Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2019, 09:55   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De wet in NL is veel strenger voor speed-pedelecs, die mogen daar immers niet op het fietspad en moeten dus de rijbaan op - of indien het er ligt - het bromfietspad (maar daar is de snelheid beperkt tot 30 km/u binnen en 40 km/u buiten de bebouwde kom).

Vandaag nog in NL viel een dode tussen een aanrijding van een speed pedelec met een andere fietser...link
en terecht ook, die horen niet op een fietspad
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 11:00   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2019 om 11:02.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 12:51   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.
1 gemene deler.

de auto's rijden dik in de weg.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 13:43   #24
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als een fietser op een fietspad sneller rijdt dan het verkeer op de rijbaan, dan is dat geen rechts inhalen.

Het is misschien niet zo verstandig, maar bij aanrijding in een dergelijke situatie is de rechts afslaande automobilist altijd 100% in fout.

Als er geen fietspad is, of enkel een fietssuggestiestrook, dan is dit rechts inhalen door de fietser en begaat die een zware overtreding.
Speelt weinig rol wie er in fout is als ze die fietser die tegen 50 km per uur op mijnen auto geknald is, in de spoed terug ineen moeten puzzelen. Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 13:46   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Speelt weinig rol wie er in fout is als ze die fietser die tegen 50 km per uur op mijnen auto geknald is, in de spoed terug ineen moeten puzzelen. Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.
oeioei, uw rekening gaat oplopen...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 13:50   #26
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.
Ik zie er hier elke morgen vijf spedelecs levensgevaarlijke toeren uithalen, een kleine honderd kinderen pakken hier aan de kerk hun bus naar school, op sommige plaatsen is het voetpad naast het fietspad 50 cm breed, die idioten blijven volle snelheid gaan het is gewoon wachten op het eerste ernstige ongeval.

En ja toen ik vorige week in de gietende regen hier aan de kerk in die flauwe bocht ene in volle snelheid onderuit zag gaan had ik enig leedvermaak (niet teveel natuurlijk dat zou niet gepast zijn).
Spedelec+ Gietende regen+ volle snelheid+ van de rode gladde stenen die het fietspad vormen = gaat niet.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 10 mei 2019 om 13:51.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 13:53   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik zie er hier elke morgen vijf spedelecs levensgevaarlijke toeren uithalen, een kleine honderd kinderen pakken hier aan de kerk hun bus naar school, op sommige plaatsen is het voetpad naast het fietspad 50 cm breed, die idioten blijven volle snelheid gaan het is gewoon wachten op het eerste ernstige ongeval.

En ja toen ik vorige week in de gietende regen hier aan de kerk in die flauwe bocht ene in volle snelheid onderuit zag gaan had ik enig leedvermaak (niet teveel natuurlijk dat zou niet gepast zijn).
Spedelec+ Gietende regen+ volle snelheid+ van de rode gladde stenen die het fietspad vormen = gaat niet.
begin mij af te vragen of gij bij mij in t dorp zou wonen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 13:56   #28
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
oeioei, uw rekening gaat oplopen...
Nee, ik ben voorzichtig met de wagen maar ook met de fiets. Ik fiets regelmatig en als ik zie dat er een auto rechts wil inslagen ga ik inschatten of hij mij gezien heeft of niet indien hij mij niet gezien heeft zal ik remmen en de wagen laten voorgaan, ik zit er niet mee war snelheid terug te nemen in tegenstelling tot die met hun superieure machtsgevoel op hun spedelec die denken de meester in het verkeer te zijn terwijl ze ook maar op twee wieltjes quasi onbeschermd rondvliegen, deze idioten raken hun remmen alleen als ze op de plaats van bestemming gekomen zijn.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 16:25   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Aantal ongevallen met fietsers neemt toe.



Ik verschiet er eigenlijk niet van.

Er zijn ook véél fietsers die het zo nauw niet nemen met het verkeersreglement.

Er zijn nog steeds véél teveel fietsen die totaal niet in orde zijn om de baan op te mogen.

Dat het fietsers in 'alle' straten zomaar toegelaten is om beide rijrichtingen te gebruiken dat dient afgeschaft te worden daar véél te gevaarlijk.

Fietsplaat terug invoeren en fietsen controle of ze wel in orde zijn om zich in het verkeer te mogen mengen.

Snelheden elektrische fietsen aan banden leggen?

Een snorfiets had vroeger een geel plaatje een elektrische snelle fiets nu?

Graag reactie.
Correctie : Elektrische fietsen.

