Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2018, 04:28   #2001
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, en hier volg ik je in.

De Q3 cijfers moeten er aan komen om duidelijkheid te scheppen. Op dit moment wordt er weer een massa valse berichten de wereld in gestuurd. Musk en Tesla staan hier machteloos tegenover omdat hun handen gebonden zijn.

Zelfs al zeggen ze tijdens een kwartaalmeeting dat er x-aantal reservaties zijn voor Model 3/Semi, toch blijven de media maar "demand is weak" verhalen pushen, zonder enige bron. Als je dat voldoende herhaalt & kopieert, zoals de gazetten het goed kunnen, gaat de gemiddelde belegger angst krijgen en verkopen. Het doel van deze berichten, uiteraard.

De reden is hiervoor simpel: Tesla is een bedrijf dat bijzonder veel vijanden kent. De andere autoconstructeurs. De media zelf (ze adverteren niet). De olie industrie. De energiesector. De tier 2 en tier 3 sector. En ga zo maar door.....enorme belangen.

Nu, op een gegeven moment stopt dat. Als kwartaal na kwartaal gezonde cijfers worden gepresenteerd bvb. En dan gaat de boel gelijk een elastiek weer omhoog.
Elk bedrijf heeft dit en heeft evenveel of zelfs meer vijanden dan Tesla. En toch maken die bedrijven echte winsten. ze bewijzen het ook en zeggen het niet alleen. En vooral ze spelen niet Calimero. Tesla gebruikt constant hun Calimero status en als er iets fout loopt is het altijd de fout van de media en fake news. Tesla moet Q3 en Q4 echt heel goede cijfers laten zien. En een prognose voor 2019 die ook realistisch is en deels kan bewezen worden. Of ze kunnen uitverkoop houden. Zolang het bij "zeggen" blijft zal het nooit als een serieuze speler aanzien worden. Vandaag hoort Tesla niet bij de grote spelers op de automotive markt en komen ze zelfs niet in lijsten voor. Hun aandeel op de totale wereldverkoop blijft quasi op nul te liggen. Tegen 2020 is Tesla game over.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 08:22   #2002
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Tesla liet bijna 18.000 nieuwe VINs registreren sinds 3 oktober van hun Model 3:

https://twitter.com/model3vins?lang=nl
(Highest VIN is 135793 minus Highest VIN is 117908 = 17885)

vooral ~77% van de 17.885 VIN waren duurdere AWD-modellen.

Tesla gaat nog eens goe trak$ie geven op de vier wielen.

Atherton Research meldde dat in 3e kwartaal Tesla (met drie modellen SX3) in de USA reeds beter verkocht dan Mercedes met al hun modellen (ook Vans enz...) , enkel de BMW-vloot verkocht meer. Maar dat gaat 4e kwartaal ook gemakkelijk overvleugeld worden:

Citaat:
For the first time ever, Tesla sold more vehicles than Mercedes-Benz in a quarter.

In the third quarter - July to September - of this year, the Silicon Valley automaker sold 69,925 Model 3, S and X while the German car giant sold 66,542 vehicles, excluding commercial vans (Freightliner, Metris, and Sprinter).

For the same period, BMW sold 71,679 vehicles and in a note to clients, my company, Atherton Research expects Tesla to also outsell the Bavarian luxury carmaker during the last quarter of the year as the Palo Alto, California, company accelerates its production cadence.

https://www.forbes.com/sites/jeanbap.../#233d23cc7562

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2018 om 08:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 08:35   #2003
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Elk bedrijf heeft dit en heeft evenveel of zelfs meer vijanden dan Tesla. En toch maken die bedrijven echte winsten. ze bewijzen het ook en zeggen het niet alleen. En vooral ze spelen niet Calimero. Tesla gebruikt constant hun Calimero status en als er iets fout loopt is het altijd de fout van de media en fake news. Tesla moet Q3 en Q4 echt heel goede cijfers laten zien. En een prognose voor 2019 die ook realistisch is en deels kan bewezen worden. Of ze kunnen uitverkoop houden. Zolang het bij "zeggen" blijft zal het nooit als een serieuze speler aanzien worden. Vandaag hoort Tesla niet bij de grote spelers op de automotive markt en komen ze zelfs niet in lijsten voor. Hun aandeel op de totale wereldverkoop blijft quasi op nul te liggen. Tegen 2020 is Tesla game over.
Zo spreekt de echte BMW man.

