Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april Edward Roossens (33) is afkomstig uit Ninove en woont momenteel in Merelbeke. Hij is licentiaat in de economie. In 2005 werd hij verkozen tot voorzitter van de VLD-jongeren.

 
 
Discussietools
Oud 4 april 2007, 01:29   #1
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard Samenwerking met onwilligen qua tweetaligheid

Uw zusterpartij MR aan de overkant van de taalgrens is een samenwerking met de FDF die een lasterlijk manifest gepubliceerd hebben, het Manifeste pour l'Unité des Francophones (zie http://unitefrancophone.be/). De auteurs zijn de Brusselse Franstaligen Antoinette Spaak en Serge Moureaux. Naast een aanklacht wegens taalracisme, vindt u het niet tijd worden een cordon sanitaire in te stellen tegen het FDF?

Vindt u dat de tweetaligheid van de Brusselse instellingen materieel afdwingbaar moet worden?
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 4 april 2007, 14:29   #2
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Daar u nog niet reageert, bent u van zins de FDF erop aan te spreken dat beschuldigingen als dat de Vlaamse Beweging en In de Warande er NSDAP-methoden op na houden toch echt te vergaande opmerkingen zijn?

Is het niet gewoon een kwestie van uiteenlopende maatschappelijke fasen wat Vlaanderen en Wallonië op economisch en sociologisch vlak uiteendrijft, meer nog dan het door het FDF gekoesterde taalracisme en cultuurimperialisme?

Grote delen van Vlaanderen bevinden zich in een postindustriële samenleving met alle postmodernistische ontwikkelingen die daarbij horen, terwijl Wallonië pas uit het industriële tijdperk lijkt te geraken, met alle modernistische trekken die daarbij horen (falende oude sociale structuren, klassentegenstellingen enz.).
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 5 april 2007, 00:40   #3
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Moeilijk te beantwoorden? De Open VLD is toch tegen spilzucht?

Uit De Standaard:

Citaat:
Citaat:
Françoise Dupuis (PS), staatssecretaris voor Woonbeleid te Brussel, die onlangs een campagne organiseerde om de franstalige cultuur in Brussel te promoten.
Hoeveel bewijs moet je nog meer hebben over spilzucht van de Franstaligen? Dicht die geldkraan, dicht! Na 10 juni geen cent meer daarheen.

En nu toch gaarne een antwoord. De Open VLD heeft hierin vast en zeker een standpunt?!
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 5 april 2007, 02:21   #4
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Ben het met u eens dat CGKR best ook eens kijkje zou nemen naar sommige FDF-teksten. Als die bol staan van de systematische discriminerende veralgemeningen tegenover één bevolkingsgroep (de Vlamingen) lijkt mij dat noodzakelijk.

Maar ik zou toch ook niet te veel veralgemenen over Wallonië, hoor. De oude industriële regio's worstelen idd nog met problemen, maar er is wel degelijk heel wat nieuwe economische dynamiek (ga maar eens kijken bij UCB in Braine L'Alleud). Gemiddeld BBP van Luik of Limburg verschilt bijvoorbeeld niet zoveel. En een Waals-Brabander is gemiddeld rijker dan een West-Vlaming of een Limburger.

Wat volgens mij vooral moet gebeuren is: overal in België moet de overheid efficiënter gaan werken en moeten misbruiken in SZ worden aangepakt (o.a. door werkloosheidsuitkeringen te beperken in de tijd). Wat de institutionele kant van de zaak betreft. Heel wat bevoegdheden kunnen uit overwegingen van efficiëntie beter naar de regio's worden overgeheveld (vb. vennootschapsbelasting). Andere bevoegdheden kunnen beter overkoepelend worden uitgeoefend (vb. geluidsnormen).

