Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 21 april 2005, 17:39   #101
Johanna
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
Geachte,


Hoe meer de Bedevaart werd vernieuwd, hoe minder volk. Hoe meer de bedevaart werd verbreed, hoe smaller de plaats die men nodig had om de bedevaarders te verzamelen. Oorzaak en gevolg? Ik weet het niet, ik stel het alleen vast.

Over de politieke invloed van de zachte Gordel, zou ik toch eens van u willen horen waar en hoe we die invloed gezien of gehoord hebben. Of denkt u echt dat die duizende fietstoeristen naar de Gordel komen en weten dat ze door de faciliteitengemeenten rijden? Sta mij toe te zeggen, dat u het toch wel heel erg rooskleurig ziet.

Als ik u goed begrijp moet de Vlaamse beweging nu maar alle acties en andere wat bewegende toestanden laten vallen en zich alleen nog bezighouden met natuurwandelingen en vredesconcerten met toch wel opvallend weinig volk.

Marc Platel.
Geachte,

U weet goed genoeg dat de gordel, waar een massa volk op afkomt, meer dan zomaar een natuurwandeling is. De Franstalige reacties liegen er niet om.

De Vlaamse beweging moet geen acties laten vallen en elke Vlaamse organisatie draagt op een specifieke manier bij om het imago van Vlaanderen hoog te houden.

Ook het IJzerbedevaartcomité draagt hier zijn steentje bij.

De drievoudige boodschap van de IJzertoren is Vrede, Vrijheid en Verdraagzaamheid.

Om deze boodschap naar een zo breed mogelijk publiek uit te dragen organiseert het IJzerbedevaartcomité de jaarlijkse IJzerbedevaart, tijdelijke tentoonstellingen, is er het IJzertorenmuseum dat jaarlijks 80 000 bezoekers lokt en is er het jaarlijkse project TEN VREDE als aanklacht tegen alle vormen van oorlog, geweld, onderdrukking en verdrukking overal ter wereld.

Kennis van de IJzertoren als memoriaal , is opgenomen in de eindtermen van het onderwijs. Daarom is de geschiedenis rond de IJzertoren ook vervat in het pakket V-dagen van het Ministerie van Onderwijs.

Tevens zijn er lespaketten ter beschikking voor het lager en secundair onderwijs.

En er zijn nog meer interessante activiteiten die het IJzerbedevaartcomité inricht over de partij-grenzen heen, om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Er waait een nieuwe wind over de bedevaartsweide en hij komt uit de goede richting.

De rellen op de bedevaartsweide eertijds georganiseerd door blokker Wim Verreyken en het overstappen van Lionel Vandenberghe naar de politiek heeft de IJzerbedevaart geen deugd gedaan.

Walter Baeten, de huidige voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, heeft geen makkelijke taak. Maar hij doet het goed en dat heeft ook Rita de Bont, algemeen voorzitster VVB, toegegeven.

Zij heeft niet nagelaten Walter Baeten te feliciteren met zijn krachtige en duidelijke taal in zijn PM’s waar hij opkomt voor het verwezenlijken van de Vlaamse doeleinden zoals een splitsing B-H-V conform het voorstel van de betreffende Vlaamse burgemeesters.


Op de website www.ijzertoren.org kan je de persmededelingen van Walter Baeten lezen
Johanna is offline  
Oud 21 april 2005, 17:51   #102
Peter Johan
Parlementslid
 
Peter Johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Locatie: Belgium
Berichten: 1.956
Standaard

Geachte forummers,

Gelieve op de sessies een paar zaken extra in acht te nemen:

*Het forumreglement is onverminderd van kracht en zal zelfs strenger toegepast worden op de sessies. I.e.: schelden wordt hier helemaal niet getolereerd. Niet aan het adres van onze gast, niet op mekaar.
Eén overtreding is normaal voldoende om eruit te vliegen. Ik ben dus breed wat betreft geval van hogere geknipte post..............

*We vragen tevens om zoveel mogelijk
one-liners,
smiley-posts
steriele discussies
vetes
...............
te vermijden.


Peter Johan
Peter Johan is offline  
Oud 22 april 2005, 12:32   #103
Johanna
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klara Hertogs, verantwoordelijk voor inhoud artikels in [url
www.vlaamsekring.net][/url]
... Later is gebleken dat de schietpartij, die Irma zou hebben uitgelokt, gebeurd is tussen twee rivaliserende verzetsgroepen die elkaar het licht in de ogen niet gunden. Maar Irma moést sterven!
Hieronder de reactie van Yann op deze info:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb toen op het gastenboek gereageerd, om deze foute informatie te verwijderen. Mijn berichten werden steeds door een overijverige webmaster gewist. Ik plaatste een bericht op het forum, en dat werd afgesloten. ...
Yann,
Als ik het boek “Irma Laplasse” geschreven door Karel Van Isacker erop nalees, dan vind ik nergens een passage die deze informatie gegeven door Klara Hertogs, kan bevestigen.

