Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2019, 09:17   #221
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Maar je maakt het de mensen nu ook niet gemakkelijk hé.
Maar daarvoor heb ik juist allerlei zeer gemakkelijk te begrijpen eenvoudige plaatjes gemaakt, maar zelfs dat willen de mensen niet.
Ook daar wordt ik al om gehoond.
Nu, dan weet ik het niet meer.

Inderdaad, om mijn atoomtheorie te begrijpen moet je echt wel je best doen en bovendien ook zeer intelligent net als ik (opschepper....).
Maar als eerste een open geest om iets geheel nieuws te willen leren, en helaas dat hebben de mensen al niet.

En toen ik mijn atoomtheorie vond, 44 jaar geleden, toen wist ik al meteen: niemand zal mij willen geloven.
En dat is nog steeds waar gebleken te zijn (op een paar kleine gelovigen na).



Aan de andere kant: hoe gemakkelijk om te beginnen met mij te geloven en wat ik bedoel met: atomen bestaan uit ruimteschepen.
Iedereen met een beetje verstand moet het zich voor kunnen stellen.
Maar neen: de mensen willen niet.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2019, 08:42   #222
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 9:5 Als nu Jezus te Kapernaum ingegaan was, kwam tot Hem een hoofdman over honderd, biddende Hem, 6 En zeggende: Heere! mijn knecht ligt te huis geraakt, en lijdt zware pijnen. 7 En Jezus zeide tot hem: Ik zal komen en hem genezen. 8 En de hoofdman over honderd, antwoordende, zeide: Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord, en mijn knecht zal genezen worden. 9 Want ik ben ook een mens onder de macht van anderen, hebbende onder mij krijgsknechten; en ik zeg tot dezen: Ga! en hij gaat; en tot den anderen: Kom! en hij komt; en tot mijn dienstknecht: Doe dat! en hij doet het. 10 Jezus nu, dit horende, heeft Zich verwonderd, en zeide tot degenen, die Hem volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden. 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen; 12 En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden. 13 En Jezus zeide tot den hoofdman over honderd: Ga heen, en u geschiede, gelijk gij geloofd hebt. En zijn knecht is gezond geworden te dierzelver ure.

Ik: nu, als het zo gemakkelijk is gegaan, waarom heeft Jezus dan niet meteen de gehele wereld genezen?
Dan waren we klaar geweest, maar nu zitten we nog steeds in de ellende.
En hoe vaak hebben de christenen in die 2000 jaar sindsdien niet tot Jezus gebeden?
Niets is geschied en Jezus heeft ons vast vergeten.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2019, 11:02   #223
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 8:14 En Jezus gekomen zijnde in het huis van Petrus, zag zijn vrouws moeder te bed liggen, hebbende de koorts. 15 En Hij raakte haar hand aan, en de koorts verliet haar; en zij stond op, en diende henlieden.




16 En als het laat geworden was, hebben zij velen, van den duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de boze geesten uit met den woorde, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren; 17 Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.

Ja, ja, Jezus als een soort van super-psychiater, maar zijn eigen krankzinnigheid heeft Hij niet genezen, noch die van de gehele wereld.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 09:53   #224
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 8:18
En Jezus, vele scharen ziende rondom Zich, beval aan de andere zijde over te varen. 19 En er kwam een zeker Schriftgeleerde tot Hem, en zeide tot Hem: Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge. 21 En een ander uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave. 22 Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.

Ik: nu vraag ik me toch af hoe de doden zichzelf moeten begraven.
Dat wordt een hele kunst...
En als Jezus nergens rust heeft kunnen vinden, dan toch uiteindelijk aan het kruis en de dood, dus het graf.
Hebben de doden Hem toen begraven?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 11:14   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Mattheus 8:18
En Jezus, vele scharen ziende rondom Zich, beval aan de andere zijde over te varen. 19 En er kwam een zeker Schriftgeleerde tot Hem, en zeide tot Hem: Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge. 21 En een ander uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave. 22 Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.

