Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2014, 18:47   #41
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mick Dundee Bekijk bericht
Onzin.
Wie "fysisch" kan werken, zal werk vinden.
Waar hebben ze U gevonden, tussen de praatjes van De Wever?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 19:46   #42
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Waar hebben ze U gevonden, tussen de praatjes van De Wever?
Heel strikt genomen heeft hij gelijk he.

Er is altijd wel werk beschikbaar.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 00:33   #43
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Laat dat nu net de enige sector zijn waar de grootte van uw startkapitaal niet in euro's wordt uitgedrukt

ah nee in wat dan wel? wie gaat de chauffeur, taxi, vervoer betalen? en de 'inspringers' .. reclame etc. ? ik zal rap failliet zijn zonder LOL
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 00:56   #44
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Geachte heer of mevrouw bembem,

Die tweede stoort me. Wie het met connecties doet, is een nul. Sla ergens een bestandje op met een beschrijving van wat u kunt. Mij mag u al een exemplaar toesturen in een pb.

Maar ik moet u waarschuwen: in mijn beroep ben ik extreem teleurgesteld over de kwaliteit van jonge gediplomeerden met of zonder ervaring; als u het juiste profiel hebt, raakt u dus waarschijnlijk niet door de test.

oops ik had moeten vermelden dat mijn diploma slechts niveau A2 is .. tegenwoordig hebben ze bijna allemaal minstens een bachelor, om nog maar niet van de Masters te spreken .. maw. ik ben zoals ze zeggen "foutu"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
-Zeg dat je militant van 't VB bent...
-Zeg dat je dagelijks flashbacks hebt van je experimenten met lsd...
-Laat je vakbondskaart zien...
-Onderbreek het gesprek te bidden en zeg er na dat je gebed voor alles gaat...
Zo van die dingen...
lolz, dat gaan ze direct geloven -> bidden en militant VB met een kaart van het ABVV ..

lsd .. hum neeee!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vooral kostelijk.

Ik bedoel daarmee 3de of 4de generatie immigrant die moeite doet om een vies accent te houden en er stoer mee te doen. Eberhart is daar bijvoorbeeld dol op.
i see ^^

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loveless Bekijk bericht
Zoek je actief naar werk en hoelang reeds? Ik zat min of meer in dezelfde situatie enkele maanden na m'n studies. Wees gerust, op een dag zul je zachtjes, zonder dat je er al teveel erg in hebt, uit je comfortabele hangmat worden gekieperd en dan zul je zelfs amper tijd hebben om te forummen.
Of niet, maar de kans dat dat wel gebeurt is groter.
Beschouw deze tijd als een periode in je leven.
comfortabel? lol

maar ergens heb je gelijk: ik blijf liever in m'n hangmat - hoe sober en modest ook, dan dat ik de dag doorbreng met kuisen -> gewoon omdat het kan, hoe zou je trouwens zelf zijn? zeg me niet dat jij - zolang je rechten op uitkering werkloosheid lopen gaat kuisvrouw spelen .. want ik weet: dat hou ik niet vol i.e. jaren volhouden! Nee! dan nog liever de prostitutie in! OOPS!

maar effe serieus: je beseft toch wel dat het voor personen die 'onaanwerfbaar zijn' geen vrije keuze is van zich in dergelijke positie te bevinden..
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 11:11   #45
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mick Dundee Bekijk bericht
Het is zo.
Het gaat om "willen".
Zoals ik al zei, is 'willen' ook bereidt zijn om met een diploma van handelsingenieur (of welke hoger diploma ook), rekken aan te vullen in de supermarkt; telefoons aan te nemen voor een klantendienst, ...
Werk, is er altijd.
De wil daarintegen, is bij momenten niet altijd aanwezig.
Onaanwerfbaar zijn betekent niet: niet aangenomen worden. Het betekent wel: niet aangenomen worden in een waardige job waarin een toekomst hebt en waarin je je dagelijks brood kan verdienen.

