Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 september 2019, 07:19   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard Gemeenschapsdienst voor werklozen op komst

Gemeenschapsdienst voor werklozen op komst

Voor Schoof:
https://www.hln.be/geld/economie/gem...omst~a8f242e4/

De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB krijgt naar alle waarschijnlijkheid de bevoegdheid om langdurig werklozen op gemeenschapsdienst te sturen. Bij de N-VA, Open Vld en CD&V, de drie partijen die over een nieuwe Vlaamse regering onderhandelen, bestaat daarover een consensus. Dat schrijft De Tijd vandaag.


Informateur Bart De Wever (N-VA) stelde als doel in zijn startnota om 120.000 Vlamingen extra aan de slag te krijgen om tot een werkzaamheidsgraad van 80 procent te komen. Om dat waar te maken leggen de onderhandelaars van de N-VA, CD&V en Open Vld de laatste hand aan een waslijst maatregelen om niet-werkenden aan te sporen aan de slag te gaan en hen ook aantrekkelijker te maken voor werkgevers.
Lees ook

Brits onderzoek: de ‘optimale dosis werk’ bedraagt acht uur per week
Een van die maatregelen is gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen. De federale regering-Michel creëerde daarvoor in 2018 het wettelijke kader, maar alle deelstaten haalden er hun neus voor op. Daar komt nu verandering in. Zo zou de VDAB de mogelijkheid krijgen om wie langer dan twee jaar werkloos is op gemeenschapsdienst te sturen bij een stad of een gemeente. De voorwaarde is wel dat de opgelegde taken nuttig genoeg zijn om ervaring op te doen.

België zou België niet zijn indien er niet onmiddellijk bepaalde strekkingen tegenwind aanvoeren


Bezigheidstherapie
Volgens Herw!n, de organisatie die 100 sociale circulaire bedrijven (Kringwinkels en maatwerkbedrijven) vertegenwoordigt, slaan N-VA, Open Vld en CD&V de bal mis. Zij noemen het verplichte gemeenschapsdienst “bezigheidstherapie” die niet automatisch naar een betaalde job leidt. Daarom roept de organisatie op om te investeren in maatwerkbedrijven (de voormalige beschutte en sociale werkplaatsen), die momenteel goed zijn voor 10.000 jobs.
“Het aantal langdurig werklozen die toegang zouden kunnen krijgen in maatwerkbedrijven, is groter dan de groep die vandaag aan de slag is”, zegt Eva Verraes, directeur van Herw!n. “En niet omdat er geen groeipotentieel is. Alleen het gebrek aan overheidsfinanciering tempert de ondernemingsgeest van de maatwerkbedrijven.”
Volgens Verraes zouden bij de leden van Herw!n tegen 1 januari al 1.000 bijkomende jobs zou kunnen creëren. “Voor alle betrokkenen is dit een overduidelijke win-winsituatie. Werklozen worden in volwaardige tewerkstelling ingeschakeld. De kosten zijn maar half zo groot als zouden deze werklozen ‘voltijds werkloos’ gefinancierd worden.”

En steeds moet er geld op tafel komen. Ik begrijp dat niet! Ne extra keerborstel of een extra schoffel zal zich iedere gemeente wel kunnen permitteren, er zullen zelfs gemeenten zijn waar men een extra kruiwagen kan aanschaffen.

Alle gekheid op een stokje, we zien overal dat gemeentes vechten tegen zwerfvuil en onkruid.
Veel werklozen hebben wel iets in hun mars, we moeten hen leren om weer om te gaan met verantwoordelijkheden, verantwoordelijkheden zoals op tijd komen en dergelijke.

__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:14   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Ben benieuwd, mensen moeten gaan werken maar blijven werkloos.

Bij de Stad en zo, waar men, als er ene werkt, met vijf man er bij staat om te zeggen dat hij verkeerd bezig is.

Ik vraag me af, de werkloze op de groendienst bijvoorbeeld, als die de riek door zijn enkel steekt, is die dan in assurantie terwijl hij werkloze is? In ziekenkas? Want het is op het werk voorgevallen, dus je ziet van hier dat de ziekenkas die niet gaat betalen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:23   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ben benieuwd, mensen moeten gaan werken maar blijven werkloos.

Bij de Stad en zo, waar men, als er ene werkt, met vijf man er bij staat om te zeggen dat hij verkeerd bezig is.

Ik vraag me af, de werkloze op de groendienst bijvoorbeeld, als die de riek door zijn enkel steekt, is die dan in assurantie terwijl hij werkloze is? In ziekenkas? Want het is op het werk voorgevallen, dus je ziet van hier dat de ziekenkas die niet gaat betalen.
veel kans dat het iemand was die ontslagen was uit diezelfde groendienst die als werkloze daar moet werken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:27   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
veel kans dat het iemand was die ontslagen was uit diezelfde groendienst die als werkloze daar moet werken.
Zou kunnen, ik denk het niet, maar het uitsluiten kunnen we niet.

Alleszins, het brengt geen verandering aan voor de problemen met zulke toestanden.

ik heb er genoeg meegemaakt zo, ik kan het alleen maar zien foutlopen.

