Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2018, 14:50   #5781
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Brexit Means Brexit and we're gonna make a TITANIC success of it.
Comedy gold.

https://www.youtube.com/watch?v=svwslRDTyzU


Ik kan mij moeilijk indenken dat het voor de Britten erger zou zijn dan WWII, en dat hebben ze toch briljant doorstaan. Enfin, sommigen toch, en het zijn die die tellen he.

Trouwens, om het over iets anders te hebben, mijn werkgever is voor 1/3 Brits. En dat verandert niet met de Brexit, want mijn instituut is geen Europees instituut, maar een Internationale samenwerking, met bilaterale akkoorden. Er zullen er veel komen, na de Brexit. Het zou immers idioot zijn om geen wederzijds voordelige akkoorden af te sluiten. En in de mate dat de EU een REM zou zijn op wederzijds voordelige akkoorden, gaat het weggaan van de EU eerder een voordeel zijn dan een nadeel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 augustus 2018 om 14:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:12   #5782
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vele kleine stapjes maken een grote stap, he. Ik zou denken dat het meest enorme experiment, dat een GIGANTISCHE stap is geweest, en waarvan we moeten zien hoe het afloopt, de Euro is geweest. Ik ben zelf redelijk voorstander van de Euro, maar dat is iets dat, bij mijn weten, nergens anders in de wereld is gebeurd, waar "souvereine staten" hun munt opgeven om een soort van internationale prive munt te gebruiken (dat is een van de redenen waarom ik de Euro toejuich : voor mij heeft de Euro niet veel met politiek Europa te maken, maar is een prive betaal middel dat zich deels heeft kunnen loskoppelen van staatspolitiek).



Toch wel: het weggaan van de Baltische staten van de Soviet Unie.
Ik denk dat bij het uiteenvallen van de Sovjetunie het vooral de afkeer voor de SU was en niet de economische implicaties de hoofdoverweging was.

Een ander belangrijk verschil lijkt me te zijn dat de economie van de SU het slecht deed voor het uiteenvallen van de SU. Dit in tegenstelling tot de EU.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:24   #5783
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk dat bij het uiteenvallen van de Sovjetunie het vooral de afkeer voor de SU was en niet de economische implicaties de hoofdoverweging was.

Een ander belangrijk verschil lijkt me te zijn dat de economie van de SU het slecht deed voor het uiteenvallen van de SU. Dit in tegenstelling tot de EU.
Tuurlijk, maar ik wil maar zeggen, een (klein) landje waarvan de economie VOLLEDIG verweven was met een groot blok, heeft alle banden doorgeknipt. Dat was een veel en veel grotere economische schok dan wat het VK gaat doen. En voorlopig doet de EU het economisch, wel, goed zou ik niet zeggen, maar overleeft de EU economisch. Maar je zal zien dat dat hoe langer hoe onhoudbaarder zal worden. De spanning tussen noord en zuid is te groot. De mentaliteiten zijn te verschillend, en de eenheidssoep wordt opgediend. De EU is Belgie in 't groot. Dat de VK daaraan zal ontsnappen, is op lange termijn een zegen. Laat ons zeggen dat het vergelijkbaar is met de Baltische staten die in de jaren 60 van de Soviet unie weg gingen, toen die nog "succesvol" leek.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 10:14   #5784
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En in de mate dat de EU een REM zou zijn op wederzijds voordelige akkoorden, gaat het weggaan van de EU eerder een voordeel zijn dan een nadeel.
Vraag het eens aan de Cubanen wat handelsbelemmeringen betekenen tussen een eiland en het nabijgelegen continent...

