Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 augustus 2019, 08:09   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard Speed pedelec's, de nieuwe cowboys van de baan?

Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 08:11   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
Darwin lost dat op.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 08:16   #3
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Darwin lost dat op.
Ja natuurlijk, maar wees jij maar eens Darwin.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 08:23   #4
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Gisterenavond reed ik van Kontich richting Edegem. Aan het kruistpunt van de Kon. Astridlaan en de Duffelsesteenweg zie ik een speed pedelec verkeerslichten ontwijken door links af te slaan en even op het linkse fietspad te rijden. Hij houdt er een stevig tempo op na. Een beetje verder steekt hij over zonder over zijn schouder te kijken.
Wat later rijd ik hem ook voorbij richting centrum, hij rijdt goed 40 km/u. Aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg rijd ik voor hem, maar niet ver. Ik moet rechts afslaan en houd er rekening mee dat hij er komt afgevlogen. Inderdaad zonder kijken en aan hoge snelheid draait hij ook rechts. Hier begint zone 30, ik rijd 30 km/u maar hij gaat gewoon op volle snelheid door. Pittig detail, het is hevig aan het regenen. In deze smalle straat met veel geparkeerde voertuigen en nogal wat voetgangers en andere fietsers lijkt me dat geen goed idee.
Uiteindelijk haal ik hem terug in op de Prins Boudewijnlaan. Daar negeert hij nog eens volkomen een rood licht, n.b. vlak voor een politiekantoor.
De fiets was zoals de meeste elektrische fietsen in orde met de verlichting, maar het helpt niet om in volledig donkere regenkledij te rijden zoals hij deed.
Op een afstand van pakweg 5 km maakt hij minstens 3 zware overtredingen. Hij is trouwens geen uitzondering, dergelijk gedrag zie ik regelmatig van speed pedelec's. Compleet associaal en roekeloos gedrag. Het is niet verwonderlijk dat we regelmatig zware ongevallen in de media zien verschijnen waarbij speed pedelec's betrokken zijn.
Nog veel ergerlijk zijn de kinderen met hun gehuurde elektrische steps, kinderen van 10 a 11 jaar tegen 25 per uur over den dijk scheuren, niet te geloven ze moesten die verhuurbedrijven eens deftig aanpakken als er iets gebeurd. In heb elektrische skateborden gezien, ook een soort fiets zonder trappers dat ding trekt op zo snel als een gemiddelde moto maar in tegenstelling tot de moto rijden daar kinderen met rond op den dijk tussen de wandelaars komaan mensen wij kregen vroeger naar ons voeten als we een beetje wild met de gocart, met trappers natuurlijk, reden. Elektrische idioten alom.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 09:27   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik rij met mijn speedelec op mijn route slechts 2 van de 25km tussen ander verkeer (begin en einde). De rest is jaagpad langs het Albertkanaal (Pedelec toegelaten) en fietsostrade. Deze ochtend ben ik 1 verdwaalde fietsers tegengekomen op het hele traject.

En ja, ik knal 48 km/h op die lange rechte, lege stukken.

Ik vermijd moedwillig de dorpskernen omdat je daar inderdaad niet thuishoort tegen die snelheden.

En automobilisten die zich ergeren: fuck you. Ik heb evenveel recht om de openbare weg te gebruiken als jullie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 09:30   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In Marseille rijden er al steps 100 km h.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 09:33   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik rij met mijn speedelec op mijn route slechts 2 van de 25km tussen ander verkeer (begin en einde). De rest is jaagpad langs het Albertkanaal (Pedelec toegelaten) en fietsostrade. Deze ochtend ben ik 1 verdwaalde fietsers tegengekomen op het hele traject.

En ja, ik knal 48 km/h op die lange rechte, lege stukken.

Ik vermijd moedwillig de dorpskernen omdat je daar inderdaad niet thuishoort tegen die snelheden.