Elektrisch is dus gevaarlijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 17:42   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Inderdaad, maar je kan niet op dat fietspad daar kijken (geparkeerde auto's) tenzij je met je snuit erop staat, dus je bent nog 100 meter van die zijstraat en dan kijk je of er zich fietsers op bevinden zodat je eenmaal daar kan afslagen of niet, je moet dat daar echt inschatten. Probeer maar als de fietsers tegen 50 per uur komen aangevlogen.
Zoals het hier beschreven is, zou de wegbeheerder een onvoorzichtigheid begaan, door het parkeren niet te verbieden, verder dan de algemene regel van 5 m van het kruispunt.

Ach, er zijn aan beide kanten van het verkeersgebeuren onnozelaars.
Toch: als automobilist moet je je aanpassen aan de moderne tijd. Vroeger fietsten enkel zeer sportieve mensen boven de 30 per uur; en nu zijn er dat veel meer.
Wees blij dat die er zijn. Zij zijn stuk voor stuk een auto minder in de file.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 17:44   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tegenwoordig zie je van alles.
De een op een trottinet aan 20 km per uur.
Een ander op zijn skateboard.
Bakfiets links en ook rechts.
Speedelec en bompa fiets.
Alles kriskras ook in tegenstelde richting.

Je moet verdorie uitkijken tegenwoordig als je oversteekt.
Het is hier stilletjes aan zoals in Pakistan.
Ja zeg, het is nogal wat met die vooruitgang.
Wetenschap en techniek ontwikkelen al die nieuwe dingen,
en zelfs een middelmatig verdienende arbeider kan zich die dingen aanschaffen.

Oude mensen kunnen niet meer volgen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 05:12   #32
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zoals het hier beschreven is, zou de wegbeheerder een onvoorzichtigheid begaan, door het parkeren niet te verbieden, verder dan de algemene regel van 5 m van het kruispunt.

Ach, er zijn aan beide kanten van het verkeersgebeuren onnozelaars.
Toch: als automobilist moet je je aanpassen aan de moderne tijd. Vroeger fietsten enkel zeer sportieve mensen boven de 30 per uur; en nu zijn er dat veel meer.
Wees blij dat die er zijn. Zij zijn stuk voor stuk een auto minder in de file.
Dikke zever van u natuurlijk, niet iedere zijstraat of fietspad bevind zich op een hoek van 90 graden ten opzichte van uw auto hoor.
Stuk voor stuk een auto minder in de file, wel man een update voor u, hier zijn geen files, niet iedereen woont in Antwerpen. Als automobilist moet je u dus aanpassen, de vraag is natuurlijk, hoe kan je u aanpassen aan die snelheidsduivels op de fiets die je niet eens ziet komen.
Jij bent duidelijk geen autobestuurder -, je hebt de baan waarop je rijd dan een resem geparkeerde wagens en dan een fietspad, alles loopt evenwijdig in je zijspiegels zie je alleen geparkeerde auto's, je kan alleen aan de afslag zelf zien of er fietsers afkomen en zelfs dan moet je al met je wagen gedeeltelijk afgedraaid zijn, normale fietsers vertragen spedelec idioten vertragen niet voor u maar brullen een hoop verwensingen,, daar wringt het schoentje, onverantwoordelijke idioten op een supersnelle fiets, een normaal mens koopt zoiets niet.
Ik heb er hier al zien voorbij vliegen met helm, elleboog- en kniebeschermers plus harnas aan, die vliegen dan lekker beschermd op het fietspad tussen onze kinderen die rustig naar school fietsen door, veilig voor de kinderen en voetgangers is anders hoor.

PS.Buiten hun gebrul hoor je ze niet komen hoor.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 11 mei 2019 om 05:14.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 17:37   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja zeg, het is nogal wat met die vooruitgang.
Wetenschap en techniek ontwikkelen al die nieuwe dingen,
en zelfs een middelmatig verdienende arbeider kan zich die dingen aanschaffen.

Oude mensen kunnen niet meer volgen.
Ze hadden ons vliegende autos beloofd.