Volgens ik in bovenstaand boek kon lezen, waren het wel degelijk Duitse soldaten die deze jongens hebben neergeschoten.
Karel Van Isacker steunt hier op zeer betrouwbare informatie.
Johanna is offline  
Oud 23 april 2005, 17:00   #104
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Hieronder de reactie van Yann op deze info:

Yann,
Als ik het boek “Irma Laplasse” geschreven door Karel Van Isacker erop nalees, dan vind ik nergens een passage die deze informatie gegeven door Klara Hertogs, kan bevestigen.

Volgens ik in bovenstaand boek kon lezen, waren het wel degelijk Duitse soldaten die deze jongens hebben neergeschoten.
Karel Van Isacker steunt hier op zeer betrouwbare informatie.
M.a.w.: de Vlaamse Kring Turnhout verdraait de waarheid.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 23 april 2005, 17:00   #105
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Hetgeen jij hier aanhaalt is niets relevant om Irma Laplasse schuldig te verklaren.

Irma Laplasse, was een eenvoudige volksvrouw, die in de eerste plaats spontaan handelde als een moeder die haar zoon wilde beschermen.
Ze had haar zoon beter beschermd, door hem uit de collaboratie te houden.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 23 april 2005, 19:57   #106
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Voor Knuppel misschien wel ja, daar ze de waarheid niet onder ogen durft zien.
Tsss. Jongen toch, iedereen weet dat de geschiedenisboeken in belgië niet echt betrouwbaar zijn. Denken we bv. maar aan ons koloniaal verleden.
__________________
If there is going to be any peace on earth, it is going to come in the consequence of our people uniting to defeat US imperialism once and for all!!!

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 24 april 2005, 18:40   #107
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard Het revisionisme van de Vlaamse Kring

Geachte,


Ik heb alle respect voor uw oprechte en volgehouden sympathie voor een en ander. geen woord kritiek dus, alleen mag u mij niet kwalijk nemen dat ik een en ander enigszins anders zie. Laat evenwel één zaak duidelijk zijn: ook al was is en ben ik geen bedevaarder toch vind ik het in triest dat door eigen vlaamse schuld diezelfde bedevaart tot een schijnmanifestatie is verworden en bovendien nog concurrentie kreeg. Vlaanderen zou er toch niet slecht aan doen om nu en dan eens op retraite - zoals in de goede oude katholieken tijd - en nadenken over het eigen doen en laten.

Marc Platel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johanna
Geachte,

U weet goed genoeg dat de gordel, waar een massa volk op afkomt, meer dan zomaar een natuurwandeling is. De Franstalige reacties liegen er niet om.

De Vlaamse beweging moet geen acties laten vallen en elke Vlaamse organisatie draagt op een specifieke manier bij om het imago van Vlaanderen hoog te houden.

Ook het IJzerbedevaartcomité draagt hier zijn steentje bij.

De drievoudige boodschap van de IJzertoren is Vrede, Vrijheid en Verdraagzaamheid.

Om deze boodschap naar een zo breed mogelijk publiek uit te dragen organiseert het IJzerbedevaartcomité de jaarlijkse IJzerbedevaart, tijdelijke tentoonstellingen, is er het IJzertorenmuseum dat jaarlijks 80 000 bezoekers lokt en is er het jaarlijkse project TEN VREDE als aanklacht tegen alle vormen van oorlog, geweld, onderdrukking en verdrukking overal ter wereld.

Kennis van de IJzertoren als memoriaal , is opgenomen in de eindtermen van het onderwijs. Daarom is de geschiedenis rond de IJzertoren ook vervat in het pakket V-dagen van het Ministerie van Onderwijs.

Tevens zijn er lespaketten ter beschikking voor het lager en secundair onderwijs.

En er zijn nog meer interessante activiteiten die het IJzerbedevaartcomité inricht over de partij-grenzen heen, om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Er waait een nieuwe wind over de bedevaartsweide en hij komt uit de goede richting.

De rellen op de bedevaartsweide eertijds georganiseerd door blokker Wim Verreyken en het overstappen van Lionel Vandenberghe naar de politiek heeft de IJzerbedevaart geen deugd gedaan.

Walter Baeten, de huidige voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, heeft geen makkelijke taak. Maar hij doet het goed en dat heeft ook Rita de Bont, algemeen voorzitster VVB, toegegeven.

Zij heeft niet nagelaten Walter Baeten te feliciteren met zijn krachtige en duidelijke taal in zijn PM’s waar hij opkomt voor het verwezenlijken van de Vlaamse doeleinden zoals een splitsing B-H-V conform het voorstel van de betreffende Vlaamse burgemeesters.


