Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2010, 14:53   #1
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard Wie is mijn volk? De flamingante onzin van transfers

Een zeer goed artikel van A. Decoster werd blijkbaar niet opgepikt.
De kern van zijn betoog:
André Decoster: De transfers tussen hoog- en laaggeschoolden zijn vijf keer hoger dan tussen de regio's en deze tussen de 20 procent rijksten en de 20 procent armsten zelfs tien keer hoger. Kortom rijke en/of hooggeschoolde Waalse en Brusselse gezinnen subsidiëren evengoed de arme, laaggeschoolde Vlamingen als omgekeerd en de interregionale transfers zijn een onbelangrijk bijproduct van een bewust bedoeld herverdelingssysteem tussen mensen.

Het complete artikel:
http://www.standaard.be/artikel/deta...&word=decoster

Het is dus kwestie van klassen.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 30 mei 2010 om 14:54.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 15:30   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Interessant artikel. Het is zeker een kwestie van klassen. Ik heb dan ook geen enkel probleem met die transfers als de mensen daar beter van worden. De vraag is of ze er beter van worden. Ik besef terdege dat dit een netelige kwestie is, want wie gaat bepalen wanneer iemand beter wordt van iets? Welke criteria worden daarvoor gebruikt? Ik weet het niet. Alleszins ben ik het clicheematige geleuter over die transfers al lang beu.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 15:32   #3
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ik ben eveneens het geleuter over transfers beu, vermits het ook de zaak verzelfstandigt: je bent voor of tegen België, voor of tegen Vlaanderen. De kerktorenverkramping druipt gewoon af van dit soort centennationalisme. Daar wens ik mij toch wel duidelijk van te distantiëren.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 15:59   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik ben eveneens het geleuter over transfers beu, vermits het ook de zaak verzelfstandigt: je bent voor of tegen België, voor of tegen Vlaanderen. De kerktorenverkramping druipt gewoon af van dit soort centennationalisme. Daar wens ik mij toch wel duidelijk van te distantiëren.
Dat doe ik zelf ook al jaren.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 16:19   #5
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik ben eveneens het geleuter over transfers beu, vermits het ook de zaak verzelfstandigt: je bent voor of tegen België, voor of tegen Vlaanderen. De kerktorenverkramping druipt gewoon af van dit soort centennationalisme. Daar wens ik mij toch wel duidelijk van te distantiëren.
Ik ook.

Op zich is het natuurlijk wraakroepend dat Wallonië de facto gesponsord wordt door Vlaanderen terwijl men daar vaak een vijandige houding aanneemt tegenover ons, maar dat is natuurlijk geen breekpunt. Integendeel, moesten de transfers in omgekeerde richting verlopen zou ik zelfs een grotere voorstander van de Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Met de huidige situatie zou een onafhankelijk Vlaanderen trouwens hoe dan ook veel meer moeten bijdragen aan Europa dan momenteel het geval is, dus uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit.

Centennationalisme is geen nationalisme.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 18:07   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

De transfers naar Wallonië zijn niet de reden van het ontstaan van een Vlaamse beweging hoor, die ontstond al lang voordat er van transfers sprake was. Helaas zijn veel 'flaminganten' zodanig beperkt in politiek inzicht dat ze hun "nationalisme" vooral definiëren aan de hand van de transfers naar de Walekoppen (en de makkakken wellicht ook). Dat soort separatisten zal ook nooit een duurzame Vlaamse soevereiniteit uitbouwen want ze verkopen alles aan de eerste de beste buitenlandse multinational die zich aanbiedt, als ze zelf een goed postje krijgen in de bestuursraad.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 22:59   #7
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Wie is mijn volk?
Goede vraag!

