Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 5 april 2005, 10:48   #21
Bourne
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Nee, dat heb je verkeerd begrepen of ik heb me niet juist genoeg uitgedrukt.
Iederen weet dat dat niet kan.
Maar wat wil je nu zeggen, dat we geen chinese, Indische, Afrikaanse,.. leerkrachten moeten aanwerven in de scholen?
Nee natuurlijk niet, de nationaliteit speelt geen rol, de taal wel. En in dit geval is het Nederlands. Een bvb Japanse leerkracht is geen probleem zolang hij of zij maar correct Nederlands spreekt en over de juiste diploma's beschikt.
Maar je moet geen Arabisch sprekende leerkracht aanwerven omdat de ouders nooit de moeite hebben gedaan te integreren.
Bourne is offline  
Oud 5 april 2005, 10:50   #22
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Bedoelt u dan dat die wandaden niks te maken hebben met het feit dat ze achteruitgesteld worden? Dat ze gediscrimineerd worden en geen werk vinden? Of omdat ze geen stemrecht hadden?

Welke uitleg heeft u dan voor het feit dat allochtoonse wandaden in verhouding veel hoger liggen?
De wandaden hebben te maken met het feit dat ze de taal niet spreken
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 10:53   #23
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
En u weet zeker die ouders allemaal stuk voor stuk al 35 jaar in België aanwezig waren?
Neen dat weet ik niet zeker.
Maar als de jongste spruit in het zesde leerjaar zit en je de 10 jaar oudere broer ook nog hebt gekend, dan mag je denk ik toch wel aannemen dat de ouders op die tijd toch wel een MINIMUM van onze taal mogen kennen?

Hoeveel tijd duurt het om een taal aan te leren wanneer je het écht wilt?

Heb jij al eens geprobeerd om naar het buitenland te gaan wonen en ginds te verlangen dat men jou in je eigen taal aanspreekt?
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 10:55   #24
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
De wandaden hebben te maken met het feit dat ze de taal niet spreken
Met andere woorden : je weet hier geen zinnig antwoord op te verzinnen.
Het "volk" is niet zo dom als jullie graag willen geloven.
Bij de volgende verkiezingen kunnen jullie NOG eens verschieten. En nog eens zeggen : we zullen hier lessen uittrekken.
En intussen nog steeds niet begrijpen wat er bij de bevolking lééft.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 11:02   #25
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Neen dat weet ik niet zeker.
Maar als de jongste spruit in het zesde leerjaar zit en je de 10 jaar oudere broer ook nog hebt gekend, dan mag je denk ik toch wel aannemen dat de ouders op die tijd toch wel een MINIMUM van onze taal mogen kennen?
Merk op dat het eerst ging over "kweetniethoeveel" allochtonen, en dat u er nu plots één gezin uitpakt. Blijkbaar is er dus maar een probleem bij één gezin?

Je moet wel consequent blijven hé Dina

Citaat:
Hoeveel tijd duurt het om een taal aan te leren wanneer je het écht wilt?

Heb jij al eens geprobeerd om naar het buitenland te gaan wonen en ginds te verlangen dat men jou in je eigen taal aanspreekt?
Niet lang en neen, als ik naar het buitenland ga, probeer ik zo snel mogelijk de officiële taal van die mensen te spreken. Ik beschik echter over voldoende intelligentie en scholing om zo'n taal zelf te leren, terwijl vele anderen dat niet kunnen. Mijn grootmoeder bvb., spreekt geen woord Engels, Frans of Duits. Enkel Nederlands kan ze. Waarmee ik maar wil zeggen: niet iedereen heeft dezelfde bagage.



