Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 augustus 2018, 09:40   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dat is toch ook een hardnekkig misverstand onder automobilisten: enkel voor lichamelijke schade bij de fietser zal de verzekering van de automobilist tussenkomen bij een aanrijding, ongeacht of die fietser in fout is of niet... maar dit verandert niet wie in fout is bij een aanrijding.

Met andere woorden: als er enkel materiële schade is en de fietser is in fout, dan mag hij opdraaien voor de kosten aan de tegenpartij. Heeft die een familiale verzekering, dan komt die tussen - zoniet, dan mag hij/zij zijn zuurverdiende spaarcenten ophoesten.
Dat klopt, maar het probleem dat ik heb met de huidige regeling is dat het de onverantwoordelijkheid bij fietsers stimuleert. Ze hebben voorrang, dus knallen ze maar zonder te kijken over een drukke hoofdweg. Sorry hoor, maar ik kan als automobilist niet reageren op een 'fietser' die aan 45 per uur uit het niets opduikt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 22:10   #22
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat klopt, maar het probleem dat ik heb met de huidige regeling is dat het de onverantwoordelijkheid bij fietsers stimuleert. Ze hebben voorrang, dus knallen ze maar zonder te kijken over een drukke hoofdweg. Sorry hoor, maar ik kan als automobilist niet reageren op een 'fietser' die aan 45 per uur uit het niets opduikt.
We hebben in dit land eerder dramatische vergissingen gemaakt.
Dat was toen met zebrapaden die overal in het land opdoken buiten de bebouwde kom. Die hebben ik weet niet hoeveel mensen het leven gekost. Ze zijn ondertussen van het wegennet verdwenen.

Inhoudelijk vind ik weinig terug over de oorspronkelijke maatregel.
Wat ik terugvind in het artikel in DS: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180810_03658579
Citaat:
(...)
Het AWV verdedigt de maatregel. ‘Wij passen die in heel Vlaanderen toe, niet alleen in Leuven. Het biedt het voordeel van de uniformiteit.’ Het verwijt dat de maatregel ingegeven is door de gedachte dat het autoverkeer vlot moet kunnen doorstromen, wijst Daniels van de hand. ’Veiligheid was doorslaggevend. Fietsers komen sneller op een oversteekplaats aan dan voetgangers. Autobestuurders hebben minder tijd om te reageren.’
(...)
De logica is duidelijk en voor mij uiterst herkenbaar.
Het is onmogelijk om op tijd voor een fietser te stoppen als je die pas een meter van tevoren ziet aankomen. Dit geheel in tegenstelling met een voetganger.

Natuurlijk, in datzelfde artikel:
Citaat:
(...)
Dat overtuigt de critici niet. Wies Callens vindt het ‘pijnlijk dat de Vlaamse overheid opnieuw voor het gemotoriseerde verkeer kiest, in plaats van de duurzame vervoermiddelen voorrang te geven’.
(...)
In feite moet ik vaststellen dat die "critici" (Wies Callens is van de fietsersbond) doof zijn voor argumenten van veiligheid. Het kan die "critici" blijkbaar niet schelen hoeveel doden er vallen, zolang de fietser maar overal en altijd voorrang krijgt.
Zouden die "critici" bereid zijn de verantwoordelijkheid voor die doden op zich te nemen? Wellicht niet. Dat zal wel de schuld van anderen zijn.

Weyts hecht dus meer belang aan de mening van de Fietsersbond dan aan de onderbouwde analyse van zijn eigen administratie.
Dat geeft toch te denken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 11:19   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Ik lees vandaag in de krant dat het aantal ongevallen met elektrische fietsen verdubbeld is.

Trouwens Weyts doet een beetje dubbelzinnig:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180817_03671062

Eerst zegt hij dat men moet oppassen voor fietsers omwille van de grote snelheidsverschillen en dan zegt hij dat hij bakfietsen op de fietspaden wil.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 12:03   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ben Zwets?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2018, 20:19   #25
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik lees vandaag in de krant dat het aantal ongevallen met elektrische fietsen verdubbeld is.

Trouwens Weyts doet een beetje dubbelzinnig:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180817_03671062

Eerst zegt hij dat men moet oppassen voor fietsers omwille van de grote snelheidsverschillen en dan zegt hij dat hij bakfietsen op de fietspaden wil.
Nogal cru in jouw referentie is de reactie van diezelfde Wies Callens van de fietsersbond:
Citaat:
(...)
De Fietsersbond juicht elke campagne toe die de veiligheid van fietsers verhoogt.
(...)
Over hypocrisie gesproken.

Die fietsersbond is ook maar gewoon een lobby, zoals gewoonlijk niet begaan met het algemeen belang maar enkel met dat van een beperkte club.

