Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 mei 2016, 17:37   #181
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee hoor, het gaat namelijk niet over de invulling van jullie geloof. Maar in de absoluutheid ervan. U vindt dat niemand iets in de pap te brokken zou mogen hebben hoe u sterft. Want eigenlijk bent u tegen de huidige euthanasie regeling. U vindt dat die 2 handtekeningen niet nodig zijn.
In je conclusie ga je te kort door de bocht.
Ik vind inderdaad dat niemand zich met mijn levenseinde-keuze en de uitwerking ervan zou mogen bemoeien.
En net daarom vind ik zelfs dat de huidige euthanasiewet een stap in de goede richting betekent.
Maar in de uitwerking ervan is nog heel wat weg af te leggen.
Een probleem hoeft dat echter niet te zijn, want eens ik mijn moment gekomen acht, zal ik van mijn absolute recht om er uit te stappen gebruik maken, mét of zonder medewerking van wettelijk daartoe voorziene personen.
Dat is het mooie aan een absoluut recht of een onvervreemdbaar natuurrecht.

Citaat:
U vindt zelfs dat als u het aan uw buurman zou vragen, en die gaat akkoord, dat die u een spuitje mag geven.
Why not?

Citaat:
Als u gelooft in een absoluut zelfbeschikkingsrecht, dan vindt u dat u in bikini op de Meir zou mogen rondlopen, en overal uw boodschap doen.
Zoals een hond, want heeft een hond ook geen absoluut zelfbeschikkingsrecht?
Ik vind dat ons zelfbeschikkingsrecht in verband met onze levenseindekeuzes absoluut is.
Ik zou het daarom ook fijn vinden dat overheden en medemensen die keuzes faciliteren en die legitieme keuzes ook legaal maken.
Kan dat niet: so be it.
Ik raak wel zelf aan mijn eind.

Citaat:
Het enige wat een ultraliberaal kan doen is geloven in:
... geloof je dat enkel jijzelf over je levenseinde beschikt.
Kleine nuance ik vind dat dergelijke legitiem zelfbeschikkingsrecht in een beschaafde maatschappij zou moeten geïnstitutionaliseerd worden.
Citaat:
Maar het recht op zelfmoord is geen recht.
Dat doet ge of ge doet het niet.
Net dat maakt het een absoluut recht.
Geen enkele legale constructie kan het verbieden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 17:41   #182
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is geen recht. Gij doet dat, of ge doet het niet. Trouwens, iedereen denkt wat hij wil.
Fijn, we komen bij de essentie.
Denken wat je wil is weldegelijk een recht.
En dat blijft het, ook als iemand dat recht onkent, of wil afnemen.
Dat maakt het precies een absoluut recht.
Ik kan het uitoefenen, zonder anderen er schade mee te berokkennen, en zonder ze in datzelfde recht aan te tasten.
Ik kan het uitoefenen ook tegen de zin van medemensen al dan niet behorend tot een overheid, ook tegen de zin van wie het recht ontkent (wat uiteraard enorm debiel is)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 17:44   #183
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat kan niet. Men pleegt zelfmoord.
Uiteraard kan zelfmoord hetzelfde zijn als euthanasie.
Je weet toch wat euthanasie ethymologisch betekent?
En neen, dat is niet sterven door een spuitje toegediend nadat twee artsen gunstig advies uitbrachten...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 22:31   #184
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In je conclusie ga je te kort door de bocht.
Ik ga perfect door de bocht, Wat u hieronder schrijft bevestigt dat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik vind inderdaad dat niemand zich met mijn levenseinde-keuze en de uitwerking ervan zou mogen bemoeien.
En net daarom vind ik zelfs dat de huidige euthanasiewet een stap in de goede richting betekent.
Maar in de uitwerking ervan is nog heel wat weg af te leggen.
Een probleem hoeft dat echter niet te zijn, want eens ik mijn moment gekomen acht, zal ik van mijn absolute recht om er uit te stappen gebruik maken, mét of zonder medewerking van wettelijk daartoe voorziene personen.
Dat is het mooie aan een absoluut recht of een onvervreemdbaar natuurrecht.
Voila, dit is waarom ik uw ultra liberalisme vergelijk met een fundamentalistisch geloof. Wie heeft u het absoluut zelfbeschikkingsrecht gegeven: de natuur. Wat is het verschil met God? Niets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Why not?
Stel u voor dat we buurmannen de beslissingsmacht geven over leven of dood ... U vindt dat aanvaardbaar? Gewoon al het feit dat uw buurman niet de opleiding heeft om het fatsoenlijk af te handelen. En u na zijn spuitje niet dood bent, maar een plant.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Ik vind dat ons zelfbeschikkingsrecht in verband met onze levenseindekeuzes absoluut is.
U ontwijkt mijn punt. Heeft het zelfbeschikkingsrecht geen toepassing op alles? Ook mbt tot het in bikini lopen op de Meir? Vindt u ook niet dat u andere mensen mag oplichten, indien u dat uitkomt?
En heeft een hond ook zelfbeschikkingsrecht? Want als het aan de mens is gegeven, door de natuur, dan heeft een hond het toch ook?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik zou het daarom ook fijn vinden dat overheden en medemensen die keuzes faciliteren en die legitieme keuzes ook legaal maken.
Kan dat niet: so be it.
Ik raak wel zelf aan mijn eind.