Tot die zijn BMW M3 inlevert voor een 3 of een Y.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 08:37   #2004
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

35 % emissiedaling, voorstel EU ministers
parlement wilt 40 %

Tzal in ieder geval heel veel pijn doen voor de BMW's van deze wereld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 08:44   #2005
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
35 % emissiedaling, voorstel EU ministers
parlement wilt 40 %

Tzal in ieder geval heel veel pijn doen voor de BMW's van deze wereld.
Zijn die deze nacht niet overeengekomen om tot 35% CO2 reducering te gaan ?

Één ding is zeker, benzinewagens gaan het nog moeilijker krijgen dan diesels.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 08:47   #2006
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
35 % emissiedaling, voorstel EU ministers
parlement wilt 40 %

Tzal in ieder geval heel veel pijn doen voor de BMW's van deze wereld.
Met de verkoop van hun BMW i3 tjes en nog een paar compliance hybrides gaan ze het niet redden.

Het BMW-aandeel zakte overigens -12% de laatste weken (en dat zonder extra taksen door China)

Tja de BMW-koers blijkt op het laagste punt te staan volgens deze jaargrafiek in EURO:
https://www.finanzen.net/aktien/BMW_vz-Aktie



Daimler AG (Mercedes) the same...



https://www.finanzen.net/aktien/Daimler-Aktie

En de druk zal blijven verhogen op de ICE-constructeurs hun wagens veel zuiniger te krijgen...

ff kijken naar de Amerikanen General Motors en Tesla nu ik toch bezig ben, waardes in €:
General Motors:


Tesla:


Citaat:
For the first time ever, Tesla sold more vehicles than Mercedes-Benz in a quarter.

In the third quarter - July to September - of this year, the Silicon Valley automaker sold 69,925 Model 3, S and X while the German car giant sold 66,542 vehicles, excluding commercial vans (Freightliner, Metris, and Sprinter).

For the same period, BMW sold 71,679 vehicles and in a note to clients, my company, Atherton Research expects Tesla to also outsell the Bavarian luxury carmaker during the last quarter of the year as the Palo Alto, California, company accelerates its production cadence.

https://www.forbes.com/sites/jeanbap.../#7695fc4f7562
Voor bepaalde (kleine) landen in Europa zie ik dat de volgende jaren ook gebeuren. Zeker Noorwegen en Nederland.
Ze zijn verwittigd...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2018 om 09:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 09:59   #2007
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Zijn die deze nacht niet overeengekomen om tot 35% CO2 reducering te gaan ?
Ze zullen akkoord moeten geraken met het parlement. Dat cijfer wordt het dan. Ik vermoed 35 % wel een goed tussencijfer is. Comissie wenste 30 %. De comissie is ook gevoeliger voor lobby.

Citaat:
Één ding is zeker, benzinewagens gaan het nog moeilijker krijgen dan diesels.
Ik ben alweer akkoord met u. Een daling van 35 % tov de huidige WLPT zal enkel kunnen door electrificatie: plug in hybride zal standaad worden. Gewone lichte hybride opties zijn verre van voldoende. En als de batterijprijs blijft doen wat ze nu doet, zal plug in hybride wsh een transitiefase zijn, die niet lang duurt. Het is duur en zwaar om twee motoren, brandstoftank, batterij, enz...te voorzien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 10:11   #2008
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als Tesla een $35k model 3 + EAP kan verkopen met een marge van $5k (al heel royaal), dan moeten ze zo 3 stuks verkopen voor de gemiddelde prijs van $60k nu om dezelfde marge te halen.
Om dezelfde marge te halen van hun duurste configuratie ($80k), dan moeten ze al richting 5 stuks gaan.

Zelfs al kunnen ze de productie sturen naar 8k/wk of zelfs 10k/wk, als de verhouding overhelt naar de goedkopere configuraties, dan verlaagt dat hun marge aanzienlijk.

