Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2018, 18:59   #801
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Romeinen moesten niets hebben van (H)Adrianus VI. Zelfs niet na zijn dood. Adrianus VI werd aanvankelijk in de Sant' Andreakapel in de Sint- Pieter begraven tussen Pius II en Pius III.

De wrokkige Romeinen brachten dan ook een Latijnse zin aan op zijn graftombe:

"Hic iacet impius inter Pios"

(Hier ligt een zondige tussen twee Zuiveren (Piussen).

Deze Paus probeerde wel een onafhankelijke (politieke) koers te varen. En daarom vervreemde hij zowel van Karel V (die hem eigenlijk tot paus had gemaakt of hem toch flink gesteund had) als van de Franse koning Frans I. Na nauwelijks één jaar pontificaat stierf hij. Van uitputting naar het schijnt door al die politieke strubbelingen en het hete Romeinse klimaat.
Dit was gewoon een "clash of cultures" . Eigenlijk vergelijkbaar met Europa nu: het zuinige noorden versus de potverteerders in het zuiden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:12   #802
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Op dezelfde manier gaat men hier om met kunst. De weelde en luxe zoals in Rome of de weelderigheid van de kerken in Beieren en Bohemen kent men hier niet zo.

In mijn katholieke familie vond men die blote beelden met die geslachtsdelen maar niets in de stad Rome.
Een neogotische kerk kan even "weelderig" zijn als een barokkerk, op de wijze eigen aan die stijlperiode.

Op vele vlakken wijkt de barok uit de Duitstalige wereld af van de Italiaanse. Ik heb trouwens de indruk dat u een beetje alles door elkaar gooit: eerder ging het immers over de tijd van de renaissance en de aanwezigheid van een bepaald soort kunst in de leefomgeving van de toenmalige Romeinse geestelijkheid (maar niet noodzakelijk in het kerkgebouw).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:13   #803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dit was gewoon een "clash of cultures" . Eigenlijk vergelijkbaar met Europa nu: het zuinige noorden versus de potverteerders in het zuiden.
Ja, de kathedraal van Utrecht is echt wel het voorbeeld van "het zuinige noorden"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:19   #804
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, de kathedraal van Utrecht is echt wel het voorbeeld van "het zuinige noorden"...
Welke kathedraal daar, er zijn er meerdere. Is dat waar Kardinaal Eijk zit? Wel bijzonder, hij is de grote saneerder nu in Utrecht en een grote scherpslijper. Haalt de Paus ook rechts in, had ook kritiek op de Paus. Moeilijke man en ook niet zo sterk in communicatie.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 november 2018 om 20:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 20:21   #805
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Welke kathedraal daar, er zijn er meerdere.
De domkerk. Indrukwekkend, ook al is ze nooit voltooid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2018, 21:51   #806
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De domkerk. Indrukwekkend, ook al is ze nooit voltooid.
Mee eens, lang geleden dat ik daar ben geweest. In het Willibrordus jaar nog, dacht in 1995. Via de van Hamel stichting / Universiteit Utrecht.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2019, 16:47   #807
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.385
Standaard

DebianFox terug van weggeweest. Leuk om te zien hoe een oude topic nog steeds actueel is.

Intussen ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat Vlaanderen beter af is met Nederland. De Franstaligen redden zich wel zonder ons.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2019, 17:44   #808
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
DebianFox terug van weggeweest. Leuk om te zien hoe een oude topic nog steeds actueel is.

Intussen ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat Vlaanderen beter af is met Nederland. De Franstaligen redden zich wel zonder ons.
Uiteraard!
Vlaanderen, als sterkste deelstaat in het huidige België, zou een zware vergissing begaan door een confederatie te vormen met het endemisch zwakke en marxistisch geörienteerde Wallonië. Vlaanderen hoort een confederatie aan te gaan met sterke partner, namelijk Nederland.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2019, 17:50   #809
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

En ik stel met genoegen vast dat bijna twee derde van de enquête-deelnemers voorstander is van een samengaan met Nederland, hetzij in confederale vorm, hetzij in een unitair model.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2019, 19:17   #810
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard!
Vlaanderen, als sterkste deelstaat in het huidige België, zou een zware vergissing begaan door een confederatie te vormen met het endemisch zwakke en marxistisch geörienteerde Wallonië. Vlaanderen hoort een confederatie aan te gaan met sterke partner, namelijk Nederland.
Ik heb recent nog in de waan geleefd dat een Vlaamse dominantie binnen het Belgische staatsverband ook een mogelijkheid was. Ik denk hierbij vooral aan evenredige politieke vertegenwoordiging tussen Vlamingen en Franstaligen, de afschaffing van blokkeringsmechanismen, de ontbinding van Brussel als "Gewest" ...

Maar de waarheid is dat België dit scenario gewoon niet aankan, aangezien het fundamenteel botst met haar grondbeginselen. De Francophonie zal -vanwege racistische motieven - nooit l'état belgo-flamand aanvaarden.

