen en 15.000 € lenen kost € 1500 extra op 5 jaar of 1500/60 maanden of 25 € per maand.
Citaat:
https://www.sparebank1.no/nb/ostland...til-elbil.html

Priser og vilkår på grønt billån
Fra 2,75 %
Inntil 8 års nedbetalingstid
Minimum 20 % egenkapital
Lånet leveres av SpareBank 1 Finans Østlandet

Priseksempel: Nom fra 2,75%, eff fra 4,30 %, 35 % EK, 150.000 o/5 år, kostnad: 14.967, Totalt: 164.967,-
Dubbelcheck: http://www.renteberekenen.be/index.p...submit=bereken

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 14:22   #10
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als onbeschoftheid en arrogantie kan dit wel tellen.


Alle collega's die ik had (ook buitenlandse) konden hun ongelijk altijd toegeven als men netjes aantoonde dat ze ongelijk hadden, en andersom ik natuurlijk ook mijn ongelijk, in mijn diverse technische jobs was er er wel altijd het fysiek resultaat die tot dat besluit kwam. Uiteraard hadden soms beide een deel gelijk en zelden beide evenveel (on)gelijk. Alle moeten uit hun fouten leren, dan maakt men minder fouten.

Mss kan het aan mijn ex-leidinggevende jobs liggen dat ik bij sommigen te zelfverzekerd overkom. Het is nu eenmaal zo dat minder ervaren collega's van de leidinggevende verwachten dat je beslissingsverantwoordelijkheid neemt. Anders val je rap door de mand bij jouw team en nog rapper bij jouw hogere chef.


Dat jij alweer op de man gaat spelen omdat je weinig bijbrengt aan een draad verrast me eigenlijk niet. Het gaat hier enkel over cijfers en Chinese automerken die in Europa willen verkopen.

Iedereen is welkom een bijdrage te leveren met zijn mening of de Chinese merken überhaupt van betekenis kunnen zijn op de Europese markt. Noorwegen is hun eerste target.

@ Chris k,

als je "een vriendelijksdraad" wilt openen onder het thema 'mobiliteit en verkeersveiligheid', ga je gang.

Ik ben overigens sterke voorstander van hoffelijkheid in het verkeer als de verkeersregels dat toelaten. De gulden middenweg zegt men zo schoon.

Ik denk altijd eerst bij mezelf dat ik een fout in het verkeer kan maken, maar tegelijkertijd dat ook andere fouten kunnen maken waar men op voorbereid moet zijn. Preventief en vooruitziende dus...

Hopelijk komt dat niet arrogant en boers over bij jou.

Dus back on topic. Hoe was de stand weer?
Lees al uw berichten eens na en tel eens op hoeveel keer je kleinerende woorden neerpent zoals "trolleman enz....." besef je dat zelf wel ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 15:24   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Lees al uw berichten eens na en tel eens op hoeveel keer je kleinerende woorden neerpent zoals "trolleman enz....." besef je dat zelf wel ?
Trolleman heb ik nog nooit gebruikt.

Trollolo of Trololo wel, zoals iedereen wel eens doet tegen iemand die er plezier aan heeft te trollen over een onderwerp, of ook opzettelijk met stropoppen en red herrings begint te strooien.

Definitie trol: https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Jij bent dus nu off-topic bezig, en je speelt alweer op de man.

Doe je het nog een keer zet ik je een tijdje op negeer. (dat mag trouwens iedereen)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 15:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 16:00   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Een simpel Swapsation 2.0 van NIO zou maar liefst 2,5 miljoen RMB kosten of ongeveer 350.000 €, en dat in China...

Maar ze zouden uit de kosten komen bij een bepaalde minimum bezettingsgraad van minimum 35% voor break even (op 24hr is dat niet min, volgens NIO zou men 65% halen, wel in China...), en uiteraard rekenen ze erop dat de consument meer dan 6 gratis batterijwissels doet per maand, want dan moet er volle pot betaald worden per kWh.