Tijdens mijn onaanwerfbaarheid heb ik nog.
1 Vijf maand pure prospektie (pioneering) gedaan voor het introduceren van Duitse machines op de Vlaamse markt. Veel geld gedesinvesteerd en geen opbrengst.
2 een paar maand verzekeringspolissen puur op commissie proberen te verkopen
3 Een maand telefoonverkoop puur op commissie geprobeerd
4 Geëxpatrieerd op een contract als sales representative puur op commissie in de time share.
Veel onkosten en geen opbrengst. Bleek ook een zeer verdachte business te zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 mei 2014 om 11:22.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2014, 22:25   #46
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik was als redacteur voor de personeelschef Eeckelaers van "De Standaard" onaanwerfbaar omdat mijn militair zakboekje vermeldde:

"Staat van dienst: niet bijzonder goed"

En dat na een selectie procedure van drie dagen tussen 160 man, waar ik bij de eerste twee uitkwam.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 01:27   #47
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een klein vlekje op je CV is al voldoende om niet in aanmerking te komen, zelfs al ben je zo werkwillig als Stakhanov.
Recrutoren hebben immers een grote keuze en pikken de mooiste laaghangendste vruchten.
Dat is echt niet waar.

Ik heb een CV wat allesbehalve een droomcv is, idem dito met mijn leeftijd. Eén en ander herinner je je allicht nog ...
Toch krijg ik tegenwoordig regelmatig jobaanbiedingen. (Voor je denkt dat ik werk weiger: ik heb momenteel een job - wel drie uur per dag onderweg).

Die aanbiedingen liggen niet op mijn niveau, maar het gaat nu ook niet om fysiek werk.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 01:35   #48
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onaanwerfbaar zijn betekent niet: niet aangenomen worden. Het betekent wel: niet aangenomen worden in een waardige job waarin een toekomst hebt en waarin je je dagelijks brood kan verdienen.
Dan is 70% van de werknemers onaanwerfbaar.

Je zou ook kunnen stellen dat de onaanwerfbaren veel noten op hun zang hebben.

Door omstandigheden heb ik geen sociaal recht meer- of dat wordt althans niet herkend (je herinnert je het één en ander daarover mogelijk nog wel).
Ik zit in tijdelijke jobs: nooit geen vakantie, gammele statuten, al is het niet via interimbureaus (die vaak uitgespuugd worden door de jeugd omdat ze van je zouden profiteren etc, maar die je een betere bescherming bieden dan een bedrijf dit doet èn een grotere flexibiliteit!).
Daarvoor heb ik zo vaak - door medische omstandigheden - begonnen aan mijn jaar wachten op een wachtuitkering (buiten mijn wil om): in al die periodes nooit geen cent gezien van de overheid, ook geen leefloon...
Ik zal mijn studies bijgevolg pas kunnen beëindigen net nadat ik de 30 overschrijd (sic) ... gevolg? Sociale rechten? Nada ... Zelfs na een nieuw jaar wachttijd krijg ik geen wachtuikering of hoe het tegenwoordig ook moge noemen! Ik zal eerst zoveel van de zoveel gewerkt moeten hebben. Terwijl ik me ook wel murw aan belastingen betaal, waar ik tot nog toe - buiten het mensenrecht om te mogen studeren wat me ook niet altijd gegund werd want onderwijsinstellingen en gelijke kansen (rekening houen met ziekte) blijkt ook nog een hekel punt - ...
Sociale rechten zal ik dus nooit hebben, en wie zal me compenseren?

Ik ben nu, en zal ook dan, bereid zijn om elk werk aan te nemen, want werk is uiteindelijk werk. Al ben ik 's avonds stikkapot en voel ik me uitgemolken en is de sfeer allesbehalve om over naar huis te schrijven (bij nader inzien bestaat er nog een groter profitariaat: werknemers die geen klop doen - en daarvoor betaald worden :-S ).
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 01:43   #49
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat is echt niet waar.

Ik heb een CV wat allesbehalve een droomcv is, idem dito met mijn leeftijd. Eén en ander herinner je je allicht nog ...
Toch krijg ik tegenwoordig regelmatig jobaanbiedingen. (Voor je denkt dat ik werk weiger: ik heb momenteel een job - wel drie uur per dag onderweg).

Die aanbiedingen liggen niet op mijn niveau, maar het gaat nu ook niet om fysiek werk.
Veel werkgenot!

