Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2021, 10:32   #141
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat accent was vroeger niet standaard. Logisch dat veel mensen dit onaanhoorbaar vind.
Dat klopt. Taal evolueert nu immers. Maar wat zou het? Nooit zouden wij allemaal hetzelfde praten over heel het land. Hint: dat doen we nu ook niet.

Bij mij hangt zoiets ook af per persoon.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 juli 2021 om 10:34.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 10:37   #142
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Geen sterke oppositie en mooipraterij. Voor de laatste verkiezingen ook de ongelukkige timing. Vlamingen lieten zich anderhalve eeuw rooien door de CVP omdat ze zelf katholiek waren.

Maar niks is eeuwig.
Net zoals hier geen alternatief dus.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 10:38   #143
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Stel u voor dat het gerochel en gespuug hier als standaard accent wordt ingevoerd, al dan niet geleidelijk..
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 10:55   #144
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Stel u voor dat het gerochel en gespuug hier als standaard accent wordt ingevoerd, al dan niet geleidelijk..
Niet alle Noord-Nederlands is lelijk, maar dat is subjectief. Verder is dat wat jij zegt niet eens het geval in heel Nederland.

Al heeft het Poldernederlands wel veel ingang gevonden bij geschoolde vrouwelijke milieus, maar lekker boeien. Een strijd tegen windmolens, want je hebt veel vrijheid in hoe je je Nederlands praat, zelfs als je je tot het AN beperkt.

Volgens mij schuilt er veel afkeer jegens noorderlingen, maar ook desinteresse. Dat bestaat inderdaad nog veel in de geesten en zou zelfs post-hereniging zo kunnen blijven. De modale Randstedeling weet ook niks over de Brabantse stedenrij, he? Veel Randstedelingen wel, maar de meesten niet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 juli 2021 om 10:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:02   #145
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Niet alle Noord-Nederlands is lelijk, maar dat is subjectief. Verder is dat wat jij zegt niet eens het geval in heel Nederland.

Al heeft het Poldernederlands wel veel ingang gevonden bij geschoolde vrouwelijke milieus, maar lekker boeien. Een strijd tegen windmolens, want je hebt veel vrijheid in hoe je je Nederlands praat, zelfs als je je tot het AN beperkt.

Volgens mij schuilt er veel afkeer jegens noorderlingen, maar ook desinteresse. Dat bestaat inderdaad nog veel in de geesten en zou zelfs post-hereniging zo kunnen blijven. De modale Randstedeling weet ook niks over de Brabantse stedenrij, he? Veel Randstedelingen wel, maar de meesten niet.
Wie wilt er nu Noorders en kil worden? Mensen die denken hiervoor rust in het leven te vinden...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:36   #146
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wie wilt er nu Noorders en kil worden? Mensen die denken hiervoor rust in het leven te vinden...
Kijk. In een Groot-Nederland worden we evenmin Noorders en kil. Dat snap je zelf toch ook?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:37   #147
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Net zoals hier geen alternatief dus.
Inderdaad. Ik zou ook niet op Baudet kunnen stemmen, ook niet uit proteststem.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:39   #148
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Kijk. In een Groot-Nederland worden we evenmin Noorders en kil. Dat snap je zelf toch ook?
Toch wel. Institutioneel word alles ver-keeskop't
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:40   #149
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Toch wel. Institutioneel word alles ver-keeskop't
Een bus met een gele nummerplaat zal ook kroketautomatieken komen installeren.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:43   #150
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Inderdaad. Ik zou ook niet op Baudet kunnen stemmen, ook niet uit proteststem.
De Fransen waren slimmer: die bleven massaal thuis.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:47   #151
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

Nederland en Vlaanderen weer één land? ‘Dat gaat ’m niet worden. Er zijn zó veel verschillen’

'Leuk' (<- door Sarcasmus) om er even op nagelezen te mogen worden?

Havens die in extremis zouden samensmelten? Goed voor de drugtrafiek en om illegalen binnen te halen?

Splitsing van België

Mocht er een splitisng komen dan rijst er nog een groot probleem en dat heet Brussel.

Moet Brussel dan ingelijfd worden bij Vlaanderen dan zal het toch best eerst serieus opgeruimd moeten worden en dan denk ik dat daar een groot probleem met zal ontstaan.

Laten wij het houden zoals het nu is en proberen er het 'beste' van te maken?

Vlaanderen apart is ook een 'leuke' optie natuurlijk.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 juli 2021 om 11:50.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 11:49   #152
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

d
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik praat AN met een Vlaams accent. Merci.

En ik snap niet waarom dat een argument is. Bovenduen vind ik allesbehalve alle Noord-Nederlands lelijk. Daarvoor moet je pas een clichédenker zijn.

Omgekeerd bestaat het ook om ons Nederlands als gebrabbel af te doen hoor. Het is bekrompenheid.

