Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2018, 19:24   #581
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ga niet beweren dat Willem I een heilige was.

Ik ben er wel van overtuigd dat de Vlamingen beter af zouden zijn geweest indien de separatisten van 1830 niet waren geslaagd in hun opzet.

__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 september 2018 om 19:33.
edwin2 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:27   #582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is ook zo, maar dat neemt niet weg dat er maar weinig Nederlandssprekende Belgen ofte Vlamingen onderwijs gaan volgen in Nederland, maar wel relatief veel Nederlanders in Nederlandstalig België onderwijs komen volgen. Blijkbaar schort er iets aan het onderwijs in Nederland. Zo 'goed' is het dus niet op dit punt in Nederland.
Al eerder kwam dit ter sprake in deze draad. Ik herhaal maar eventjes, want schijnbaar door u genegeerd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die veronderstelde discipline (als onderwijzer heb ik dat sterk zien veranderen) leidt alvast niet tot de beoogde resultaten:

Citaat:
Maar het argument als zou het onderwijs in Vlaanderen beter zijn dan in Nederland klopt niet, zo blijkt uit een onderzoek van de OESO uit 2015. Bovenaan staan landen als Singapore, Zuid-Korea, Japan. Nederland eindigt op deze OESO- wereldranglijst op plaats 9 en België op plaats 16. Zeker ook geen slechte score als je kijkt naar landen als het VK (20) en de VS (26).
https://doorbraak.be/vlaamse-kindero...-scoort-hoger/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:32   #583
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Voorlopig zitten de Nederlanders met de staatsschuld op 56,7 %. Waar zit België nu, nog rond de 100% ? Denk dat dit met name komt door de Walen. Vlaanderen is de leeuw waarop alles rust !

Hypotheken worden doorgaans afgelost, het huis komt naar je toe. Verder hebben wij een vrije markteconomie, dus iedereen mag een hypotheek afsluiten.

Maar, geen zorgen, Bart de Wever gooit de boel open in België en Vlaanderen voor een vrije economie daar. Een man met visie, intelligentie en durf zou ik zeggen. Vanuit Nederland kijken veel mensen met bewondering naar hem!!
Mijn beste Edwin, ge moogt er heel gerust in zijn: als ik ooit in mijn verder leven moest evolueren tot een absoluut machthebber over de Nederlanden, d.w.z. Nederland en Vlaanderen daarbij, dan liet ik Bart De Wever en u daarbij arresteren om jullie beiden op te sluiten voor de rest van jullie leven in een gemeenschappelijke cel. Ik hoop dat het forumbeheer daar geen bezwaren tegen maakt want ik heb het u gezegd in alle beleefdheid, zelfs met respect voor uw persoon! De heer Jan van den Berghe ga ik dan niet laten opsluiten want diè lijkt mij veel te waardeloos! Langs de andere kant zal ik er zeker begrip voor hebben moesten jullie mij willen opsluiten voor de rest van mijn leven! Dat wil dus zeggen: ik ben bereid met jullie te blijven samenwerken als dit inhoudt dat we in een gemeenschappelijk referentiekader blijven! Ik hoop dat gij mij begrijpt!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:36   #584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is maar te zien want men onder 'goed' verstaat: files Nederlanders die van de Belgische geneeskundige zorgen willen genieten of van ons onderwijs, of die hier eens lekker komen eten en/of drinken, en die de Belgische sfeer 'reuzeleuk' vinden, die onze ruime manier van wonen wat benijden, en zo kan ik nog een tijdje verder gaan.
Was ons familiaal en professioneel leven hier niet gesitueerd, dan zouden mijn vrouw en ik zo naar Zeeuws-Vlaanderen verhuizen. Heerlijke open ruimte, dorpen die nog echte dorpen zijn, veilige fietsinfrastructuur, ruime huizen aan een veel lagere prijs dan bij ons...

En onderwijs? Ondertussen heb ik er steeds meer over leren kennen, en het Nederlands onderwijs moet echt niet onderdoen, wel integendeel. Dat er wat losser wordt omgesprongen met discipline en hiërarchie klopt, maar dat ligt wel in de lijn van de Nederlandse samenleving.