Wat echter belangrijker is, is mr. Fraihi's opmerking dat volgens hem taal niet het belangrijkste probleem vormt in het onderwijs. Misschien kun je hem eens polsen wat dat dan wel zou kunnen zijn (onvoldoende motivatie van thuis uit meekrijgen? systematisch lagere punten krijgen van de racistische leraren?). Anders verwatert de discussie straks helemaal... En zeg nu zelf: een pleidooi waarin je jezelf (nogmaals) overtuigd dat je VB-lidmaatschap een goede zaak is, daar is niemand in geïnteresseerd.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 12:05   #26
Nad60
Burger
 
Nad60's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Locatie: Vl.Brabant
Berichten: 158
Standaard

Wat Tarik Fraihi hier duidelijk schrijft is dat taal niet de "one and only" criterium is om een goede verstandhouding binnen verschillende bevolkingsgroepen te hebben.

Daar volg ik hem volledig. Daarbij, wij spreken over (toch in het voorbeeld van Dina) een generatie (dus de ouders van.....) waarvan men niet verwachtte dat ze de taal zouden leren, maar eerder dat ze hun handen konden gebruiken.
Bon, daar kan natuurlijk kritiek op gegeven worden en ik heb daar ook zo mijn bedenkingen over. Bedenkingen en kritiek op de migranten van die tijd en op de manier waarop die migranten opgevangen werden. Voor mij is dat verleden tijd. Fouten zijn gebeurd langs alle kanten omdat men niet beter wist en die generatie heeft hier nooit school gelopen of aan, al dan niet verplichte, inburgering deel genomen. Dat sluit natuurlijk niet uit dat ze integraal burgers zijn van dit land en in dat opzicht komt taal niet als eerste criterium naar voren.
Met de huidige generatie ligt dit volledig anders. Men kan zelfs niet meer spreken van "taalkennis". Al de nieuwe generatie kennen de taal, in de zelfde mate als een doorsnee autochtoon, waar men ook soms zijn wenkbrauwen over fronst als men hen AN hoort spreken.
De problemen liggen elders dan in taal, daarom dat ik Tarik volg als hij schrijft dat taal niet de eerste criterium is..................
Nad60 is offline  
Oud 5 april 2005, 12:45   #27
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Neen, dat zegt de heer Tarik niet. De heer Tarik zegt onomwonden dat het volstaat dat je hier een aantal jaren woont om te kunnen spreken van inburgering. Zelfs die Marrakesh bewoners in Molenbeek zijn volgens hem ingeburgerd. Omdat ze hier al x-aantal jaren wonen.

Het is juist dat taal niet het énige criterium is. Maar volgens mij wel de allereerste stap. Omdat je net die taal nodig hebt om te kunnen communiceren met de huisbaas waar je een appartement wilt huren, met de werkgever waarbij je solliciteert en met de leraars van je kinderen. Tenzij je het natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld vindt - zoals de heer Tarik insinueert - dat die huisbaas, die werkgever en die leraars ofwel zelf die verschillende talen aanleren (geef toe : een kleine moeite als je gastvrij en verdraagzaam bent) ofwel voor tolken zorgen.

Ik heb daarnet een vraag gesteld aan de heer Tarik, nl. wat volgens hem dan de oorzaak is van het in verhouding hoog percentage van allochtoonse 'problemen', maar blijkbaar heeft hij daar zelf geen mening over.

En wat mijn VB-lidmaatschap betreft : ik heb geen andere keuze momenteel. Zolang andere politici niet worden wakker geschud en ophouden met problemen te minimaliseren, te ontkennen of zelfs goed te praten, zal er nooit iets veranderen. Het zal alleen maar erger worden. Niet alleen voor ons, autochtonen, maar ook voor al die duizenden migranten die zich hier wél verbonden voelen met ons en die de dupe zijn van die "minderheid". Een minderheid die nog steeds het hand boven het hoofd worden gehouden door ons politici, de heer Tarik incluis.

Toch even zeggen dat ik blij ben dat er ook andere mensen bestaan die de problemen wél zien. Mimount Bousakla is er zo één.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 13:03   #28
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Neen, dat zegt de heer Tarik niet. De heer Tarik zegt onomwonden dat het volstaat dat je hier een aantal jaren woont om te kunnen spreken van inburgering. Zelfs die Marrakesh bewoners in Molenbeek zijn volgens hem ingeburgerd. Omdat ze hier al x-aantal jaren wonen.