Ik vind West-Vlaams ook raar klinken en West-Vlaamse rappers doen me gewoonlijk van radiozender zappen. Reden is niet per se het dialect, maar toch soms ook (omdat het geforceerd is). Vaak ook omdat het knullig en clichématig gebracht wordt. Die dorpse knulligheid. Niet enkel zo met West-Vlaams natuurlijk.
Kijk, tot mijn 18e jaar ben ik een “zuivere” West-Vlaming geweest. Na studies, verliefdheid en uiteindelijk huwelijk ben ik in de regio Aalst-Ninove terechtgekomen. Mijn vrouw is uit die regio. Sedertdien spreek ik alleen nog Nederlands. Zolang evenwel mijn ouders nog leefden sprak ik met hen West-Vlaams wanneer ik aldaar op bezoek ging.
Mijn Nederlands zal in Nederlandse oren ongetwijfeld een Vlaams accent hebben. Daar is hoegenaamd niets fout aan. Accenten vind je in alle landen. Bij de Britten hoorde je op de BBC-radio tot na de 2e WO uitsluitend het “Kings’ English”. Tegenwoordig hoor je op de BBC de meest uiteenlopende Britse accenten, van Cornish over Yorks tot Schots.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 juli 2021 om 11:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:10   #153
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat accent was vroeger niet standaard. Logisch dat veel mensen dit onaanhoorbaar vind.
Wat is onaanhoorbaar ?
Antwerps is ook voor veel O of W Vlamingen ergerlijk om naar te luisteren. Maar hoe meet je dat objectief ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:37   #154
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
d
Kijk, tot mijn 18e jaar ben ik een “zuivere” West-Vlaming geweest. Na studies, verliefdheid en uiteindelijk huwelijk ben ik in de regio Aalst-Ninove terechtgekomen. Mijn vrouw is uit die regio. Sedertdien spreek ik alleen nog Nederlands. Zolang evenwel mijn ouders nog leefden sprak ik met hen West-Vlaams wanneer ik aldaar op bezoek ging.
Mijn Nederlands zal in Nederlandse oren ongetwijfeld een Vlaams accent hebben. Daar is hoegenaamd niets fout aan. Accenten vind je in alle landen. Bij de Britten hoorde je op de BBC-radio tot na de 2e WO uitsluitend het “Kings’ English”. Tegenwoordig hoor je op de BBC de meest uiteenlopende Britse accenten, van Cornish over Yorks tot Schots.
Ik heb zeker niks tegen het West-Vlaams noch zelfs tegen dialectmuziek. Op StuBru hoor ik soms wel een West-Vlaamse rapper die kinderlijke onschuld uitstraalt eerder dan stoerheid en die doet me altijd van kanaal veranderen. Verder ken ik zijn naam niet.

En ook al heb ik niks tegen dialect, ik vind wel dat men daarom ook niet per se de standaardtaal stiefmoederlijk dient te behandelen. Dat Vlaamse anti-intellectualisme is gelukkig ook aan het wegebben. "Het AN is bekakt en ik maak iedereen belachelijk die het spreekt." Ik heb dat ook meegemaakt als Antwerpenaar in Gent door West-Vlamingen daar.

Zelf waren het jonge studenten, maar ik vraag me echt af of die West-Vlamingen niet beseften dat ze Antwerpen een compliment gaven en West-Vlaanderen belachelijk maakten. Nu ja, niet eigen aan West-Vlaanderen per se, maar toch blij dat ik van dat volk af ben. Hetzelfde type volk dat op 9lives postte of op r/Belgium.

Het is door die mentaliteit dat ik serieus overweeg van nationaliteit te veranderen naar de Nederlandse ooit. Daar kom ik wel openlijk voor uit.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 juli 2021 om 12:52.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:39   #155
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat accent was vroeger niet standaard. Logisch dat veel mensen dit onaanhoorbaar vind.
Och in andere Europese landen is er soms ook wel een grote uiteenlopendheid hoor. Neem nu Duitsland, het klankverschil tussen het Duits van iemand uit de regio München, of het Oostenrijkse Graz tegenover de taal van een Berlijner is ook wel zéér opvallend. Er is geen enkel taalgebied met een uniforme dictie.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:45   #156
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat is onaanhoorbaar ?
Antwerps is ook voor veel O of W Vlamingen ergerlijk om naar te luisteren. Maar hoe meet je dat objectief ?
Door de hoeveelheid koppijn daarna.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:48   #157
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
d
Kijk, tot mijn 18e jaar ben ik een “zuivere” West-Vlaming geweest. Na studies, verliefdheid en uiteindelijk huwelijk ben ik in de regio Aalst-Ninove terechtgekomen. Mijn vrouw is uit die regio. Sedertdien spreek ik alleen nog Nederlands. Zolang evenwel mijn ouders nog leefden sprak ik met hen West-Vlaams wanneer ik aldaar op bezoek ging.
Mijn Nederlands zal in Nederlandse oren ongetwijfeld een Vlaams accent hebben. Daar is hoegenaamd niets fout aan. Accenten vind je in alle landen. Bij de Britten hoorde je op de BBC-radio tot na de 2e WO uitsluitend het “Kings’ English”. Tegenwoordig hoor je op de BBC de meest uiteenlopende Britse accenten, van Cornish over Yorks tot Schots.
Uw vrouw deed aan ontwikkelingssamenwerking?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2021, 12:54   #158
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och in andere Europese landen is er soms ook wel een grote uiteenlopendheid hoor. Neem nu Duitsland, het klankverschil tussen het Duits van iemand uit de regio München, of het Oostenrijkse Graz tegenover de taal van een Berlijner is ook wel zéér opvallend. Er is geen enkel taalgebied met een uniforme dictie.
En in het Noorden praat men meestal Standaardduits en in het Zuiden veelal dialect. In het Noorden sprak men vroeger Nederduits/Nedersaksisch dat wel wat van het Hoogduits verschilt, misschien ook daarom dat er een hogere graad van standardisatie heerst. In (het overigens overwegend calvinistische ) Baden-Württemberg heet de slogan zelfs "Wir können alles, außer hochdeutsch."

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 juli 2021 om 12:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 11:33   #159
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uw vrouw deed aan ontwikkelingssamenwerking?
Heb je nu over West-Vlaanderen of over de regio Aalst-Ninove?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 11:38   #160
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Heb je nu over West-Vlaanderen of over de regio Aalst-Ninove?
Als uw vrouw dat deed haat get over West Vlaanderen hé...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be