Tesla heeft 2 opties bij dergelijke output.
Of ze blijven trachten hun wagens zo duur mogelijk te verkopen waarbij de actieradius stelselmatig verhoogd wordt om zo de operationele kosten te drukken (uitbreiding netwerk, nieuwe sales/service centers, extra personeel, ...) en zodra de US/Canada verzadigd is voor dat prijssegment, de andere markten trachten aan te spreken (Europa voornamelijk).
Het voordeel is dat ze extra vraag kunnen genereren voor hun duurste configuraties.
Het nadeel is dat Musk weer moet inbinden op eerdere beloften en het uitrollen van de verkoop in Europa significante kosten met zich meebrengt.

Of ze delen de productiecapaciteit. Zoveel mogelijk duurdere configuraties trachten te slijten en de rest benutten voor de goedkopere configuraties.
Op die manier kan Musk toch nog iets of wat zijn belofte nakomen.
Nadeel is dan weer dat de marge naar beneden wordt getrokken door de goedkopere configuraties en dat eens de vraag voor de duurdere configuraties afneemt, ze toch nog zullen moeten uitvoeren richting Europa met bijhorende kosten.

Hoe dan ook, ik vraag me af of de mensen in Europa die op de reservatielijst staan ooit een basic versie zullen kunnen kopen. Die basic versie zou in Europa toch al zeker tussen de €40-45k liggen.
Het zal voor Europa zeker niet in 2019 gaan gebeuren (duurdere modellen misschien wel).
Maar in 2020 is ook het ontwerp van de model 3 al een paar jaar oud.

Tesla zal in 2019 een nieuwe kapitaalinjectie nodig hebben.
Daar gaan hun cijfers van Q3 en Q4 niets aan verhelpen.
Als ze cashflow positive worden, dan zal de nieuwe kapitaalinjectie echter tenminste kunnen gebruikt worden voor échte investeringen ipv het verder verbranden van kapitaal.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 10 oktober 2018 om 10:28.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 10:24   #2009
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als Tesla een $35k model 3 + EAP kan verkopen met een marge van $5k (al heel royaal), dan moeten ze zo 3 stuks verkopen voor de gemiddelde prijs van $60k nu om dezelfde marge te halen.
Om dezelfde marge te halen van hun duurste configuratie ($80k), dan moeten ze al richting 5 stuks gaan.

Zelfs al kunnen ze de productie sturen naar 8k/wk of zelfs 10k/wk, als de verhouding overhelt naar de goedkopere configuraties, dan verlaagt dat hun marge aanzienlijk.

Tesla heeft 2 opties bij dergelijke output.
Of ze blijven trachten hun wagens zo duur mogelijk te verkopen waarbij de actieradius stelselmatig verhoogd wordt zo de operationele kosten te drukken (uitbreiding netwerk, nieuwe sales/service centers, extra personeel, ...) en zodra de US/Canada verzadigd is voor dat prijssegment, de andere markten trachten aan te spreken (Europa voornamelijk).
Het voordeel is dat ze extra vraag kunnen genereren voor hun duurste configuraties.
Het nadeel is dat Musk weer moet inbinden op eerdere beloften en het uitrollen van de verkoop in Europa significante kosten met zich meebrengt.

Of ze delen de productiecapaciteit. Zoveel mogelijk duurdere configuraties trachten te slijten en de rest benutten voor de goedkopere configuraties.
Op die manier kan Musk toch nog iets of wat zijn belofte nakomen.
Nadeel is dan weer dat de marge naar beneden wordt getrokken door de goedkopere configuraties en dat eens de vraag voor de duurdere configuraties afneemt, ze toch nog zullen moeten uitvoeren richting Europa met bijhorende kosten.

Hoe dan ook, ik vraag me af of de mensen in Europa die op de reservatielijst staan ooit een basic versie zullen kunnen kopen. Die basic versie zou in Europa toch al zeker tussen de €40-45k liggen.
Het zal voor Europa zeker niet in 2019 gaan gebeuren (duurdere modellen misschien wel).
Maar in 2020 is ook het ontwerp van de model 3 al een paar jaar oud.
Dezelfde strategie voor de EU: eerst de mensen bedienen die de duurdere modellen wensen, en nadien pas de 35k basisversie.