Het is juist dat taal niet het énige criterium is. Maar volgens mij wel de allereerste stap. Omdat je net die taal nodig hebt om te kunnen communiceren met de huisbaas waar je een appartement wilt huren, met de werkgever waarbij je solliciteert en met de leraars van je kinderen. Tenzij je het natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld vindt - zoals de heer Tarik insinueert - dat die huisbaas, die werkgever en die leraars ofwel zelf die verschillende talen aanleren (geef toe : een kleine moeite als je gastvrij en verdraagzaam bent) ofwel voor tolken zorgen.
Volgens mij heeft hij dat laatste helemaal niet gezegd, maar soit.

Kijk, als je het hebt over problemen met allochtonen, dan heb je het over de jongeren. Deze jongeren spreken de taal wél, maar zorgen toch voor veel meer amok dan hun (groot)ouders, die de taal niet spreken.

Taal is dus zeker niet het belangrijkste criterium om de problemen met allochtonen te duiden.

Citaat:
Ik heb daarnet een vraag gesteld aan de heer Tarik, nl. wat volgens hem dan de oorzaak is van het in verhouding hoog percentage van allochtoonse 'problemen', maar blijkbaar heeft hij daar zelf geen mening over.

En wat mijn VB-lidmaatschap betreft : ik heb geen andere keuze momenteel. Zolang andere politici niet worden wakker geschud en ophouden met problemen te minimaliseren, te ontkennen of zelfs goed te praten, zal er nooit iets veranderen. Het zal alleen maar erger worden. Niet alleen voor ons, autochtonen, maar ook voor al die duizenden migranten die zich hier wél verbonden voelen met ons en die de dupe zijn van die "minderheid". Een minderheid die nog steeds het hand boven het hoofd worden gehouden door ons politici, de heer Tarik incluis.
Ik weet niet of ik daarin realistischer ben, maar ik verwacht niet echt dat alle heil komt van de politiek... Ik koester namelijk niet de illusie dat alle partijen behalve één "slecht" zijn: ik zie immers genoeg aanwijzingen dat alle partijen in hetzelfde bedje ziek zijn.

Citaat:
Toch even zeggen dat ik blij ben dat er ook andere mensen bestaan die de problemen wél zien. Mimount Bousakla is er zo één.
Bousakla, is dat niet degene die zei dat de verkiezingen van de moslimexecutieve niet eerlijk waren verlopen omdat er te weinig Marokkanen mee hadden gestemd, terwijl ze zelf eerst diezelfde Marokkanen opriep om niet mee te stemmen... ?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 13:39   #29
Dina
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Volgens mij heeft hij dat laatste helemaal niet gezegd, maar soit.

Kijk, als je het hebt over problemen met allochtonen, dan heb je het over de jongeren. Deze jongeren spreken de taal wél, maar zorgen toch voor veel meer amok dan hun (groot)ouders, die de taal niet spreken.

Taal is dus zeker niet het belangrijkste criterium om de problemen met allochtonen te duiden.
Volledig mee akkoord. De huidige generatie heeft dan ook niet echt een taalprobleem. Maar waar ligt het probleem dan wel? Racistische werkgevers? Daar geloof ik niet in (al zullen er misschien wel zijn). Ik stel vast dat allochtoonse meisjes veelal wel een job vinden. (en kom nu niet zeggen dat er ook veel allochtoonse meisjes werkloos zijn, want die vind je evengoed bij de autochtonen ).
Citaat:


