Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mijn steun gaat uit naar
Янукович. 8 29,63%
Ющенко. 19 70,37%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 december 2004, 13:48   #21
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Heb zelf een amulet met de rune voor "bescherming" rond mijn nek, vandaar. Spel je gewoon Dietsland of geef je een symbolische weergave?
het is gewoon 'Dietsland' gespeld in runeschrift, betwijfel of het de goeie schrijfwijze is
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 13:59   #22
Tyr de Dietser
Lokaal Raadslid
 
Tyr de Dietser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Locatie: Antwerpen; Vlaanderen; Dietsland!
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
betwijfel of het de goeie schrijfwijze is
Tja, ik betwijfel of er iets als een goede schrijfwijze is... Je kan ook fonetisch werken, ook waar, maar runen zijn geen letters natuurlijk. Ze zullen wel wat tekort schieten...
__________________
[size=4]Voor Dietsland en Europa; voor het vrije Avondland![/size]
Tyr de Dietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:16   #23
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Tja, ik betwijfel of er iets als een goede schrijfwijze is... Je kan ook fonetisch werken, ook waar, maar runen zijn geen letters natuurlijk. Ze zullen wel wat tekort schieten...
De reden waarom ik het vroeg was omdat het rune-schrift net als pictografisch zou bedoeld geweest zijn (al kan je hierover discuteren natuurlijk). Daarom vroeg ik mij af of je een bepaalde volgorde van betekenissen achter elkaar had gezet om "dietsland" uit te beelden.
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 15:21   #24
Tyr de Dietser
Lokaal Raadslid
 
Tyr de Dietser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2004
Locatie: Antwerpen; Vlaanderen; Dietsland!
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
De reden waarom ik het vroeg was omdat het rune-schrift net als pictografisch zou bedoeld geweest zijn (al kan je hierover discuteren natuurlijk). Daarom vroeg ik mij af of je een bepaalde volgorde van betekenissen achter elkaar had gezet om "dietsland" uit te beelden.
Ze schreven er naar het schijnt wel mee af en toe. Op grafzerken en dergelijke... Nu ja, wat daarvoor moest doorgaan
__________________
[size=4]Voor Dietsland en Europa; voor het vrije Avondland![/size]
Tyr de Dietser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 16:30   #25
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyr de Dietser
Zouden jullie op Виктор Ющенко (Viktor Joestsjenko) of op Виктор Янукович (Viktor Janukovitsj) stemmen, en waarom?

Persoonlijk denk ik dat ik voor Янукович zou stemmen, omdat hij niet onder Amerikaanse invloed staat. Wel onder Russische natuurlijk, maar dat is niet zo erg, aangezien dat ook wil zeggen dat hij zich dan niet toelegt op de EU. Ющенко aan de macht vergroot enkel de Amerikaanse invloed op de EU denk ik. Maar al bij al blijft het kiezen tussen de pest en de cholera denk ik, zoals dat meestal zo gaat de voormalige Sovjet-Unie en satelietstaten.
Idem
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 02:11   #26
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Uit onverdachte bron zou ik zo zeggen:

[font=Courier New]De Morgen, pagina 6, 812 woorden
30-12-2004
Corine de Vries; De Volkskrant;

Neonazi's en skinheads steunen Joesjtsjenko

'Het enige waarin wij met hem van mening verschillen, is dat wij vinden dat Oekraïne alleen voor Slavische volken is. De zwarten en de joden horen hier niet'
Viktor Joesjtsjenko krijgt steun van extreem-rechts. Dat wekt onrust in de joodse gemeenschap van Kiev. Maar voorlopig niet meer dan dat, want: 'Zodra wij ons met politiek bemoeien, krijgen we problemen.'

Kiev

de Volkskrant

Corine de Vries



'Welcome to Hell', staat met grote rode letters geverfd op een legertent in het tentenkamp dat nog altijd de centrale Kresjtsjatik-straat in Kiev blokkeert. Hier slapen tijdens deze oranje revolutie ongeveer veertig neonazi's, skinheads en ultranationalisten, enthousiaste aanhangers van presidentskandidaat Viktor Joesjtsjenko. Binnen in de tent staat een lange tafel die voorzien is van hakenkruizen, White Power-symbolen en adelaars.

"Het is nu duidelijk dat Joesjtsjenko heeft gewonnen, maar wij gaan pas weg als hij officieel is geïnaugureerd", zegt Sergej Zavidi, een 24-jarige bouwvakker uit Charkov, die zichzelf ultranationalist noemt. "Ik steun Joesjtsjenko omdat hij een sterke leider is. Hij heeft beloofd dat hij de kinderbijslag tien keer hoger zal maken. Dat is van cruciaal belang, in Oe-kraïne worden veel te weinig kinderen geboren. Daarnaast hoop ik dat hij het onderwijs zal verbeteren."