Kleine nuance ik vind dat dergelijke legitiem zelfbeschikkingsrecht in een beschaafde maatschappij zou moeten geïnstitutionaliseerd worden.
Net dat maakt het een absoluut recht.
Heel vreemde redenering. Het maakt het een absoluut recht omdat het in een 'beschaafde' maatschappij geïnstitutionaliseerd zou moeten worden?

Maar geen enkel recht is absoluut. Wel, niet in een democratie. In een dictatuur kan dat wel natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Geen enkele legale constructie kan het verbieden.
Dat is onzin. NIETS kan uw denken verbieden. De overheid niet, uw vrouw niet. Marsmannetjes niet, Pinguïns niet. Uw recht om te denken wat uw wil is daarom geen recht. Het is iets wat u doet, net als het bloed dat door uw aderen vloeit.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 15 mei 2016 om 22:42.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 22:39   #185
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Fijn, we komen bij de essentie.
Denken wat je wil is weldegelijk een recht.
Nee. Stel u voor dat ge dement wordt. Wat zijt ge dan met dat recht om te denken wat ge wil?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
En dat blijft het, ook als iemand dat recht onkent, of wil afnemen.
Dat maakt het precies een absoluut recht.
Maar niemand kan het afnemen, tenzij de aftakeling. Of een ziekte.
Hoe ziet u dat als een absoluut recht?
Machines die uw 'recht' op denken kunnen afnemen bestaan niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik kan het uitoefenen, zonder anderen er schade mee te berokkennen, en zonder ze in datzelfde recht aan te tasten.
Maar dat is loze praat. Want OPNIEUW, zelfs al zou u dat 'recht ' willen aantasten, dat is fysisch ONMOGELIJK!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik kan het uitoefenen ook tegen de zin van medemensen al dan niet behorend tot een overheid, ook tegen de zin van wie het recht ontkent (wat uiteraard enorm debiel is)
Hoe dat?? Leg eens uit hoe dat dat in de praktijk in zijn werk gaat??
Hoe kan een overheid: 1. Ontkennen dat gij kunt denken wat gij wilt, en 2. hoe kan het dat verhinderen.?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 22:44   #186
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Uiteraard kan zelfmoord hetzelfde zijn als euthanasie.
Je weet toch wat euthanasie ethymologisch betekent?
En neen, dat is niet sterven door een spuitje toegediend nadat twee artsen gunstig advies uitbrachten...
Zelfmoord = ge doet het zelf. Vandaar de 'zelf' in het eerste deel van zelfmoord.
Euthanasie= iemand anders doet het.

