Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 maart 2018, 12:15   #41
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vraag me af of de partij dan niet implodeert...
Ik zie maar weinig spanningen in de partij sinds Vuye & Wouters uit het bad zijn gegooid. N-VA gaat gewoon resoluut voor een volgende Belgische regering, met hier en daar een kleine correctie op de zesde staatshervorming.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:17   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alle regeringspartijen verliezen ten opzichte van de laatste verkiezing. Ook de NVA.

Ik zou bovendien maar niet zo jubelen want de huidige regering heeft geen meerderheid meer. Zo content is de kiezer nu ook weer niet.

Voor wat die peiling waard is natuurlijk. Hoeveel mensen werden er in Vlaanderen weer gepeild? Wel, amper zo'n 965... (nog geen duizend dus)

Ik ga niet veel woorden meer vuil maken aan zulke peilingen. In ieder geval: Forza Flandria is nog niet voor morgen zo te zien.
Een partij die deelneemt aan de regering verliest meestal enkele procentpuntjes.

Voor deze uitslag wil ik tekenen, alhoewel ik denk dat we iets beter gaan scoren.

Veel hangt af van de gemeenteraadsverkiezingen en de meerderheden die daarna gevormd gaan worden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:20   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ten gepasten tijde een paar schandaaltjes van de huidige niveaantjes laten opborrelen. Het zal dan wel minder zijn.
Schandaaltjes kan je bij de N-Va vinden, want dat zijn ook maar mensen.

Voor schandalen moet je echter bij andere partijen zijn.
Ze hebben een S en een P in hun naam. De volgorde van deze letters kan verschillen afhankelijk van het feit om welk taalgebied het gaat.


Met andere woorden, ik wil de namen SP.A en PS niet schrijven.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:26   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat mij opvalt (ik heb het hier nog al gezegd) is de enorme stabiliteit in de kiesintenties sedert 2010. De N-VA en het VB ongeveer 40%, de traditionele partijen ongeveer 40% en de rest ongeveer 20%.
Globaliter treedt er bij de bevolking op het vlak van overtuigingen maar weinig verandering op. Dat is al decennia zo. Grote verschuivingen op het vlak van stemgedrag hebben dan ook eerder te maken met de komst van nieuwe partijen (N-VA) die een vacuüm opvullen, met emotioneel of symbolisch geladen dossiers (Dutroux, dioxinecrisis, BHV) of schandaaltjes allerhande (PS). Kleine verschuivingen worden m.i. vooral bepaald door de thema's die op de voorgrond treden in de campagnetijd.

Ik denk dat een zogenaamde "flinkse" partij (sociaal-economisch links, maar streng op migratie en begaan met het identiteitsvraagstuk) de boel nog altijd door elkaar kan schudden. Ook een goed uitgebouwde migrantenpartij kan voor "verstoringen" zorgen. In Wallonië is er echt wel ruimte voor een partij in de stijl van het Franse FN.

Dat is eigenlijk wat mij nog het meest verbaast: dat er zo weinig dynamiek zit in het partijpolitieke landschap.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:33   #45
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor wat die peiling waard is natuurlijk. Hoeveel mensen werden er in Vlaanderen weer gepeild? Wel, amper zo'n 965... (nog geen duizend dus)
Een vrij normaal getal indien de representativiteit van de steekproefpopulatie voldoende is gewaarborgd.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:35   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Schandaaltjes kan je bij de N-Va vinden, want dat zijn ook maar mensen.

Voor schandalen moet je echter bij andere partijen zijn.
Ze hebben een S en een P in hun naam. De volgorde van deze letters kan verschillen afhankelijk van het feit om welk taalgebied het gaat.


Met andere woorden, ik wil de namen SP.A en PS niet schrijven.
Kleintjes worden groot vergeet dat niet.

Het is nogal wiedes dat een partij die amper een 10 tal jaren van enige betekenis is wat minder is verwikkeld in allerhande.
Ter info NVA werd opgericht een goede 15 jaar geleden en werd van enige betekenis nog geen 10 jaar geleden (eerste regeringsdeelname 2004).
De partijen naar wie u verwijst bestaan al zo lang dan dat er aan politiek wordt gedaan ik spreek dan van het begin 20 ste eeuw.
Klein verschilletje denkt U niet ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 maart 2018 om 12:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:40   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kleintjes worden groot vergeet dat niet.

