Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2007, 10:28   #1
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard "Waarschuwing voor indoctrinatie van Al Gore"

Citaat:
wo 10/10/07 - Het hooggerechtshof van Londen heeft beslist dat de film "An inconvenient truth" van Al Gore in Britse scholen mag vertoond worden, maar vergezeld moet gaan van een waarschuwing om "indoctrinatie" van leerlingen te vermijden.
De rechtbank deed de uitspraak na een klacht van vrachtwagenchauffeur Stewart Dimmock.

(Belga)
De vader van twee kinderen van 11 en 14 jaar leverde kritiek op de film voor zijn "zware wetenschappelijke onjuistheid, politieke propaganda en schalksheid".

Een verbod op de film in Britse scholen komt er niet. "Maar kinderen indoctrineren is onaanvaardbaar", motiveerde rechter Michael Burton zijn uitspraak.

"De klimaatsverandering is belangrijk, maar moet de kinderen op een neutrale en gematigde manier bijgebracht worden."

De Britse overheid heeft beslist om de gekleurde documentaire van Al Gore te verspreiden in meer dan 3.500 scholen in Groot-Brittannië.
Bron: www.vrtnieuws.net
Ik weet niet of er hier al een topic over open is, maar het werd stilaan tijd dat die film in perspectief werd geplaatst.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 12 oktober 2007 om 10:30.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 11:31   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Ik vind de indoctrinatie van massa-consumptie veel erger.
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 11:59   #3
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Ik vind de indoctrinatie van massa-consumptie veel erger.
Niemand verplicht u om daaraan mee te doen, wat niet gezegd kan worden over de verplichting om naar die film te gaan kijken en hem liefst ook nog te geloven. En dan zwijg ik nog over de (begrotingsvriendelijke) maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, daar kan mijn portemonnee al helemaal niet onderuit.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 12:24   #4
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Niemand verplicht u om daaraan mee te doen,

Toch wel want we worden erin geboren en opgevoed.

Met andere woorden het maakt deel uit van onze menselijke conditie zonder dat we het beseffen.


wat niet gezegd kan worden over de verplichting om naar die film te gaan kijken en hem liefst ook nog te geloven.

Wel ik vind het redelijk om bepaalde delen/doelen van die documentaire te erkennen.

Maar dat wil niet zeggen dat je er niet kritisch over mag zijn.



En dan zwijg ik nog over de (begrotingsvriendelijke) maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, daar kan mijn portemonnee al helemaal niet onderuit.

Dat schrikt me ook af eerlijk gezegd.

Meestal is het voglens mij de industrie die ons consumptie opdringt, laat het grootkapitaal betalen en veranderen.

__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 13:35   #5
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Beste pinbag, mensen worden nu eenmaal in een bepaalde context geboren en opgevoed, daar is gewoon geen ontkomen aan. En niet vergeten: veel van de consumptie beantwoordt aan basisbehoeften zoals voeding en als je ooit midden in de ijskoude nacht in panne hebt gestaan of getuige bent geweest van een overval, dan is een GSM veel meer dan de zoveelste gadget. En zo kunnen we over zin en onzin van veel zaken debatteren.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 14:41   #6
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Gaat die man alles zo na wat zijn kinderen onderwezen krijgen of heeft hij bepaalde belangen en het geld gehad voor een hele goeie advocaat?

Iemand van het nonbeliever-kamp die vraag zichzelf ooit één seconde gesteld?
Neen hoor, kritiek mag maar langs één zijde komen hé, anders ben je een naïef watje dat hoogstwaarschijnlijk mee in het complot zit...

In dat andere topic heb ik het al over de argumenten van die rechter gehad. Kwestie van alles in perspectief te houden.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 12 oktober 2007 om 14:41.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 17:53   #7
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Beste pinbag, mensen worden nu eenmaal in een bepaalde context geboren en opgevoed, daar is gewoon geen ontkomen aan. En niet vergeten: veel van de consumptie beantwoordt aan basisbehoeften zoals voeding en als je ooit midden in de ijskoude nacht in panne hebt gestaan of getuige bent geweest van een overval, dan is een GSM veel meer dan de zoveelste gadget. En zo kunnen we over zin en onzin van veel zaken debatteren.
Een debat op maatschapelijk niveau, om alles in "perspectief" te bekijken over onze dwanmatige consumptie zonder meerwaarde. Is en debat die alternatieven kan openen voor de toekomst.

Maar bon he is ind. gemakelijker gezegd/geschreven dan gedaan.

