Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2017, 13:13   #1
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard Een installatie voor ventilatie kan uw gezondheid schaden

In het verleden was er zeker een probleem van te weinig verluchting (Sick Building Syndrome) . Dit werd veroorzaakt door gassen die uit bouwmaterialen, bekledingen, meubelplaten enz... vrijkwamen. Ook de te lage toevoer van lucht voor de kachel of teveel mensen in een klein lokaal kon gezondheidsproblemen opleveren.
Met de mechanische verluchting (ventilatoren en kanalen) manifesteert zich echter een ander "Sick Building Syndrome". Slecht onderhouden (schimmels, stof, insecten,..) ventilatiekanalen, geluidsdempers en andere installatieonderdelen geven aanleiding tot gezondheidsproblemen. Ook met de anti schimmel coatings en reinigingsproducten is op te letten. Op sommige van die producten staat "waarschijnlijk kankerverwekkend" ???

Naast de problemen met de brandveiligheid die we hebben aangekaart op http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 is er dus nog een probleem dat belangrijk is voor wie mechanische ventilatie heeft geïnstalleerd of dit overweegt.

De antwoorden die ik van de officiële instanties ontvangen heb zijn volgens mij onvoldoende. Aan u zelf dus om u te informeren, zoals ook blijkt uit de antwoorden.

Citaat:
Vlaams Energieagentschap
Koning Albert II-laan 20 bus 17
1000 Brussel

Uw origineel bericht van 03-06-2016 om 10:32:54 :

Geachte,

sinds kort zijn er aan de bouwheer bij nieuwbouwwoningen verplichtingen opgelegd betreffende verluchting. Uit deze verplichtingen blijkt dat het bijna verplicht is een mechanisch verluchtingsysteem te plaatsen (ventilatoren, filters, warmtewisselaar edm.) Bij controle van een nieuwbouwappartement, dat in orde is met de elektrische en ventilatie keuring, blijkt dat, voor zo ver ik kan zien, de luchtkanalen volledig uitgevoerd zijn in soepele leidingen met geribde binnen oppervlakte. Gezien de leidingen verzonken zijn aangebracht is het traject niet te volgen. Er zijn geen luiken of openingen gevonden die zouden toelaten de luchtkanalen op eenvoudige en doeltreffende wijze te reinigen en te ontsmetten. Uit voorgaande zouden mettertijd ernstige gezondheidsrisico's kunnen ontstaan (geribbelde binnen oppervlakten en geen toegangsopeningen of luiken van de luchtkanalen).
Ook blijkt in de slaapkamer een hoge modulerende toon hoorbaar (voor jonge mensen) die blijkt uit de inblaasopening te komen. De ventilatoren staan niet opgesteld in het appartement zelf zodat ik niet kon zien of er geluidsdemping voorzien is. Mogelijk dat de aan de binnenzijde geribde luchtkanalen zorgen voor enige geluidsdemping bij hoge tonen maar dit lijkt mij geen oplossing. Het betreft een nieuwe installatie zodat ik mag aannemen dat het geluid mettertijd zal toenemen als het van de ventilatoren afkomstig is. Ik kon dus enkel aanraden om de inblaasopening af te dichten in afwachting van een afdoende oplossing voor het geluidprobleem.

Citaat:
Als antwoord op uw bericht van 03-06-2016 geven wij graag het volgende mee:

De verplichtingen zijn niet echt 'sinds kort' opgelegd. Ze gelden sinds 2006.
De EPB-regelgeving verplicht een minium ventilatievoorzieningen, maar verplicht niet om dat louter op mechanische wijze te doen. Systemen met natuurlijke toevoer of natuurlijke afvoer zijn eveneens toegelaten.

Wij noteren uw bezorgdheid omtrent de uitvoering en de kwaliteit.

Op uw bezorgdheden is echter al deels een antwoord. De regelgever is immers ook bezorgd over de kwaliteit van ventilatiesystemen en wenst dat de kwaliteit verbetert en een voldoende niveau behaalt.
Sinds 2016 moet elk nieuwbouw-woonproject via het kwaliteitskader ventilatie 'passeren'.
Daar wordt afgetoetst in welke mate de uitvoering en kwaliteit stroken met de richtlijnen die zijn uitgewerkt in de technische specificaties voor ventilatiesystemen.

Meer info vindt u op:
http://www.energiesparen.be/epb/prof...eit-ventilatie

Citaat:
Uw origineel bericht van 07-06-2016 om 10:41:35 :


bedankt voor uw antwoord. Dit http://economie.fgov.be/nl/binaries/...325-269531.pdf lijkt al een stap in de goede richting. Voor zover ik kan zien blijft het echter bij een vrijblijvend verslag.