Het is nogal wiedes dat een partij die amper een 10 tal jaren van enige betekenis is wat minder is verwikkeld in allerhande.
Ter info NVA werd opgericht een goede 15 jaar geleden en werd van enige betekenis nog geen 10 jaar geleden (eerste regeringsdeelname 2004).
De partijen naar wie u verwijst bestaan al zo lang dan dat er aan politiek wordt gedaan ik spreek dan van het begin 20 ste eeuw.
Klein verschilletje denkt U niet ?
Twee jaar geleden bestond de N-VA 15 jaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:45   #48
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is nogal wiedes dat een partij die amper een 10 tal jaren van enige betekenis is wat minder is verwikkeld in allerhande.
Zo evident is dat niet. Snel groeiende partijen trekken immers ook veel opportunisten aan en zijn doorgaans nog niet goed geolied om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Kijk maar naar de LPF in Nederland indertijd.

Uiteindelijk plukt de N-VA de vruchten van de oude VU-netwerken. Het is een relatief nieuwe partij, maar ze komt ook niet uit het niets.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:47   #49
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Niet nodig. N-VA is de beste conservator van het Belgische status quo.

Maar gewoon uit spielerei: tripartite op grootmoeders wijze, met een groene salade (in Nederland lukt het ook met 4 politieke families)

Ik ben wel benieuwd hoe ze het in Franstalig België gaan oplossen.
Hopelijk komt het uit, uw voorspelling.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:48   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het interessante aan dat (kleine winst-)cijfer van de rooien is het feit dat zij een beter cijfer halen dankzij een positief verhaal, door toekomstideeën, en niet dankzij het kakken op bepaalde groepen in de samenleving, en het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen in die samenleving.
De rooien omarmen het Vlaams-Nationalisme?

Ik dacht dat ze er op kakten...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:49   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Was het verhaal van links dan voorheen negatief?
Wat betreft de rekening van hun utopieën alleszins wel.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:52   #52
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Kleintjes worden groot vergeet dat niet.

Het is nogal wiedes dat een partij die amper een 10 tal jaren van enige betekenis is wat minder is verwikkeld in allerhande.
Ter info NVA werd opgericht een goede 15 jaar geleden en werd van enige betekenis nog geen 10 jaar geleden (eerste regeringsdeelname 2004).
De partijen naar wie u verwijst bestaan al zo lang dan dat er aan politiek wordt gedaan ik spreek dan van het begin 20 ste eeuw.
Klein verschilletje denkt U niet ?
Partijen die al zeer lang bestaan die zijn ook "geëvolueerd." De PS van 50 jaar gelden is ook de PS van vandaag niet meer. Daar waar ze vroeger misschien nog een klein beetje sociaal waren zijn ze dat vandaag helemaal niet meer, nu is graaien en de macht behouden het enige doel.

Idem voor Sp.a, vraag aan hun kiezers waar zij voor staan en je krijgt een hoop voorgekauwde onzin te horen.

Je kan zeggen wat je wil maar een partij als N-VA is in nog geen enkel schandaal van het kaliber van de rode criminele bende verwikkeld geweest. Men kan hen hoogstens verwijten dat ze eigenlijk klakkeloos in de bestaande structuren gestapt zijn die gecreëerd werden door hun voorgangers, dat hadden ze eigenlijk niet mogen doen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 12:55   #53
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het interessante aan dat (kleine winst-)cijfer van de rooien is het feit dat zij een beter cijfer halen dankzij een positief verhaal, door toekomstideeën, en niet dankzij het kakken op bepaalde groepen in de samenleving, en het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen in die samenleving.
Wat u hier neerzet heeft er hoegenaamd niks maar dan ook niks mee te maken. Sp.a behaalt een marginaal beter cijfer omdat de rode schandaalsfeer alweer een tijdje niet naar boven is gekomen. Dat procentje dat ze nu winnen is gewoon een deeltje van hun weggelopen kiespubliek die nu schoorvoetend terug keert van Groen of PVDA.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:06   #54
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik had inderdaad moeten zetten "vermeende" traditionele partijen.
Waarom ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:06   #55
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hopelijk komt het uit, uw voorspelling.
Mijn voorspelling is Michel II met CdH.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:12   #56
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vraag me af of de partij dan niet implodeert...
Misschien, misschien niet. Het N-VA van Bart De Wever is cvp². Misschien fusioneert N-VA met CD&V zoals oorspronkelijk het plan was van het CD&V/N-VA kartel.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:13   #57
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een partij die deelneemt aan de regering verliest meestal enkele procentpuntjes.
Dat is enkel in jouw fantasie. Kijk naar de PS van Hollande in Frankrijk.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:15   #58
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Twee jaar geleden bestond de N-VA 15 jaar.
N-VA is niet uit het niets ontstaan. Het is de meest rechtmatige erfopvolger van dezelfde Volksunie waar het Vlaams Blok van is afgescheurd.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:40   #59
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Partijen die al zeer lang bestaan die zijn ook "geëvolueerd." De PS van 50 jaar gelden is ook de PS van vandaag niet meer. Daar waar ze vroeger misschien nog een klein beetje sociaal waren zijn ze dat vandaag helemaal niet meer, nu is graaien en de macht behouden het enige doel.