Ik: nu vraag ik me toch af hoe de doden zichzelf moeten begraven.
Dat wordt een hele kunst...
En als Jezus nergens rust heeft kunnen vinden, dan toch uiteindelijk aan het kruis en de dood, dus het graf.
Hebben de doden Hem toen begraven?
Het zou ook kunnen betekenen dat Jezus met ‘de doden’ gewoon deze mensen bedoelt die hun oude manier van leven nog niet achter zich hebben gelaten . En nog niet zijn gaan leven zoals Jezus het voorschrijft. Ze zouden er beter aan doen zichzelf begraven vermits ze al (geestelijk) dood zijn. En dus: “laat die ‘doden’ maar hun doden begraven”. Dat is allemaal futiel. De 'Nieuwe Weg' is belangrijker.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 april 2019 om 11:17.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 11:19   #226
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zou ook kunnen betekenen dat Jezus met ‘de doden’ gewoon deze mensen bedoelt die hun oude manier van leven nog niet achter zich hebben gelaten . En nog niet zijn gaan leven zoals Jezus het voorschrijft. Ze zouden er beter aan doen zichzelf begraven vermits ze al (geestelijk) dood zijn. En dus: “laat die ‘doden’ maar hun doden begraven”. Dat is allemaal futiel. De Nieuwe Weg is belangrijker.
Mooi, en dat geldt nu ook voor mijn atoomtheorie: laat al die doden hun eigen doden maar begraven.
Maar neen: ik zal dat wel doen.
Alleen het nieuwe kan het oude begraven.
De ouwe geesten kunnen dat zelf niet doen.
Daar hebben ze het verstand niet voor.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 09:56   #227
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 8:23 En als Hij in het schip gegaan was, zijn Hem Zijn discipelen gevolgd. 24 En ziet, er ontstond een grote onstuimigheid in de zee, alzo dat het schip van de golven bedekt werd; doch Hij sliep. 25 En Zijn discipelen, bij Hem komende, hebben Hem opgewekt, zeggende: Heere, behoed ons, wij vergaan! 26 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen? Toen stond Hij op, en bestrafte de winden en de zee; en er werd grote stilte. 27 En de mensen verwonderden zich, zeggende: Hoedanig een is Deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn!

Ik: nu, kom daar maar eens om! Jezus als natuurgod. Als Hij nou maar geen ruzie met Wodan krijgt, want die kon dat ook.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2019, 09:57   #228
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 8:28 En als Hij over aan de andere zijde was gekomen in het land der Gergesenen, zijn Hem twee, van den duivel bezeten, ontmoet, komende uit de graven, die zeer wreed waren, alzo dat niemand door dien weg kon voorbij gaan. 29 En ziet, zij riepen, zeggende: Jezus, Gij Zone Gods! wat hebben wij met U te doen? Zijt Gij hier gekomen om ons te pijnigen voor den tijd? 30 En verre van hen was een kudde veler zwijnen, weidende. 31 En de duivelen baden Hem, zeggende: Indien Gij ons uitwerpt, laat ons toe, dat wij in die kudde zwijnen varen. 32 En Hij zeide tot hen: Gaat heen. En zij uitgaande, voeren heen in de kudde zwijnen; en ziet, de gehele kudde zwijnen stortte van de steilte af in de zee, en zij stierven in het water. 33 En die ze weidden, zijn gevlucht; en als zij in de stad gekomen waren, boodschapten zij al deze dingen, en wat den bezetenen geschied was. 34 En ziet, de gehele stad ging uit, Jezus tegemoet; en als zij Hem zagen, baden zij, dat Hij uit hun landpalen wilde vertrekken.

Ik: tegenwoordig hebben wij daarvoor de psychiaters, die overigens zelf ook niet helemaal tof zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2019, 10:33   #229
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 9: 1 En in het schip gegaan zijnde, voer Hij over en kwam in Zijn stad. En ziet, zij brachten tot Hem een geraakte, op een bed liggende. 2 En Jezus, hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon! wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven.