Maar genoeg gehoord van de Britse politieke elite, gewoon eens op café gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=SsMOLkoTN-U
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 14:55   #5785
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Vraag het eens aan de Cubanen wat handelsbelemmeringen betekenen tussen een eiland en het nabijgelegen continent...
Dat was vierkant een handelsembargo. Kijk eens naar Japan, dat niet speciaal in een handelsgemeenschap zat met het grote continent (China en Rusland). Zo slecht deden ze het niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 15:14   #5786
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat was vierkant een handelsembargo. Kijk eens naar Japan, dat niet speciaal in een handelsgemeenschap zat met het grote continent (China en Rusland). Zo slecht deden ze het niet.
handelsembargo/belemmering is een strafmaatregel daar kiest ge niet voor.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 15:17   #5787
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
handelsembargo/belemmering is een strafmaatregel daar kiest ge niet voor.
Dat hangt ervan af. De economische "gepastheid" binnen een groter geheel kan eigenlijk tot lokaal verkeerde economische signalen leiden, die U nadien veel te afhankelijk maken van dat grotere geheel. Als je die afhankelijkheid niet wil, dan kan het een zinnige prijs zijn om te betalen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2018, 19:54   #5788
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.857
Standaard

Brits Brexit-minister Raab en EU-afgevaardigd onderhandelaar Marnier hebben de 22ste augustus aangekondigd dat vanaf onmiddelijk o n a f g e b r o k e n onderhandelingen zullen plaatsgrijpen in de hoop tegen de deadline in oktober een akkoord te hebben.....


Ik begrijp hier niks van.Iemand die "het bedrijf" wil verlaten en zijn ontslag al ingediend heeft geef je hoogstens nog een kans dat ontslag in te trekken,en zo niet vereffen je alle rekeningen en zwaai je die uit........

Nog even en het VK wordt een soort "economische migrant",die we eigenlijk niet meer in de EU zouden moeten hebben ,maar niet buitenkrijgen,en die bovendien aan ONS even gaat explikeren wat we dienen te doen om hem tevreden te houden.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 22 augustus 2018 om 19:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 10:30   #5789
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat hangt ervan af. De economische "gepastheid" binnen een groter geheel kan eigenlijk tot lokaal verkeerde economische signalen leiden, die U nadien veel te afhankelijk maken van dat grotere geheel. Als je die afhankelijkheid niet wil, dan kan het een zinnige prijs zijn om te betalen.
Als ge absoluut iets wilt verkopen aan iemand die zelf veel produceert, zijt ge in een zwakkere,afhankelijkere situatie, dan moet ge verderop op zoek gaan naar nog grotere sukkelaars dan jezelf om sterk te kunnen onderhandelen. Lijkt me logisch.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 15:00   #5790
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Brits Brexit-minister Raab en EU-afgevaardigd onderhandelaar Marnier hebben de 22ste augustus aangekondigd dat vanaf onmiddelijk o n a f g e b r o k e n onderhandelingen zullen plaatsgrijpen in de hoop tegen de deadline in oktober een akkoord te hebben.....


Ik begrijp hier niks van.Iemand die "het bedrijf" wil verlaten en zijn ontslag al ingediend heeft geef je hoogstens nog een kans dat ontslag in te trekken,en zo niet vereffen je alle rekeningen en zwaai je die uit........

Nog even en het VK wordt een soort "economische migrant",die we eigenlijk niet meer in de EU zouden moeten hebben ,maar niet buitenkrijgen,en die bovendien aan ONS even gaat explikeren wat we dienen te doen om hem tevreden te houden.....
jep, daar komt het op neer. Zij stappen er uit maar willen wel ons de wet opleggen hoe de zaken erna moeten geregeld worden. Ze denken wsl dat ze nog in de tijd van het Brits imperium leven.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 15:04   #5791
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Ik kan mij moeilijk indenken dat het voor de Britten erger zou zijn dan WWII, en dat hebben ze toch briljant doorstaan. Enfin, sommigen toch, en het zijn die die tellen he.

Trouwens, om het over iets anders te hebben, mijn werkgever is voor 1/3 Brits. En dat verandert niet met de Brexit, want mijn instituut is geen Europees instituut, maar een Internationale samenwerking, met bilaterale akkoorden. Er zullen er veel komen, na de Brexit. Het zou immers idioot zijn om geen wederzijds voordelige akkoorden af te sluiten. En in de mate dat de EU een REM zou zijn op wederzijds voordelige akkoorden, gaat het weggaan van de EU eerder een voordeel zijn dan een nadeel.
WWII was uiteraard op menselijk vlak verschrikkelijk, ook in het UK. maar de economische situatie toen en nu kan je niet vergelijken. We leven nu in een geglobaliseerde wereldeconomie waar schaalgrootte van belang is.