Maar wat voor mij vooral telt is: zorgen de institutionele hervormingen ervoor dat de globale overheid in ons land efficiënter gaat werken. Worden m.a.w. ook aan de regio's de juiste aansporingen gegeven.
Edward Roosens is offline  
Oud 5 april 2007, 02:24   #5
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens Bekijk bericht
Wat volgens mij vooral moet gebeuren is: overal in België moet de overheid efficiënter gaan werken en moeten misbruiken in SZ worden aangepakt (o.a. door werkloosheidsuitkeringen te beperken in de tijd). Wat de institutionele kant van de zaak betreft. Heel wat bevoegdheden kunnen uit overwegingen van efficiëntie beter naar de regio's worden overgeheveld (vb. vennootschapsbelasting). Andere bevoegdheden kunnen beter overkoepelend worden uitgeoefend (vb. geluidsnormen).

Maar wat voor mij vooral telt is: zorgen de institutionele hervormingen ervoor dat de globale overheid in ons land efficiënter gaat werken. Worden m.a.w. ook aan de regio's de juiste aansporingen gegeven.
hier wordt precies geinsinueerd dat de (open)vld de voorbije 8 jaar niet in de regering heeft gezeten. Wat heeft het opgeleverd? ni veel precies.
born2bewild is offline  
Oud 5 april 2007, 02:35   #6
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hier wordt precies geinsinueerd dat de (open)vld de voorbije 8 jaar niet in de regering heeft gezeten. Wat heeft het opgeleverd? ni veel precies.
Kort samengevat: Al veel gebeurd, maar nog veel te doen.

Zie al mijn vorige posts.
Edward Roosens is offline  
Oud 5 april 2007, 19:19   #7
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Gezien uw terechte democratische voornemen om de bescherming van de grote Franstalige meerderheid op parlementair niveau te schrappen - en in rechte lijn dus ook de bescherming in parlementaire zin van de Brusselse Vlamingen terug te draaien, valt natuurlijk wel op te merken dat de bescherming van iemands taalkundige status niet het volgende in de weg mag en kan staan:
1. de inzetbaarheid op de regionale en bovenregionale arbeidsmarkt
2. de taalhoffelijkheid ten opzichte van de direct omwonenden
3. het verlangde dienstbetoon indien men in overheidsdienst is of zich als een vertegenwoordiger van de overheid - het wettig gezag - mag opstellen
4. de verplichtingen tegenover de Belgische staat waarin twee elkaar uitsluitende subnationaliteiten niet bestaande zijn.
Bent u in het licht van voorgaande van zins de uiterste inzet voor twee- of zelfs drietalig onderwijs in de landstalen te verlangen van de taalgemeenschappen, en de correcte en volledige toepassing van de taalwetten, zonder enig aan te voeren excuus?
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 5 april 2007, 21:56   #8
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Gezien uw terechte democratische voornemen om de bescherming van de grote Franstalige meerderheid op parlementair niveau te schrappen - en in rechte lijn dus ook de bescherming in parlementaire zin van de Brusselse Vlamingen terug te draaien, valt natuurlijk wel op te merken dat de bescherming van iemands taalkundige status niet het volgende in de weg mag en kan staan:
1. de inzetbaarheid op de regionale en bovenregionale arbeidsmarkt
2. de taalhoffelijkheid ten opzichte van de direct omwonenden
3. het verlangde dienstbetoon indien men in overheidsdienst is of zich als een vertegenwoordiger van de overheid - het wettig gezag - mag opstellen
4. de verplichtingen tegenover de Belgische staat waarin twee elkaar uitsluitende subnationaliteiten niet bestaande zijn.
Bent u in het licht van voorgaande van zins de uiterste inzet voor twee- of zelfs drietalig onderwijs in de landstalen te verlangen van de taalgemeenschappen, en de correcte en volledige toepassing van de taalwetten, zonder enig aan te voeren excuus?
Akkoord met 1, 2 en 3 (en ik ben mij ten zeerste bewust dat er op het terrein grote problemen zijn met elk van deze 3).