Voor het bewaken en versterken van het algemeen belang, daar hebben we een regering voor. Redelijk vervelend als die regering het algemeen belang ondergeschikt vindt aan dat van een lobby.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2018, 22:38   #26
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
‘Echt zwak van Weyts om de fout altijd op iemand anders te steken’



Ik vond dat anders best een goede regeling maar men draait het al terug.

Gekkenwerk tegenwoordig het verkeer?

Van nature uit zijn mensen 'gewoontebeesten' dus gaat dat wel goed komen?

p.s.

Fietsers die zomaar alle rijrichtingen van de straten mogen gebruiken, het is best dat men dat afschaft wegens te gevaarlijk.
Ik vond dat ook een goede regeling. Jammer dat Weyts zo snel zijn staart heeft ingetrokken.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2018, 11:35   #27
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik vond dat ook een goede regeling. Jammer dat Weyts zo snel zijn staart heeft ingetrokken.
Ik vond dat ook best een goede regeling met de staart tussen de benen en wegwezen maar ...

En er zijn nog steeds mensen die totaal niet weten waarvoor die eigenlijk staan die haaien tanden.

Gisteren nog voorgehad in het verkeer, ééntje die er gewoon totaal geen aandacht aan schonk.

Ook het gebruik van richtingaanwijzers is gedaald.

Wat doen die rijscholen eigenlijk?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2018, 11:59   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vond dat ook best een goede regeling met de staart tussen de benen en wegwezen maar ...

En er zijn nog steeds mensen die totaal niet weten waarvoor die eigenlijk staan die haaien tanden.

Gisteren nog voorgehad in het verkeer, ééntje die er gewoon totaal geen aandacht aan schonk.

Ook het gebruik van richtingaanwijzers is gedaald.

Wat doen die rijscholen eigenlijk?
Haaientanden = dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, de regel luidt:

Citaat:
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2018 om 12:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2018, 12:35   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Weyts heeft geen ruggengraat. Fietsers moeten afstappen en dan hebben ze voorrang op het zebrapad.

Ik zie het nu al gebeuren: een speedepedelec ‘fietser’ komt aan 45 per uur out of nowhere, neemt zijn voorrang en knalt op een auto die traagjes over het fietspad rijdt.

En: ik ben ook een fietser.
die speedpedelecs die 45u rijden die horen ook niet op een fietspad thuis. het snelheidsverschil met gewone fietsers is veel te groot, veel te gevaarlijk die miks. verplicht die speedpedelecs van de rijbaan te gebruiken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2018, 05:33   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Ook deze Minister toont niet de kracht van verandering maar eerder de endemische ziekte der "complicatitis" ...

Het gaat er om om bestaande reglementen (verkeersreglementen in dit geval) zo te compliceren en omkleden met uitzonderingen dat uiteindelijk de oorspronkelijk bedoeling vergeten wordt...

De ziekte is onafwendbaar,onuitroeibaar en gaat over de partijgrenzen heen....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 29 augustus 2018 om 05:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2018, 07:25   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik vond dat ook een goede regeling. Jammer dat Weyts zo snel zijn staart heeft ingetrokken.
terwijl het zo veel eenduidiger simpeler en veiliger zou kunnen zijn.

geef gewoon fietsers overal en altijd voorrang op automobilisten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2018, 11:16   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Je hebt nu trouwens ook al elektrische bak'fietsen'. Binnenkort ook elektrische minivan'fietsen' of elektrische autobus'fietsen'

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2018, 17:08   #33
delcom
Burgemeester
 
Geregistreerd: 22 juni 2007
Locatie: Zelzate
Berichten: 564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Zonder even achterom te kijken, zonder even hun linkerarm uit te steken

Het uitsteken van de arm is geen voorrangsmiddel, ook al denken vele fietsers van wel, de wegcode stelt duidelijk, afstappen, met de fiets aan de hand haaks op de rijweg oversteken

De wetgeving zou moeten veranderen. Enkel een voetganger heeft OP EEN zebrapad voorrang . Al de rest moet bij het oversteken of kruisen van een weg stoppen en voorrang verlenen op al het verkeer op die weg rijdende. Dit en enkel dit zou een pak minder verkeersdoden onder de fietsers en ook voetgangers geven.
Dit is nu zo, een fietser met de fiets aan zijn hand word daardoor voetganger.Vanaf ze terug op hun fiets stappen zijn het terug fietsers
__________________
If you think you can beat me,try it,
don't cry when you fail
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2018, 17:08   #34
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

