Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2020, 01:07   #61
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Musk heeft een reputatie wat betreft het geven van vage statements en het niet halen van zijn deadlines.

Dus als Musk beweert dat hij tegen 2050 een miljoen mensen naar Mars wil sturen, bedoelt hij eigenlijk dat er in 2128 hoop en al een tiental mensen naar Mars gestuurd zullen worden.

Dat mensen dergelijke uitspraken nog ernstig willen nemen, zal me steeds blijven verbazen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 01:08   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Er is heel veel te vinden om Mars, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar daar is mijn vraag niet mee opgelost hé.
Het is er allemaal, maar het moet ook nog 'bruikbaar' gemaakt worden.
En dan heb ik het nog niet over de financiële kant van heel de zaak.
Problemen zijn er om opgelost te worden, maar ergens moet je wel wat realistisch blijven vind ik.

Nu ja, dat we eens naar Mars zullen gaan, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar ik vrees toch dat Musk iets te veel hooi op zijn vork genomen heeft.
Eerst leren stappen, en lopen dat is voor nadien. Niet omgekeerd.
De financiele kant heeft hij opgelost hé.

Payload in orbit brengen was enorm duur.

Nu niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 01:14   #63
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Musk heeft een reputatie wat betreft het geven van vage statements en het niet halen van zijn deadlines.

Dus als Musk beweert dat hij tegen 2050 een miljoen mensen naar Mars wil sturen, bedoelt hij eigenlijk dat er in 2128 hoop en al een tiental mensen naar Mars gestuurd zullen worden.

Dat mensen dergelijke uitspraken nog ernstig willen nemen, zal me steeds blijven verbazen.
Dat getal doet er niet toe.

Als zijn starship en super heavy klaar zijn, kan hij mars bereiken. Het is zo simpel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 01:16   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
The following costs per kilo are to LEO (Low Earth orbit) which is an altitude of 160 to 2000 kilometers. Atlas V can launch 8123 kg for $164 Million per a 2015 about ULA's rocket building & launch business. That works out to $20,200 per kg.
Starship mikt op minder dan 270 dollar per kg.

Kortom,bijna 100 keer minder.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 01:22   #65
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De financiele kant heeft hij opgelost hé.

Payload in orbit brengen was enorm duur.

Nu niet meer.
Een deel maar hé.
Nu moeten ze nog naar Mars zien te geraken. (levend als het kan)
Zelfs al kunnen ze het grootste deel van de raket recupereren, nog zal het een dure zaak blijven.
Let wel, ik hoop dat hij zal slagen in zijn missie, maar ik vrees dat hij het serieus onderschat.
Hij heeft al baanbrekend werk verricht, maar ik denk wel dat hij nu wat te euforisch geworden is.
Enige tijd geleden was er eens een wetenschappelijk artikel over 'leven op Mars' met daar in een lijst met al de problemen die nu nog moesten opgelost worden. Dat was wel een lijstje om U tegen te zeggen.
Link kan ik niet zo dadelijk terugvinden spijtig genoeg.
En dan het landen zelf op Mars.
Hoeveel % van alle Marslandindingen zijn tot nu toe vlekkeloos verlopen ?
Ook niet echt denderend te noemen.
Kortom, er is nog heel veel werk aan de winkel en 30 jaar is nu ook zo lang niet.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 23 januari 2020 om 01:25.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 12:35   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Starship mikt op minder dan 270 dollar per kg.

Kortom,bijna 100 keer minder.
Wat Space X gaat vragen per ton kan vanaf $100.000 zijn of vanaf $ 100 per kg, toch volgens deze link.

Operationele kost is ~$ 2 miljoen voor 100 ton, of ~$ 20 per kg...

Citaat:
https://www.inverse.com/article/6071...t-for-launches

SpaceX’s Starship could sport a low cost per rocket flight — somewhere in the region of $2 million.

During a fireside chat at the Los Angeles Air Force Base, CEO Elon Musk told Lieutenant General John Thompson, commander of the U.S. Air Force Space and Missile Systems Center, that “we consider our operational costs would probably be around $2 million per flight.” That includes a cost of fuel and oxygen at around $900,000.

It’s an impressively low price, particularly considering the cost per kilogram to normally fly cargo into space. SpaceX’s ultimate goals are aimed at reducing the cost of rocket launches, making them more commonplace, and using that to fund its goals of building bases on the moon, Mars and beyond. While its low costs would likely help reach the first goal, its use of liquid oxygen and methane as fuel means astronauts could conceivably embark on those more ambitious missions and refuel at the planet.