En automobilisten die zich ergeren: fuck you. Ik heb evenveel recht om de openbare weg te gebruiken als jullie.
Darwin lost dat op. Geduld.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 09:52   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

De Stromer ST3. Kan je dat eigenlijk nog een fiets noemen?

6990 Euro

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=2857

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 09:55   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Stromer ST3. Kan je dat eigenlijk nog een fiets noemen?

6990 Euro

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=2857

zulke snelheden zonder vering???

strak plan.

Darwin lost het op.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:03   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Stromer ST3. Kan je dat eigenlijk nog een fiets noemen?
Tja ne plofbrommer is het eigenlijk niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:05   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Darwin lost dat op. Geduld.
We shall see.

Ik ben slechts 10 minuten later op het werk, heb geen files meer, krijg een hele klets fietsvergoeding, verbruik geen diesel meer & krijg veel beweging.

En op geen enkel moment heb ik het gevoel dat ik gevaarlijk bezig ben. Kan komen door het verkeersloze traject en het gebrek aan dorpskernen op mijn route, maarbon. Als je daar vertraagt kan het ook.

En ik ken toevallig de verkeersregels wel. Ik rij niet waar ik niet mag rijden en ik stop waar ik moet stoppen en voorrang verlenen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:08   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Stromer ST3. Kan je dat eigenlijk nog een fiets noemen?

6990 Euro

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=2857

Ik heb die.

Met vering toegevoegd.

Heerlijk apparaat. Maar het is eigenlijk een electrische brommer ja. Waar je fietsvergoeding voor krijgt

Het is serieus kicken als ge eens "doorduwt" uit stilstand. Daar trekt hij op zijn electrische neefjes uit de autowereld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:10   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb die.

Met vering toegevoegd.

Heerlijk apparaat. Maar het is eigenlijk een electrische brommer ja. Waar je fietsvergoeding voor krijgt

Het is serieus kicken als ge eens "doorduwt" uit stilstand. Daar trekt hij op zijn electrische neefjes uit de autowereld.
Dat is wat ik bedoel. Ze moeten die wetgeving eens op orde krijgen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:31   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We shall see.

Ik ben slechts 10 minuten later op het werk, heb geen files meer, krijg een hele klets fietsvergoeding, verbruik geen diesel meer & krijg veel beweging.

En op geen enkel moment heb ik het gevoel dat ik gevaarlijk bezig ben. Kan komen door het verkeersloze traject en het gebrek aan dorpskernen op mijn route, maarbon. Als je daar vertraagt kan het ook.

En ik ken toevallig de verkeersregels wel. Ik rij niet waar ik niet mag rijden en ik stop waar ik moet stoppen en voorrang verlenen
we zullen zien.

als ge eens ne klapband krijgt tegen die snelheid bvb. niet dat ik t u toewens!

en ja, ik heb al wel eens een klapband gehad op mijn koersfiets. tegen 27 kmu, niet tegen 45, kwestie van 'geluk' hebben.

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 augustus 2019 om 10:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:54   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we zullen zien.

als ge eens ne klapband krijgt tegen die snelheid bvb. niet dat ik t u toewens!

en ja, ik heb al wel eens een klapband gehad op mijn koersfiets. tegen 27 kmu, niet tegen 45, kwestie van 'geluk' hebben.
Dat gebeurt 2 a 3 keer per jaar.

Ook op snelheid.

En dat is veel minder een probleem dan op een koersfiets. Vanwege het veel bredere loopvlak, het veel lagere zwaartepunt en de algemene grotere stabiliteit.

(Ik ram er dan een gaadi in die ik met CO2 terug oppomp...op 10 minuten tijd ben ik dan weer weg).

Koersfietsen zijn levensgevaarlijke apparaten. Een iet of wat getalenteerde toerist rijdt daar ook 35-40 km/h mee, maar op enorm dunne bandjes & met een waggel frame en bedenkelijke stopping power. En vaak met helmen die bijlange niet de kwaliteit hebben van die van speedelecs (waar normen gehanteerd worden).