En dat is de reden waarom Al Gore genomineerd is.

Pijnlijk om te verteren blijkbaar...
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 13:41   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik ben het 100% met je eens Pinbag, alleen ben ik bang dat er heel hevige tegenstand zal ontstaan en blijven bestaan als we met de vinger wijzen naar de consumptiemaatschappij. Er zijn teveel economische belangen mee gemoeid en de mensen zelf lijken niet anders te willen.
Ik weet niet hoeveel verschil het maakt op lange termijn en als we straks met 10 miljard zijn ipv met 6 miljard, maar ik denk dat een duurzamere consumptie ook moet mogelijk zijn?

Een simpele en botte productiestop (desnoods afgedwongen door de overheid) van alle goederen en diensten waarvoor een milieuvriendelijker alternatief bestaat lijkt mij bv. een eerste stap.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan alle overbodige en vreselijk milieubelastende verpakkingsmaterialen die allemaal degene die ze uitgepakt heeft overleven, maar zelf nog zeker een 100-tal jaar blijven bestaan terwijl ze maar een fractie van een moment nut gehad hebben...
Samen met bijvoorbeeld uitsluitend de productie van de zuinigste wasmachinetypes, de zuinigste televisies, auto's, enzovoort.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 14:05   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik ben het 100% met je eens Pinbag, alleen ben ik bang dat er heel hevige tegenstand zal ontstaan en blijven bestaan als we met de vinger wijzen naar de consumptiemaatschappij. Er zijn teveel economische belangen mee gemoeid en de mensen zelf lijken niet anders te willen.
Ik weet niet hoeveel verschil het maakt op lange termijn en als we straks met 10 miljard zijn ipv met 6 miljard, maar ik denk dat een duurzamere consumptie ook moet mogelijk zijn?

Een simpele en botte productiestop (desnoods afgedwongen door de overheid) van alle goederen en diensten waarvoor een milieuvriendelijker alternatief bestaat lijkt mij bv. een eerste stap.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan alle overbodige en vreselijk milieubelastende verpakkingsmaterialen die allemaal degene die ze uitgepakt heeft overleven, maar zelf nog zeker een 100-tal jaar blijven bestaan terwijl ze maar een fractie van een moment nut gehad hebben...
Samen met bijvoorbeeld uitsluitend de productie van de zuinigste wasmachinetypes, de zuinigste televisies, auto's, enzovoort.
En als dat niet lukt zouden we kunnen beginnen met het niet meer gebruiken van al die nutteloze toestanden. Bijv. door onze pc enkel te gebruiken voor noodzakelijke dingen en de natuur dus geen schade toe te brengen door het verspillen van energie door op politics te zitten posten. Zoiets, lieve Groentje-18?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 14:07   #10
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Wie Al gore gelooft moet wel echt achterlijk zijn.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 14:17   #11
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
En als dat niet lukt zouden we kunnen beginnen met het niet meer gebruiken van al die nutteloze toestanden. Bijv. door onze pc enkel te gebruiken voor noodzakelijke dingen en de natuur dus geen schade toe te brengen door het verspillen van energie door op politics te zitten posten. Zoiets, lieve Groentje-18?
Touché, mijn beste Nynorsk.

Maar ik denk dat we dan ook te veel tegenwind zullen krijgen zo te zien.
Recycleerbare computers en computeronderdelen maken en alternatieven zoeken voor de schadelijke chemicaliën erin lijkt me haalbaarder.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 oktober 2007 om 14:17.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 14:28   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Pijnlijk om te verteren blijkbaar...
Nee hoor, niks pijnlijk aan: ik vind Gore's Nobelprijs gewoon zever.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 14:29   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een simpele en botte productiestop (desnoods afgedwongen door de overheid) ...
Dank om mij eraan te herinneren waarom ik absoluut niet op Groen! wil stemmen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 16:41   #14
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dank om mij eraan te herinneren waarom ik absoluut niet op Groen! wil stemmen.
Het kan geen kwaad om te vermelden dat ik met groen! geen uitstaans heb en geen idee heb of dat iets is wat ze willen...
Zucht, ik moet dat eens in mijn onderschrift plaatsen geloof ik.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 oktober 2007 om 16:41.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 16:53   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

groen! zal je dankbaar zijn.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 02:33   #16
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het kan geen kwaad om te vermelden dat ik met groen! geen uitstaans heb en geen idee heb of dat iets is wat ze willen...
Zucht, ik moet dat eens in mijn onderschrift plaatsen geloof ik.
Associatie psychologie aan het werk.
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 02:56   #17
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Er zou een bordje 'waarschuwing: indoctrinatie' boven elke schoolpoort moeten hangen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 14:25   #18
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
groen! zal je dankbaar zijn.
Blijkbaar zijn ze dat niet.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 14:26   #19
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Er zou een bordje 'waarschuwing: indoctrinatie' boven elke schoolpoort moeten hangen.
Voil�*.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 15:53   #20
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Bijzonder interessant!
Uit de NYT van vandaag :