Wat is trouwens "Belgische sfeer"? Als ik in Maastricht, Den Bosch of Delft rondloopt, is het daar ook "reuzegezellig". En in de vakantie hebben we met het gezin eventjes een stapje gezet in Wijk bij Duurstede. Heel gezellig, vol terrasjes, historisch kader.

Misschien moet u, beste HO/system, toch maar eens de moeite doen om Nederland te leren kennen. Probeer u te bevrijden uit uw ivoren toren en kom eens buiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:39   #585
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijn beste Edwin, ge moogt er heel gerust in zijn: als ik ooit in mijn verder leven moest evolueren tot een absoluut machthebber over de Nederlanden, d.w.z. Nederland en Vlaanderen daarbij, dan liet ik Bart De Wever en u daarbij arresteren om jullie beiden op te sluiten voor de rest van jullie leven in een gemeenschappelijke cel. Ik hoop dat het forumbeheer daar geen bezwaren tegen maakt want ik heb het u gezegd in alle beleefdheid, zelfs met respect voor uw persoon! De heer Jan van den Berghe ga ik dan niet laten opsluiten want diè lijkt mij veel te waardeloos! Langs de andere kant zal ik er zeker begrip voor hebben moesten jullie mij willen opsluiten voor de rest van mijn leven! Dat wil dus zeggen: ik ben bereid met jullie te blijven samenwerken als dit inhoudt dat we in een gemeenschappelijk referentiekader blijven! Ik hoop dat gij mij begrijpt!

Norbert
Dank u wel, u heeft mij juist een groot compliment meegegeven!

Maar ik ga u nie opsluiten hoor !

Ik denk dat ook mensen met een andere mening ook je beste vriend kunnen zijn...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:48   #586
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Reden dat veel Nederlanders in Vlaanderen studeren komt omdat het daar goedkoper is en er wederzijdse erkenning is van elkaars diploma's en opleidingen.

Verder draait de economie zo goed in Nederland dat er niet alleen een gigantisch lerarentekort is, maar een tekort aan alles. In mijn sector, de metaal, is er ook een gigantisch tekort aan goed opgeleide technici.
Het is beginnen fout te lopen met het onderwijs in Nederland door de Mammoetwet. En dat dat 'fout lopen' heeft maar weinig te maken met de economie.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 19:52   #587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is beginnen fout te lopen met het onderwijs in Nederland door de Mammoetwet. En dat dat 'fout lopen' heeft maar weinig te maken met de economie.
Wat loopt er precies fout in het Nederlands onderwijs? Wat is trouwens "het" Nederlands onderwijs? Gaat dit over het overheidsonderwijs of bijvoorbeeld de protestantse scholen? Of de antroposofische scholen? Ik heb de indruk dat uw insteek nogal eenzijdig is en totaal geen rekening houdt met het echte onderwijslandschap bij onze noorderburen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 20:18   #588
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is beginnen fout te lopen met het onderwijs in Nederland door de Mammoetwet. En dat dat 'fout lopen' heeft maar weinig te maken met de economie.
De Mammoetwet is uit de Middeleeuwen. Heb bewondering voor u dat u dit nog weet. Ik ben 56 heb die tijd nooit meegemaakt.

Maar wees gerust, gemiddeld is ons onderwijs niet veel beter of slechter dan de landen om ons heen. Onze forumgenoot Jan heeft dit al aangetoond.

Ik zeg trouwens gemiddeld, want verschillen zijn er uiteraard in Nederland. We leren nu eenmaal van onze "leermomenten"....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 20:24   #589
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is ook zo, maar dat neemt niet weg dat er maar weinig Nederlandssprekende Belgen ofte Vlamingen onderwijs gaan volgen in Nederland, maar wel relatief veel Nederlanders in Nederlandstalig België onderwijs komen volgen. Blijkbaar schort er iets aan het onderwijs in Nederland. Zo 'goed' is het dus niet op dit punt in Nederland. Nu pompt Rutte vertwijfeld weer vele tientallen miljoenen in het Nederlands onderwijs. Het zal niet veel helpen. Heel wat docenten in Nederland zijn niet bekwaam en deugen gewoon niet om voor de klas te staan. Bovendien zit Nederland met een gigantisch, ja dramatisch, lerarentekort. Met alle gevolgen van dien.
Volgt u de actualiteit?