Ik: zonder straf worden de zonden zo maar vergeven, maar voor het meest lichte kwaad de broeder een dwaas te noemen, stuurt Jezus je naar de hel.

Mattheus 5:22 ...en wie zegt dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Ik: Jezus is een dwaas.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2019, 07:54   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Mattheus 9:3 En ziet, sommigen der Schriftgeleerden zeiden in zichzelven: Deze lastert God. 4 En Jezus, ziende hun gedachten, zeide: Waarom overdenkt gij kwaad in uw harten? 5 Want wat is lichter te zeggen: De zonden zijn u vergeven? of te zeggen: Sta op en wandel? 6 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot den geraakte): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis. 7 En hij opgestaan zijnde, ging heen naar zijn huis. 8 De scharen nu dat ziende, hebben zich verwonderd, en God verheerlijkt, die zodanige macht den mensen gegeven had.

Ik: maar moest Jezus niet eerst gekruisigd worden tot vergiffenis der zonden?
Want nu blijkt dat Hij het ook zonder dat kan.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 17:51   #231
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Waarom doet u dit eigenlijk allemaal?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 19:17   #232
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zou ook kunnen betekenen dat Jezus met ‘de doden’ gewoon deze mensen bedoelt die hun oude manier van leven nog niet achter zich hebben gelaten . En nog niet zijn gaan leven zoals Jezus het voorschrijft. Ze zouden er beter aan doen zichzelf begraven vermits ze al (geestelijk) dood zijn. En dus: “laat die ‘doden’ maar hun doden begraven”. Dat is allemaal futiel. De 'Nieuwe Weg' is belangrijker.
Dat was het niet. De vrome joden beschouwde iemand die de wetten van Mozes niet meer naleefde als dood, afgeschreven in hun gemeenschap. Iemand die wel de wetten strikt naleefde was iemand ven de Weg ( Jezus zei van zichzelf dat hij de Weg volgde ). Nog sterker, ze beschouwde deze ' afvalligen ' als heidenen. Men zou kunnen stellen dat de afvallige joden ( gehelleniseerde joden ) maar hun eigen doden moesten begraven.

Laatst gewijzigd door Aton : 25 april 2019 om 19:18.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 21:46   #233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat was het niet. De vrome joden beschouwde iemand die de wetten van Mozes niet meer naleefde als dood, afgeschreven in hun gemeenschap. Iemand die wel de wetten strikt naleefde was iemand ven de Weg ( Jezus zei van zichzelf dat hij de Weg volgde ). Nog sterker, ze beschouwde deze ' afvalligen ' als heidenen. Men zou kunnen stellen dat de afvallige joden ( gehelleniseerde joden ) maar hun eigen doden moesten begraven.
Hmm… ik denk dat u zich vergist.

Mattheus: 8
Een andere van zijn leerlingen zei tot Hem: “Heer, laat mij eerst teruggaan om mijn vader te begraven.” (22) Jezus zei Hem: “Volg Mij; laat de doden hun doden begraven

Wie zijn hier die ‘doden’? Dat zijn de familieleden en bekenden in het dorp van de vader die moet worden begraven. Deze mensen hebben de ‘ware’ leer van Jezus nog niet hebben aangenomen en moeten worden beschouwd als geestelijk ‘dood’. De leerling van Jezus echter -die zijn vader eerst wil begraven- deed dit dus wel en was dus niet geestelijk dood.



Maar het zou heel goed kunnen dat heel die zin gewoon berust op een foute vertaling (copieerfout?) en verwisseling van het woord ‘mata’ en ‘meta’. Waarschijnlijk werd de zin vertaald uit het Aramees naar het Grieks. En heel wat anders betekent.

‘Mata’ zou betekenen in het Aramees ‘plaats’. ‘Meta’ betekent in het Aramees ‘dode’ . Men heeft dus door een fout twee maal het woordje ‘meta’ vertaald naar het Grieks vanuit het Aramees. En dan krijgt men inderdaad de vertaling “Volg me, laat de doden maar de doden begraven”.