Daarom hebben beide begrippen een andere naam. Mocht het hetzelfde zijn, dan waren 2 benamingen niet nodig geweest.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2016, 22:45   #187
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

2

Laatst gewijzigd door geertvdb : 15 mei 2016 om 22:46.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 06:39   #188
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
IWat u hieronder schrijft bevestigt dat. Voila, dit is waarom ik uw ultra liberalisme vergelijk met een fundamentalistisch geloof.
Ik weet niet of pleiten voor ieders zelfbeschikkingsrecht inzake leven of dood 'ultra liberalisme' is, maar als je dat zo wil noemen: prima.
Ik ervaar dat als heel positief.
Maar een geloof zou ik het niet willen noemen.
Citaat:
Wie heeft u het absoluut zelfbeschikkingsrecht gegeven: de natuur. Wat is het verschil met God? Niets.
Zelfbeschikkingsrecht is eerder iets dat ik voor mezelf wens, en ook aan anderen gun.
Ik betreur dat men het me wil afnemen onder valse voorwendsels.
We kunnen er immers allen vrijblijvend van genieten zonder het bij mekaar in gedrang te brengen.

Citaat:
Stel u voor dat we buurmannen de beslissingsmacht geven over leven of dood ... U vindt dat aanvaardbaar?
Ik gun iedereen graag het beschikkingsrecht over zijn eigen leven en dood.
Dus ook de buurman.
Ik zie echter niet in waarom ik mijn buurman zou laten beslissen over mijn leven en dood.
Waarom wil jij ten andere over andermans leven en dood beschikken?
Kan zoiets voortkomen uit een superioriteitswaan?
Wil jij misschien god spelen over anderen in plaats van ze over zichzelf te laten beschikken?

Citaat:
Heeft het zelfbeschikkingsrecht geen toepassing op alles? Ook mbt tot het in bikini lopen op de Meir? Vindt u ook niet dat u andere mensen mag oplichten, indien u dat uitkomt?
Uiteraard heeft zelfbeschikkingsrecht niet op alle domeinen geldigheid.
Enkel in de domeinen waar we datzelfde recht voor anderen niet in het gedrang brengen.

Citaat:
En heeft een hond ook zelfbeschikkingsrecht? Want als het aan de mens is gegeven, door de natuur, dan heeft een hond het toch ook?
Het lijkt me niet echt relevant om uw hond in de discussie te betrekken.
Rechten is iets dat we verlenen binnen de gemeenschap van eenzelfde soort wezens.

Citaat:
Dat is onzin. NIETS kan uw denken verbieden. De overheid niet, uw vrouw niet. Marsmannetjes niet, Pinguïns niet.
Zeg ik iets anders?

Citaat:
Uw recht om te denken wat uw wil is daarom geen recht.
Bemerk dat je mijn denkrecht zelf alsdusdanig omschrijft.
Maar dat hoeft niet.
Zelfs als jij dat recht staalhard en struisvogelgewijs ontkent, zelfs als jij dat recht egoïstisch wil ontzeggen, zelfs als je het dictatoriaal alleen voor jezelf wil opeisen, dan nog kan je het mij niet afnemen, of verhinderen het uit te oefenen.
Dat maakt het net tot mijn (en jouw) onvervreemdbare, absolute recht.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 mei 2016 om 06:42.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 06:45   #189
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee. Stel u voor dat ge dement wordt. Wat zijt ge dan met dat recht om te denken wat ge wil?
Als ik dement word, dan heb ik geen behoefte meer aan het recht om te denken wat ik wil, want ik kan immers niet meer denken.
Maar gelukkig hebben alle andere mensen die wel nog kunnen denken, het recht om dit te doen naar willekeur.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 06:46   #190
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Zelfmoord = ge doet het zelf. Vandaar de 'zelf' in het eerste deel van zelfmoord.
Euthanasie= iemand anders doet het.
Ik begin een en ander te snappen i.v.m. jouw 'redeneringen'.
Ik vrees dat jouw begripsinvulling een beetje andersvalide is om het niet-kwetsend uit te drukken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 mei 2016 om 06:47.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 08:09   #191
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Zelfmoord = ge doet het zelf. Vandaar de 'zelf' in het eerste deel van zelfmoord..
En wat doet ge met het tweede deel van het woord ?
Als iemand anders het doet is dat geen euthanasie maar gewoon moord.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 08:22   #192
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Daarom hebben beide begrippen een andere naam. Mocht het hetzelfde zijn, dan waren 2 benamingen niet nodig geweest.
Volgens Wiki betekent dat:
" Euthanasie (Oudgrieks: ευ (eu) = "goede" en θάνατος (thanatos) = "dood"), goede dood, milde dood of genadedood, verwijst naar handelingen die sterven zonder veel lijden[1] ".
Normaal door een andere persoon.
Waarom is het geen euthanasie als je het bij gebrek aan een dokter die het wilt doen het zelf moet doen?