Hoorden we niet onlangs over de dramatische testresultaten van het onderwijs in Vlaanderen?

En ook in het Vlaams onderwijs wordt leerkracht zo stilaan een knelpuntberoep. Ik heb zo de indruk dat uw blik op onderwijs ergens in het verleden is blijven stilstaan.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 september 2018 om 20:25.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 07:35   #590
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ze zullen misschien terug moeten doen zoals destijds, toen Vlaamse protestanten naar Nederland uitweken in de tijd van de hertog van Alva: gebruik maken van het Vlaamse potentieel om les te geven in Nederland. Ik heb me laten wijsmaken dat in die tijd het onderwijs in Nederland een flinke sprong vooruit heeft gemaakt door het inzetten van Vlaamse onderwijzers en onderwijzeressen. En ik heb me ook laten wijsmaken dat het net daardoor is geweest dat het Nederlands nog altijd zo dicht aanleunt bij het Vlaams.
Ik begrijp het derhalve heel goed waarom er hier mensen zijn die tegen de Vlamingen zeggen:"Welkom, thuis!" Ik vermoed dus dat de Nederlanders ons, Vlamingen, misschien meer nodig hebben dan wij hen!

Norbert
Zo dicht aanleunt bij? Meent u dat nu serieus?

Kan u me even uitleggen of de tekst die u hierboven heeft getypt Vlaams of Nederlands is en aan wat men dat kan merken?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 11:42   #591
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Mammoetwet is uit de Middeleeuwen. Heb bewondering voor u dat u dit nog weet. Ik ben 56 heb die tijd nooit meegemaakt.

Maar wees gerust, gemiddeld is ons onderwijs niet veel beter of slechter dan de landen om ons heen. Onze forumgenoot Jan heeft dit al aangetoond.

Ik zeg trouwens gemiddeld, want verschillen zijn er uiteraard in Nederland. We leren nu eenmaal van onze "leermomenten"....
Ik heb dit ook niet meegemaakt. Maar wie de onderwijsperikelen in Nederland wat volgt, zou het moeten weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 september 2018 om 11:42.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 11:54   #592
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zo dicht aanleunt bij? Meent u dat nu serieus?

Kan u me even uitleggen of de tekst die u hierboven heeft getypt Vlaams of Nederlands is en aan wat men dat kan merken?
In de 2de helft van de 16de eeuw ontstond er in Nederland een behoefte aan uniformiteit van de taal. Niet moeilijk, gezien er zoveel dialecten waren. Daaruit ontstond het Nieuwnederlands. In dezelfde eeuw hadden we de Inquisitie en de Tachtigjarige Oorlog waarbij 175.000 mensen (1/10de van de toenmalige Vlaamse en Brabantse bevolking) naar het noorden trok. En al die mensen waren niet eens van de domste! Het waren de intelligentsia van Zuidelijke Nederlanden, ons dus. Daarom was het in die tijd ook heel normaal dat in de Nederlandse scholen Vlaamse leerkrachten les gaven. Zij kregen zelfs de voorkeur boven de eigen leraren in Nederland.
De invloed van het Vlaams op het toenmalige Nederlands was dus niet te onderschatten en het is ook om die reden geweest dat de latere standaardisatie van het Vlaams naar het Algemeen Nederlands in de 20ste eeuw zo goed gelukt is. Daar komt nog bij dat specifieke uitdrukkingen en woorden, die verschillend zijn in het noorden als in het zuiden van de Nederlanden, wederzijds erkend worden als behorende tot de algemene woordenschat. Mijn tekst is in de taal geschreven van die Taalunie. Ge kunt in mijn teksten wel opmerken dat ik een Vlaming ben aangezien ik nog steeds de ge-gij-vorm gebruik voor de 2de persoon enkelvoud en meervoud. Ik hou niet van dat jijen en jouwen. Ik wil niet overkomen al 'n Ollander!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 12:07   #593
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
In de 2de helft van de 16de eeuw ontstond er in Nederland een behoefte aan uniformiteit van de taal. Niet moeilijk, gezien er zoveel dialecten waren. Daaruit ontstond het Nieuwnederlands. In dezelfde eeuw hadden we de Inquisitie en de Tachtigjarige Oorlog waarbij 175.000 mensen (1/10de van de toenmalige Vlaamse en Brabantse bevolking) naar het noorden trok. En al die mensen waren niet eens van de domste! Het waren de intelligentsia van Zuidelijke Nederlanden, ons dus. Daarom was het in die tijd ook heel normaal dat in de Nederlandse scholen Vlaamse leerkrachten les gaven. Zij kregen zelfs de voorkeur boven de eigen leraren in Nederland.
De invloed van het Vlaams op het toenmalige Nederlands was dus niet te onderschatten en het is ook om die reden geweest dat de latere standaardisatie van het Vlaams naar het Algemeen Nederlands in de 20ste eeuw zo goed gelukt is. Daar komt nog bij dat specifieke uitdrukkingen en woorden, die verschillend zijn in het noorden als in het zuiden van de Nederlanden, wederzijds erkend worden als behorende tot de algemene woordenschat. Mijn tekst is in de taal geschreven van die Taalunie. Ge kunt in mijn teksten wel opmerken dat ik een Vlaming ben aangezien ik nog steeds de ge-gij-vorm gebruik voor de 2de persoon enkelvoud en meervoud. Ik hou niet van dat jijen en jouwen. Ik wil niet overkomen al 'n Ollander!

