Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2008, 13:50   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
dat boeren eens beginnen hun zwarte inkomsten aan te geven ,
pas dan zullen we met hen meevoelen
Waarom zouden we voor agrariërs minder tolerant moeten zijn dan voor overige steun- en subsidietrekkers?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 15:31   #22
anubis
Burgemeester
 
anubis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 455
Standaard

Er zijn meerdere futuresmarkten voor melk. Er hoeft dus niet meer gezaagd te worden. Men geve de boerenbond de instructies om voortaan te hedgen.
anubis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 17:24   #23
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

'Waarom zouden we voor agrariërs minder tolerant moeten zijn dan voor overige steun- en subsidietrekkers?
__________________
jij plakt er een woord tussen dat ik niet gebruikt heb
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 21:50   #24
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Ondertussen vragen verschillende Duitse supermarktketens al aan hun klanten om vooral geen melk te beginnen hamsteren en geven ze toe dat hun bevoorrading wat "krap" begint te worden.
Momenteel hebben zowat 32000 Duitse melkveebedrijven zich aangesloten bij de akties en weigeren nu al dagenlang melk te leveren aan de melkerijen...de schade daar begint op te lopen,de "logistieke ketting" van zuivelprodukten begint te haperen...


Hoewel de blokkades van melkerijen hier en daar wat verzacht zullen worden ,zodat melkleveranties vanuit niet meestakende melkbedrijven kan gebeuren, wordt nu opgeroepen aan melkveehouders in de buurlanden om niet aan Duitse zuivelbedrijven te leveren...

De "stakers" vragen nu 0,43€/liter (20% meer dan wat ze nu krijgen) om tenminste enigszins uit de kosten te komen....of......ze gieten verder hun melk in het gootgat

Laatst gewijzigd door kelt : 4 juni 2008 om 21:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 14:14   #25
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
06/06 Geen bevoorrading supermarkten door blokkades boeren

Sinds gisterenavond blokkeren melkboeren in Nijvel, Gellingen en Halle de distributiecentra van Carrefour en Colruyt. Reden voor de blokkades is de lage melkprijs. De boeren zeggen dat ze te weinig verdienen en vragen een betere kostenverdeling tussen hen en de winkelketens. Ook de stijgende olieprijzen zouden mee aan de basis van het probleem liggen.

Tractoren blokkeren de ingang van de distributiebedrijven. Hierdoor is het onmogelijk voor vrachtwagens om winkels te bevoorraden. Met hun actie hopen de landbouwers gehoor krijgen bij het grote publiek. Ze willen onder andere meer overleg.

Fedis, de vereniging van distributeurs, vraagt aan de boeren hun acties op te heffen. Zij wijzen de melkerijen aan als de grote schuldige.
Ik hoop dat de acties wat opleveren, al is het jammer dat er onschuldige mensen zullen geraakt worden. Ik vind het triest dat er zoveel geld verdwijnt in zakken van mensen die tussenhandelaar zijn (als het klopt wat hier stat dat de oorzaak bij hun ligt.)
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juni 2008 om 14:15.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 15:57   #26
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik hoop dat de acties wat opleveren, al is het jammer dat er onschuldige mensen zullen geraakt worden. Ik vind het triest dat er zoveel geld verdwijnt in zakken van mensen die tussenhandelaar zijn (als het klopt wat hier stat dat de oorzaak bij hun ligt.)
Dit zijn wel redelijk idiote akties.Het zijn de melkerijen waarmee de landbouwers vandcoen hebben(en waarin ze soms mede-cooperant zijn).het zijn dus de melkerijen die hen "melken".Boeren onderhandelen nooit met supermarkten over prijzen,melkerijen wel.Dus hebben deze "Belgische" blokkades geen zin..maar melkerijen kun je rap pakken.....zoals hun Duitse collega's doen...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 16:25   #27
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard

Schitterende actie van de landbouwers! Zet de linkse zakken uit de steden maar droog.
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 16:28   #28
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik hoop dat de acties wat opleveren, al is het jammer dat er onschuldige mensen zullen geraakt worden. Ik vind het triest dat er zoveel geld verdwijnt in zakken van mensen die tussenhandelaar zijn (als het klopt wat hier stat dat de oorzaak bij hun ligt.)
Ik dacht net dat supermarkten met elkaar in een prijzenoorlog verwikkeld waren. Ze maken dus geen grote winsten erop.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 17:00   #29
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Ik dacht net dat supermarkten met elkaar in een prijzenoorlog verwikkeld waren. Ze maken dus geen grote winsten erop.

