Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2020, 14:27   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard Cambodja wordt een tweede China

Ik was er 2 jaar geleden en verschoot me een bult toen ik merkte dat gans Cambodja een Chinese enclave was aan het worden.

Kennedy had gelijk toen hij in de jaren 60 verkondigde dat wanneer we Zuid Vietnam zouden overlaten aan de Communisten we gans ZO Azië op termijn zouden overlaten aan de communisten. Hij krijgt gelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/vs-ni...eger~b4198f94/
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2020, 16:37   #2
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik was er 2 jaar geleden en verschoot me een bult toen ik merkte dat gans Cambodja een Chinese enclave was aan het worden.

Kennedy had gelijk toen hij in de jaren 60 verkondigde dat wanneer we Zuid Vietnam zouden overlaten aan de Communisten we gans ZO Azië op termijn zouden overlaten aan de communisten. Hij krijgt gelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/vs-ni...eger~b4198f94/
Ik heb geen zin te betalen voor de Morgen, dus het artikel zelf kan ik niet lezen. Tot over een 6-7 jaar ging ik regelmatig naar Cambodia, Sihanookville in het biezonder. Eén van mijn Chinese leveranciers (een Fransman feitelijk) had daar een tamelijke grote fabriek opgericht van een 500tal arbeiders. Maar de problemen waren allerlei, ook stakingen en lagere productiviteit dan China. Ook gebrek aan wegen infrastructuur, omkoperij en het is geen proper volk en alles is er smerig.

De Fransman heeft het uiteindelijk opgegeven en zit nu terug in China met zijn productie. Die daar minder problematisch draait want in feite woont hij luxueus in Bangkok vanwaar hij controle kan uitoefenen.

Wat communisme betreft kan je dat niet meer vergelijken met de jaren zestig. China is gewoon een kapitalistisch land zonder veel democratie (supervrij feitelijk zolang je niet in botsing met de overheid komt) die zijn vat op Azië en zelfs wereldwijd wil vergroten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2020, 19:57   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik was er 2 jaar geleden en verschoot me een bult toen ik merkte dat gans Cambodja een Chinese enclave was aan het worden.

Kennedy had gelijk toen hij in de jaren 60 verkondigde dat wanneer we Zuid Vietnam zouden overlaten aan de Communisten we gans ZO Azië op termijn zouden overlaten aan de communisten. Hij krijgt gelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/vs-ni...eger~b4198f94/
Who cares?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2020, 21:22   #4
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik was er 2 jaar geleden en verschoot me een bult toen ik merkte dat gans Cambodja een Chinese enclave was aan het worden.

Kennedy had gelijk toen hij in de jaren 60 verkondigde dat wanneer we Zuid Vietnam zouden overlaten aan de Communisten we gans ZO Azië op termijn zouden overlaten aan de communisten. Hij krijgt gelijk.

https://www.demorgen.be/nieuws/vs-ni...eger~b4198f94/
Het zou mij niet verbazen dat China eenzelfde lot kan verwachten als de Amerikanen destijds in Cuba.

Zoals Gipsy terecht aangeeft is communisme dood. Neemt niet weg dat kapitalistische uitwassen onteigend kunnen worden, in den vreemde, als grote buitenlandse baas het ernaar maakt.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 17 september 2020 om 21:23.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be