De omvang van het UK toen kan je ook niet meer vergelijken met die van nu.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 15:29   #5792
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Ik kan mij moeilijk indenken dat het voor de Britten erger zou zijn dan WWII, en dat hebben ze toch briljant doorstaan. Enfin, sommigen toch, en het zijn die die tellen he.

Trouwens, om het over iets anders te hebben, mijn werkgever is voor 1/3 Brits. En dat verandert niet met de Brexit, want mijn instituut is geen Europees instituut, maar een Internationale samenwerking, met bilaterale akkoorden. Er zullen er veel komen, na de Brexit. Het zou immers idioot zijn om geen wederzijds voordelige akkoorden af te sluiten. En in de mate dat de EU een REM zou zijn op wederzijds voordelige akkoorden, gaat het weggaan van de EU eerder een voordeel zijn dan een nadeel.
Hangt ervan af. Bilaterale akkoorden tussen landen zullen enkel in bepaalde sectoren/bevoegdheden kunnen. Anders is het tussen de EU en GB.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 26 augustus 2018 om 15:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 21:48   #5793
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Brits Brexit-minister Raab en EU-afgevaardigd onderhandelaar Marnier hebben de 22ste augustus aangekondigd dat vanaf onmiddelijk o n a f g e b r o k e n onderhandelingen zullen plaatsgrijpen in de hoop tegen de deadline in oktober een akkoord te hebben.....


Ik begrijp hier niks van.Iemand die "het bedrijf" wil verlaten en zijn ontslag al ingediend heeft geef je hoogstens nog een kans dat ontslag in te trekken,en zo niet vereffen je alle rekeningen en zwaai je die uit........

Nog even en het VK wordt een soort "economische migrant",die we eigenlijk niet meer in de EU zouden moeten hebben ,maar niet buitenkrijgen,en die bovendien aan ONS even gaat explikeren wat we dienen te doen om hem tevreden te houden.....
Voor een ontslag bestaan wel duidelijk regels. Hier is het toch wel nieuw en moet er ne hoop ad hoc geregeld worden (en trachten ze beiden zoveel mogelijk binnen te halen, zoals dat bij elke onderhandeling gebeurt).
Maar voor de rest zal het VK een handelspartner worden, zoals de rest van de wereld een handelspartner is. En als ze een bevoorrechte handelspartner worden, zal dat wel zijn omdat de EU daar ook profijt uithaalt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2018, 22:37   #5794
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jep, daar komt het op neer. Zij stappen er uit maar willen wel ons de wet opleggen hoe de zaken erna moeten geregeld worden. Ze denken wsl dat ze nog in de tijd van het Brits imperium leven.
Ze zullen het wel merken wanneer de £ keldert
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 02:17   #5795
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Ze zullen het wel merken wanneer de £ keldert
Poging de financiele Anna List uit te hangen?
Alvorens te beginnen: initiatief al naar de Schoofse kloten dus! poer ioe.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 08:15   #5796
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Voor een ontslag bestaan wel duidelijk regels. Hier is het toch wel nieuw en moet er ne hoop ad hoc geregeld worden (en trachten ze beiden zoveel mogelijk binnen te halen, zoals dat bij elke onderhandeling gebeurt).
Maar voor de rest zal het VK een handelspartner worden, zoals de rest van de wereld een handelspartner is. En als ze een bevoorrechte handelspartner worden, zal dat wel zijn omdat de EU daar ook profijt uithaalt.
de meeste EU-landen zullen wel willen dat het VK een bevoorrechte handelspartner wordt, maar dan wel op basis van regels en normen die compatibel zijn met de EU-wetgeving, net zoals dat voor alle andere handelspartners geldt.

Dat is net het probleem, het VK wil net een relatie met de EU die haaks staat op die regels en normen. Meer zelf, ze vinden dat zij mogen bepalen hoe die relatie er gaat uitzien en willen alles wat goed is voor hen behouden en alles wat goed is voor de EU er uit.