Ben ervaringsdeskundige ter zake.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:30   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zou kunnen, ik denk het niet, maar het uitsluiten kunnen we niet.

Alleszins, het brengt geen verandering aan voor de problemen met zulke toestanden.

ik heb er genoeg meegemaakt zo, ik kan het alleen maar zien foutlopen.

Ben ervaringsdeskundige ter zake.
het enige positieve dat je er zou kunnen uithalen is dat je mensen uit hun eventuele isolement haalt en structuur aanbiedt.

Maar dan lijken me opleidingen en stages toch een betere oplossing.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:33   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zou kunnen, ik denk het niet, maar het uitsluiten kunnen we niet.

Alleszins, het brengt geen verandering aan voor de problemen met zulke toestanden.

ik heb er genoeg meegemaakt zo, ik kan het alleen maar zien foutlopen.

Ben ervaringsdeskundige ter zake.
het gaat idd alleen maar reguliere banen kosten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:39   #7
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
veel kans dat het iemand was die ontslagen was uit diezelfde groendienst die als werkloze daar moet werken.

Mijn vrouw is één maand werkloos geweest. Men moest in die tijd nog een stempel gaan halen. Ik heb toen gesproken met werklozen die dik tegen hun goesting stonden te wachten. Het duurde altijd veel te lang; dat wachten.
Want ze moesten gaan werken. Sigaret hangend in de mond (geen gekochte maar wel een gerolde want die rookte zelf niet op) en de handen in hun broekzak.
Het wordt verdomd tijd dat er iets gebeurt.
En weeral zitten er hier trollen die al bij voorbaat kritiek hebben.
Het gaat weer mooi worden op deze topic.
Het is niet zoveel belangrijker dat er hier iets gebeurt in dit domein.
Men smijt op andere plaatsen nog met meer nutteloos geld.
Maar...…..zo kan het niet verder.
De drollen zullen weer volgen.

Laatst gewijzigd door werkman : 11 september 2019 om 11:40.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 11:44   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het enige positieve dat je er zou kunnen uithalen is dat je mensen uit hun eventuele isolement haalt en structuur aanbiedt.

Maar dan lijken me opleidingen en stages toch een betere oplossing.
Inderdaad.
Opleidingen/stages --> echte baan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het gaat idd alleen maar reguliere banen kosten.
Ook al. De rekening is snel gemaakt voor de Stad/werkgever, mensen die komen werken voor hun dop of echte arbeiders die men de volle pot moet betalen.

Ik herinner me toen ik - lang geleden - werkloos was en ik moest bij de Stad gaan werken, met zo'n fake contract.
Een maand of acht later krijg ik een schrijven van de RVA, ik moet dringend werk zoeken of men gaat mij schorsen van den dop.
Op mijn vraag, wanneer ik dat dan moet doen, zegt men, tijdens de kantooruren gaan solliciteren.
Dat ik tijdens de kantooruren aan het werk was bij de stad bracht hen niet van hun stuk. Ik moest verlof pakken op mijn werk zodat ik naar werk kon gaan solliciteren.

Nu, ik had op dat moment niet eens verlof, men moet het jaar ervoor gewerkt hebben om verlof te krijgen natuurlijk.
Dus ik naar de burelen van de Stad, die mensen konden ook niet volgen, want zo zeiden ze, jij werkt toch hier?

Dat bleek alleen zo voor de VDAB, de RVA aanvaarde dat niet als werk.

Voor mij kwam er een eind aan de miserie toen de Stad een examen uitschreef waar ik aan meedeed, gelukkig, want de RVA had mij anders geschorst wegens te lang werkloos terwijl ik aan het werken was.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:03   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Inderdaad.
Opleidingen/stages --> echte baan.



Ook al. De rekening is snel gemaakt voor de Stad/werkgever, mensen die komen werken voor hun dop of echte arbeiders die men de volle pot moet betalen.

Ik herinner me toen ik - lang geleden - werkloos was en ik moest bij de Stad gaan werken, met zo'n fake contract.
Een maand of acht later krijg ik een schrijven van de RVA, ik moet dringend werk zoeken of men gaat mij schorsen van den dop.
Op mijn vraag, wanneer ik dat dan moet doen, zegt men, tijdens de kantooruren gaan solliciteren.
Dat ik tijdens de kantooruren aan het werk was bij de stad bracht hen niet van hun stuk. Ik moest verlof pakken op mijn werk zodat ik naar werk kon gaan solliciteren.

Nu, ik had op dat moment niet eens verlof, men moet het jaar ervoor gewerkt hebben om verlof te krijgen natuurlijk.
Dus ik naar de burelen van de Stad, die mensen konden ook niet volgen, want zo zeiden ze, jij werkt toch hier?

Dat bleek alleen zo voor de VDAB, de RVA aanvaarde dat niet als werk.