Bronnen (Nio) en berekening bij 70 kWh bijladen gemiddeld:
Citaat:
https://cnevpost.com/2021/10/08/anal...strain-on-nio/

In her report, Yu said that the cost for NIO to put a second-generation battery swap station into operation is about RMB 2.5 million and gave a calculation model for the operation of the facility:

NIO's single second-generation battery swap station costs about RMB 2.5 million to build, with a daily service capacity of about 312 times/day. Its single rate = (RMB 0.39 + local electricity rate) * electricity consumption. It is assumed that each battery needs to be charged 70 kWh each time.

Citaat:
We make the following assumptions:

Its service life is 8 years (corresponding to an annual depreciation cost of RMB 312,500).

The labor cost of a single battery swap station is RMB 250,000 (1-2 people, ideally unattended).

Other costs are RMB 100,000, which corresponds to an annual operating + depreciation cost of RMB 662,500.

Because electricity costs are accounted for on both the revenue and cost side, we exclude both.
According to Yu's calculation, assuming that the utilization rate of NIO's battery swap stations is 65 percent, a single battery swap station can achieve break-even when the service charge rate reaches 35 percent.
Citaat:
https://www.motorbiscuit.com/nio-ele...-technologies/

These battery swaps aren’t free, but they’re certainly cheap. For just $150 (or 980 Chinese Yaun) a month, you get access to six swaps a month, which should be more than enough for city and highway driving. To put into perspective how many miles per month a Nio can get, we ought to look at their lineup.
Ik had eens iets gepost dat een groot Tesla Suc station met 32 laadpunten aan 250 kW maar $ 280.000 kost... aja hier post # 67
Citaat:
$ 277.441 is de totale kost van een groot Tesla laadstation in Nevada.
Het gaat over 32 zware laadpunten van 250 kW max (V3-Suc).

https://forum.politics.be/showthread.php?t=259887 #67
En Tesla maakt winst bij de meeste Teslas die willen snelladen. Buiten die early adopters aankoop vóór april 2017, en dus enkel bij de topmodellen model S en model Y. Het gros is sowieso model 3 en Y.

Soit als NIO -als enige- meent het wat anders te moeten doen als de rest van de wereld, nog veel (financieel) succes gewenst in Europa. Ik heb graag bedrijven die het anders proberen als de eenheidsworst.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2022 om 16:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 19:01   #13
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Ik heb zelf maar actie ondernomen en "Micele " maar op negeerlijst gezet ...ben zijn reactie kotsbeu als je dezelfde mening niet hebt .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2022, 19:40   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

NIO neemt de beste start in Noorwegen, toch enkel vandaag, 1e verkoopsdag 2022.

Citaat:
NIO ES8 +5 (totaal 204)
BYD Tang +4 (totaal 1024)
Xpeng G3 +1 (totaal 523)

https://elbilstatistikk.no/ Data last updated: 2022-01-03 18:53:02
na 4 weken nog eens kijken.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2022, 12:04   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Faw Ehs9...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
NIO neemt de beste start in Noorwegen, toch enkel vandaag, 1e verkoopsdag 2022.

na 4 weken nog eens kijken.
Er is een Chinese nieuwkomer in Noorwegen, ingeschreven onder de naam FAW EHS9, het is wel een heel grote luxe SUV, beetje de Chinese E-Bentley of RR...

https://www.autovisie.nl/nieuws/voll...aar-nederland/

Na NIO ES8, BYD Tang, XPeng G3 kunnen we die FAW EHS9 ook volgen, want reeds 10 inschrijvingen op enkele dagen 2022.
(algemeen totaal slechts 31, is pas okt-nov 2021 in NO)

https://elbilstatistikk.no/

Wie de Chinese RR sfeer eens wil zien, Bjorn Nyland heeft in oktober reeds met die "luxe-tank" geoefend:
Interieur van de 6-zit : https://www.youtube.com/watch?v=THQ8NbPJByQ
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=XEAgeNA_4mc
Hongqi E-HS9 prototype test drive
17.10.2021

Laatst gewijzigd door Micele : 6 januari 2022 om 12:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2022, 10:14   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

De voorlopige Chinese EV-stand na 24 dagen 2022 in Noorwegen:

1. FAW EHS9 : 67 kijk eens aan de Chinese E-Bentley voorlopig eerste (algemene plaats 21)
2. BYD Tang : 64 (algemeen pl.22)
3. XPENG G3 : 28 (de compacte goedkope CUV loopt niet echt, alg. plaats 37)
4. NIO ES8 : 24 (alg. 39) prijs/kwaliteit te duur voor de Noren? Swap stations wiewiltdatnu? Of wachten de Noren op de compactere SUVs van NIO?