Terwijl eigenlijk het eerste woord eigenlijk ‘mata’ was en niet ‘meta’. Louter het tweede woord luidde dan ‘meta’.
En dan luidt de zin: “ Volg mij, laat de plaats -het dorp- maar zijn doden begraven.”

Hetgeen eigenlijk een meer zinvolle uitleg is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 april 2019 om 21:54.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 22:25   #234
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… ik denk dat u zich vergist.

Mattheus: 8
Een andere van zijn leerlingen zei tot Hem: “Heer, laat mij eerst teruggaan om mijn vader te begraven.” (22) Jezus zei Hem: “Volg Mij; laat de doden hun doden begraven

Wie zijn hier die ‘doden’? Dat zijn de familieleden en bekenden in het dorp van de vader die moet worden begraven. Deze mensen hebben de ‘ware’ leer van Jezus nog niet hebben aangenomen en moeten worden beschouwd als geestelijk ‘dood’. De leerling van Jezus echter -die zijn vader eerst wil begraven- deed dit dus wel en was dus niet geestelijk dood.
Ik vergis me niet.

De vader van deze leerling was een afvallige naar de normen van de vrome joden. Jezus heeft helemaal geen nieuwe leer gebracht. Hij wou geen jota veranderen aan de Wet van Mozes of de profeten. Wie die doden zijn ? : Alle Hellenen van joods etnische afkomst. Deze zouden niet meer welkom zijn in zijn bevrijd koninkrijk. Kom dus weer niet aanzetten met al die ' geestelijke' verklaringen. Gewoon gelul noem ik dat.

Citaat:
Maar het zou heel goed kunnen dat heel die zin gewoon berust op een foute vertaling (copieerfout?) en verwisseling van het woord ‘mata’ en ‘meta’. Waarschijnlijk werd de zin vertaald uit het Aramees naar het Grieks. En heel wat anders betekent.

‘Mata’ zou betekenen in het Aramees ‘plaats’. ‘Meta’ betekent in het Aramees ‘dode’ . Men heeft dus door een fout twee maal het woordje ‘meta’ vertaald naar het Grieks vanuit het Aramees. En dan krijgt men inderdaad de vertaling “Volg me, laat de doden maar de doden begraven”.

Terwijl eigenlijk het eerste woord eigenlijk ‘mata’ was en niet ‘meta’. Louter het tweede woord luidde dan ‘meta’.
En dan luidt de zin: “ Volg mij, laat de plaats -het dorp- maar zijn doden begraven.”

Hetgeen eigenlijk een meer zinvolle uitleg is.
Je vergeet hier dat er nooit een woord in het Aramees is opgetekend en de auteurs van het N.T. Attisch Grieks sprekend en schrijvend waren en enkel Koiné Grieks van getuigenissen konden noteren. Het ging hier niet om fysieke doden, maar om afvallige joden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 07:10   #235
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik vergis me niet.

De vader van deze leerling was een afvallige naar de normen van de vrome joden. Jezus heeft helemaal geen nieuwe leer gebracht. Hij wou geen jota veranderen aan de Wet van Mozes of de profeten. Wie die doden zijn ? : Alle Hellenen van joods etnische afkomst. Deze zouden niet meer welkom zijn in zijn bevrijd koninkrijk. Kom dus weer niet aanzetten met al die ' geestelijke' verklaringen. Gewoon gelul noem ik dat.


Je vergeet hier dat er nooit een woord in het Aramees is opgetekend en de auteurs van het N.T. Attisch Grieks sprekend en schrijvend waren en enkel Koiné Grieks van getuigenissen konden noteren. Het ging hier niet om fysieke doden, maar om afvallige joden.

Uw zoveelste denkfout. Zeker als we Handelingen :2 moeten geloven.

Handelingen over de eerste Jezusvolgelingen in Jeruzalem:

"Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. ... Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder hen die iets nodig hadden. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde."