The Starship is designed to transport at least 100 metric tons to Earth orbit. Musk compared it to the Boeing 747, which has a similar payload capacity of over 100 tons, which costs $500,000 to lease for a flight from San Francisco to Sydney and back. Although the rocket is going into space, it would only cost around four times more in terms of operation. Musk attributed this discrepancy, especially considering the cost of previous space technology, to SpaceX’s focus on creating reusable rockets.

“A giant reusable craft costs much less than a small, expendable craft,” Musk said.

SPACEX STARSHIP: HOW IT COMPARES TO CURRENT ROCKETS

The $2 million operational costs are a far cry from the amount SpaceX charges for its current launches, using its semi-reusable series of Falcon vehicles.

For its Falcon 9 rocket, SpaceX charges $62 million to send up 5.5 tons to geosynchronous transfer orbit. For the Falcon Heavy, SpaceX charges $90 million to send up eight tons to geosynchronous transfer orbit. Both of these result in a price of $11.3 million per ton.

Note that these are the final prices offered to buyers rather than the operational costs. When Business Insider asked SpaceX to reveal the profit margins on its Falcon launches, the company refused to answer. However, an April 2016 analysis by investment firm Jefferies International estimated the gross margins at around 40 percent.

That would mean SpaceX pays around $6.8 million for each ton it moves into geostationary transfer orbit using a Falcon vehicle. A Starship, based on Musk’s figures, would cost around $20,000 per ton. Musk didn’t specify what sort of flight this would cover, though — in August 2019, he suggested the cost of sending one ton of cargo to Mars could be around $100,000 at the low end. That would mean his ambitions of building a city with one million tons of cargo would cost $100 billion, although suggested the figure could be as high as $10 trillion.

A fully-reusable Starship, offering much cheaper flight costs, could transform spaceflight. (....)

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2020 om 12:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 13:10   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
En dan het landen zelf op Mars.
Hoeveel % van alle Marslandindingen zijn tot nu toe vlekkeloos verlopen ?
Na 1975 of voor 1975?

Citaat:
Ook niet echt denderend te noemen.
Vertel toch eens wat, neem vanaf 2001 Mars Odyssey (die sonde is zelfs nog actief)

slechts 1 op 14 mislukt, en dan nog deze van Rusland-China, mislukte lancering.

13 op 13 Westerse gelukt dus (ook die van India inbegrepen, 3 lanceringen van Europese ESA)
3 landers of voertuigen zijn nog actief.

Citaat:
Kortom, er is nog heel veel werk aan de winkel en 30 jaar is nu ook zo lang niet.
30 jaar geleden had ik nog muziek op cassette tapes.

Jij bent echt hopeloos.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2020 om 13:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 13:50   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

De laatste mislukte landing - specifiek van de USA- was in 1999.

qua effectieve marslandingen sinds 2001 zijn 6 op de 7 gelukt. (enkel Europese Beagle 2 in 2004 mislukte).

De laatste 6 sinds 2004 zijn dus allemaal gelukt.

Sinds 2012 zijn alle 3 landers nog actief.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 16:19   #69
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...

Jij bent echt hopeloos.
Noem het mss eerder realist.

Vraagje...
Die 1.000.000 mensen op Mars, van wat gaan die leven ?
Maw, hun inkomsten want ze zullen Moeder Aarde nog steeds nodig hebben denk ik. De financiële kant van de zaak.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 23 januari 2020 om 16:24.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 18:20   #70
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Noem het mss eerder realist.

Vraagje...
Die 1.000.000 mensen op Mars, van wat gaan die leven ?
Maw, hun inkomsten want ze zullen Moeder Aarde nog steeds nodig hebben denk ik. De financiële kant van de zaak.
man, meen je dat nu?

"Van wat gaan die kolonisten in Amerika/Australie leven? Ze gaan hun inkomen toch nog altijd moeten halen uit Europa"


Banee hé, je creeert een nieuwe maatschappij ginder. Die gaat gedeeltelijk draaien op zichzelf, gedeeltelijk draaien op handel met de aarde.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:09   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
man, meen je dat nu?

"Van wat gaan die kolonisten in Amerika/Australie leven? Ze gaan hun inkomen toch nog altijd moeten halen uit Europa"


Banee hé, je creeert een nieuwe maatschappij ginder. Die gaat gedeeltelijk draaien op zichzelf, gedeeltelijk draaien op handel met de aarde.
Ze gaan daar Mars TV-shows maken (binnen en buiten) en doorsturen naar de aarde.

Big money. lol.