4 moet u wat meer duiden.

Bij mijn weten wordt nederlands onderwezen in franstalige scholen en frans in nederlandstalige scholen. Ik merk wel dat de kennis van het frans in Vlaanderen even matig begint te worden als de kennis van het nederlands in Wallonië. Beide zouden dringend meer aandacht moeten krijgen.
Edward Roosens is offline  
Oud 5 april 2007, 21:59   #9
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens Bekijk bericht
Ik merk wel dat de kennis van het frans in Vlaanderen even matig begint te worden als de kennis van het nederlands in Wallonië. Beide zouden dringend meer aandacht moeten krijgen.
dit lijkt me een platitude.
Waarom is Frans belangrijk?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 april 2007 om 22:05.
born2bewild is offline  
Oud 5 april 2007, 22:05   #10
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 april 2007 om 22:05.
born2bewild is offline  
Oud 5 april 2007, 22:07   #11
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dit lijkt me een platitude.
Waarom is Frans belangrijk?
Misschien omdat Wallonië en Frankrijk zeer belangrijke handelspartners zijn van Vlaanderen? In de meeste Belgische bedrijven is een goede kennis van het Frans minstens even belangrijk als Engels.
Edward Roosens is offline  
Oud 5 april 2007, 22:09   #12
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens Bekijk bericht
Misschien omdat Wallonië en Frankrijk zeer belangrijke handelspartners zijn van Vlaanderen? In de meeste Belgische bedrijven is een goede kennis van het Frans minstens even belangrijk als Engels.
En Duitsland niet? En wat dacht u van Chinees? Dat was toch het stokpaardje van de golden future jongens en meisjes van de VLD een jaar of 2 terug?

En is engels niet belangrijker dan Frans, terwijl er meer Frans onderwezen wordt?

Dus waarom meer Frans is de vraag? Want ik ga ervan uit dat als u pleit voor meer frans dit wil zeggen minder onderwijs van iets anders. Een taal? dewelke?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 april 2007 om 22:11.
born2bewild is offline  
Oud 5 april 2007, 22:25   #13
Edward Roosens
 
 
Edward Roosens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 69
Standaard Talenkennis

Duits kan helpen, maar mijn ervaring in het Belgische bedrijfsleven is dat vooral Frans en Engels belangrijk zijn. Heb bij solliciatiegesprek nog nooit Duits of Chinees moeten spreken, maar wel altijd Frans en Engels.

Ik zeg niet dat er meer uren Frans moeten worden onderwezen, denk alleen dat onderwijsmethode anders zou moeten bvb. door meer taalbaden.
Edward Roosens is offline  
Oud 7 april 2007, 00:43   #14
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
4. de verplichtingen tegenover de Belgische staat waarin twee elkaar uitsluitende subnationaliteiten niet bestaande zijn.
De taalgemeenschappen hebben zich meer en meer ontwikkeld tot subnationale staten. Wil de eenheid van het land behouden blijven zal er toch iets aan het uiteendrijven moeten gebeuren.

Overigens: Hulshout doet ook mee met de boycot van de verkiezingen op 10 juni. Een sneeuwbaleffect valt nu te verwachten. Hulshouts burgemeester Mark Verhaegen (CD&V): "Bij meer en meer mensen leeft dit, respect voor ieders taalgebied. Het is eigenlijk een symbool: mensen uit andere landen moeten onze taal ook leren en dus willen we ook respect voor Vlaamse taal in de Brusselse rand." Maar ministers waarvoor niet gekozen kon worden toch in de federale regering zien komen wekt meer en meer wrevel! Ooit loopt dat verkeerd af.
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 15 april 2007, 23:37   #15
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens Bekijk bericht
Misschien omdat Wallonië en Frankrijk zeer belangrijke handelspartners zijn van Vlaanderen? In de meeste Belgische bedrijven is een goede kennis van het Frans minstens even belangrijk als Engels.
Dat is anders absoluut mijn dagdagelijkse ervaring niet. Ik spreek en schrijf als consultant 10x meer Engels dan Frans. En die evolutie gaat razendsnel. Tegen dat de kleuters van nu afgestudeerd zijn zal Frans helemaal naar een 'nice to have' taal geëvolueerd zijn net zoals het Duits nu.