Het zijn waarschijnlijk de tussenhandelaars (de melkerijen) zoals kelt hier al opmerkte.
Of er een prijzenoorlog is in België tussen supermarkten, daar durf ik me niet over uitspreken. Ik heb er iig weinig van ervaren. Ik weet wel dat er even spanning werd tussen de Colruyt en de Lidl omdat die ook merkproducten ging verkopen.
In Nederland weet ik wel dat er een prijzenoorlog is (geweest).
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2008, 17:05   #30
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Supermarkten zijn toch machtig genoeg om op gelijke voet met melkerijen te onderhandelen zodat melkerijen geen onredelijke prijs vragen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 09:02   #31
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Neen, zij hebben echt géén zeggenschap omtrent de prijs vd melk.
net zoals hun buur en die zijn buur en die zijn buur... Tis miserie overal maar wie levert dan in godsnaam die goedkope melk?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 09:05   #32
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het zijn waarschijnlijk de tussenhandelaars (de melkerijen) zoals kelt hier al opmerkte.
dus de kleinhandelaars (die supermarkten) bestaan eigenlijk uit een stel dommerikken. Ahja want iedereen (zelf jij en ik) kan zien dat het de tussenhandelaar is die de prijzen de hoogte in stuwen. Maar toch blijven AL die supermarkten kopen bij die mannen die dus gaan lopen met massaal veel geld. En geen enkele supermarkt die eraan denkt om zelf tussenhandelaar te gaan spelen en dus goedkoper te leveren aan de consument... Tsjah die moeten dan wel oerdom zijn.

Of is het de consument die wat dommer is?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 09:23   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
dus de kleinhandelaars (die supermarkten) bestaan eigenlijk uit een stel dommerikken. Ahja want iedereen (zelf jij en ik) kan zien dat het de tussenhandelaar is die de prijzen de hoogte in stuwen. Maar toch blijven AL die supermarkten kopen bij die mannen die dus gaan lopen met massaal veel geld. En geen enkele supermarkt die eraan denkt om zelf tussenhandelaar te gaan spelen en dus goedkoper te leveren aan de consument... Tsjah die moeten dan wel oerdom zijn.

Of is het de consument die wat dommer is?
De eventuele "prijzenoorlog" tussen de supermarkten is een zaak die de melkveehouders niet aangaat gezien geen enkel van hen aan een supermarkt verkoopt.

Of de melkerijen enorme winsten maken valt nog te bezien,maar ze betalen hun leveranciers blijkbaar te weinig....DAAR moeten de leveranciers in aktie komen...
In veel industriele sectoren reageren leveranciers met ofwel aanzienlijke verbeteringen in hun processen,met delocalisaties,of...met eenvoudigweg helemaal uit de sector te stappen...


Melkveehouders zonder veel land zitten natuurlijk in een hoekje gedrumd,ze kunnen niet zomaar weg uit hun sector...vandaar de akties.....Maar ze moeten dan wel de juiste akties voeren op de juiste plaats in de zuivelketting....zoals hun Duitse Collega's....


Melkerijen,veelal onderdeel van grote concerns zouden dan echt wel ballen genoeg aan hun lijf moeten hebben om de inkopers van de grootwarenhuizen eventjes "te woord te staan"...

