Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2017, 20:56   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Let vooral op het laatste zinnetje: Maar correlatie betekent nog geen causaal verband.

Toch nog een beetje gevoel voor relativering.
Citaat:
De belangrijkste bron voor lood in het lichaam was tot voor kort in westerse landen het lood dat door de toevoeging van tetraethyllood aan benzine als antiklopmiddel in de atmosfeer terechtkwam. Sinds deze praktijk verboden is, is het loodgehalte van stof in de lucht aan het dalen,[2]
Puur causaal voor loodvergiftiging. .

Verschil causaal<=>correlatie:

Citaat:
Een bekend voorbeeld:
Op zonnige dagen wordt meer ijs verkocht.
Op zonnige dagen verdrinken er meer kinderen.
Ooit is er een onderzoek geweest, met een serieuze conclusie, waarbij een causaal verband werd aangetoond: De verkoop van ijs zou de verdrinkingsdood in de hand werken.
Natuurlijk is er in dit geval geen sprake van een causaal verband, maar wel een correlatie, die wordt veroorzaakt door het mooie zonnige weer, waardoor er meer ijs wordt verkocht, en waardoor meer kinderen gaan zwemmen.
Een bron voor dit onderzoek heb ik niet, maar ik herinner me het uit mijn eigen wiskundelessen op school.
https://www.startpagina.nl/v/wetensc...ausaal-verband

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2017 om 20:58.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2017, 09:45   #22
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Puur causaal voor loodvergiftiging. .

Verschil causaal<=>correlatie:

https://www.startpagina.nl/v/wetensc...ausaal-verband
Dit is het net, het causaal verband is niet bewezen en zal ook moeilijk te bewijzen zijn aangezien er veel andere parameters mee veranderen over de tijd. Er is bijvoorbeeld een sterke groei van televisieprogramma's over deze periode. Het zou kunnen dat mensen meer televisie keken en dit dit een impact had op crimineel gedrag. Of dat er vooruitgang geboekt werd op forensisch vlak waardoor men een beetje voorzichtiger werd.

Ik zal nooit stellen dat lood goed is voor het lichaam, ik denk dat dit wel bewezen is en men kan dit ook bewijzen. Het is gewoon de causale relatie tussen lood en criminaliteit die ik hier in twijfel trek, waarbij ik ook niet zeg dat er geen causale relatie is. Het is gewoon niet bewezen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2017, 09:48   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De verhoging van dementie is wel degelijk aangestuurd door luchtvervuiling in drukke straten.
Ik denk eerlijk gezegd dat de verhoging van dementie vooral te maken heeft met het feit dat mensen steeds ouder worden.
Het lichaam gaat nog mee, de geest echter niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2017, 10:18   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk eerlijk gezegd dat de verhoging van dementie vooral te maken heeft met het feit dat mensen steeds ouder worden.
Het lichaam gaat nog mee, de geest echter niet.
Wellicht ligt de toename in meer fijn stof.

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/15...66447-a1047891
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 15:59   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is eerder dat een bepaalde groep mensen de bevindingen van een studie niet kunnen smaken, vaak omdat ze indirect betrokken partij zijn. Ze schieten dan in denial mode, wat een psychologisch afweermechanisme is.
Dit ontkracht mijn bewering niet. Studies worden vaak gemaakt in functie van wat men bewezen wil hebben.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vergelijk het met de dikzak die gezegd wordt dat hij dik is omdat hij teveel eet. In 9/10 gevallen zal deze zeggen dat het niet waar is, maar dat het zijn genen zijn. De achterliggende reden is natuurlijk dat hij zelf wel weet dat het teveel vreet, maar niet veel zin heeft om zijn gewoonte's te veranderen.

België is een land van auto ayatolla's. Voor veel mensen is de auto hetzelfde als wat een fopspeen voor een baby is. Zonder zijn ze totaal hulpeloos en voor iedere verplaatsing nemen ze de auto, zonder nadenken en met oogkleppen op.

Deze harakiri instelling staat zowat gelijk met collectieve zelfmoord zoals we in steden als Peking zien waar mensen elkaar letterlijk vergassen en als kippen zonder kop met de auto blijven rijden.

Dus dient de overheid in te grijpen en dat gebeurt ook bij ons meer en meer ( gelukkig ).

Naast hart- en vaatziekten, allerhande kankers, allergieën, astma, vroeggeboortes tasten de uitlaatgassen nu dus ook de hersenen aan. Logisch daar vervuilde lucht rechstreeks in het lichaam terrecht komt door te ademen en daar voor schade zorgt. Samen met voeding en drank de meest effectieve manier om schade te veroorzaken, maar uitlaatgassen zijn natuurlijk veel schadelijker.

Bijkomend probleem is dat bij mensen die veel autorijden en in de file staan de hersenen dermate worden aangetast dat ze niet helder en logisch meer kunnen redeneren waardoor ze de auto blijven nemen. Een vicieuze circel dus.

Tijd voor daadkrachtige maatregelen tegen idioot en egoïstisch autogebruik me dunkt.
Het schoentje dat je me probeert aan te passen, past me niet, want ik kan je in een aantal van de hierboven vermelde punten gelijk geven.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 16:02   #26
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
mmmmm afgezet door de rijkswacht
In welke eeuw leef jij nog?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 18:06   #27
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is eerder dat een bepaalde groep mensen de bevindingen van een studie niet kunnen smaken, vaak omdat ze indirect betrokken partij zijn. Ze schieten dan in denial mode, wat een psychologisch afweermechanisme is.