Als men de scaleup kan doen met dure modellen, verhindert men verder oplopende verliezen. Als men eenmaal op productie zit, en men verder zit op de learning curve, kan men er voor kiezen om de basisversie te produceren.

Maar ik geef grif toe dat de marge op de 35k versie de dag van vandaag onvoldoende zal zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:17   #2010
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik pak winst op 274 en verlies op 251 maar het is niet gebeurd terwijl ik aan het strand lag.
Nu wel. Stop loss triggered op 251
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:19   #2011
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nu wel. Stop loss triggered op 251
waarom ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:20   #2012
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nu wel. Stop loss triggered op 251
Tja de hele Nasdaq sleurt naar beneden:
https://www.marketwatch.com/story/do...ars-2018-10-10
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:35   #2013
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tkan zijn dat de hele boel de diepenrik ingaat he (zie 2001, zie 2008).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:46   #2014
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
35 % emissiedaling, voorstel EU ministers
parlement wilt 40 %

Tzal in ieder geval heel veel pijn doen voor de BMW's van deze wereld.
Dan gaan ze hard moeten roepen jobs, jobs, jobs. Want dat kost tienduizenden en tienduizenden banen. En de EU ministers zijn imbecielen. Ze focussen zich maar op 1 zaak en dat is de wagen. En al de rest dat een veelvoud van de wagen vervuilt? Neen ze willen enkel de kleine man zien kruipen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:50   #2015
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dan gaan ze hard moeten roepen jobs, jobs, jobs. Want dat kost tienduizenden en tienduizenden banen. En de EU ministers zijn imbecielen. Ze focussen zich maar op 1 zaak en dat is de wagen. En al de rest dat een veelvoud van de wagen vervuilt? Neen ze willen enkel de kleine man zien kruipen.
Ja, ze willen heel specifiek u zien kruipen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:55   #2016
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Mij zien kruipen? Denk niet dat dit gaat lukken. Mijn wagen is gratis. Salariswagen en tankkaart. Mijn vrouw idem. De rest is terug verkocht dus geen eigen wagens meer. Verder geen leningen of andere afbetalingen meer. Ook een mooie appeltje voor de dorst reserve staan en nog enkele eigendommen. Plus op termijn nog een dikke erfenis van de schoonouders op komst. Nog 5 - 8 jaar en ik stop ermee. Dan ga ik wel ergens overwinteren en kom ik in de zomer hier in België wel op de kleinkinderen passen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 15:57   #2017
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
en kom ik in de zomer hier in België wel op de kleinkinderen passen
Ik kom nooit meer terug.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 17:27   #2018
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Mij zien kruipen? Denk niet dat dit gaat lukken. Mijn wagen is gratis. Salariswagen en tankkaart. Mijn vrouw idem. De rest is terug verkocht dus geen eigen wagens meer. Verder geen leningen of andere afbetalingen meer. Ook een mooie appeltje voor de dorst reserve staan en nog enkele eigendommen. Plus op termijn nog een dikke erfenis van de schoonouders op komst. Nog 5 - 8 jaar en ik stop ermee. Dan ga ik wel ergens overwinteren en kom ik in de zomer hier in België wel op de kleinkinderen passen
Porsche moet daar voor betalen. Hij krijgt naar eigen zeggen wel "de beste ervaring die je kan kopen voor geld".
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 17:53   #2019
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Opmerkelijk, T. Row Price kocht voor 17,43 miljoen aandelen van Tesla:

Citaat:
https://www.marketwatch.com/story/t-...ake-2018-10-10

T.. Rowe Price raises Tesla stake

Published: Oct 10, 2018 12:07 p.m. ET

T. Rowe Price has raised its stake in Tesla Inc. buying 17.43 million shares of the Silicon Valley car maker, upping its stake to 10.2%, according to a filing Wednesday. The asset managing company had a 6.9% stake in the last filing period, according to FactSet. That makes T. Rowe Price Tesla's No. 2 largest institutional investor behind Fidelity Mangement & Research Co., which has a 12.1% stake, and ahead of Baillie Gifford & Co.'s 7.7% stake.
...
Daarom dat heropleven van het aandeel... boven $255...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2018 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 19:06   #2020
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die zullen hun rekening gemaakt hebben en gezien hebben dat de Q3 cijfers goed zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be