Ik heb het over goedbetaaalde jobs van niveau, waar veel kandidaten op afkomen. In de 15 jaar dat ik voor dezelfde firma werkte, ben ik blijven solliciteren naar jobs die me meer interesseerden. Vandaar. Later had ik gemakkelijker sollicitaties, voor taximan stellen ze niet veel eisen. Toen ik expatrieerde voor de time share stelden ze eigenlijk helemaal geen eisen. Het was voldoende dat je het wou doen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 06:15   #50
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Hmm ik zou zeggen:

-geen ervaring
-geen connecties
-allochtoon of allochtoons uitzicht
-(te) oud
-onbekwaam
-lui
-geen diploma of onaangepast
-strafblad
-(jonge) kindjes
...


De 3 eerste redenen zijn van toepassing op mij ..

Vul aan pls, thx
Attitude probleem
Sollicitatie duurt te lang
Na 2 maand solliciteren, simkaarten platbellen, verplaatsingen boven de 20 km, ... pas ik mijn dossier aan naar "werken in een R van 5km".
Laatst nog telefoon om direct met vast contract te beginnen, in tijden van vandaag is dat een loesj aanbod. En voor 11 euro per uur ga ik me niet zo ver verplaatsen. Als ik achter de hoek 30 uren werk verdien ik evenveel dan ik 20km verder 38 uur zou werken.

Laatst gewijzigd door Peche : 29 mei 2014 om 06:19.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 07:39   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onaanwerfbaar zijn betekent niet: niet aangenomen worden. Het betekent wel: niet aangenomen worden in een waardige job waarin een toekomst hebt en waarin je je dagelijks brood kan verdienen.
Ah. Dat is dan precies wat ik stel. Werkloosheid is een gevolg van de welvaartstaat. Dat gaat daarmee samen zoals de moer met de vijs samengaat.

Als men kieskeurig wordt om te werken, is het normaal dat vele jobs sneuvelen. Ik keur dat niet goed of af. Maar je moet dan niet komen jammeren dat er werkloosheid is, dat heb je dan zelf georganiseerd.

Niet iedereen heeft immers het initiatief en de productievaardigheden die op dat ogenblik gevraagd worden, om een omzet te bekomen die serieus boven het niveau ligt dat ze "waardig" achten als inkomen voor zichzelf, en het risico profiel komt niet altijd overeen met "goed zicht op de toekomst". Dat zijn markt gegevens (markt = de anderen, he). Als je daar, in een welvaartsstaat, limieten gaat op stellen (wettelijke, of de facto wegens alternatieve inkomens uit "herverdeling"), dan is het evident dat je een goed pak opportuniteiten naar de knoppen hebt geholpen.

Micro-economisch gezien kan dat positief zijn. Je kan stellen dat "mensonwaardige jobs" niet kunnen, dat het beter is dat die er niet zijn en zo voort.

Maar macro-economisch is het een positieve feedback die naar een lock-in kan leiden: al die verloren "onwaardige" jobs betekenen eigenlijk heel wat rijkdom die NIET geproduceerd zal worden, en al dat nodige "herverdelen" betekent dat andere jobs nu ook netto minder waard worden omdat zij het gewicht moeten dragen van die sociale herverdeling. Op een zeker ogenblik krijg je een run-away effect: meer "herverdeling" betekent minder jobs die boven de welvaartslat liggen, en minder jobs betekent meer herverdeling nodig. Ik vrees dat we die dynamiek volop aan het meemaken zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 10:05   #52
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dan is 70% van de werknemers onaanwerfbaar.
Ja ik heb het over behoorlijke jobs. Wat jij doet is stellen dat 70% van dewerknemers in onbehoorlijke jobs zitten. Dat zijn er echter maar 7%: dat is 7% teveel natuurlijk..

Citaat:
Je zou ook kunnen stellen dat de onaanwerfbaren veel noten op hun zang hebben.
Maar nee, ze worden gewoon nooit aangenomen en ze lijden in stilte. Tenzij ze natuurlijk een forum ontdekken waar ze hun klaagzang kunnen komen zingen...