N.B. De dure NIO ES8 - zelfs 100 kWh versie - haalde maar de 27e plaats op 44 of 11h25 ober de 1000 km en dat bij gunstige 15°C :
https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

Citaat:
https://insideevs.com/news/540943/ni...0km-challenge/

The NIO ES8, recently introduced in Norway, was recently tested by Bjørn Nyland over a distance of 1,000 km (621 miles).

It's a proper SUV in terms of size and interior space, equipped with big 21" wheels, which directly affects its energy consumption.

The tested version is equipped with a 100 kWh battery, but according to Bjørn Nyland's estimates, the available battery capacity is just 89.7 kWh, which means that the buffer is over 10%. WLTP range of this car is up to 500 km (311 miles).

The result is 11 hours and 25 minutes (after deducting time wasted on broken IONITY chargers), which is average - not even close to the fastest EVs on the market. The car required 5 fast charging stops.

At an average speed of 87.6 km/h (54 mph), the average energy consumption was 318 Wh/km (512 Wh/mile), which is 318 kWh total over 1,000 km. Bjørn Nyland called the NIO ES8 the thirstiest electric car ever tested, aside from vans.
De beste SUV/CUV of de Tesla model Y LR (9h45) was 1 uur 40 min sneller op 1000 km, incl snelladen. In ~dezelfde omstandigheden 102,6 kmh gemiddeld met amper 70 kWh bruikbaar (model Y made in China):
Citaat:
https://insideevs.com/news/531162/mi...-bjorn-1000km/
Bjørn Nyland utilized the high efficiency of the Model Y to drive faster - on average at 102.6 km/h (64 mph). With an energy consumption of 207 Wh/km (333 Wh/mile), it's also one of the most efficient EVs. The total usage was 207 kWh.

During the run, the fully charged car was charged six times along the way (sometimes just for a short while). That is because the charging power decreases at a higher State of Charge (SOC) and the optimal thing is to charge more times but for shorter periods - only up to some level. Additionally, the available battery capacity is around 70 kWh, several kWh less than expected (compared to Model 3).

Test conditions:
Start: 100% State of Charge (SOC)
Temperatures: 13-21°C (17°C on average)
Total time: 9 hours and 45 minutes
Average speed (total): 102.6 km/h (64 mph)
Average energy consumption: 207 Wh/km (333 Wh/mile)
Number of stops for charging: 6
Date / Notes: 04.09.2021

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2022 om 10:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 13:59   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De voorlopige Chinese EV-stand na 24 dagen 2022 in Noorwegen:

1. FAW EHS9 : 67 kijk eens aan de Chinese E-Bentley voorlopig eerste (algemene plaats 21)
2. BYD Tang : 64 (algemeen pl.22)
3. XPENG G3 : 28 (de compacte goedkope CUV loopt niet echt, alg. plaats 37)
4. NIO ES8 : 24 (alg. 39) prijs/kwaliteit te duur voor de Noren? Swap stations wiewiltdatnu? Of wachten de Noren op de compactere SUVs van NIO?
Nieuwe stand januari 2022 Noorwegen, FAW klimt naar 15 plaats, net onder VW ID.3...

1. FAW EHS9 : 109 kijk eens aan de Chinese E-Bentley voorlopig eerste (algemene plaats 15)
2. BYD Tang : 74 (algemeen plaats 22)
3. XPENG G3 : 35 (de compacte goedkope CUV loopt niet echt, alg. plaats 35)
4. NIO ES8 : 24 (daalt naar 44e plaats, idem Mini Cooper Se ook 24)

https://elbilstatistikk.no/

Laatst gewijzigd door Micele : 28 januari 2022 om 13:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2022, 11:14   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

In Noorwegen verkopen ze in putje winter ook massaal BEVs... (~65% aandeel van totale automarkt in januari).
De trend blijft vooral SUV/CUVs.
Noorwegen zal in de loop van februari '22 de kaap van 500.000 BEV overschrijden. Het personwagenpark van ~2,8 milj. zal dan bijna 18% BEVs tellen, de 20% (560k) zal in de loop van H1-2022 overschreden worden, Noorwegen kreeg gemiddeld per maand ~13.000 BEV erbij (aug-dec-'21)

De 4 beste "Chinese wagens" in perspectief tov de top 10, rangschikking-inschrijvingen-januari 2022 (momenteel).
NIO ES8 is van zijn laatste plaats weg.