Laatst gewijzigd door Bobke : 16 mei 2016 om 08:25.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 08:32   #193
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Volgens Wiki betekent dat:
" Euthanasie (Oudgrieks: ευ (eu) = "goede" en θάνατος (thanatos) = "dood"), goede dood, milde dood of genadedood, verwijst naar handelingen die sterven zonder veel lijden[1] ".
So far so good.

Citaat:
Normaal door een andere persoon.
Waarom is het geen euthanasie als je het bij gebrek aan een dokter die het wilt doen het zelf moet doen?
Inderdaad.
Een goed (humaan-waardig-gewenst-...) stervensproces vereist zeker niet noodzakelijk hulp van derden.
En het zou nooit mogen voorwerp worden of afhankelijk zijn van de toestemming van derden.
Daar draait de essentie om van wat ik als absoluut zelfbeschikkingsrecht i.v.m. leven en dood zie: ieder voor zich, niemand voor een ander.
Al wie dat anders ziet mag mij steeds eens een heel duidelijke reden geven waarom hij denkt dat hij zou mogen beletten te sterven, waarom hij een ander tegen zijn zin zou mogen in leven houden, met welk recht hij over iemands leven zou mogen beschikken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 09:05   #194
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
En het zou nooit mogen voorwerp worden of afhankelijk zijn van de toestemming van derden.
Daar draait de essentie om van wat ik als absoluut zelfbeschikkingsrecht i.v.m. leven en dood zie: ieder voor zich, niemand voor een ander.
Al wie dat anders ziet mag mij steeds eens een heel duidelijke reden geven waarom hij denkt dat hij zou mogen beletten te sterven, waarom hij een ander tegen zijn zin zou mogen in leven houden, met welk recht hij over iemands leven zou mogen beschikken.
Klopt.
Maar ik denk dat de wetgever wilt voorkomen dat uw wil om te sterven zou beinvloed worden door uw erfgenamen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 09:21   #195
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Klopt.
Maar ik denk dat de wetgever wilt voorkomen dat uw wil om te sterven zou beinvloed worden door uw erfgenamen.
Invloeden zijn er steeds.
Door wat word je het liefst beïnvloedt?
Door anonieme derden?
Door een amorf wetgevend orgaan?
Door je 'erfgenamen'?

Dat oeroude contra-argument is echt waardeloos.
Iedere tegenstander heeft het er over, maar in de praktijk kent niemand gevallen waar die invloed echt zo tragisch speelt.
Het risico op dat soort beïnvloeding neem ik dan voor lief als mij dat verzekert dat de rest geen dwingende invloed op mijn keuzes kan en mag hebben.
Je kan trouwens prima zorgen dat er geen reden is om u tot sterven te beïnvloeden omwille van erfenissen: leef al je poen lekker op.
Maar weet dat ze je dan ook doodwensen.
En misschien erger dan wanneer er wel nog iets te rapen valt...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 mei 2016 om 09:24.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 09:41   #196
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Volgens Wiki betekent dat:
" Euthanasie (Oudgrieks: ευ (eu) = "goede" en θάνατος (thanatos) = "dood"), goede dood, milde dood of genadedood, verwijst naar handelingen die sterven zonder veel lijden[1] ".
Normaal door een andere persoon.
Waarom is het geen euthanasie als je het bij gebrek aan een dokter die het wilt doen het zelf moet doen?
Het begrip is geëvolueerd naar sterven op eigen wens.
Zelfeuthanasie is een juistere term, in vele gevallen, dan zelfmoord.
Er is al een poging gedaan om de zwaarte van het woord moord te milderen door te spreken van zelfdoding.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 09:59   #197
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het begrip is geëvolueerd naar sterven op eigen wens.
Zelfeuthanasie is een juistere term, in vele gevallen, dan zelfmoord.
Er is al een poging gedaan om de zwaarte van het woord moord te milderen door te spreken van zelfdoding.
Het belangrijkste om te benadrukken in de hele terminologie is: 'op eigen wens'
En eigenlijk zit dat in euthanasie besloten.
Als iemand jou afmaakt zonder dat het je wens is, dan is er al helemaal geen sprake van een 'goede dood'
Anderzijds als je er werkelijk uit wil stappen, op een elegante wijze, dan is hulp van derden of door eigen toedoen irrelevant, want wat telt is het gewenste stervensproces.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 10:15   #198
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk dat je je vergist hier.
Het recht is gegeven aan de burger, aan het individu. Wat overigens ook de betrachting was van de geestelijke vaders en moeders van het wetsontwerp. Maar dat mag je niet zover gaan extrapoleren dat de overheid daardoor dat recht moet garanderen door een verplichte toepassing/uitvoering van het recht dat de burger heeft. Dat is een stap te ver.