Citaat:
Gore Derangement Syndrome

By PAUL KRUGMAN
Published: October 15, 2007
On the day after Al Gore shared the Nobel Peace Prize, The Wall Street Journal’s editors couldn’t even bring themselves to mention Mr. Gore’s name. Instead, they devoted their editorial to a long list of people they thought deserved the prize more.

And at National Review Online, Iain Murray suggested that the prize should have been shared with “that well-known peace campaigner Osama bin Laden, who implicitly endorsed Gore’s stance.” You see, bin Laden once said something about climate change — therefore, anyone who talks about climate change is a friend of the terrorists.

What is it about Mr. Gore that drives right-wingers insane?
Partly it’s a reaction to what happened in 2000, when the American people chose Mr. Gore but his opponent somehow ended up in the White House. Both the personality cult the right tried to build around President Bush and the often hysterical denigration of Mr. Gore were, I believe, largely motivated by the desire to expunge the stain of illegitimacy from the Bush administration.
And now that Mr. Bush has proved himself utterly the wrong man for the job — to be, in fact, the best president Al Qaeda’s recruiters could have hoped for — the symptoms of Gore derangement syndrome have grown even more extreme.
The worst thing about Mr. Gore, from the conservative point of view, is that he keeps being right. In 1992, George H. W. Bush mocked him as the “ozone man,” but three years later the scientists who discovered the threat to the ozone layer won the Nobel Prize in Chemistry. In 2002 he warned that if we invaded Iraq, “the resulting chaos could easily pose a far greater danger to the United States than we presently face from Saddam.” And so it has proved.

But Gore hatred is more than personal. When National Review decided to name its anti-environmental blog Planet Gore, it was trying to discredit the message as well as the messenger. For the truth Mr. Gore has been telling about how human activities are changing the climate isn’t just inconvenient. For conservatives, it’s deeply threatening.

Consider the policy implications of taking climate change seriously.
“We have always known that heedless self-interest was bad morals,” said F.D.R. “We know now that it is bad economics.” These words apply perfectly to climate change. It’s in the interest of most people (and especially their descendants) that somebody do something to reduce emissions of carbon dioxide and other greenhouse gases, but each individual would like that somebody to be somebody else.

Leave it up to the free market, and in a few generations Florida will be underwater.
The solution to such conflicts between self-interest and the common good is to provide individuals with an incentive to do the right thing. In this case, people have to be given a reason to cut back on greenhouse gas emissions, either by requiring that they pay a tax on emissions or by requiring that they buy emission permits, which has pretty much the same effects as an emissions tax. We know that such policies work: the U.S. “cap and trade” system of emission permits on sulfur dioxide has been highly successful at reducing acid rain.

Climate change is, however, harder to deal with than acid rain, because the causes are global. The sulfuric acid in America’s lakes mainly comes from coal burned in U.S. power plants, but the carbon dioxide in America’s air comes from coal and oil burned around the planet — and a ton of coal burned in China has the same effect on the future climate as a ton of coal burned here. So dealing with climate change not only requires new taxes or their equivalent; it also requires international negotiations in which the United States will have to give as well as get.

Everything I’ve just said should be uncontroversial — but imagine the reception a Republican candidate for president would receive if he acknowledged these truths at the next debate. Today, being a good Republican means believing that taxes should always be cut, never raised. It also means believing that we should bomb and bully foreigners, not negotiate with them.

So if science says that we have a big problem that can’t be solved with tax cuts or bombs — well, the science must be rejected, and the scientists must be slimed. For example, Investor’s Business Daily recently declared that the prominence of James Hansen, the NASA researcher who first made climate change a national issue two decades ago, is actually due to the nefarious schemes of — who else? — George Soros.

Which brings us to the biggest reason the right hates Mr. Gore: in his case the smear campaign has failed. He’s taken everything they could throw at him, and emerged more respected, and more credible, than ever. And it drives them crazy.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be