Het zijn fietsen vanuit de oudheid geworden
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:25   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Fietser denken dat ze overal voorrang hebben en begrijpen maar niet dat zij in fout of niet de zwaksten zijn.
In de meeste gevallen zijn fietsers ook automobilisten. Schijnbaar ontgaat dat u. Of hebt u het over die mensen die, eens achter het autostuur, ook denken dat ze overal voorrang hebben?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:27   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en terecht ook, die horen niet op een fietspad
Om welke reden hoort een snelle fiets niet op het fietspad dat naast een 70 km/u-weg ligt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:30   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Dikke zever van u natuurlijk, niet iedere zijstraat of fietspad bevind zich op een hoek van 90 graden ten opzichte van uw auto hoor.
Stuk voor stuk een auto minder in de file, wel man een update voor u, hier zijn geen files, niet iedereen woont in Antwerpen. Als automobilist moet je u dus aanpassen, de vraag is natuurlijk, hoe kan je u aanpassen aan die snelheidsduivels op de fiets die je niet eens ziet komen.
Als u geen fiets ziet afkomen, hoort u niet thuis achter het stuur van een wagen. Dan zult u ongetwijfeld ook niet een kind op zijn fietsje zien afkomen. Het lijkt dan ook beter dat u voortaan te voet gaat, de bus, tram of trein neemt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:32   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Jij bent duidelijk geen autobestuurder -, je hebt de baan waarop je rijd dan een resem geparkeerde wagens en dan een fietspad, alles loopt evenwijdig in je zijspiegels zie je alleen geparkeerde auto's, je kan alleen aan de afslag zelf zien of er fietsers afkomen en zelfs dan moet je al met je wagen gedeeltelijk afgedraaid zijn, normale fietsers vertragen spedelec idioten vertragen niet voor u maar brullen een hoop verwensingen,, daar wringt het schoentje, onverantwoordelijke idioten op een supersnelle fiets, een normaal mens koopt zoiets niet.
Pure prietpraat. Er gebeuren op dergelijke plaatsen een overvloed aan ongevallen met gewone fietsers. Het probleem is hier niet dat de fietser niet vertraagt (daar is meestal geen reden toe daar hij zich bevindt op een fietspad met voorrang), maar wel de automobilist die dan onnadenkend en zonder te kijken de zijstraat inrijdt. Daar ligt de onverantwoordelijkheid. De automobilist voert een manoeuvre uit en moet zich dus vergewissen van het nodige.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:34   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Gisteren nog voorgehad, moest met de auto rechtsaf op een punt waar er een slecht zicht is naar het fietspad toe, ik kom daar wekelijks dus ik ken de situatie. Nu is het daar mijn gewoonte dat voor ik aan die zijstraat kom het fietspad reeds verkent heb, een fietser op 100 meter dus ik denk dat ik rustig rechtsaf kan, plots moet ik in de remmen, die fietser tegen 50 per uur ook in de remmen!!!!!!! Nu moeten jullie mij eens vertellen hoe ik het fietspad en de gebruikers nog kan inschatten, rijden ze nu 10 per uur of 50, hoeveel tijd heb ik om af te slaan.
Je moet weten je kan dat fietspad daar pas overschouwen als je met je snuit er half opstaat.
Heel eenvoudig: u moet daar stapvoets rijden. U voert een manoeuvre uit. Aan u om hier correct te handelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:37   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je ziet ze amper in NL die speedelecs.
ik vroeg het eens in mijn NL fietsenwinkel, omdat ik het net zo opvallend vond, en hij vertelde me dat hij er een jaar of wat geleden wel een drietal in zijn zaak had gehad, maar dat hij er terug mee gestopt is omdat er amper vraag naar is bij hen.
wat ook weer niet zo onlogisch is gezien de verschillen in ruimtelijke ordening en het verschil in aanbod openbaar vervoer ook.
U dwaalt. Er worden heel veel speedelecs in Nederland verkocht.

Citaat:
AMSTERDAM – De verkoop van speed pedelecs groeit gestaag. Dat heeft Fietsenwinkel.nl ertoe gebracht onderzoek te doen naar het aantal speed pedelecs en de verspreiding hiervan tussen geslacht, leeftijd, provincie etc. Volgens een verslag op Fietsenwinkel.nl rijden in Nederland al meer dan 15.000 geregistreerde speed pedelecs rond.
https://nieuwsfiets.nu/2018/04/13/ve...-15-000-grens/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2019, 20:40   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is inderdaad een groot probleem. Als fietser zou je het gezond verstand moeten hebben om ter hoogte van zijstraten nooit een wagen rechts te willen inhalen.
Het getuigt van een correct inschatten van de situatie dat een automobilist bij in het indraaien in een zijstraat, weet dat hij een manoeuvre uitvoert en bijgevolg gehouden is om zich ervan te vergissen dat hij dat in alle veiligheid kan uitvoeren. U probeert de verantwoordelijkheden te verleggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be