Deze eerste volgelingen spraken natuurlijk geen Grieks, maar Aramees. Vaneiges. Op deze bijeenkomsten die zij in Jeruzalem organiseerden, spraken zij Aramees, geen Grieks. De eerste volgelingen waren ook eerder arme mensen die de volkstaal spraken: het Aramees. De teksten die zij op deze bijeenkomsten voorlazen, gebeurden in het Aramees, niet in het Grieks. Teksten, die dan ook episodes inhielden 'van het leven van de Heer’. Deze eerste teksten werden vanzelfsprekend in het Aramees geschreven, niet in het Grieks natuurlijk, want dan zouden de eerste volgelingen van Jezus er niet veel van begrepen hebben. Kortom, het is de logica zelf (en/of het gezond verstand) die ons zegt dat de allereerste teksten dus in het Aramees moeten zijn geschreven, niet in het Grieks. Dat is toch de evidentie zelf.


Slechts vele decennia later werden sommige van deze zeer vroege Aramese teksten vanuit het Aramees vertaald naar het Grieks. Met alle mogelijke fouten van dien. En onze tekst is zo’n mogelijke fout.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2019 om 07:17.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:00   #236
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw zoveelste denkfout. Zeker als we Handelingen :2 moeten geloven.

Handelingen over de eerste Jezusvolgelingen in Jeruzalem:

"Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. ... Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder hen die iets nodig hadden. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde."


Deze eerste volgelingen spraken natuurlijk geen Grieks, maar Aramees. Vaneiges. Op deze bijeenkomsten die zij in Jeruzalem organiseerden, spraken zij Aramees, geen Grieks. De eerste volgelingen waren ook eerder arme mensen die de volkstaal spraken: het Aramees. De teksten die zij op deze bijeenkomsten voorlazen, gebeurden in het Aramees, niet in het Grieks. Teksten, die dan ook episodes inhielden 'van het leven van de Heer’. Deze eerste teksten werden vanzelfsprekend in het Aramees geschreven, niet in het Grieks natuurlijk, want dan zouden de eerste volgelingen van Jezus er niet veel van begrepen hebben. Kortom, het is de logica zelf (en/of het gezond verstand) die ons zegt dat de allereerste teksten dus in het Aramees moeten zijn geschreven, niet in het Grieks. Dat is toch de evidentie zelf.
En jij durft mij van denkfouten betichten ??
1- De volgelingen van Jezus spraken uiteraard Aramees en waren vrome joden. De enige teksten die ze gebruikten waren teksten uit de Tenach, maar hadden niet de behoefte of de mogelijkheid eigen teksten op papier te zetten.
2- Van bijeenkomsten was er weinig sprake, gezien ze nauw in het oog werden gehouden door de overheid en opgespoord. Dit was trouwens de taak van Saul voor hij zich aansloot bij deze royalisten.
3- De eerste Koinè - Griekse teksten werden geschreven door Saul na zijn aansluiting bij de volgelingen ( en zijn familie ) van Jezus die uitsluitend bestonden uit partizanen en leden waren uit alle joods-religieuze strekkingen. Zijn bedoeling was aansluiting te vinden bij de joden uit de diaspora en enkel Grieks verstonden ( vandaar de vertaling van de Tenach wat we kennen als de Septuagint en gebruikt werd door de auteurs van het N.T. ) om geld en manschappen te ronselen voor de zaak. Deze brieven zijn op het eind van de 1e eeuw danig geredigeerd en aangevuld met tekst in het Attisch - Grieks wat Paulus niet meester was.
4- Pas na de complete uitroeiing van " de volgelingen van Jezus " in 70 n.C. is het oudste evangelie geschreven in het Grieks om aan een Grieks sprekend publiek te worden voorgelezen.