Maar wat zie je: speedelecs zijn iets nieuws. Iedere dag zijn er zware ongelukken met gewone fietsers. Maar daar hoor of zie je niks van. Als er eens een speedeleccer een accident heeft, staat het in het breed in de gazet, vanwege sensatiewaarde.

Maar een speedelec is niet veiliger of gevaarlijker dan een brommer. Als je je aan de verkeersregels houdt die voor brommers gelden is er niks aan de hand.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:55   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Rij eens op een deftige (zoals die stromer). Die dingen liggen als een huis op de weg.

Je kan dat niet vergelijken met uw koersfiets.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:56   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rij eens op een deftige (zoals die stromer). Die dingen liggen als een huis op de weg.

Je kan dat niet vergelijken met uw koersfiets.
ik heb ook een moto, ik weet wat baanvastheid is.

maar op een moto draag ik beschermende kledij bvb voor t geval ik een klapband krijg ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 10:57   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat gebeurt 2 a 3 keer per jaar.

Ook op snelheid.

En dat is veel minder een probleem dan op een koersfiets. Vanwege het veel bredere loopvlak, het veel lagere zwaartepunt en de algemene grotere stabiliteit.

(Ik ram er dan een gaadi in die ik met CO2 terug oppomp...op 10 minuten tijd ben ik dan weer weg).

Koersfietsen zijn levensgevaarlijke apparaten. Een iet of wat getalenteerde toerist rijdt daar ook 35-40 km/h mee, maar op enorm dunne bandjes & met een waggel frame en bedenkelijke stopping power. En vaak met helmen die bijlange niet de kwaliteit hebben van die van speedelecs (waar normen gehanteerd worden).

Maar wat zie je: speedelecs zijn iets nieuws. Iedere dag zijn er zware ongelukken met gewone fietsers. Maar daar hoor of zie je niks van. Als er eens een speedeleccer een accident heeft, staat het in het breed in de gazet, vanwege sensatiewaarde.

Maar een speedelec is niet veiliger of gevaarlijker dan een brommer. Als je je aan de verkeersregels houdt die voor brommers gelden is er niks aan de hand.
dan zijn we t eens, mijn kinderen hebben ook nooit een brommer gekregen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:03   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Nog veel ergerlijk zijn de kinderen met hun gehuurde elektrische steps, kinderen van 10 a 11 jaar tegen 25 per uur over den dijk scheuren, niet te geloven ze moesten die verhuurbedrijven eens deftig aanpakken als er iets gebeurd. In heb elektrische skateborden gezien, ook een soort fiets zonder trappers dat ding trekt op zo snel als een gemiddelde moto maar in tegenstelling tot de moto rijden daar kinderen met rond op den dijk tussen de wandelaars komaan mensen wij kregen vroeger naar ons voeten als we een beetje wild met de gocart, met trappers natuurlijk, reden. Elektrische idioten alom.
Wie als valide fitte mens gaat wandelen op een dijk aan de Belgische kust is ook wat idioot bezig. De enige mensen die daar zouden mogen zijn zijn mensen die heel slecht te been zijn met een rollator of mensen in een rolstoel.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 11:03   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard

Ja, met nieuwe voortbewegingstoestellen komen er ook nieuwe soorten verkeersterroristen.
Niks nieuws onder de zon.

Als ik met de kleinkinderen ga wandelen op een plaats in de buurt hier waar veel wielerterroristen passeren, laat ik hen voortaan altijd een bal meenemen.
Daar hebben ze schrik van !!
Mijn buurvrouw laat daar soms haar hond los lopen. Een schoon beestje, echt waar. En die hond ook trouwens.
Dat is wat stout natuurlijk. Wat die al naar haar hoofd geslingerd gekregen heeft.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be