Citaat:
Ik ben nu, en zal ook dan, bereid zijn om elk werk aan te nemen, want werk is uiteindelijk werk. Al ben ik 's avonds stikkapot en voel ik me uitgemolken en is de sfeer allesbehalve om over naar huis te schrijven (bij nader inzien bestaat er nog een groter profitariaat: werknemers die geen klop doen - en daarvoor betaald worden :-S ).
Welja, uit nood. Ik heb dat ook voorgehad: taximan, verzekeringen verkopen, telefoonverkoper en tenslotte sales representative paradise club time share
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 13:26   #53
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik zie een ex-psychiatrische patiënt van wie dat bekend is, nog niet gauw aangeworven worden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 13:55   #54
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Strafblad werkt prima.
Denk ik ook wel ... alhoewel in deze tegenwoordige tijden ook al niet meer dacht ik.

Citaat:
Ik zie een ex-psychiatrische patiënt van wie dat bekend is, nog niet gauw aangeworven worden.
Als men van het standpunt uitgaat dat een psychiatrische patiënt nooit meer 'goed zal komen/of terug op het 'rechte' pad kan geraken' waarschijnlijk niet nee.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 juni 2015 om 13:58.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:10   #55
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht



Als men van het standpunt uitgaat dat een psychiatrische patiënt nooit meer 'goed zal komen/of terug op het 'rechte' pad kan geraken' waarschijnlijk niet nee.
De baasjes nemen gewoon dat risico niet - bij weten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:14   #56
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Strafblad werkt prima.
Ons bedrijf heeft 2 jaar geleden iemand met een enkelband aangeworven. Die had toch behoorlijk zware feiten gepleegd. Die man is op korte tijd uitgegroeid tot één van onze beste krachten. Ook een zeer aangename kerel in de omgang.

Laatst gewijzigd door JBM : 11 juni 2015 om 14:16.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:19   #57
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Daarnaast vandaag wel iemand over de vloer gehad die kwam solliciteren en die in mijn ogen inderdaad onaanwerfbaar is:

- komt zomaar binnen gewandeld zonder afspraak om "te vragen naar werk"
- vuil en stinken
- al 4 jaar werkloos (hij was er nog geen 35)
- bij zijn vorige baas buiten gegooid wegens diefstal
- bij nog een vroegere werkgever tijdens zijn IBO opleiding buiten gegooid wegens niet komen opdagen
- van de dop afgegooid en zeggen dat hij eerst 365 dagen moet werken eer hij terug kan gaan doppen
- geen rijbewijs

Laatst gewijzigd door JBM : 11 juni 2015 om 14:25.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:43   #58
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Daarnaast vandaag wel iemand over de vloer gehad die kwam solliciteren en die in mijn ogen inderdaad onaanwerfbaar is:

- komt zomaar binnen gewandeld zonder afspraak om "te vragen naar werk"
- vuil en stinken
- al 4 jaar werkloos (hij was er nog geen 35)
- bij zijn vorige baas buiten gegooid wegens diefstal
- bij nog een vroegere werkgever tijdens zijn IBO opleiding buiten gegooid wegens niet komen opdagen
- van de dop afgegooid en zeggen dat hij eerst 365 dagen moet werken eer hij terug kan gaan doppen
- geen rijbewijs
Moedige kerel, blijven solliciteren als onaanwerfbare.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 14:47   #59
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ons bedrijf heeft 2 jaar geleden iemand met een enkelband aangeworven. Die had toch behoorlijk zware feiten gepleegd. Die man is op korte tijd uitgegroeid tot één van onze beste krachten. Ook een zeer aangename kerel in de omgang.
Toch een risico dat weinige werkgevers zullen willen nemen. Hangt een beetje af van de aard van de feiten natuurlijk. Ik was wel verplicht onder een moordenaar te werken, maar vond dat allesbehalve leuk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 juni 2015 om 14:47.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 20:31   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ons bedrijf heeft 2 jaar geleden iemand met een enkelband aangeworven. Die had toch behoorlijk zware feiten gepleegd. Die man is op korte tijd uitgegroeid tot één van onze beste krachten. Ook een zeer aangename kerel in de omgang.
Enkel bandjes zijn voor groentjes.
Echte mannen vreten tralies.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be