Vergelijk het met de dikzak die gezegd wordt dat hij dik is omdat hij teveel eet. In 9/10 gevallen zal deze zeggen dat het niet waar is, maar dat het zijn genen zijn. De achterliggende reden is natuurlijk dat hij zelf wel weet dat het teveel vreet, maar niet veel zin heeft om zijn gewoonte's te veranderen.

België is een land van auto ayatolla's. Voor veel mensen is de auto hetzelfde als wat een fopspeen voor een baby is. Zonder zijn ze totaal hulpeloos en voor iedere verplaatsing nemen ze de auto, zonder nadenken en met oogkleppen op.

Deze harakiri instelling staat zowat gelijk met collectieve zelfmoord zoals we in steden als Peking zien waar mensen elkaar letterlijk vergassen en als kippen zonder kop met de auto blijven rijden.

Dus dient de overheid in te grijpen en dat gebeurt ook bij ons meer en meer ( gelukkig ).

Naast hart- en vaatziekten, allerhande kankers, allergieën, astma, vroeggeboortes tasten de uitlaatgassen nu dus ook de hersenen aan. Logisch daar vervuilde lucht rechstreeks in het lichaam terrecht komt door te ademen en daar voor schade zorgt. Samen met voeding en drank de meest effectieve manier om schade te veroorzaken, maar uitlaatgassen zijn natuurlijk veel schadelijker.

Bijkomend probleem is dat bij mensen die veel autorijden en in de file staan de hersenen dermate worden aangetast dat ze niet helder en logisch meer kunnen redeneren waardoor ze de auto blijven nemen. Een vicieuze circel dus.

Tijd voor daadkrachtige maatregelen tegen idioot en egoïstisch autogebruik me dunkt.
Ik denk dat maatregelen tegen het autogebruik zeker toepasselijk zijn. Zo ben ik fervent voorstander van de kilometerheffing. Zo kunnen drukke straten duurder belast worden.

Maar men ook consequent zijn en als men van fijn stof dement, iets wat ik trouwens niet bewezen acht, wordt moet men het verbranden van hout in kachels ook aan banden leggen want dit is ook een belangrijke oorzaak van fijn stof.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 18:16   #28
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zover wordt er niet nagedacht door wetenschappers die studies doen om bepaald politiek gedachtegoed ten dienste te zijn.
Denk maar aan de correlatie tussen prostaatkanker en masturbatie: volgens de ene studie verlaagt zelfbevrediging het risico op prostaatkanker, volgens de andere verhoogt het risico net of is er geen invloed. En allemaal op basis van wetenschappelijke studies.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 18:20   #29
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat maatregelen tegen het autogebruik zeker toepasselijk zijn. Zo ben ik fervent voorstander van de kilometerheffing. Zo kunnen drukke straten duurder belast worden.

Maar men ook consequent zijn en als men van fijn stof dement, iets wat ik trouwens niet bewezen acht, wordt moet men het verbranden van hout in kachels ook aan banden leggen want dit is ook een belangrijke oorzaak van fijn stof.
En daarom vind ik het onbegrijpelijk dat Antwerpen scooters en brommers onverkort toelaat in zijn LEZ.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 18:23   #30
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is het net, het causaal verband is niet bewezen en zal ook moeilijk te bewijzen zijn aangezien er veel andere parameters mee veranderen over de tijd. Er is bijvoorbeeld een sterke groei van televisieprogramma's over deze periode. Het zou kunnen dat mensen meer televisie keken en dit dit een impact had op crimineel gedrag. Of dat er vooruitgang geboekt werd op forensisch vlak waardoor men een beetje voorzichtiger werd.

Ik zal nooit stellen dat lood goed is voor het lichaam, ik denk dat dit wel bewezen is en men kan dit ook bewijzen. Het is gewoon de causale relatie tussen lood en criminaliteit die ik hier in twijfel trek, waarbij ik ook niet zeg dat er geen causale relatie is. Het is gewoon niet bewezen.
Deze nuancering past nu eenmaal niet in het kraam van de groene jongens.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2017, 20:35   #31
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Denk maar aan de correlatie tussen prostaatkanker en masturbatie: volgens de ene studie verlaagt zelfbevrediging het risico op prostaatkanker, volgens de andere verhoogt het risico net of is er geen invloed. En allemaal op basis van wetenschappelijke studies.
Van masturberen wordt je doof. Wablief?
Hoe meer de prostaat zijn werk kan doen, hoe beter. heb ik altijd gehoord van de Urologen. Over de gebruikte techniek hiervoor spreekt men niet. De religioten zeggen het natuurlijk anders, die hebben daar ook jaren studies over gedaan om tot het besluit te komen(sic).
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 januari 2017 om 20:37.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2017, 09:18   #32
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Alleen in weekend sporten is goed genoeg

Nog zoiets, hoeveel keer moeten we nu sporten?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170109_02665748
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2017, 00:51   #33
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Van masturberen wordt je doof. Wablief?
Hoe meer de prostaat zijn werk kan doen, hoe beter. heb ik altijd gehoord van de Urologen. Over de gebruikte techniek hiervoor spreekt men niet. De religioten zeggen het natuurlijk anders, die hebben daar ook jaren studies over gedaan om tot het besluit te komen(sic).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be