Zo wordt het natuurlijk moeilijk.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 08:26   #5797
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als ge absoluut iets wilt verkopen aan iemand die zelf veel produceert, zijt ge in een zwakkere,afhankelijkere situatie, dan moet ge verderop op zoek gaan naar nog grotere sukkelaars dan jezelf om sterk te kunnen onderhandelen. Lijkt me logisch.
Het punt is dat het misschien geen goed idee is om "absoluut iets willen te verkopen". Je wil iets verkopen, als het voordeliger is om het te verkopen, dan zelf te gebruiken ; ttz, als de eigen waarde van uw productie minder is dan de waarde van wat een ander produceert en waar ge goesting op hebt. Als gij enkel maar groentensoep kunt maken, dan is het voordelig van die groentensoep voor kreeft te verkopen als ge zin hebt in kreeft. Als ge enkel maar wilt eten, kunt ge uw eigen groentensoep opeten he en moet ge niks verkopen.
Het principe dat handel altijd beter is dan geen handel (Ricardo) komt van het idee dat je ergens wel beter in bent dan de andere, en de andere ergens beter in is dan jij, relatief gezien. Het probleem op lange termijn is dat je wel eens "beter" zou kunnen zijn in totaal nutteloze dingen (zoals de boys van de city). Op het ogenblik dat men U dan komt zeggen dat ge niks waard zijt, zijt ge al uw talent kwijt. Maw, Ricardo's principe is juist a priori. Als handel echter uw capaciteiten gaat beïnvloeden, kan het zijn dat ge op den duur excellent wordt in rommel, omdat ge uw rommel goed verkocht krijgt via artificiele systemen. Tegen dat puntje bij paaltje komt, echter, zijt ge enkel maar ene die rommel kan maken, die niemand nog wil.

Als je daarentegen een economie hebt die ook eigen noden kan voorzien, dan ben je veel beter bewapend tegen buitenlandse dwazigheden die U in exclusieve rommel productie zouden sturen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 08:34   #5798
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is dat het misschien geen goed idee is om "absoluut iets willen te verkopen". Je wil iets verkopen, als het voordeliger is om het te verkopen, dan zelf te gebruiken ; ttz, als de eigen waarde van uw productie minder is dan de waarde van wat een ander produceert en waar ge goesting op hebt. Als gij enkel maar groentensoep kunt maken, dan is het voordelig van die groentensoep voor kreeft te verkopen als ge zin hebt in kreeft. Als ge enkel maar wilt eten, kunt ge uw eigen groentensoep opeten he en moet ge niks verkopen.
Het principe dat handel altijd beter is dan geen handel (Ricardo) komt van het idee dat je ergens wel beter in bent dan de andere, en de andere ergens beter in is dan jij, relatief gezien. Het probleem op lange termijn is dat je wel eens "beter" zou kunnen zijn in totaal nutteloze dingen (zoals de boys van de city). Op het ogenblik dat men U dan komt zeggen dat ge niks waard zijt, zijt ge al uw talent kwijt. Maw, Ricardo's principe is juist a priori. Als handel echter uw capaciteiten gaat beïnvloeden, kan het zijn dat ge op den duur excellent wordt in rommel, omdat ge uw rommel goed verkocht krijgt via artificiele systemen. Tegen dat puntje bij paaltje komt, echter, zijt ge enkel maar ene die rommel kan maken, die niemand nog wil.

Als je daarentegen een economie hebt die ook eigen noden kan voorzien, dan ben je veel beter bewapend tegen buitenlandse dwazigheden die U in exclusieve rommel productie zouden sturen.
in een economie die enkel draait rondt het produceren van basisbehoeftes, kan dat eventueel ooit gewerkt hebben. Maar dat stadium waren bv de Babyloniërs al een tijdje gepasseerd.

simpel vraagje, zie jij het VK genoeg eigen energie opwekken om aan de basisbehoefte aan energie te kunnen voldoen?

