Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2018, 22:12   #121
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Er zijn dan de studies zoals die van McKinsey (grootste consultingbedrijf ter wereld of zo) die een globaal jobverlies van 30% voorspellen tegen 2030.
Tis daarom dat ze verleden week mij belden of ik niet hun "factory of the future - industry 4.0" expert wou worden. Neen dank u, zei ik, ik heb een leven.

Maar even serieus: Belgie is een land dat reeds doorgedreven geautomatiseerd is, en nog steeds kampt met de effecten van hoge loonkost. Industrie 4.0, dwz nog sterker automatiseren, in relatie met de mens en digitaliseren (IOT, big data, data platformen, connected devices, cyber physical systems,...) zullen samen met de trend naar personalized products en lot size one producten de toekomst bepalen. Korte lead times, unieke gepersonaliseerde producten & hoge toegevoegde waarde zullen naar de eindklant toe bepalend zijn. Dat kunnen we enkel bereiken door flexibel en wendbaar te produceren, met de laatste technologie, en dit op een manier die goedkoper maar kwalitatief beter is dan manuele arbeid.

Lang verhaal kort: in Belgie zal Industrie 4.0 een verlaging van onze loonkost betekenen en tegelijk een verhoging van de toegevoegde waarde, waardoor onze producten aantrekkelijker worden. En ipv off-shoring, zal men aan re-shoring doen. En dat heb ik reeds zien gebeuren en ook begeleid. Zonder automatisering werken er hier 0 personen en in China 100. Met automatisering werken er hier 10. Maar 10 is beter dan 0.

Citaat:

Niet iedereen is geschikt om hooggeschoold te worden... en sommige hooggeschoolde jobs zullen ook verdwijnen.
Hoeft niet. Heel simpele toepassing van industrie 4.0 zijn bvb connected devices: machine meldt direct aan techniekers dat hij in panne ligt, technieker geeft aan dat hij er naar toe gaat, via app. Als de machine klaar is, geeft de technieker via app, de machine weer vrij. In de tussentijd zullen de band die er voor loopt, trager lopen om de componenten te verdelen over de andere machines, en ook wordt het poortje naar de defecte machine gesloten. Allemaal automatisch. Als technieker klaar is, gaat hij gewoon terug in productie. Connected devices. Dit wordt reeds toepgepast bij Volkswagen en Siemens.

De man moet gewoon een iphone kunnen gebruiken.




Citaat:
Even de databank van US Bureau of Labor Statistics geconsulteerd, gegevens 2017:

Tewerkgesteld in de sectoren (laatste twee items is inclusief steenkool, ik kon niet verder opsplitsen),
Olie en gasextractie: 135500
Olietransport, via pijplijn: 12000
Aardgastransport, via pijplijn: 29000
Aardgasverdelingsnet: 112000
Benzineverdeling en -pompen: 928000 (no kidding)
Elektriciteitsopwekking, gas/olie/steenkool: 92000
Productie derivaten van olie- en steenkool exclusief fijnchemie: 113000
Ik sprak over electriciteitsproductie.

Blijkbaar zijn de 7/11'en bij benzinepompen grote werkgevers. Als dat superchargers zijn, hebben ze nog veel meer te doen (20 min ipv 5 min).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 22:19   #122
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ff een opmerking.



Laten we het gewoon algemeen houden, als voorbeeldje. Dus nu niet specifiek over electrificatie van ons vervoer. Vandaar die *********

Dit zijn zaken die je regelmatig te lezen krijgt. Klinkt allemaal heel mooi.
Maar wat ze er zelden bijzeggen, dat is de andere kant van de medaille.
Jobs die daardoor verloren gaan in andere sectoren.

Let wel, ik heb het duidelijk niet over elektrificatie van onze voertuigen, maar wel in het algemeen.

Maw, zo'n artikeltjes moet je altijd met een nodige korrel zout lezen of je wordt erin geluisd zonder dat je het weet.
En dat is een tactiek die ook heel veel wordt toegepast door onze politiekers.
Dat is de manier waarop een economie onderhevig aan technologisch evoluties zich gedraagt.

Zie de draad in K&K van uitgestorven beroepen voor voorbeelden.

Dit is geen slechte evolutie. De mens is bijzonder wenbaar kwa skills, zolang ze de kans krijgen om te veranderen.