Citaat:
http://www.ikventileerverstandig.be/faq/ :
Dit betekent niet noodzakelijk dat de prestaties van de ventilatie-installatie voldoende zijn om in de EPB-regelgeving boetes te vermijden of evenmin dat de installatie perfect zal werken. Het betekent enkel dat er betrouwbare informatie over de installatie ter beschikking is die betrokken partijen moet toelaten om in te schatten of de installatie voldoet aan de wensen en/of eisen.
Het toezicht op de eventuele ontwikkeling van micro-organismen, en de behandeling ervan, zeker op daarvoor gevoelige plaatsen (bevochtiging, koeling, waterafvoer of plaatsen waar waterplassen gevormd kunnen worden door condensatie of afvoer, geribde binnenwanden van luchtkanalen,..) , lijkt mij te ontbreken. Het type luchtfilters dat gebruikt dient te worden (afhankelijk van oa de buitenluchtomstandigheden) lijkt mij vrijblijvend . Er wordt verwezen naar een norm die men enkel betalend kan verkrijgen maar er wordt blijkbaar niets specifiek opgelegd.
Ook dient dit verslag voor zo ver ik kan vinden niet aan de eventuele huurder te worden voorgelegd.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 09:05   #2
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Nu de ventilatie door de Corona pandemie in de algemene belangstelling staat is het misschien nuttig daar wat verder op in te gaan.
In een ander draadje over CO² meters https://forum.politics.be/showthread.php?t=255001 stel ik dat een regeling door CO² (en temperatuur uiteraard) een goed systeem zou zijn. Het is eigenlijk de enige relevante parameter om overventilatie te vermijden. Dit moet toch gerelativeerd worden omdat er ook andere elmenten in beschouwing genomen moeten worden namelijk de microbiologisch omgeving van de ventilatie inrichting. Als de ventilatie regelmatig voor langere tijd stilgelegd wordt of op zeer laag debiet draait is de microbiologische toestand helemaal anders. Insecten die bij groot debiet mummificeren zullen dan rotten en schimmels zullen kans krijgen om te onwikkelen. dit zowel in de filters als in de kanalen. Dit zal natuurlijk de luchtkwaliteit niet verbeteren.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 11:29   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.995
Standaard

Ge moet ook geregeld uw hart en uw ziel eens ventileren.
Om nog maar te zwijgen van een vidange hygiénique.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 12:45   #4
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moet ook geregeld uw hart en uw ziel eens ventileren.
Om nog maar te zwijgen van een vidange hygiénique.
Juist ,

gelukkig zijn er heel wat recente studies over microbiologische effecten van ventilatie (klimaatregeling) installaties. https://www.researchgate.net/publica...lation_Systems
Citaat:
Proper hygienic conditions in office buildings are of a high importance for both health and well?being of the employees. The aim of this study was the direct comparison of different ventilation systems on microbiological environments in 15 office buildings. The results showed that both bacterial and fungal concentrations in the naturally ventilated office buildings were between 70–1600 cfu/m³, while in the offices equipped with air?conditioning and mechanical ventilation systems were lower, i.e. between 10–530 cfu/m³ and 20–410 cfu/m³, respectively. The size distribution analysis revealed that microorganisms were present in the air mainly as single cells (1.1–3.3 ?m) and large aggregates (4.7–>7 ?m). If deposited in the human respiratory tract, they may be responsible for nose and eye irritations, asthmatic reactions, and allergic inflammations. The most prevalent bacterial species indoors were Gram?positive cocci (mainly from Staphylococcus and Micrococcus/Kocuria genera) and endospore?forming Gram?positive rods (from Bacillus genus). Among the most common fungal species were those from genera Penicillium, Aspergillus, and Cladosporium. Effectively working and regularly maintained mechanical ventilation or air?conditioning systems ensure a better hygienic quality in the office buildings than natural/gravitational ventilation
We kunnen ons natuurlijk afvragen of deze "super hygiënische omgeving" onze immuniteit ten goede komt. Anderzijds zijn slecht ontworpen en slecht onderhouden klimaatregelingsystemen zeker funest voor de gezondheid.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4285785/

Citaat:
Practical Implications
Building design can have a substantial effect on occupant health and energy use through ventilation strategy, yet we are just beginning to understand the potential microbial community dynamics affected by building design. In this study, we investigated the interrelationships between occupancy, ventilation strategy, and airborne microbial community composition through time in university classrooms. Commercial spaces are often operated so as to be unventilated overnight and on weekends (unoccupied times) in the name of energy efficiency, and this study is the first to identify the remnant microbial signature of under-ventilated classrooms overnight. Passive overnight ventilation, mimicked by the night-flushed treatment in this study, is an energy-efficient way to simultaneously cool building mass and avoid overnight and weekend microbial community stagnancy.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2020, 14:47   #5
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moet ook geregeld uw hart en uw ziel eens ventileren.
Om nog maar te zwijgen van een vidange hygiénique.
Goei suggestie
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be