Het zwakke links-georiënteerde Wallonië zou hierbij ook volledig onderworpen worden aan de wil van het centrum-rechtse geurbaniseerde Vlaanderen. Minder dan 4 miljoen Franstaligen zouden logischerwijze totaal in de schaduw staan van ca. 6,3 miljoen Vlamingen. Ziehier de werking van Belgiek, zolang de Vlaamse meerderheid maar niet de baas kan spelen ...

Ik had het nochtans wel leuk gevonden; Vlamingen die zich binnen België assertief opstellen. De Franstaligen hadden een oogje op Linkebeek op Kraainem? Een goed antwoord hierop was eigenlijk een discussie wensen te starten over Vloesberg (Flobecq), Elzele (Elzelles), Geldenaken (Jodoigne), Bevekom (Beauvechain)... Op die manier kon je ook de Franstalige Brusselaars en Walen tegen mekaar uitspelen.

Mei 2019 wordt hoedanook interessant, gezien Wallonië nog meer zal opschuiven naar radicaal-links. Er zit weer een totale patstelling aan te komen, zeker als de N-VA hier 'incontournable' is.

Het lijkt me wel het beste om Wallonië buitenspel te zetten wanneer een Vlaams-Nederlandse Unie op de tafel komt. Ik zie ze niet als onderdeel van de Nederlandse stam.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 10:59   #811
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik heb recent nog in de waan geleefd dat een Vlaamse dominantie binnen het Belgische staatsverband ook een mogelijkheid was. Ik denk hierbij vooral aan evenredige politieke vertegenwoordiging tussen Vlamingen en Franstaligen, de afschaffing van blokkeringsmechanismen, de ontbinding van Brussel als "Gewest" ...

Maar de waarheid is dat België dit scenario gewoon niet aankan, aangezien het fundamenteel botst met haar grondbeginselen. De Francophonie zal -vanwege racistische motieven - nooit l'état belgo-flamand aanvaarden.

Het zwakke links-georiënteerde Wallonië zou hierbij ook volledig onderworpen worden aan de wil van het centrum-rechtse geurbaniseerde Vlaanderen. Minder dan 4 miljoen Franstaligen zouden logischerwijze totaal in de schaduw staan van ca. 6,3 miljoen Vlamingen. Ziehier de werking van Belgiek, zolang de Vlaamse meerderheid maar niet de baas kan spelen ...

Ik had het nochtans wel leuk gevonden; Vlamingen die zich binnen België assertief opstellen. De Franstaligen hadden een oogje op Linkebeek op Kraainem? Een goed antwoord hierop was eigenlijk een discussie wensen te starten over Vloesberg (Flobecq), Elzele (Elzelles), Geldenaken (Jodoigne), Bevekom (Beauvechain)... Op die manier kon je ook de Franstalige Brusselaars en Walen tegen mekaar uitspelen.

Mei 2019 wordt hoedanook interessant, gezien Wallonië nog meer zal opschuiven naar radicaal-links. Er zit weer een totale patstelling aan te komen, zeker als de N-VA hier 'incontournable' is.

Het lijkt me wel het beste om Wallonië buitenspel te zetten wanneer een Vlaams-Nederlandse Unie op de tafel komt. Ik zie ze niet als onderdeel van de Nederlandse stam.
Het wordt gewoon hoog tijd dat de Nederlanders het stuk vaderland dat hen in 1830 ontfutseld werd, terug eisen.

De Walen en de Luxemburgers kunnen desgewenst een statuut krijgen zoals de Friezen (en binnenkort misschien zelfs de Limburgers en de (West-)Vlamingen) er een hebben.

In de herenigde Nederlanden zou een ruimtelijke ordening en een bestuurlijke organisatie kunnen worden doorgevoerd zoals die in het Noorden al bestaat.
Ook het wegen- en fietspaden-net zou aan 'noordelijke normen' kunnen worden aangepast, samen met de rivieren en kanalen.

Het koningshuis moet wel weg: échte Nederlanders hebben recht op een republiek.

Maxima kan, als ze dat zélf wil, voor mijn part 'president voor het leven' spelen.

De rollende 'r', de zachte 'g' en de woorden 'leute' en 'goesting' dienen grondwettelijk te worden beschermd.

De luchthavens van Zaventem en Charleroi kunnen fusioneren tot "Schiphol South".


En Zo Voort...
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 12 april 2019 om 11:01.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 15:31   #812
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het wordt gewoon hoog tijd dat de Nederlanders het stuk vaderland dat hen in 1830 ontfutseld werd, terug eisen.
Hoewel ik dat een charmante gedachte vind acht ik die niet op korte termijn realistisch. 'Jullie' is teveel gevoed met anti-Ollandse sentimenten. Enige tijd succesvol samenwerken zal nodig zijn om dat om te buigen.