Ander vraagje: zie jij het VK genoeg geneesmiddelen produceren om aan de basisbehoeftes ervan te kunnen voldoen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 08:34   #5799
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Brits Brexit-minister Raab en EU-afgevaardigd onderhandelaar Marnier hebben de 22ste augustus aangekondigd dat vanaf onmiddelijk o n a f g e b r o k e n onderhandelingen zullen plaatsgrijpen in de hoop tegen de deadline in oktober een akkoord te hebben.....


Ik begrijp hier niks van.Iemand die "het bedrijf" wil verlaten en zijn ontslag al ingediend heeft geef je hoogstens nog een kans dat ontslag in te trekken,en zo niet vereffen je alle rekeningen en zwaai je die uit........

Nog even en het VK wordt een soort "economische migrant",die we eigenlijk niet meer in de EU zouden moeten hebben ,maar niet buitenkrijgen,en die bovendien aan ONS even gaat explikeren wat we dienen te doen om hem tevreden te houden.....
Zo wil de EU het doen laten geloven. Maar in realiteit heeft de EU veel te verliezen bij het doorknippen van de handelsrelaties met het VK. Men wil het doen laten overkomen alsof de VK het kan afbollen en ons dat niks doet. Mocht dat waar zijn, dan zouden we de VK allang hebben moeten buitengooien. Immers, als het voor ons niks uitmaakt, of zelfs voordelig is, om de VK er niet bij te hebben, is het beter de VK er niet bij te hebben (minder stemmen, gemakkelijker consensus en zo voort).

Het feit dat we de VK er niet uit gegooid hebben, wil zeggen dat we er een voordeel aan hadden ; en dat het NIET hebben van bevoorrechte handelsrelaties met de VK VOOR ONS een nadeel is. Wijze mensen zouden dus direct alle handelsrelaties terug sluiten die voordelig zijn voor ons. Maar dat doet de EU niet, omdat de EU denkt dat het RELATIEVE nadeel voor de VK groter is dan voor ons, en de VK dus in een zwakke positie zit. Daar is misschien munt uit te slaan door de handelsrelaties te hernegocieren in ons voordeel ; maar het risico zit erin dat er niks van komt, en dat de EU dus de zwakheid van de Britse positie overschat. Dat is dan niks anders dan wederzijdse blufpoker die duur kost aan beide (misschien duurder aan de VK dan aan ons, maar ons toch gaat kosten).

Het tweede punt is dat de EU (niet de EU landen, maar de EU als machtsmachine) natuurlijk niet wil zien dat landen het beter zouden doen zonder de EU. De EU als structuur wil best de belangen van de lidstaten opofferen om de machtspositie van de EU OVER die lidstaten te bestendigen. Een beetje zoals een leger een deserterende soldaat zal afschieten, en misschien nog enkele van zijn copains, om het "voorbeeld te stellen", eerder dan zijn doelstellingen (de vijand aflappen) te realiseren ; kwestie van zijn macht te behouden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 08:39   #5800
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in een economie die enkel draait rondt het produceren van basisbehoeftes, kan dat eventueel ooit gewerkt hebben. Maar dat stadium waren bv de Babyloniërs al een tijdje gepasseerd.

simpel vraagje, zie jij het VK genoeg eigen energie opwekken om aan de basisbehoefte aan energie te kunnen voldoen?

Ander vraagje: zie jij het VK genoeg geneesmiddelen produceren om aan de basisbehoeftes ervan te kunnen voldoen?
Ja, en ja. Als wij "sustainable" willen zijn, dan zal elk stuk land wel degelijk genoeg energie moeten produceren voor zichzelf. En als het gaat om olie kopen, dat zal wel niet uit de EU komen ! De VK en Noorwegen hebben meer olie dan de rest van de EU. Wind heeft de UK ook wel. En uranium en dergelijke, dat komt ook niet uit de EU.

Ik zie trouwens niet waarom de VK geen grote farmaceutische industrie zou kunnen opzetten, ipv vele boys voor de city op te leiden. Glaxosmithkline, Johnson & Johnson ... zijn niet echt typisch EU.

Gaan de Britten hun computers uit de EU halen ? Nee, dat is essentieel Amerikaans en Chinees.

Zeg eens, op Franse kaas en Belgisch bier na, wat de Britten NODIG hebben uit de EU.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be