Een voetbalmatch buiten zal voor later zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2020 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:29   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Vanaf februari 2021 gaat het spannend worden:

https://www.scientias.nl/landingsple...r-dode-aliens/

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2020 om 19:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:29   #73
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat getal doet er niet toe.

Als zijn starship en super heavy klaar zijn, kan hij mars bereiken. Het is zo simpel.
Dat Mars effectief bereikbaar is, weten we al decennia lang. Da's ondertussen ouwe koek.

Ik zie daar echter geen mensen leven. Onmogelijk.

Tijdelijk, dat zie ik nog slagen, hoewel het een gigantische uitdaging zal zijn waar de minste fout dodelijke gevolgen kan hebben.

Maar "koloniseren" in de zin van op een stabiele, onafhankelijke wijze leven op Mars, zich voortplanten, kinderen zien opgroeien enz. ? No way.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:44   #74
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat Mars effectief bereikbaar is, weten we al decennia lang. Da's ondertussen ouwe koek.

Ik zie daar echter geen mensen leven. Onmogelijk.

Tijdelijk, dat zie ik nog slagen, hoewel het een gigantische uitdaging zal zijn waar de minste fout dodelijke gevolgen kan hebben.

Maar "koloniseren" in de zin van op een stabiele, onafhankelijke wijze leven op Mars, zich voortplanten, kinderen zien opgroeien enz. ? No way.
en waarom zouden we dat in de toekomst niet kunnen? Musk is optimist daarover, dat wel, maar ik zie geen enkele moeilijkheid waarom het niet zou gebeuren
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 19:58   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

De tijden van Christoffel Columbus keren weer. lol.

Of deze goed 100 jaar geleden:
http://hetlaatstecontinent.be/geschiedenis/index.html

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2020 om 20:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 20:03   #76
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
en waarom zouden we dat in de toekomst niet kunnen? Musk is optimist daarover, dat wel, maar ik zie geen enkele moeilijkheid waarom het niet zou gebeuren
Je ziet "geen enkele moeilijkheid" ?

Tja, ik wou dat ik jouw optimisme had. Moet aangenaam leven zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 20:24   #77
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je ziet "geen enkele moeilijkheid" ?

Tja, ik wou dat ik jouw optimisme had. Moet aangenaam leven zijn.
moeilijkheid was misschien niet het woord dat ik moest gebruiken. Laat het ons op "technische onmogelijkheid" houden dan.


In dertig jaar kan er immens veel. In tien jaar kan er zelfs immens veel. Kijk waar space X zelf van komt, in de laatste tien jaar.


In 1961 hadden de VS met veel moeite net een mens in de ruimte gekregen, niet eens in een baan, en nog geen drie weken later zei JFK: ge krijgt een deccenium om op de maan te landen. Acht jaar later was het gelukt. Technologie gaat snel, als men wil
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 20:32   #78
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
moeilijkheid was misschien niet het woord dat ik moest gebruiken. Laat het ons op "technische onmogelijkheid" houden dan.


In dertig jaar kan er immens veel. In tien jaar kan er zelfs immens veel. Kijk waar space X zelf van komt, in de laatste tien jaar.


In 1961 hadden de VS met veel moeite net een mens in de ruimte gekregen, niet eens in een baan, en nog geen drie weken later zei JFK: ge krijgt een deccenium om op de maan te landen. Acht jaar later was het gelukt. Technologie gaat snel, als men wil
Je volgt niet echt. Niemand ontkent dat we Mars kunnen bereiken en dat we er kunnen landen.

Maar dat is slechts de eerste, kleine stap. Leven op het dode en koude Mars is simpelweg onmogelijk, zeker voor wie van plan is er vele jaren te blijven. Als je kan aantonen hoe dat concreet wel mogelijk zou zijn, kan ik gerust mijn ongelijk toegeven.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 20:58   #79
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je volgt niet echt. Niemand ontkent dat we Mars kunnen bereiken en dat we er kunnen landen.

Maar dat is slechts de eerste, kleine stap. Leven op het dode en koude Mars is simpelweg onmogelijk, zeker voor wie van plan is er vele jaren te blijven. Als je kan aantonen hoe dat concreet wel mogelijk zou zijn, kan ik gerust mijn ongelijk toegeven.

Het leven is ook moeilijk op Antarctica of in orbit. Op beide plaatsen wonen nu permanent mensen.

Jij hebt duidelijk geen 'can do, will do' mentaliteit
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 21:03   #80
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Het leven is ook moeilijk op Antarctica of in orbit. Op beide plaatsen wonen nu permanent mensen.
Fout.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be