Het plan N waarbij Vlaanderen als onafhankelijk land toetreedt tot het Koninkrijk der Nederlanden is het meest praktische. Dan kunnen we al beginnen met samenwerken op buitenlands zaken en defensie en dergelijke, en houden jullie een eigen parlement en regering totdat de sterren anders beschikken.

Laatst gewijzigd door Hollander : 12 april 2019 om 15:32.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 17:00   #813
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hoewel ik dat een charmante gedachte vind acht ik die niet op korte termijn realistisch. 'Jullie' is teveel gevoed met anti-Ollandse sentimenten. Enige tijd succesvol samenwerken zal nodig zijn om dat om te buigen.

Het plan N waarbij Vlaanderen als onafhankelijk land toetreedt tot het Koninkrijk der Nederlanden is het meest praktische. Dan kunnen we al beginnen met samenwerken op buitenlands zaken en defensie en dergelijke, en houden jullie een eigen parlement en regering totdat de sterren anders beschikken.
Denk dat eerst de Verfranste denkwijze van de Vlamingen uit zal moeten doven alvorens met samen verder gaat.

Dus toewerken waar een ja een ja is en een nee een nee. Dat is lastig, heel erg lastig.

Het individualisme zal ingewisseld moeten worden voor een "ons" cultuur. Allemaal erg lastig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 april 2019 om 17:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 17:19   #814
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat eerst de Verfranste denkwijze van de Vlamingen uit zal moeten doven alvorens met samen verder gaat.

Dus toewerken naar een directe Germaanse of noord Europese cultuur waar een ja een ja is en een nee een nee. Dat is lastig, heel erg lastig.

Het individualisme zal ingewisseld moeten worden voor een "ons" cultuur. Allemaal erg lastig.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 23:12   #815
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ikzelf ben ook voor een Republiek. Stel, echter, dat de Walen hun avontuurtje met Frankrijk aangaan dan bestaat er nog steeds de optie dat een Saxon-Coburg een Oranje-Nassau huwt, om zo de Vlaming beter de Oranjes te doen aanvaarden. Beide huizen hebben een amicale relatie tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 april 2019 om 23:15.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 23:21   #816
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Franstalige Brusseleers voor ons winnen lijkt een onbegonnen taak, echter. Jammer. Te veel ontsproten uit de Habsburgse en Napoleontische erfenissen die ons deel der Nederlanden hebben aangetast. We hebben ook weinig begrip voor hen om er een Nederlandsvriendelijk klimaat te scheppen.

Toen ik mijn A2 via de examencommissie behaalde, echter, trok ik het meest op met een Nederlandse (Joodse afkomst) en een Franstalige Brusselaar, die ook met elkaar bevriend waren. Hij was niet Nederlandsonvriendelijk, maar stuitte wel op discriminatie van examinatoren Nederlands. Maar ik blijf nuchter, zulke mensen zijn een minderheid, denk ik. Het water is gewoon diep tussen ons, omdat we reageren op hatelijkheden van hun adres die zich voordeden en dat soms op de verkeerden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 april 2019 om 23:28.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2019, 07:18   #817
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ikzelf ben ook voor een Republiek. Stel, echter, dat de Walen hun avontuurtje met Frankrijk aangaan dan bestaat er nog steeds de optie dat een Saxon-Coburg een Oranje-Nassau huwt, om zo de Vlaming beter de Oranjes te doen aanvaarden. Beide huizen hebben een amicale relatie tegenwoordig.
Dat huwen met elkaar is bijna inteelt!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 23:09   #818
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Franstalige Brusseleers voor ons winnen lijkt een onbegonnen taak, echter. Jammer.
Mogelijk is echter de vreemdelingen voor ons trachten te winnen. En dat is nu net belangrijker want zij bepalen de taalspreiding te Brussel. Die zijn niet zo taalrabiaat als blanke Franstalige Brusselaars en staan onbevangen tegenover de beide talen. Maar deskundig weten we die in de handen der Francité te drijven.
DAT is pas echt jammer...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 april 2019 om 23:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 23:37   #819
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Te veel ontsproten uit de Habsburgse en Napoleontische erfenissen die ons deel der Nederlanden hebben aangetast.
Die erfenissen golden zowel voor Vlaanderen als voor Brussel.
Het ergste waren echter de Belgische erfenissen in de vorm van andere taalwetgeving voor Brussel dan Vlaanderen. De eerste taalwetten van de jaren 1870 die de positie van het Nederlands versterkten, golden niet voor Brussel....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2019, 18:35   #820
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die erfenissen golden zowel voor Vlaanderen als voor Brussel.
Het ergste waren echter de Belgische erfenissen in de vorm van andere taalwetgeving voor Brussel dan Vlaanderen. De eerste taalwetten van de jaren 1870 die de positie van het Nederlands versterkten, golden niet voor Brussel....
Brussel is Brussel en eigenlijk een ongeleid projectiel. Brussel laat zich ook niet sturen, net als andere gelijksoortige steden in Europa niet, men gaat met mee "in the flow" , op de golven van de tijd....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be