Ik weet niet of ik daarin realistischer ben, maar ik verwacht niet echt dat alle heil komt van de politiek... Ik koester namelijk niet de illusie dat alle partijen behalve één "slecht" zijn: ik zie immers genoeg aanwijzingen dat alle partijen in hetzelfde bedje ziek zijn.
Weeral akkoord. Ik viseer in deze dan ook niet echt één partij of zelfs niet een generatie van politici. Dit probleem ligt al jarenlang te rotten. En of we nu een schuldige kunnen aanduiden of niet, het probleem zal daardoor niet verdwijnen.
Ik stel wél vast dat de huidige bewindvoerders er op dat gebied ook niets van bakken. Men blijft maar knuffelen, men blijft maar de autochtoonse bevolking een schuldgevoel aanpraten.
Kijk he, in alle eerlijkheid ben ik ervan overtuigd dat "de Belg" en zeker de Vlaming, in sé heel gastvrij en verdraagzaam is. Als je alleen al maar kijkt hoe snel we overschakelen naar een andere taal wanneer onze gesprekspartner ons niet begrijpt. Kijk eens naar al die solidariteitsacties. Niet alleen op grote schaal, maar ook op kleine schaal. Wij zijn niet racistisch van inborst. Dat geloof ik niet.
Maar waar we stilaan wél genoeg van krijgen is om steeds de schuld te krijgen als er met de migranten iets misloopt. Nooit worden ZIJ eens voor hun verantwoordelijkheden gesteld. Als ik hoor dat zij niet dezelfde kansen in het onderwijs krijgen, dan begrijp ik dat niet. Die leerkracht daar vooraan in de klas vertelt toch exact hetzelfde aan �*lle leerlingen? Van welke afkomst ze ook zijn? Hebben zij - door hun afkomst - een bepaalde achterstand of moeilijkheid om de lessen te volgen? Dat kan, maar dat kan evengoed voor autochtone kinderen die uit minder gegoede milieus komen (want die bestaan ook!).

Ik verwacht ook niet alle heil van onze politici. Maar het zijn wel zij die de wetten moeten maken waarop andere personen (onderwijs, gerecht, e.d.) zich moeten kunnen steunen.
Als je ziet dat een rechter een jonge crimineel moet vrijlaten omdat de wet ontoereikend is of omdat er geen opvangplaats is..... hoe wil je dan in godsnaam iets aan die problemen kunnen doen?
Nee, dan is het inderdaad veel gemakkelijker om spionnen in te zetten om racisistische huisbazen en werkgevers te betrappen.
Citaat:

Bousakla, is dat niet degene die zei dat de verkiezingen van de moslimexecutieve niet eerlijk waren verlopen omdat er te weinig Marokkanen mee hadden gestemd, terwijl ze zelf eerst diezelfde Marokkanen opriep om niet mee te stemmen... ?
Ik had het niet speciaal over die ene uitspraak van haar. Ik heb ooit eens de kans gehad met haar een uitgebreide babbel te hebben. Zij leek mij niet iemand die zich verschuilt achter allerlei "excuses". Maar dat is misschien eigen aan vrouwen.
Dina is offline  
Oud 5 april 2005, 15:16   #30
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
De heftigheid waarmee van allochtonen wordt geëist om Nederlands te spreken, verschilt sterk naar gelang de afkomst van de groep. Zo horen we zelden of nooit dat Amerikanen, Japanners of eurocraten onze taal moeten beheersen. Of dat ze hun kinderen niet naar Engelstalige, Franstalige of Hebreeuwse scholen mogen sturen. Terwijl de taaleis heel uitgesproken wordt gesteld aan Marokkaanse, Turkse of andere groepen. Hetzelfde zien we in de houding tegenover de hoge concentratie Amerikanen, joden, Nederlanders of eurocraten in bepaalde buurten. En vooral als we dit vergelijken met de reactie op de grote aanwezigheid van zwart-Afrikanen, Marokkanen en Turken.
Ik hoor je al zeggen: "maar met die andere groepen hebben we geen problemen". Wel met de overgrote meerderheid van Marokkanen en Turken ook niet. De taaleis getuigt van een taaltrauma opgelopen door een jarenlange onderdrukking door Franstaligen waarschijnlijk
dat taaltraume klopt, iets wat ons onderscheidt van de franstaligen onder meer, en waarom wij ook sterker hameren op die taal.
elk volk zijn gevoeligheden zeker? een Vlaming hoort graag Nederlands rond zich. misschien moet dat deel van onze geschiedenis ook maar in de cursus maatschappelijke oriëntatie komen voor allochtonen