Op de website www.ijzertoren.org kan je de persmededelingen van Walter Baeten lezen
marc platel is offline  
Oud 25 april 2005, 13:24   #108
IndiePendendie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Berichten: 41
Standaard

De klassieke discussie van belgicisten tegen flaminganten over collaboratie... Ik ben niet het orakel van het forum (dat zou pretentieus zijn, want ik kom hier niet vaak), maar ik wil toch even zeggen dat je in een oorlog moet kiezen tussen twee noodzakelijke kwaden: je land - dat mensen neerknalt of de vijand - die mensen neerknalt. Kiezen voor je land, gewoon omdat het nu eenmaal jouw land is, vind ik even nationalistisch als kiezen voor de Flamenpolitik.

Vandaag hebben we gelukkig deftige wetten over genociden en oorlogsmisdaden. Ik betwijfel of Laplasse onder die wetten zou zijn veroordeeld, want inderdaad, zwart of wit, een moeder strijdt voor haar kinderen en dat zou op een eventueel proces zeker een belangrijk argument zijn geweest. Over De Clercqs onschuld ben ik echter een stuk minder zeker.

Alleen vraag ik me af wat dit soort discussies nu oplevert. Willen de BUB'ers horen dat sommige flaminganten zwarten zijn? Ok dan.


Wat de begindiscussie over vrije meningsuiting betreft, wil ik ook nog iets aanmerken. Vrije meningsuiting moet absoluut zijn. Ook voor Verbeke, ook voor iemand die zegt dat alle Marokkanen parasieten zijn.

Ik geef ten slotte nog een kort voorbeeld:

alle Vlamingen (of alle Belgen) zijn parasieten
alle Marokkanen zijn parasieten

Net dezelfde uitspraak, maar enkel voor de tweede kun je worden veroordeeld. Dat is mijns inziens niet correct.

En ten tweede:

Stalin heeft geen werkkampen gebouwd in Siberië
Hitler heeft geen werkkampen gebouwd in Polen

Voor de eerste uitspraak word je uitgelachen, voor de tweede krijg je een gevangenisstraf. Volgens mij niet consequent (overigens moeten volgens mij beide uitspraken straffeloos worden gesteld).


In deze hele discussie wil ik trouwens geen partij kiezen (we zijn nu eenmaal niet in een oorlogssituatie ), of een waardeoordeel vellen over uitspraken, maar probeer ik integendeel wat te relativeren. Ik stel wel vast dat een maatschappij waar een woord - een WOORD eh, iets wat je zegt, wat dan ook - kan gestraft worden, weinig respect opbrengt voor de aard van de mensen. We kunnen nu eenmaal praten. Dat je wel mag denken dat Hitler geen werkkampen heeft gebouwd, maar het niet mag zeggen, herinnert me eerder aan "Nur die Gedanke sind frei" van het communisme... Nog even opmerken dat oproepen tot geweld of haat, en smaad, laster en eerroof uiteraard wél moeten strafbaar blijven.

Tot zover mijn humble opinion.
__________________
Peter Mertens, PVDA:
<We ondersteunen de universele volkswijsheid "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt".>

Laatst gewijzigd door IndiePendendie : 25 april 2005 om 13:26.
IndiePendendie is offline  
Oud 25 april 2005, 14:50   #109
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Vrijheid van mening en meningsuiting is absoluut, maar verbod op het zaaien van haat is ook absoluut. Dit hoeft geen paradoks te zijn & dat dit niet zo is is voor de voorstanders van vrije meningsuiting zo klaar als pompwater - slechts voor diegenen die
haat wensen te zaaien is dat niet duidelijk.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 25 april 2005, 18:59   #110
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Vrijheid van mening en meningsuiting is absoluut,
Dit is evident.
Een vrijheid is er of ze is er niet.
Als een vrijheid beperkt wordt, bestaat ze niet meer.
Ze is dus absoluut of ze is onbestaande.

Citaat:
maar verbod op het zaaien van haat is ook absoluut.
Een verbod is slechts zo strikt of absoluut als de verbieder het wenst.
Voor de censuurwetten was het verbod op haatzaaierij al helemaal niet absoluut.
Uw stelling klopt dus van geen kanten.


Citaat:
Dit hoeft geen paradoks te zijn & dat dit niet zo is is voor de voorstanders van vrije meningsuiting zo klaar als pompwater - slechts voor diegenen die
haat wensen te zaaien is dat niet duidelijk.
Een eigenaardige autoritaire manier van redeneren.
Wie niet akkoord is op voorhand een etiket opplakken.

Ik ben b.v. voorstander van vrije meningsuiting en toch wens ikzelf geen haat te zaaien, geen mensen in de doos te draaien (al zeker niet om een al dan niet foute mening)
Uw redenering is mij desondanks niet duidelijk, de tegenspraak blijft.
Wat ze meteen ook ongeldig verklaart
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be