Pl.| merk-model : aantal januari (december 2021)

1. Audi Q4 e tron: 555 (564)
2. Hyundai Ioniq 5: 449 (478)
3. Skoda Enyaq : 405 (594)
4. VW ID.4 : 361 (712)
5. BMW iX : 358 (681)
6. Kia EV6 : 324 (104)
7. Nissan Leaf: 273 (781)
8. Ford Mustang-E: 272 (325)
9. Kia Niro : 264 (411)
10. Hyundai Kona: 254 (306)

17. FAW EHS9 : 128 (21)
22. BYD Tang : 89 (197)
31. NIO ES8 : 44 (67)
37. XPeng G3: 37 (32)


41. Tesla model 3 : 29 (1.969)
51. Tesla model Y : 14 (2.377)

https://elbilstatistikk.no/

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2022 om 11:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2022, 09:50   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De voorlopige Chinese EV-stand na 24 dagen 2022 in Noorwegen:

1. FAW EHS9 : 67 kijk eens aan de Chinese E-Bentley voorlopig eerste (algemene plaats 21)
2. BYD Tang : 64 (algemeen pl.22)
3. XPENG G3 : 28 (de compacte goedkope CUV loopt niet echt, alg. plaats 37)
4. NIO ES8 : 24 (alg. 39) prijs/kwaliteit te duur voor de Noren? Swap stations wiewiltdatnu? Of wachten de Noren op de compactere SUVs van NIO?
N.B. De dure NIO ES8 - zelfs 100 kWh versie - haalde maar de 27e plaats op 44 of 11h25 ober de 1000 km en dat bij gunstige 15°C: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Opfrissing: https://elbilstatistikk.no/

• De 4 Chinese merken, behalve FAW EHS9 -de Chinese Bentley-, verkopen nog altijd moeilijk in Noorwegen. De FAW haalt nu zelfs de top 15.

Nieuwe stand per 2 maart 2022:

1. FAW EHS9 : 400 (algemeen pl. 14) de "Chinese E-Bentley" blijft eerste, tussen de Europese middenmoot Mercedes en Volvo)

2. BYD Tang : 195 (algem. pl. 21) E-SUV 2e generatie+refresh, 4,87m lengte.

3. NIO ES8 : 152 (alg. 25) prijs/kwaliteit niet in de smaak bij de Noren? Ondanks lokaas batterij-huur-formule/batterijwisselstations.

4. XPENG P7 : 114 (alg. plaats 30) limousine 4,88 meter, 3 batterijversies.

5. XPENG G3 : 89 (alg. plaats 36), de compacte goedkope CUV valt blijkbaar niet in de smaak, de duurdere middenklasse-limousine P7 neemt al over)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 maart 2022 om 09:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2022, 18:27   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

NIO zakt verder weg naar laatste laatste plaats van de 4 Chinese merken.

Hun huurformule voor de batterij en batterijwisselstations maakt voor de Noor geen verschil. Nissan Leaf heeft dat in het verleden ook aangeboden.

In Europa worden voorlopig enkel in Noorwegen deze merken aan klanten verkocht. In andere landen kan er hier en daar wel een showroom model ingeschreven zijn, Nederland heeft 2 P7 van XPeng ingeschreven in februari.

Stand 2022 momenteel.

Citaat:
BRAND : total
MODEL: jan feb maart | totaal

FAW : 530
EHS9: 174 205 151 | 530

BYD : 280
ETP3 : 17 10 5 | 32
TANG: 96 89 63 | 248

XPENG : 243
G3: 45 42 32 | 119
G3I: - 2 - | 2
P7: 18 96 8 | 122

NIO : 197
ES8: 55 91 51 | 197

https://eu-evs.com/pivot

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2022 om 18:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be