Norbert
Ge en gij wordt ook actief gebruikt in Nederland, is dus geen Vlaams eigendom.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 12:31   #594
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
In de 2de helft van de 16de eeuw ontstond er in Nederland een behoefte aan uniformiteit van de taal. Niet moeilijk, gezien er zoveel dialecten waren. Daaruit ontstond het Nieuwnederlands. In dezelfde eeuw hadden we de Inquisitie en de Tachtigjarige Oorlog waarbij 175.000 mensen (1/10de van de toenmalige Vlaamse en Brabantse bevolking) naar het noorden trok. En al die mensen waren niet eens van de domste! Het waren de intelligentsia van Zuidelijke Nederlanden, ons dus. Daarom was het in die tijd ook heel normaal dat in de Nederlandse scholen Vlaamse leerkrachten les gaven. Zij kregen zelfs de voorkeur boven de eigen leraren in Nederland.
De invloed van het Vlaams op het toenmalige Nederlands was dus niet te onderschatten en het is ook om die reden geweest dat de latere standaardisatie van het Vlaams naar het Algemeen Nederlands in de 20ste eeuw zo goed gelukt is. Daar komt nog bij dat specifieke uitdrukkingen en woorden, die verschillend zijn in het noorden als in het zuiden van de Nederlanden, wederzijds erkend worden als behorende tot de algemene woordenschat. Mijn tekst is in de taal geschreven van die Taalunie. Ge kunt in mijn teksten wel opmerken dat ik een Vlaming ben aangezien ik nog steeds de ge-gij-vorm gebruik voor de 2de persoon enkelvoud en meervoud. Ik hou niet van dat jijen en jouwen. Ik wil niet overkomen al 'n Ollander!

Norbert
Heel kleine verschillen dus.


Er zijn amper gemeenschappelijke kenmerken die alle Vlaamse dialecten delen en die hen tegelijkertijd onderscheiden van het Nederlands.

Wat men als 'Vlaams' beschouwt is een verzameling dialecten.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 september 2018 om 12:32.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 13:59   #595
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Heel kleine verschillen dus.


Er zijn amper gemeenschappelijke kenmerken die alle Vlaamse dialecten delen en die hen tegelijkertijd onderscheiden van het Nederlands.