Inderdaad, van mensen van wie men geen last heeft verwacht men minder. misschien onrechtvaardig maar het is zo. overigens speelt de taal ook mee wanneer steeds opnieuw blijkt dat allochtonen significant vaker in technisch en beroepsonderwijs komen en (mede!) daardoor vaker werkloos zijn. De taalachterstand op jonge leeftijd speelt zeker mee.
Van die werklozen hebben we 'geen last' meer het is godgeklaagd voor 'hen' (de werklozen) en voor 'ons', de werkenden, dat hun potentieel niet wordt benut.

Wanneer inburgeringscursussen niet volstaan, wat is dan nog nodig ?
__________________
www.beneliga.tk

Laatst gewijzigd door lievendr : 5 april 2005 om 15:19.
lievendr is offline  
Oud 5 april 2005, 15:18   #31
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Volledig mee akkoord. De huidige generatie heeft dan ook niet echt een taalprobleem. Maar waar ligt het probleem dan wel? Racistische werkgevers? Daar geloof ik niet in (al zullen er misschien wel zijn). Ik stel vast dat allochtoonse meisjes veelal wel een job vinden. (en kom nu niet zeggen dat er ook veel allochtoonse meisjes werkloos zijn, want die vind je evengoed bij de autochtonen ).
Weeral akkoord. Ik viseer in deze dan ook niet echt één partij of zelfs niet een generatie van politici. Dit probleem ligt al jarenlang te rotten. En of we nu een schuldige kunnen aanduiden of niet, het probleem zal daardoor niet verdwijnen.
Ik stel wél vast dat de huidige bewindvoerders er op dat gebied ook niets van bakken. Men blijft maar knuffelen, men blijft maar de autochtoonse bevolking een schuldgevoel aanpraten.
Kijk he, in alle eerlijkheid ben ik ervan overtuigd dat "de Belg" en zeker de Vlaming, in sé heel gastvrij en verdraagzaam is. Als je alleen al maar kijkt hoe snel we overschakelen naar een andere taal wanneer onze gesprekspartner ons niet begrijpt. Kijk eens naar al die solidariteitsacties. Niet alleen op grote schaal, maar ook op kleine schaal. Wij zijn niet racistisch van inborst. Dat geloof ik niet.
Maar waar we stilaan wél genoeg van krijgen is om steeds de schuld te krijgen als er met de migranten iets misloopt. Nooit worden ZIJ eens voor hun verantwoordelijkheden gesteld. Als ik hoor dat zij niet dezelfde kansen in het onderwijs krijgen, dan begrijp ik dat niet. Die leerkracht daar vooraan in de klas vertelt toch exact hetzelfde aan �*lle leerlingen? Van welke afkomst ze ook zijn? Hebben zij - door hun afkomst - een bepaalde achterstand of moeilijkheid om de lessen te volgen? Dat kan, maar dat kan evengoed voor autochtone kinderen die uit minder gegoede milieus komen (want die bestaan ook!).
Ik ben het in zeer grote lijnen eens met u, maar volgens mijn bescheiden mening wou Fraihi eigenlijk niets anders zeggen. Ik dacht daarom ook in te grijpen in de discussie, die naar mijn mening volledig aan het ontsporen was. En aangezien u meer actief bent dan Fraihi op dit forum, was u mijn gewillig slachtoffer Neen, serieus, ik denk dat we inderdaad heel wat kunnen bereiken als we de koppen bijeen steken en effectief kunnen praten zonder taboes, maar dat is potverdekke wreed moeilijk.

Weet u wat: aangezien ik die onderwijskwestie ook heel belangrijk vindt, zal ik er nog een aparte topic over opstarten. To start with a clean slate.

Citaat:
Ik had het niet speciaal over die ene uitspraak van haar. Ik heb ooit eens de kans gehad met haar een uitgebreide babbel te hebben. Zij leek mij niet iemand die zich verschuilt achter allerlei "excuses". Maar dat is misschien eigen aan vrouwen.
Meer vrouwen in de politiek ! Absoluut ! Al die bierbuiken en vetpensen, scheve toupets en valse snorren buiten !