Mogelijk jobverlies in een sector is geen argument tegen vooruitgang, aangezien er vaak meer en betere jobs in de plaats voor komen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 22:20   #123
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik wil toch even attent maken dat de kans groot is dat Belgie binnenkort uitsluitend nog hybride en electrische voertuigen maakt.

Audi Brussel (e-tron) en Volvo (XC 40 electric). Volvo gaat alle voertuigen binnen een paar jaar minstens hybride maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 23:03   #124
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil toch even attent maken dat de kans groot is dat Belgie binnenkort uitsluitend nog hybride en electrische voertuigen maakt.

Audi Brussel (e-tron) en Volvo (XC 40 electric). Volvo gaat alle voertuigen binnen een paar jaar minstens hybride maken.
Volvo kan niet veel anders.
Volvo was voornamelijk een zware diesel.
En diesel gaat er overal uit omwille van de politiek.
Dat vervangen op benzine is feitelijk niet haalbaar bij hun doelgroep. Te zwaar om te compenseren.

In feite is Volvo hier in zijn geheel een aflopende zaak als merk..

Je zal dat wel zien binnen een paar jaar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 07:00   #125
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil toch even attent maken dat de kans groot is dat Belgie binnenkort uitsluitend nog hybride en electrische voertuigen maakt.

Audi Brussel (e-tron) en Volvo (XC 40 electric). Volvo gaat alle voertuigen binnen een paar jaar minstens hybride maken.
De zuivere ICE-baanvoertuigen zijn aan het verdwijnen uit het aanbod in Europa.
Men word dan ook via de stedelijke besturen gedwongen om elektrisch te gaan, daar sommige steden nu al zones hebben waar enkel EV zijn toegelaten.
En die zones zijn aan het uitbreiden.
Je kan dus verwachten dat tegen 2030 er enkel nog hybrides en EV's te verkrijgen zijn in de handel.
Want hoewel de Duitse autoproducenten juist de laatste zijn die echt overstappen, zijn het wel de Duitse steden die het voortouw nemen in het weren van ICE-voertuigen in hun woongebieden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 07:31   #126
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De zuivere ICE-baanvoertuigen zijn aan het verdwijnen uit het aanbod in Europa.
Men word dan ook via de stedelijke besturen gedwongen om elektrisch te gaan, daar sommige steden nu al zones hebben waar enkel EV zijn toegelaten.
En die zones zijn aan het uitbreiden.
Je kan dus verwachten dat tegen 2030 er enkel nog hybrides en EV's te verkrijgen zijn in de handel.
Want hoewel de Duitse autoproducenten juist de laatste zijn die echt overstappen, zijn het wel de Duitse steden die het voortouw nemen in het weren van ICE-voertuigen in hun woongebieden.
90-95% zullen m-HEV zijn en zowel in benzine als diesel uitvoering, deze technologie leent zich immers goed om aan de uitstootnormen te voldoen zonder aan functionaliteit in te boeten.

En de uitstoot daar draaide het toch immer om
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 20:56   #127
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

TESLA verliest meer dan 10.000 € per verkochte auto.

Het lukt nog niet 100% precies?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 21:11   #128
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Is dat niet 4 miljoen per wagen?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 21:51   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Ik heb me vergist, het was 520.000 $ per wagen in 2008.

Ze hadden toen ca. 160 wagens per jaar geleverd en ze hadden 83 miljoen verlies.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 09:04   #130
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.572
Standaard

Emotionele Elon Musk: "Voorbije jaar was ondraaglijk en het ergste moet nog komen"

'Mooie liedjes duren niet lang?'

Wel, ik hoop voor Musk dat er toch nog een klein lichtje aan het einde van de tunnel schijnt.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 09:17   #131
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Wel, ik hoop voor Musk dat er toch nog een klein lichtje aan het einde van de tunnel schijnt.
Musk is ook maar een mens, ik hoop alvast dat hij wat minder *** gaat twitteren.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 14:50   #132
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hij moet nu op verlof vertrekken. Alle kaarten liggen op tafel.

Model Y en gigafactory china.
Semi
Model 3 productie loopt

Hij is zelf de oorzaak van een groot deel volatiliteit van het aandeel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 15:00   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Tesla zal failliet gaan. De vraag is wanneer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 15:04   #134
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tesla zal failliet gaan. De vraag is wanneer.
100 % zeker van niet, maarbon, je mag dat geloven.

Waar wel veel analysten voor vrezen is dat door de wens tot te privatiseren uit te spreken, ze kapers op de kust uitnodigen.