Wat men als 'Vlaams' beschouwt is een verzameling dialecten.
Zelfs al praat ge de standaardtaal, dan bestaan er nog veel verschillen, Horseman. In dit verband zijn deze twee webpagina's leuk om te lezen:
https://www.taaltelefoon.be/standaar...�-en-nederland
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_..._en_Vlaanderen
En er zijn er zeker nog veel meer, hoor!
Ik word elke week geconfronteerd met die verschillen als ik ga shoppen in de Albert Heijn van Sas-van-Gent (grensgemeente van mijn eigen, Belgische gemeente) of als ik daar naar de markt ga om vis te kopen. Zo spreken ze daar over "kokkels" terwijl wij die "wannekes" noemen, en over "kreukels" terwijl wij zeggen: "kerrekollen." (Is wel dialect). Een bezoek aan Nederland lijkt mij toch nog altijd een beetje op een reis naar een andere planeet, hoor! Dat merkt ge het best als ge de dagelijks dingen van het huishouden deelt met Nederlanders. Dat doet een grensbewoner, zoals ik, wel meer dan iemand die zo maar af en toe eens in Nederland komt. De verschillen vallen dan ook wel op maar ge legt er geen bibliotheek van aan in uw geheugen.
Wat mij wel opvalt is dat een dialectwoord uit mijn eigen (grens)gemeente tot heel diep in Vlaanderen wordt begrepen. In Sas-van-Gent begrijpen ze mij wel als ik aan het viskraam "kerrekollen" bestel, maar iets verder in Nederland wordt het toch moeilijker!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 14:05   #596
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ge en gij wordt ook actief gebruikt in Nederland, is dus geen Vlaams eigendom.
Tja, daarover gaat deze pagina, hé:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gij

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 14:17   #597
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Zelfs al praat ge de standaardtaal, dan bestaan er nog veel verschillen, Horseman. In dit verband zijn deze twee webpagina's leuk om te lezen:
https://www.taaltelefoon.be/standaar...�-en-nederland
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_..._en_Vlaanderen
En er zijn er zeker nog veel meer, hoor!
Ik word elke week geconfronteerd met die verschillen als ik ga shoppen in de Albert Heijn van Sas-van-Gent (grensgemeente van mijn eigen, Belgische gemeente) of als ik daar naar de markt ga om vis te kopen. Zo spreken ze daar over "kokkels" terwijl wij die "wannekes" noemen, en over "kreukels" terwijl wij zeggen: "kerrekollen." (Is wel dialect). Een bezoek aan Nederland lijkt mij toch nog altijd een beetje op een reis naar een andere planeet, hoor! Dat merkt ge het best als ge de dagelijks dingen van het huishouden deelt met Nederlanders. Dat doet een grensbewoner, zoals ik, wel meer dan iemand die zo maar af en toe eens in Nederland komt. De verschillen vallen dan ook wel op maar ge legt er geen bibliotheek van aan in uw geheugen.
Wat mij wel opvalt is dat een dialectwoord uit mijn eigen (grens)gemeente tot heel diep in Vlaanderen wordt begrepen. In Sas-van-Gent begrijpen ze mij wel als ik aan het viskraam "kerrekollen" bestel, maar iets verder in Nederland wordt het toch moeilijker!

Norbert

Uiteraard zijn er tal van verschillen.

Maar het is onmogelijk om de Vlaamse dialecten (van West-Vlaams tot Limburgs) te gaan groeperen tot een taal 'Vlaams' die voldoende onderscheiden kenmerken heeft van het 'Nederlands'.

Om te zeggen dat er iets bestaat als 'Vlaams' (en niet enkel Antwerps, Limburgs...) moet men voldoende gemeenschappelijke kenmerken hebben die:
- enerzijds alle Vlaamse dialecten groeperen
- anderzijds verschillen met de dialecten in Nederland

Uiteraard hoor ik meteen dat iemand van Nederland komt. Dat bekent nog niet dat Vlaams een taal is.

Indien Vlaams een taal is, wat is dan de 'standaardversie'?

Misschien moet u dit eens lezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederl...n_de_dialecten

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 september 2018 om 14:20.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:00   #598
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Uiteraard zijn er tal van verschillen.

Maar het is onmogelijk om de Vlaamse dialecten (van West-Vlaams tot Limburgs) te gaan groeperen tot een taal 'Vlaams' die voldoende onderscheiden kenmerken heeft van het 'Nederlands'.