Citaat:
Slechts vele decennia later werden sommige van deze zeer vroege Aramese teksten vanuit het Aramees vertaald naar het Grieks. Met alle mogelijke fouten van dien. En onze tekst is zo’n mogelijke fout.
Dit is compleet uit je duim gezogen. Wie dit durft te schrijven weet niks af van deze geschiedenis. ( jij inclusief )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:13   #237
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En jij durft mij van denkfouten betichten ??
1- De volgelingen van Jezus spraken uiteraard Aramees en waren vrome joden. De enige teksten die ze gebruikten waren teksten uit de Tenach, maar hadden niet de behoefte of de mogelijkheid eigen teksten op papier te zetten.
2- Van bijeenkomsten was er weinig sprake, gezien ze nauw in het oog werden gehouden door de overheid en opgespoord. Dit was trouwens de taak van Saul voor hij zich aansloot bij deze royalisten.
3- De eerste Koinè - Griekse teksten werden geschreven door Saul na zijn aansluiting bij de volgelingen ( en zijn familie ) van Jezus die uitsluitend bestonden uit partizanen en leden waren uit alle joods-religieuze strekkingen. Zijn bedoeling was aansluiting te vinden bij de joden uit de diaspora en enkel Grieks verstonden ( vandaar de vertaling van de Tenach wat we kennen als de Septuagint en gebruikt werd door de auteurs van het N.T. ) om geld en manschappen te ronselen voor de zaak. Deze brieven zijn op het eind van de 1e eeuw danig geredigeerd en aangevuld met tekst in het Attisch - Grieks wat Paulus niet meester was.
4- Pas na de complete uitroeiing van " de volgelingen van Jezus " in 70 n.C. is het oudste evangelie geschreven in het Grieks om aan een Grieks sprekend publiek te worden voorgelezen.


Dit is compleet uit je duim gezogen. Wie dit durft te schrijven weet niks af van deze geschiedenis. ( jij inclusief )
U wil ons dus doen geloven dat de Jeruzalemse volgelingen van Jezus tot de val van Jeruzalem geen eigen geschreven teksten hadden? Of dat ze daartoe niet in staat waren ? Toch een beetje ernstig blijven. Natuurlijk hadden ze die. Maar dan wel in de volkstaal: in het Aramees!

Misschien wat minder klakkeloos meningen overnemen van bepaalde boeken die u leest, lijkt me een uitstekend voornemen in uw geval.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2019 om 08:15.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:32   #238
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Waarom doet u dit eigenlijk allemaal?
Omwille van mijn nieuwe Bijbel ook over de oude Bijbel te oordelen tot de dood daarvan en ook ter wedergeboorte.

Kortom: om Jezus te doden (om de vele onzin die Hij heeft beweerd) en zelf zijn betere wedergeboorte te zijn.

Lees daarvoor mijn nieuwe Bijbel die zoveel beter is dan de oude.
Oneindig veel beter zelfs.
Het is de waarheid over God en het heelal.
Link staat onderaan de post.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:05   #239
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U wil ons dus doen geloven dat de Jeruzalemse volgelingen van Jezus tot de val van Jeruzalem geen eigen geschreven teksten hadden? Of dat ze daartoe niet in staat waren ?
O, ben je de paaltjes aan het verzetten ?
Citaat:
Toch een beetje ernstig blijven. Natuurlijk hadden ze die. Maar dan wel in de volkstaal: in het Aramees!
Enkel wat briefwisseling tussen de leiding van dit verzet, maar niks wat later in het N.T. is terecht gekomen. Geen preken, geen sektarische teksten, geen moraliserende sermoenen, enkel van strategisch-politieke aard. Voor religieuze teksten moest men bij de rabbi's zijn en die weken geen jota af van de joodse Tenach.

Citaat:
Misschien wat minder klakkeloos meningen overnemen van bepaalde boeken die u leest, lijkt me een uitstekend voornemen in uw geval.
Waar blijf jij met je bron-informatie, en als het niet uit boeken komt, vanwaar dan wel ? Eigen vinding of van je pastoor ?

Laatst gewijzigd door Aton : 26 april 2019 om 09:06.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 09:39   #240
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

En na de dood van hun leider Jezus kan men niet meer spreken van ' volgelingen van Jezus ', maar van royalisten die IJverden voor een vrij joods rijk zoals dit ook de doelstelling van Jezus was.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be