In Antwerpen zijn er enkele 'fietsstraten' nu. In deze weten de automobilisten niet wat dat is. In de wijk Dam staat de fietsstraat de hele dag vol vrachtwagens die laden en lossen Een fietsstraat in een smal straatje waar alle panden stadsindustrie/groothandels omvatten ...
Antwerpen Atypisch of hoe ging dat nieuwe moto van burgemeester 'gratis parking'-De Zwever ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 30 augustus 2018 om 17:10.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2018, 17:57   #35
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In Antwerpen zijn er enkele 'fietsstraten' nu. In deze weten de automobilisten niet wat dat is. In de wijk Dam staat de fietsstraat de hele dag vol vrachtwagens die laden en lossen Een fietsstraat in een smal straatje waar alle panden stadsindustrie/groothandels omvatten ...
Antwerpen Atypisch of hoe ging dat nieuwe moto van burgemeester 'gratis parking'-De Zwever ...
Hier in de buurt heeft men onlangs een heuse fietssnelweg aangelegd tussen Leuven en Brussel. Het is te zeggen, men heeft er F3 wegwijzerplaten gezet. Het is eigenlijk de HST fietstoute die een andere naam gekregen heeft. Sommige stukken langs de HST lijn zijn echte aparte fietspaden (snelweg zou ik dat niet noemen, te smal), maar er zijn belangrijke stukken die gewoon straten zonder fietspaden zijn.
Beetje volksverlakkerij (en gevaarlijk ook).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2018, 18:41   #36
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hier in de buurt heeft men onlangs een heuse fietssnelweg aangelegd tussen Leuven en Brussel. Het is te zeggen, men heeft er F3 wegwijzerplaten gezet. Het is eigenlijk de HST fietstoute die een andere naam gekregen heeft. Sommige stukken langs de HST lijn zijn echte aparte fietspaden (snelweg zou ik dat niet noemen, te smal), maar er zijn belangrijke stukken die gewoon straten zonder fietspaden zijn.
Beetje volksverlakkerij (en gevaarlijk ook).
Inderdaad. Ik ken ook zo'n 'fietssnelweg'. Oa deze overweg maakt daar min of meer onderdeel van uit. (Ik rijd voortdurend verloren op die half afgewerkte fietsostrade waarmee al 5 Vlaamse ministers van verkeer 20 keer het nieuws hebben gehaald dmv persberichten, openingen, ... )
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 30 augustus 2018 om 18:43.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2018, 21:41   #37
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Is er een verschil tussen Weyts en de Crem ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 16:08   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat klopt, maar het probleem dat ik heb met de huidige regeling is dat het de onverantwoordelijkheid bij fietsers stimuleert. Ze hebben voorrang, dus knallen ze maar zonder te kijken over een drukke hoofdweg. Sorry hoor, maar ik kan als automobilist niet reageren op een 'fietser' die aan 45 per uur uit het niets opduikt.
Aha. Voorrang is dus volgens u een "stimuleren van onverantwoordelijkheid". Waarom past u uw redenering niet toe op het gemotoriseerd verkeer?

Ik zie het trouwens als pure stemmingmakerij als u beweert dat fietsers steevast "zonder te kijken over een drukke hoofdweg knallen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 16:10   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
De logica is duidelijk en voor mij uiterst herkenbaar.
Het is onmogelijk om op tijd voor een fietser te stoppen als je die pas een meter van tevoren ziet aankomen. Dit geheel in tegenstelling met een voetganger.
Misschien moeten we de fiets dan maar verbieden: een veel te gevaarlijk voertuig dat veel te snel rijdt om door automobilisten op tijd opgemerkt te worden!

Als een automobilist geen goed zicht heeft op het aankomend verkeer, dan is er iets met de inrichting van het kruispunt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 16:13   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die speedpedelecs die 45u rijden die horen ook niet op een fietspad thuis. het snelheidsverschil met gewone fietsers is veel te groot, veel te gevaarlijk die miks. verplicht die speedpedelecs van de rijbaan te gebruiken.
Weer eens dezelfde verkeerde aanname net alsof speedelecs steeds 45 km/u rijden. Uit een Nederlands onderzoek alsook uit een onderzoek van de UG blijkt dat de meeste speedelecs geen constante 45 weten te halen (slechts merken als Stromer bijvoorbeeld zijn daar een uitzondering op). Daarnaast blijkt uit die onderzoeken dat de meeste gebruikers in veel gevallen met een flink lagere snelheid fietsen.

Er zijn trouwens fietspaden en fietspaden. Op een modern, breed fietspad kan snel en traag fietsverkeer gerust naast elkaar bestaan. Anders wordt het wanneer er sprake is van een jaren zeventig fietspaadje dat soms nog eens ingekneld zit borduren of andere obstakels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be