Om te zeggen dat er iets bestaat als 'Vlaams' (en niet enkel Antwerps, Limburgs...) moet men voldoende gemeenschappelijke kenmerken hebben die:
- enerzijds alle Vlaamse dialecten groeperen
- anderzijds verschillen met de dialecten in Nederland

Uiteraard hoor ik meteen dat iemand van Nederland komt. Dat bekent nog niet dat Vlaams een taal is.

Indien Vlaams een taal is, wat is dan de 'standaardversie'?

Misschien moet u dit eens lezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederl...n_de_dialecten
Wat de "standaardversie" van het Vlaams is? Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, Horseman. Kijk, ik aanzie het Nederlands als de taal die de Nederlanders spreken als zij zich bedienen van de standaardversie van het Nederlands en ik aanzie het Vlaams als de taal die de Vlamingen spreken als zij hetzelfde doen. Omdat er tussen beide vormen toch verschillen zijn zou ik beide versies benoemen als enerzijds het Standaardnederlands van de Nederlanders en anderszijds het Standaardnederlands van de Vlamingen. Laatstgenoemde noem ik dan gewoon het "Standaardvlaams"!! Elk gebruikt dus zijn eigen versie van het Standaardnederlands of Algemeen Nederlands. We moeten het wel zo bekijken want we hebben in de Taalunie een samensmelting van beide aanvaard. Daarom hebben ze het ook "Algemeen Nederlands" genoemd en hebben we zulke dikke woordenboeken waarin veel woorden als "Zuid-Nederlands" bestempeld worden. Dus niet omdat ze ontkennen dat er verschillen zijn maar omdat ze het gebruik ervan overal in Nederland of in Vlaanderen geldig gemaakt hebben. En dit sluit helaas niet uit dat er nog steeds moeilijkheden ontstaan tussen beide, nietwaar? Voelt gij u ongemakkelijk bij deze kijk op de zaken door mij? Geen nood: ik voel hetzelfde. Maar laat het niet aan uw hart komen en geniet van uw dag!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:04   #599
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Dezelfde taal dus.

Net zoals Duits en 'Oostenrijks'. Net zoals Brits-Engels en Amerikaans-Engels.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 september 2018 om 16:05.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:10   #600
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wat de "standaardversie" van het Vlaams is? Ik zou het niet moeilijker maken dan het is, Horseman. Kijk, ik aanzie het Nederlands als de taal die de Nederlanders spreken als zij zich bedienen van de standaardversie van het Nederlands en ik aanzie het Vlaams als de taal die de Vlamingen spreken als zij hetzelfde doen. Omdat er tussen beide vormen toch verschillen zijn zou ik beide versies benoemen als enerzijds het Standaardnederlands van de Nederlanders en anderszijds het Standaardnederlands van de Vlamingen. Laatstgenoemde noem ik dan gewoon het "Standaardvlaams"!! Elk gebruikt dus zijn eigen versie van het Standaardnederlands of Algemeen Nederlands. We moeten het wel zo bekijken want we hebben in de Taalunie een samensmelting van beide aanvaard. Daarom hebben ze het ook "Algemeen Nederlands" genoemd en hebben we zulke dikke woordenboeken waarin veel woorden als "Zuid-Nederlands" bestempeld worden. Dus niet omdat ze ontkennen dat er verschillen zijn maar omdat ze het gebruik ervan overal in Nederland of in Vlaanderen geldig gemaakt hebben. En dit sluit helaas niet uit dat er nog steeds moeilijkheden ontstaan tussen beide, nietwaar? Voelt gij u ongemakkelijk bij deze kijk op de zaken door mij? Geen nood: ik voel hetzelfde. Maar laat het niet aan uw hart komen en geniet van uw dag!

Norbert
Zeer juist. De Nederlanders denken altijd dat hun versie van het Nederlands de standaardversie is. Niets van. In Belgie wonen 5 miljoen Nederlandssprekenden en die spreken hier hun standaardversie. Hoeveel keren hier heb ik hun dat al aan hun verstand pogen te brengen. Tevergeefs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 september 2018 om 16:12.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be