__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 15:20   #32
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Neen, dat zegt de heer Tarik niet. De heer Tarik zegt onomwonden dat het volstaat dat je hier een aantal jaren woont om te kunnen spreken van inburgering. Zelfs die Marrakesh bewoners in Molenbeek zijn volgens hem ingeburgerd. Omdat ze hier al x-aantal jaren wonen.

Het is juist dat taal niet het énige criterium is. Maar volgens mij wel de allereerste stap. Omdat je net die taal nodig hebt om te kunnen communiceren met de huisbaas waar je een appartement wilt huren, met de werkgever waarbij je solliciteert en met de leraars van je kinderen. Tenzij je het natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld vindt - zoals de heer Tarik insinueert - dat die huisbaas, die werkgever en die leraars ofwel zelf die verschillende talen aanleren (geef toe : een kleine moeite als je gastvrij en verdraagzaam bent) ofwel voor tolken zorgen.

Ik heb daarnet een vraag gesteld aan de heer Tarik, nl. wat volgens hem dan de oorzaak is van het in verhouding hoog percentage van allochtoonse 'problemen', maar blijkbaar heeft hij daar zelf geen mening over.
zo interpreteer ik de bijdrages van dhr. fraihi voorlopig ook...
__________________
www.beneliga.tk

Laatst gewijzigd door lievendr : 5 april 2005 om 15:21.
lievendr is offline  
Oud 5 april 2005, 15:21   #33
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje


Meer vrouwen in de politiek ! Absoluut ! Al die bierbuiken en vetpensen, scheve toupets en valse snorren buiten !

Vind je Flahaut en Louis Michel niet sexy dan?Ik vind ze wel iets hebben hoor.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline  
Oud 5 april 2005, 15:26   #34
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Vind je Flahaut en Louis Michel niet sexy dan?Ik vind ze wel iets hebben hoor.
In de Limburg zeggen ze: "goesting es keuip, al vielste op ne mestheuip" (vrij vertaald: Goesting is koop -of ieder zijn goesting-, al val je op een mesthoop).
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 15:27   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
zo interpreteer ik de bijdrages van dhr. fraihi voorlopig ook...
volgens mij waren zijn laatste reacties toch geschreven met een stevige brok ironie in het achterhoofd...

soit, laten we hopen dat we toch nog de discussie kunnen blijven voeren...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 5 april 2005, 15:50   #36
Bourne
Burger
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Meer vrouwen in de politiek ! Absoluut ! Al die bierbuiken en vetpensen, scheve toupets en valse snorren buiten !

Hoeveel vrouwen zitten er eigenlijk in die moslimexecutieven?
Bourne is offline  
Oud 5 april 2005, 15:54   #37
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Eén zinnetje zegt voor mij al meer dan genoeg : "En wat jij blijkbaar wel normaal vond, is dat er in die school geen allochtone leerkracht is die die ouders in hun eigen taal kan aanspreken? "

Je hoeft geen racist te zijn, zelfs geen Vlaams Belanger, om dit niet te pikken. Een Vlaming of zelfs Belg met gezond verstand, volstaat. UW houding drijft mensen regelrecht naar het Vlaams Belang, Mijnheer Tarik. Voor mij is hiermee eens te meer bewezen waar het racisme juist zit ingebakken. En dat is niet bij het "eigen volk".