Idem voor Sp.a, vraag aan hun kiezers waar zij voor staan en je krijgt een hoop voorgekauwde onzin te horen.

Je kan zeggen wat je wil maar een partij als N-VA is in nog geen enkel schandaal van het kaliber van de rode criminele bende verwikkeld geweest. Men kan hen hoogstens verwijten dat ze eigenlijk klakkeloos in de bestaande structuren gestapt zijn die gecreëerd werden door hun voorgangers, dat hadden ze eigenlijk niet mogen doen.
Voor een politieke partij volstaat het niet om een goed stemmenresultaat te behalen. Als ze voldoende ambitie hebben moeten ze ook het verschil kunnen maken inzake beleid. Om dat te verwezenlijken moet je in een regering zitten. En, met het Belgisch proportioneel kiessysteem impliceert dat deelnemen aan een regeringscoalitie. Dan ben je wel verplicht om in te stappen in de "bestaande structuren". Er is slechts één scenario waarbij je, vanaf het begin, bestaande structuren kunt pogen te veranderen. Namelijk wanneer je bij de verkiezingen een volstrekte meerderheid hebt gehaald, wat met ons kiessysteem bijna onmogelijk is. Na WO2 in de jaren vijftig zijn de Tsjeven daar ooit één maal in geslaagd. Van dergelijke absolute meerderheid is N-VA nog een héél eind af. Met een Brits systeem van the winner takes it all is de kans op een éénpartij regering een flink stuk hoger.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2018, 13:50   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Partijen die al zeer lang bestaan die zijn ook "geëvolueerd." De PS van 50 jaar gelden is ook de PS van vandaag niet meer. Daar waar ze vroeger misschien nog een klein beetje sociaal waren zijn ze dat vandaag helemaal niet meer, nu is graaien en de macht behouden het enige doel.

Idem voor Sp.a, vraag aan hun kiezers waar zij voor staan en je krijgt een hoop voorgekauwde onzin te horen.

Je kan zeggen wat je wil maar een partij als N-VA is in nog geen enkel schandaal van het kaliber van de rode criminele bende verwikkeld geweest. Men kan hen hoogstens verwijten dat ze eigenlijk klakkeloos in de bestaande structuren gestapt zijn die gecreëerd werden door hun voorgangers, dat hadden ze eigenlijk niet mogen doen.
90 % van de kiezers stemt op een (sympathieke) kop. Of op zijn minst op een kop die veel in de media komt.

Een vriendin zei me ooit dat ze ging stemmen voor Turtelboom . Ik vroeg om welke specifieke reden....Opdat het een vrouw is die niet ver van mij woont en ze is ongeveer mijn leeftijd . Nochtans is die vriendin geen domoor.

Vraag eens aan kiezers van eender welke partij naar het programma van die partij ? Kortom het gros van de mensen interesseert zich geen fluit aan politiek....ze weten er niks over en willen er ook niks over weten. Misschien hebben ze nog geen ongelijk ook

Wat ik als enige opmerking veelal hoor is.....neije dee zen vi nog mier veumde en zwette .....of dei zen tenminste teige de zwette

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 maart 2018 om 13:55.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be