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2008 om 09:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 09:33   #34
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De eventuele "prijzenoorlog" tussen de supermarkten is een zaak die de melkveehouders niet aangaat gezien geen enkel van hen aan een supermarkt verkoopt.
maar indien dit zou kunnen zorgen voor een drastische verlaging van de melkprijzen en een verhoging van de winst denk je dan niet dat dit al het geval was geweest?
Citaat:
Of de melkerijen enorme winsten maken valt nog te bezien,maar ze betalen hun leveranciers blijkbaar te weinig....DAAR moeten de leveranciers in aktie komen...
klant is koning zo gaat dat altijd. ik wil een liter melk kopen en ik ben bereid dat 50 cents voor te geven wil die boer mij dat niet verkopen aan die prijs dan moet hij dat niet. Als die prijs hem niet aanstaat omdat ik maar een lozer ben is hij dom als die prijs hem niet aanstaat omdat hij ermee niet uit de kosten komt dan zal ik die prijs bij geen enkel van zijn collegas krijgen. Quod non want anderen komen wel uit de kosten aan de gegeven prijzen.

tis niet moeilijk ma tis gemakkelijk (met bijhorende melodie) tis gewoon vraag en aanbod...
Citaat:
In veel industriele sectoren reageren leveranciers met ofwel aanzienlijke verbeteringen in hun processen,met delocalisaties,of...met eenvoudigweg helemaal uit de sector te stappen...
awel iedereen moet dan verbeteren hé... Is dat niet het schone aan al die prijsmechanismen? Delocalisatie is me dunkt geen oplossing voor een melkboer. En uit de sector stappen tsjah spijtig maar als ik mijn melk alleen kan produceren aan 1€/l daar waar mij buur produceert aan 0,1€/l dan ben ik gewoon te zwak!
Citaat:
Melkveehouders zonder veel land zitten natuurlijk in een hoekje gedrumd,ze kunnen niet zomaar weg uit hun sector...vandaar de akties.....Maar ze moeten dan wel de juiste akties voeren op de juiste plaats in de zuivelketting....zoals hun Duitse Collega's....
Weinig land heeft daar niks mee te zien denk ik.

belachelijke acties ja! Melk spuiten op hun akkers in het midden van de voedselcrisis. Een symbolische actie die weinig zal opbrengen of toch weinig door de actie zelf...

Citaat:
Melkerijen,veelal onderdeel van grote concerns zouden dan echt wel ballen genoeg aan hun lijf moeten hebben om de inkopers van de grootwarenhuizen eventjes "te woord te staan"...
??
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 11:13   #35
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Melkerijen,veelal onderdeel van grote concerns zouden dan echt wel ballen genoeg aan hun lijf moeten hebben om de inkopers van de grootwarenhuizen eventjes "te woord te staan"...
Het enige wat er dan gebeurt is dat de melk voor de eindconsument duurder wordt. Ik snap het echt niet meer. Altijd klagen over koopkracht en inflatie maar wordt er dan eens een product goedkoper dan kan dit ook niet en wil "men" gerust meer betalen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 12:57   #36
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De eventuele "prijzenoorlog" tussen de supermarkten is een zaak die de melkveehouders niet aangaat gezien geen enkel van hen aan een supermarkt verkoopt.

Of de melkerijen enorme winsten maken valt nog te bezien,maar ze betalen hun leveranciers blijkbaar te weinig....DAAR moeten de leveranciers in aktie komen...
In veel industriele sectoren reageren leveranciers met ofwel aanzienlijke verbeteringen in hun processen,met delocalisaties,of...met eenvoudigweg helemaal uit de sector te stappen...


Melkveehouders zonder veel land zitten natuurlijk in een hoekje gedrumd,ze kunnen niet zomaar weg uit hun sector...vandaar de akties.....Maar ze moeten dan wel de juiste akties voeren op de juiste plaats in de zuivelketting....zoals hun Duitse Collega's....


Melkerijen,veelal onderdeel van grote concerns zouden dan echt wel ballen genoeg aan hun lijf moeten hebben om de inkopers van de grootwarenhuizen eventjes "te woord te staan"...
In Nederland wordt eraan gewerkt om weer wat meer koeien buiten te laten lopen want ze zijn zeldzaam geworden in het landschap.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 13:52   #37
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

De EU moet alle landbouwsubsidies afschaffen. Die zijn crimineel en verstoren de markt tot absurde proporties toe.