Voor mij kwam er een eind aan de miserie toen de Stad een examen uitschreef waar ik aan meedeed, gelukkig, want de RVA had mij anders geschorst wegens te lang werkloos terwijl ik aan het werken was.
het is wel een opportuniteit voor alle steden en gemeenten.

die kunnen hun voltallige groendienst ontslaan, en nadien kunnen diezelfde arbeiders gratis hun job komen voort doen (ze hebben tenslotte nuttige ervaring).
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:25   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is wel een opportuniteit voor alle steden en gemeenten.

die kunnen hun voltallige groendienst ontslaan, en nadien kunnen diezelfde arbeiders gratis hun job komen voort doen (ze hebben tenslotte nuttige ervaring).
de problemen om de pensioenen te betalen zijn direct opgelost!
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:30   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de problemen om de pensioenen te betalen zijn direct opgelost!
winwin

wie gaat er anders al die hagen in Wallonië zetten en afdoen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:33   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Slavernij.

Ofwel handhaaf je het verzekeringsprinciepe (niet bijdragen = geen uitkering) ofwel schaf je de boel af.

Mensen dwingen tot werken is slavernij, puur en simpel. Men kan beter de uitkering gewoon stopzetten dan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:35   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Slavernij.

Ofwel handhaaf je het verzekeringsprinciepe (niet bijdragen = geen uitkering) ofwel schaf je de boel af.

Mensen dwingen tot werken is slavernij, puur en simpel. Men kan beter de uitkering gewoon stopzetten dan.
-lol-

al aan de aperitief, Tavek?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:36   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
-lol-

al aan de aperitief, Tavek?
Werken zonder arbeidscontract en onder dwang is slavernij.

Daar is geen drank voor nodig.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:37   #15
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Slavernij.

Ofwel handhaaf je het verzekeringsprinciepe (niet bijdragen = geen uitkering) ofwel schaf je de boel af.

Mensen dwingen tot werken is slavernij, puur en simpel. Men kan beter de uitkering gewoon stopzetten dan.
Slaven worden niet betaald om te werken, iemand die klusjes moet doen in ruil voor een uitkering die kan nooit een slaaf zijn. Slaven bezitten ook niets, ze zijn zelfs geen baas over eigen lichaam en geest.

En hoeveel denk je dat er zijn die nooit geen cent en geen klop hebben bijgedragen en toch hun hele leven uitkeringen hebben gekregen? Ga eens in Wallonië kijken, daar zijn families die al generaties lang van uitkeringen leven en ze blijven kweken als konijnen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:39   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
veel kans dat het iemand was die ontslagen was uit diezelfde groendienst die als werkloze daar moet werken.
Dan zal hij wel niet productief genoeg geweest zijn.
Als werkloze presteert hij voldoende en hij kan zich niet laten ontslaan omdat hij evenveel verdient als werkloze.

Laatst gewijzigd door Bobke : 11 september 2019 om 12:40.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:39   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Werken zonder arbeidscontract en onder dwang is slavernij.

Daar is geen drank voor nodig.
nogal cruciaal in het concept slavernij is toch wel het 'compleet rechteloos eigendom van' zijn, me dunkt.

maw :

Citaat:
Slavernij is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:43   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nogal cruciaal in het concept slavernij is toch wel het 'compleet rechteloos eigendom van' zijn, me dunkt.

maw :
Allez dan, dwangarbeid.

Citaat:
Binnen Europa is een verbod op dwangarbeid opgenomen in artikel 4 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Stop met die zever. Schaf gewoon de uitkering af bij langdurig werklozen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:43   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Slavernij.

Ofwel handhaaf je het verzekeringsprinciepe (niet bijdragen = geen uitkering) ofwel schaf je de boel af.

Mensen dwingen tot werken is slavernij, puur en simpel. Men kan beter de uitkering gewoon stopzetten dan.
Niemand wordt gedwongen, zij zijn vrij om geen uitkering te vragen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:46   #20
Aenigma
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 21 maart 2013
Berichten: 363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Slavernij.

Ofwel handhaaf je het verzekeringsprinciepe (niet bijdragen = geen uitkering) ofwel schaf je de boel af.

Mensen dwingen tot werken is slavernij, puur en simpel. Men kan beter de uitkering gewoon stopzetten dan.
ze kunnen mensen niet dwingen tot werken
ze gaan gewoon zeggen, doe je niet mee dan ben je die uitkering kwijt, lijkt mij geen slechte zaak en min of meer waar jij over klaagt

de maatregeling is niet slecht
ze gaan huis geen groenwerkers ontslaan om hen erna gratis te laten werken zolang deze maatregeling enkel geld voor langdurige werkzoekenden.
wat gaan ze doen ontslag geven en hopen dat ie na een jaar nog werk zoekt ?

blijft er wel bij dat deze maatregel wel helpt om mensen weer actief te krijgen, zo zijn ze gelijk uit hun isolement en krijgen ze wat regelmaat erbij, ben ook 2 jaar werkloos geweest vroeger en die dingen zijn effectief nodig om weer te beginnen.

+ als bonus pakken ze zo de zwartwerkers aan die alles verkloten voor de rest. want je kan niet werken in het zwart als je de hele dag ergens moest zijn.
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be