Ik ben niet tegen onderwijs van het Frans, maar ik ben er wel absoluut tegen om extra Frans te gaan geven op de scholen, want dat is lijnrecht in tegen de tendens in in het bedrijfsleven. Me dunkt dat andere vakken daar meer aanspraak op kunnen maken.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 15 april 2007 om 23:38.
Rr00ttt is offline  
Oud 16 april 2007, 00:08   #16
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dat is anders absoluut mijn dagdagelijkse ervaring niet. Ik spreek en schrijf als consultant 10x meer Engels dan Frans. En die evolutie gaat razendsnel. Tegen dat de kleuters van nu afgestudeerd zijn zal Frans helemaal naar een 'nice to have' taal geëvolueerd zijn net zoals het Duits nu.

Ik ben niet tegen onderwijs van het Frans, maar ik ben er wel absoluut tegen om extra Frans te gaan geven op de scholen, want dat is lijnrecht in tegen de tendens in in het bedrijfsleven. Me dunkt dat andere vakken daar meer aanspraak op kunnen maken.
Hm, er is meer in het onderwijs te doen dan economen e.a. wetenschappers op te leiden die in het Engels communiceren. Juristen, cultuurwetenschappers, historici ...
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 16 april 2007, 02:40   #17
Daphne
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2006
Berichten: 702
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens Bekijk bericht
Wat volgens mij vooral moet gebeuren is: overal in België moet de overheid efficiënter gaan werken en moeten misbruiken in SZ worden aangepakt (o.a. door werkloosheidsuitkeringen te beperken in de tijd).
Gaat u ook het zwartwerk aanpakken? Het is immers een publiek geheim dat er bij uw elektoraat (zelfstandigen, KMO's) nogal wat wantoestanden terzake heersen.
__________________
Koop nooit nog de merken die reclamespots maken met negers of makakken.
Daphne is offline  
Oud 16 april 2007, 09:52   #18
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Hm, er is meer in het onderwijs te doen dan economen e.a. wetenschappers op te leiden die in het Engels communiceren. Juristen, cultuurwetenschappers, historici ...

Ontken ik helemaal niet. Maar de focus van het onderwijs mag toch wel liggen naar de noden van het bedrijfsleven zeker? Want die betalen uiteindelijk alles.

Mag ik er u trouwens op wijzen dat ook in academische kringen het Frans al lang niet meer zo relevant als vroeger is. Of je nu historicus, cultuurwetenschapper of jurist bent, het verhaal is net hetzelfde.
Rr00ttt is offline  
Oud 16 april 2007, 11:19   #19
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Gaat u ook het zwartwerk aanpakken? Het is immers een publiek geheim dat er bij uw elektoraat (zelfstandigen, KMO's) nogal wat wantoestanden terzake heersen.
De grootste zwartwerkers die ik ken hebben een overheidsjobke...

Denk maar eens aan al de leraren die in het zwart bijles geven. Of al de klusjesdiensten uitgeoefend door ambtenaren.

Je kan in een welles-nietes discussie gaan over wie het meest zwartwerk doet maar dat heeft weinig zin. Bottom line is dat haast iedereen wel op een of andere manier met zwartwerk te maken heeft. Is het niet als zwartwerker dan wel als afnemer van zwartwerk.

Het lijkt me dus oneindig nuttiger om de oorzaak van het zwartwerk aan te pakken en dwz dat de lasten op arbeid enorm verlaagd moeten worden.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 16 april 2007 om 11:19.
Rr00ttt is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be