Aanvankelijk waren de organisatoren van de revolutie een beetje achterdochtig over de komst van de neonazi's. Maar al snel kreeg de groep een officiële taak: ze maken deel uit van de bewaking van het tentenkamp. "We hebben veel met de andere groepen hier gepraat en begrijpen elkaar nu beter", zegt Anton Okorokov, die een hakenkruis op zijn achterhoofd heeft geschoren. "De revolutie heeft ons goed gedaan. Vroeger werden wij altijd gemeden. Nu realiseren ze zich dat wij een kracht zijn die heel behulpzaam en nuttig kan zijn."

Okorokov steunt Joesjtsjenko omdat hij orde zal brengen. "Hij zal Oekraïne democratischer maken. En ik ben ook helemaal voor de markteconomie. Het enige waarin wij met hem van mening verschillen, is dat wij vinden dat Oekraïne alleen voor Slavische volken is. De zwarten en de joden horen hier niet."

Dat soort uitspraken zijn extra beladen in Kiev, waar een SS Einsatzgruppe, geassisteerd door eenheden van de Waffen-SS en Oekraïense politiemensen, op 28 en 29 september 1941 ruim 33.000 joodse mannen, vrouwen en kinderen executeerden aan de rand van het Babi Yar-ravijn. Voor de Tweede Wereldoorlog woonden er in Kiev 150.000 joden, nu zijn dat er volgens de joodse gemeenschap 4.000. 8)

Eli Zjoebinski, een joodse student uit Kiev, vindt het moeilijk te accepteren dat skinheads en neonazi's zo prominent deel uitmaken van de revolutie. "Toen wij tijdens de grote demonstraties in het tentenkamp eten uitdeelden, stonden ze op tien meter afstand naar ons te kijken. Maar ze lieten ons met rust." Zjoebinski staat voor de Centrale Synagoge in Kiev, een gebouw uit 1898 dat tijdens de sovjetoverheersing dienst deed als poppentheater. Sinds 1991 is het weer in gebruik genomen.

In de school van de synagoge vertelt rabbi Chaim Pikovski dat de joodse gemeenschap in Kiev door de jarenlange sovjetoverheersing op religieus niveau nog erg onderontwikkeld is. Hij is zelf Israëli, net als de hoofdrabbi en alle docenten. "Wij leiden nu vijftien jongemannen op die ons in de toekomst kunnen gaan vervangen. Dat is heel weinig, maar het is een begin."

Na de tweede verkiezingsronde van 21 november heeft een groepje skinheads de synagoge bekogeld met stenen en ijzeren staven. De vernielingen zijn nog zichtbaar, vijf grote ramen zijn stuk en er zijn brokstukken uit de gele muur geslagen.

Zjoebinski heeft deze verkiezingen niet gestemd. "De meeste joden hebben besloten om neutraal te zijn. Zodra wij ons met politiek gaan bemoeien, krijgen we problemen. Wij steunen degene die het Oekraïense volk gekozen heeft." Tijdens de revolutie hielp de synagoge de mensenmassa aan voedsel en onderdak. "Uit medemenselijkheid, niet vanwege de politiek. Wij hielpen aanhangers van beide kandidaten."

De joodse gemeenschap was officieel neutraal deze verkiezingen, ook omdat er onderling grote verdeeldheid was, zo bevestigt een leidinggevende in de synagoge die anoniem wil blijven. Janoekovitsj had als voordeel dat hij geen nationalist is, maar hij dreigde Oekraïne te isoleren en zou op zoek kunnen gaan naar partners in de Arabische wereld. Maar ook tegen Joesjtsjenko bestaat veel achter-docht. Antisemitisme tiert welig in het nationalistische westen van Oekraïne, waar Joesjtsjenko veel aanhang heeft.

Joesjtsjenko heeft eerder dit jaar veel krediet verloren. Hij verzette zich aanvankelijk tegen een regeringsbesluit om de nationalistische krant Silski Visti te verbieden, nadat daarin een zeer antisemitisch artikel had gestaan. Pas na een paar weken uitte ook Joesjtsjenko kritiek op de krant en schaarde hij zich achter het verbod. Om de achterdocht in de joodse gemeenschap te bestrijden, ontsloeg hij vervolgens zijn coalitiepartner Oleg Tianibog, leider van een kleine ultranationalistische partij.

Op 9 december had de joodse gemeenschap beide presidentskandidaten uitgenodigd om in de synagoge aanwezig te zijn bij het aansteken van de chanoekakaarsen. Janoekovitsj liet niets van zich horen. Joesjtsjenko kwam wel, samen met zijn Amerikaanse echtgenote Katerina en twee van zijn vijf kinderen. "Dat stelden wij erg op prijs", zegt Zjoebinski. "En dat was niet alleen vanwege de verkiezingen. De afgelopen drie jaar is Joesjtsjenko tijdens de chanoeka telkens op bezoek geweest."

n Anton Okorokov, met hakenkruis op zijn achterhoofd: 'De revolutie heeft ons goed gedaan. Vroeger werden wij altijd gemeden. Nu realiseren ze zich dat wij een kracht zijn die heel behulpzaam en nuttig kan zijn.' [/font]
[font=Courier New][/font]
[font=Courier New][/font]
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be