Bij hoeveel volk zou er nu nog een frank/euro vallen?
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline  
Oud 5 april 2005, 16:00   #38
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
De wandaden hebben te maken met het feit dat ze de taal niet spreken
Groot politicus dat u bent,
AMAAAAIIIIIII
__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline  
Oud 5 april 2005, 16:17   #39
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dina
Neen, dat zegt de heer Tarik niet. De heer Tarik zegt onomwonden dat het volstaat dat je hier een aantal jaren woont om te kunnen spreken van inburgering. Zelfs die Marrakesh bewoners in Molenbeek zijn volgens hem ingeburgerd. Omdat ze hier al x-aantal jaren wonen.
Tegen politiek incorrecten moet je soms echt in Jerommekes-taal spreken

Ik herhaal voor alle duidelijkheid:

- Taal is belangrijk, maar taal is niet het enige en ook niet het eerste criterium als het over inburgering gaat.
- Wie hier al een leven lang woont (35 jaar of meer), is ingeburgerd of hij nu de taal spreekt of niet. ( Een leven lang is toch iets anders dan een aantal jaren of x jaren zoals jij schrijft)

Citaat:
Het is juist dat taal niet het énige criterium is. Maar volgens mij wel de allereerste stap. Omdat je net die taal nodig hebt om te kunnen communiceren met de huisbaas waar je een appartement wilt huren, met de werkgever waarbij je solliciteert en met de leraars van je kinderen. Tenzij je het natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld vindt - zoals de heer Tarik insinueert - dat die huisbaas, die werkgever en die leraars ofwel zelf die verschillende talen aanleren (geef toe : een kleine moeite als je gastvrij en verdraagzaam bent) ofwel voor tolken zorgen.
Heb ik niet geinsinueerd. Waar ik wel naar verwezen heb, is: hoeveel Marokkaanse of Turkse leerkrachten zijn er? Heel heel weinig. Als je toch zo iemand hebt in een school, dan kan zo'n leerkracht de ouders aanspreken in hun eigen taal. Wil ik daarmee zeggen dat ze in alle scholen voor elke taalgroep een taalspecifieke leerkracht of tolk moeten aanwerven? Nee, dat is niet haalbaar en ook niet wenselijk. Je moet al echt van slechte wil zijn om zo'n bewering in mijn schoenen te willen schuiven.

Citaat:
Ik heb daarnet een vraag gesteld aan de heer Tarik, nl. wat volgens hem dan de oorzaak is van het in verhouding hoog percentage van allochtoonse 'problemen', maar blijkbaar heeft hij daar zelf geen mening over.
Met alle respect maar dat was je eerste zinnige opmerking en vraag. Gun mij wat tijd om daar op te antwoorden.

Citaat:
En wat mijn VB-lidmaatschap betreft : ik heb geen andere keuze momenteel. Zolang andere politici niet worden wakker geschud en ophouden met problemen te minimaliseren, te ontkennen of zelfs goed te praten, zal er nooit iets veranderen. Het zal alleen maar erger worden. Niet alleen voor ons, autochtonen, maar ook voor al die duizenden migranten die zich hier wél verbonden voelen met ons en die de dupe zijn van die "minderheid". Een minderheid die nog steeds het hand boven het hoofd worden gehouden door ons politici, de heer Tarik incluis.
Waar heb ik de problemen geminimaliseert, ontkent of zelfs goed gepraat? We hebben het nog niet eens over de problemen gehad. De problemen zoals ze zich stellen zijn groter en complexer dan louter en allen de kennis van een taal. Door alle maatschappelijke problemen te reduceren tot taal ontken je en minimaliseer je de harde realiteit.
__________________
Tarik Fraihi

Laatst gewijzigd door tarik Fraihi : 5 april 2005 om 16:22.
tarik Fraihi is offline  
Oud 5 april 2005, 16:24   #40
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Maar als morgen een Marokkaanse ouder mij op school aanspreekt, en ik merk dat hij mij beter zou begrijpen als ik Marokkaans arabisch tegen hem spreek, zou ik dat niet mogen doen? Hallo, we leven in 2005.
Beste Tarik,
en omdat we in 2005 leven wil zeggen dat we alle normen en waarden overboord mogen gooien?
Die reportage van Ter Zake vandeweek ivm met de problemen in Brussel zit nog steeds in mijn hoofd.
Waarom heeft de allochtone gemeenschap het zo moeilijk met een aktieve misdaadbestrijding?Voor mijn part mag de politie hier iedere minuut komen voorbijrijden,ik heb toch niets te verbergen.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be