Die subsidies (en die in de VS) zijn ook verantwoordelijk voor de hoge voedselprijzen en voor de moord op miljoenen boeren in het Zuiden.

Op het vlak van landbouw ben ik voor een keer een volledige liberaal. Laat de vrije markt hier maar zijn zeg doen.

Onze landbouwsubsidies dateren van 1945 en waren bedoeld om enkele jaren te duren. Niet langer. Vandaag spenderen wij daar nog altijd 50% van het EU budget aan, te weten €40 miljard.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 14:04   #38
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De EU moet alle landbouwsubsidies afschaffen. Die zijn crimineel en verstoren de markt tot absurde proporties toe.

Die subsidies (en die in de VS) zijn ook verantwoordelijk voor de hoge voedselprijzen en voor de moord op miljoenen boeren in het Zuiden.

Op het vlak van landbouw ben ik voor een keer een volledige liberaal. Laat de vrije markt hier maar zijn zeg doen.

Onze landbouwsubsidies dateren van 1945 en waren bedoeld om enkele jaren te duren. Niet langer. Vandaag spenderen wij daar nog altijd 50% van het EU budget aan, te weten €40 miljard.
Ik denk dat je gelijk hebt. Die landbouwsubsidies zijn een pure en dure prijsvervalsing, het verschil betalen wij als belastinggeld waaruit tevens het grote banenplan wordt betaald voor behandelende ambtenaren.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 14:33   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat je gelijk hebt. Die landbouwsubsidies zijn een pure en dure prijsvervalsing, het verschil betalen wij als belastinggeld waaruit tevens het grote banenplan wordt betaald voor behandelende ambtenaren.
tja...inderdaad

U herinnert zich waarschijnlijk de roemruchte melkplassen nog.....toen de voorloper van de EU a volonté subsidieerde...

Aan ons,belastingbetalers werd dan het genoegen gedaan,om die "melk" meerdere malen te betalen...

a) We betaalden via belastingen om melk te doen produceren die niet nodig was in de thuismarkt.
b) We betaalden in de winkels nogmaals die melk(boter...),en niet echt goedkoop,en bovendien nog eens voorzien van wat BTW
c) We betaalden nog eens,maar nu voor het omzetten van overschotmelk in melkpoeder waarmee dan de voedsel-markten in het Zuiden omver gelegd werden...(af en toe was er nog eens een goeie ouderwetse hongersnood zodat tenminste op dat moment ons geweten gesust werd ...
d) Grote oppervlaktes van Europa,tot in Griekenland toe,maar ook elders op de wereld,werden feitelijk opgeeist voor het verbouwen van kompleet overbodig voedsel.....dit heeft ongetwijfeld ecologische en economische schade toegebracht...waar wij,belastingsbetalers ook maar voor opdraaien nietwaar...



Eigenlijk is het goed als "de sector" tegenwoordig zijn eigen zaakjes moet uitvechten,met merkelijk minder inbreng van onzentwege

Laatst gewijzigd door kelt : 8 juni 2008 om 14:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 15:48   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De EU moet alle landbouwsubsidies afschaffen. Die zijn crimineel en verstoren de markt tot absurde proporties toe.

Die subsidies (en die in de VS) zijn ook verantwoordelijk voor de hoge voedselprijzen en voor de moord op miljoenen boeren in het Zuiden.

Op het vlak van landbouw ben ik voor een keer een volledige liberaal. Laat de vrije markt hier maar zijn zeg doen.

Onze landbouwsubsidies dateren van 1945 en waren bedoeld om enkele jaren te duren. Niet langer. Vandaag spenderen wij daar nog altijd 50% van het EU budget aan, te weten €40 miljard.
't is nog maar 35%.
(Maar dat komt uitsluitend doordat het budget omhoog is gegaan. )
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be