'Nous ne coalisons pas des états, nous unissons des hommes.'
Het antwoord van Jean Monnet (een Fransoos) is nog beter.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 23:00   #8
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De transfers naar Wallonië zijn niet de reden van het ontstaan van een Vlaamse beweging hoor, die ontstond al lang voordat er van transfers sprake was. Helaas zijn veel 'flaminganten' zodanig beperkt in politiek inzicht dat ze hun "nationalisme" vooral definiëren aan de hand van de transfers naar de Walekoppen (en de makkakken wellicht ook). Dat soort separatisten zal ook nooit een duurzame Vlaamse soevereiniteit uitbouwen want ze verkopen alles aan de eerste de beste buitenlandse multinational die zich aanbiedt, als ze zelf een goed postje krijgen in de bestuursraad.
Akkoord en Vlamingen hebben in het verleden zeker gelijk gehad om zich te verweren tegen de franstalige bourgeoisie. Maar worden we vandaag nog als vlaming onderdrukt? Ik heb het in elk geval nog nooit ervaren. Wat ik wel zie: er is de klasse van de miljonairs met een politiek programma dat door een hele reeks partijen wordt behartigd en er zijn de klassen die economisch worden uitgebuit (overigens: in Wallonie nog iets meer dan in Vlaanderen) en zowel de vakbonden als de marxistsiche linkerzijde is voorstander van een strijd voor ontvoogding op belgisch niveau. Wat heeft een vlaamse arbeider nou te winnen bij een onafhankelijk vlaanderen???
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 23:28   #9
Fredschot
Burger
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Akkoord en Vlamingen hebben in het verleden zeker gelijk gehad om zich te verweren tegen de franstalige bourgeoisie. Maar worden we vandaag nog als vlaming onderdrukt? Ik heb het in elk geval nog nooit ervaren. Wat ik wel zie: er is de klasse van de miljonairs met een politiek programma dat door een hele reeks partijen wordt behartigd en er zijn de klassen die economisch worden uitgebuit (overigens: in Wallonie nog iets meer dan in Vlaanderen) en zowel de vakbonden als de marxistsiche linkerzijde is voorstander van een strijd voor ontvoogding op belgisch niveau. Wat heeft een vlaamse arbeider nou te winnen bij een onafhankelijk vlaanderen???
Niks. Wij zijn het volk...
Fredschot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 05:29   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Akkoord en Vlamingen hebben in het verleden zeker gelijk gehad om zich te verweren tegen de franstalige bourgeoisie. Maar worden we vandaag nog als vlaming onderdrukt? Ik heb het in elk geval nog nooit ervaren. Wat ik wel zie: er is de klasse van de miljonairs met een politiek programma dat door een hele reeks partijen wordt behartigd en er zijn de klassen die economisch worden uitgebuit (overigens: in Wallonie nog iets meer dan in Vlaanderen) en zowel de vakbonden als de marxistsiche linkerzijde is voorstander van een strijd voor ontvoogding op belgisch niveau. Wat heeft een vlaamse arbeider nou te winnen bij een onafhankelijk vlaanderen???
Nu, er zijn nog wel enkele ongelijkheden tussen Franstaligen en Nederlandstaligen in dit land.
Maar de Vlaamse arbeider heeft totaal niets te winnen met een splitsing van België.
Integendeel, wie de Vlaamse en Belgische economie en de Europese wetten op vlak van milieu goed kent, weet dat de Vlaamse werknemer alles te verliezen heeft bij een splitsing. Zonder Wallonië verliezen meer dan 60% van de Vlaamse werknemers hun job.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2010, 12:02   #11
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boven Jan Bekijk bericht
Nu, er zijn nog wel enkele ongelijkheden tussen Franstaligen en Nederlandstaligen in dit land.
Maar de Vlaamse arbeider heeft totaal niets te winnen met een splitsing van België.
Integendeel, wie de Vlaamse en Belgische economie en de Europese wetten op vlak van milieu goed kent, weet dat de Vlaamse werknemer alles te verliezen heeft bij een splitsing.
Voor mij ben je met deze analyse geen Jantje meer, maar boven Jan.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be