Het recht is er, mits het volgen van een stappenplan en een procedure. Glashelder. Maar de individuele arts kan vanuit dit recht van de patiënt geen plicht krijgen om hieraan gevolg te geven.
Moest dat wel het geval zijn, dan kom je in de situatie dat een arts iets zou moeten doen dat (mogelijks) totaal haaks staat op zijn eigen overtuiging als mens en als arts. En als vrijzinnige ben ik in elk geval van mening dat dit een aberratie zou zijn.

Fundamentalisten gaan dan misschien in de kramp, weigeren en draaien zich om. Realisten gaan dan baan ruimen voor hulpverleners die wel akkoord gaan met die wens van een hulpzoekende.

Ik vind het altijd jammer als er moet ruzie gemaakt worden en in extremen moet gepraat worden over een hulpzoekende mens, op het einde van zijn leven en in een toestand die op dat moment niet anders dan precair kan zijn.

De rust en het respect vallen mij daarentegen altijd op als ik in een debat rond dit thema een Wim Distelmans hoor, of de respectvolle manier waarop deze de palliatieve zorgverstrekkers hierin mee betrekt in het globale plaatje.

Als ik al één ding leerde, dan is het dat dit geen verhaal is van -of - maar wel van -en-.
Zoals u zelf zegt is er het recht,en voorziet de overheid de procedure, dus vergis ik me niet.
Dat een arts mag weigeren, is correct, enkel wanneer iedere arts zou weigeren zou het recht niet uit te oefenen zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 10:31   #199
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zoals u zelf zegt is er het recht,en voorziet de overheid de procedure, dus vergis ik me niet.
Dat is een van de zaken die ik aan ons land positief vind.
Houwen zo, en liefst nog wat bijsturen zodat er nog minder goedkeuringen en bemoeienissen van derden nodig zijn.
Citaat:
Dat een arts mag weigeren, is correct, enkel wanneer iedere arts zou weigeren zou het recht niet uit te oefenen zijn.
In dergelijk (quasi utopisch) geval kan je nog steeds je recht in eigen handen nemen.
Voor mij zonder ijs en dubbele dosis (whiskey)

En als ik voortijdig gesnapt wordt, dan verdien ik de doodstraf.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 11:35   #200
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is een van de zaken die ik aan ons land positief vind.
Houwen zo, en liefst nog wat bijsturen zodat er nog minder goedkeuringen en bemoeienissen van derden nodig zijn.

In dergelijk (quasi utopisch) geval kan je nog steeds je recht in eigen handen nemen.
Voor mij zonder ijs en dubbele dosis (whiskey)

En als ik voortijdig gesnapt wordt, dan verdien ik de doodstraf.
Je moet er ook van uit gaan dat in een beroepskeuze als arts het reëel is dat je met die problematiek gaat te maken krijgen. Zo zal er altijd wel iemand zijn die dit niet wenst te doen, en altijd iemand die de wens van de patiënt wil uitvoeren.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be