Musk en co kunnen een deal maken met investeerders oor pakweg X euro. Maar wat doen ze als daar een vijandig bod komt van X+20 euro ? De raad van bestuur zal dat moeten overwegen. En wat als dat bod van 1 partij komt ?

Musk kan zo zijn bedrijf kwijtspelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 17:46   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tesla zal failliet gaan. De vraag is wanneer.
Slapende ICE-merken zullen failliet gaan of opgeslokt worden, en dit nog meer dan in het verleden. De vraag is of dat het in 2020 al kan gebeuren of pas in 2030.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 augustus 2018 om 17:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2018, 14:33   #136
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eindelijk zou ik zeggen.

Na amazon, microsoft, google, tesla,...wordt Ford ook wakker.

Microsoft haar winst wordt nu al geruimte tijd gedreven door haar cloud toepassingen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180817_03670815

Laat de tesla-fundamentalisten maar verder dromen dat men alleen bij tesla weet wat er nodig is voor autonoom rijden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 11:59   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard 2% stekkerwagens in Europa

Ondanks productieproblemen wegens flessehals batterijpacks (en weinig goesting hun dieselverleden echt los te laten) zien we verdere groei aan stekkerwagens in Europa. BEV zet zich steeds meer door ondanks onvoldoende batterijpacks.

De Scandinavische landen en Nederland op kop.

Landen die weinig doen om de EV te promoten liggen wat achter.
Verschillen tussen PHEV- en BEV-groei hangt er ook vanaf wat ze respectievelijk voor die wagens voorzien.
Dieselland Belziek blijft het eerder zeer pover doen, juist een dichtbevolkt en relatief klein land (zie NL) zou ervan moeten profiteren.



The Nordics lead in EV adoption

This diagram shows the share of Plug-ins among all light vehicles sold in a country and the composition of BEVs and PHEVs in the overall share.

Except in Denmark, where the market was confused by incomprehensible green car taxation plans, the nordic countries lead in EV adoption. The plug-in share in Norway is off the chart, as usual, with 37 % YTD. EVs have a long tradition in Norway (the Th!nk and Buddy microcars) and EV awareness in Norway started some years ahead of other countries. Thanks to clear, stable incentives in form of generous tax and toll savings, EVs have become the smart choice for light duty transport, despite long distances and a less than balmy climate. Low-cost electricity from 99 % hydropower helps, too. Iceland is in a similar position.

The mix of BEV vs. PHEV varies a lot between markets, highly depending on national incentive schemes. PHEVs captured more share compared to 2017, driven by the growing number of entries from German OEM. For 2018 YTD, 51 % of plug-in sales were all-electric in Europe.

PHEVs are the main contributor to high plug-in shares in Iceland, Sweden and Finland. It can be expected that future incentive schemes will reduce support for PHEVs and increase them for EVs. An example is the introduction of a tougher "bonus-malus" vehicle taxation system in Sweden from 1st of July. It created a swing of 10 % towards BEVs in the July registrations.



Change at the top and few losers

Unlike in USA, the new Nissan Leaf had a successful start in Europe and displaced the long term leading Renault Zoe from the #1 position. New and improved models definitely pay off, as the triple digit growth rates of Volvo XC60, Porsche Panamera, Smart and others can witness about. The new Volvo SUV gave the Mercedes GLC and the Mitsubishi a tough match last quarter. The Audi e-tron and BMW's Active Tourer had facelifts and a related sales dips during Q1 and Q2, but volumes were back to normal in June.

Since June of 2017, the total number of models available in Europe has grown by 5 from 51 to 56. We tracked 27 BEVs and 29 PHEVs in June 2018. A good indication that the 42 % YOY volume growth is not just product driven. It is also the result of better awareness and insight, both, in the industry and among car buyers.

The top-10 manufacturer ranking after 6 months is #1 BMW 35 450 units +29 %, #2 VW 33700 units +44 %, #3 Renault 21 400 units +10 %, #4 Nissan 19 300 units +42 % and #5 Daimler 18 800 units +35 %. Growing fastest is #6 Hyundai-Kia with +234 % and #7 Volvo with 164 %. Mitsubishi (#9) is the only brand that lost volume (-3 %), Tesla is on #8 (the Model-3 sales start is not before 2019) and, finally, PSA is #10.

bron: http://www.ev-volumes.com/

Laatst gewijzigd door Micele : 27 augustus 2018 om 12:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be