Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2017, 07:07   #41
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Winterbanden hebben al positief effect vanaf pakweg 6°C

Jongen, dit is gewoonweg commerciële quatsch. Tuurlijk zullen de bandenfabrikanten er alles aan doen zodat de mensen dit geloven. Ze spelen ook in op de angstgevoelens van de mensen: koop winterbanden want anders zal je bij minder dan 7 graden sneller een ongeval hebben... Dikke nonsens.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 07:15   #42
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Jongen, dit is gewoonweg commerciële quatsch. Tuurlijk zullen de bandenfabrikanten er alles aan doen zodat de mensen dit geloven. Ze spelen ook in op de angstgevoelens van de mensen: koop winterbanden want anders zal je bij minder dan 7 graden sneller een ongeval hebben... Dikke nonsens.
Je gaat toch niet ontkennen dat je met winterbanden meer grip hebt? Gisteren met de mijne, waar winterbanden op liggen, geen enkele keer doorgeslipt maar met die van mijn vriendin, een vergelijkbare wagen, van hetzelfde merk met beiden achterwielaandrijving, echter zonder winterbanden, mocht ik bijna aan het gas niet aankomen of hij slipte al door.
Nonsens?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 12 december 2017 om 07:16.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 07:31   #43
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je gaat toch niet ontkennen dat je met winterbanden meer grip hebt? Gisteren met de mijne, waar winterbanden op liggen, geen enkele keer doorgeslipt maar met die van mijn vriendin, een vergelijkbare wagen, van hetzelfde merk met beiden achterwielaandrijving, echter zonder winterbanden, mocht ik bijna aan het gas niet aankomen of hij slipte al door.
Nonsens?
In echt winterse omstandigheden heb je uiteraard meer grip met winterbanden maar hoeveel keer hebben we dergelijke omstandigheden in dit land? Wat we nu meemaken is uitzonderlijk. En of je nu winterbanden hebt of niet, je staat toch stil of je gaat slechts met een slakkengangetje vooruit.

Verplicht alle mensen in België om winterbanden te leggen tijdens de winter en dan nog zullen we stilstaan als het zo'n weer is zoals nu in Vlaanderen. Je zal altijd enorm veel angsthazen achter het stuur hebben.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 07:50   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
In echt winterse omstandigheden heb je uiteraard meer grip met winterbanden maar hoeveel keer hebben we dergelijke omstandigheden in dit land? Wat we nu meemaken is uitzonderlijk. En of je nu winterbanden hebt of niet, je staat toch stil of je gaat slechts met een slakkengangetje vooruit.

Verplicht alle mensen in België om winterbanden te leggen tijdens de winter en dan nog zullen we stilstaan als het zo'n weer is zoals nu in Vlaanderen. Je zal altijd enorm veel angsthazen achter het stuur hebben.
Daar zit toch nog wat nuance op.
Donderdag bijna twee weken gelden raakte op een heuveltje in de buurt bijna niemand boven met honderden meter file tot gevolg. Ook mijn vriendin stond vast, hebben ze met enkelen boven moeten duwen. Ik daarentegen ging er met mijn winterbanden toch nog vrij vlot op.
Maar ieder moet dat maar voor zich uitmaken of je al dan niet die kost wil doen. Uiteindelijk is dat eenmalig, en verslijten uw zomerbanden dan minder snel...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 07:55   #45
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daar zit toch nog wat nuance op.
Donderdag bijna twee weken gelden raakte op een heuveltje in de buurt bijna niemand boven met honderden meter file tot gevolg. Ook mijn vriendin stond vast, hebben ze met enkelen boven moeten duwen. Ik daarentegen ging er met mijn winterbanden toch nog vrij vlot op.
Maar ieder moet dat maar voor zich uitmaken of je al dan niet die kost wil doen. Uiteindelijk is dat eenmalig, en verslijten uw zomerbanden dan minder snel...
Wat u hier neerzet klopt inderdaad maar zoals ik reeds aanhaalde zijn dit uitzonderlijke omstandigheden die tot nu toe misschien één keer om de vijf jaar voorkomen. En als u wel die brug opraakt en al de rest niet, wat gebeurt er dan? Dan sluit de politie die brug gewoon af voor er ongelukken gebeuren.

En inderdaad, uw zomerbanden slijten minder snel maar iemand die niet veel km doet die komt dan in de situatie dat hij met oud rubber komt te zitten. Oude banden verliezen na een aantal jaren hun eigenschappen en zorgen er dan ook weer voor dat het onveiliger wordt.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 12 december 2017 om 07:56.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:04   #46
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daar zit toch nog wat nuance op.
Donderdag bijna twee weken gelden raakte op een heuveltje in de buurt bijna niemand boven met honderden meter file tot gevolg. Ook mijn vriendin stond vast, hebben ze met enkelen boven moeten duwen. Ik daarentegen ging er met mijn winterbanden toch nog vrij vlot op.
Maar ieder moet dat maar voor zich uitmaken of je al dan niet die kost wil doen. Uiteindelijk is dat eenmalig, en verslijten uw zomerbanden dan minder snel...
volledigheidshalve er toch bij vermelden dat uw winterbanden dubbel zo snel verslijten dan uw zomerbanden.

en mss ook dat uw winterbanden mss wel zalig efficiënt zijn op sneeuw, maar op echt ijs bijzonder weinig merkbaar effect hebben tov zomerbanden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 december 2017 om 08:06.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:13   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
volledigheidshalve er toch bij vermelden dat uw winterbanden dubbel zo snel verslijten dan uw zomerbanden.

en mss ook dat uw winterbanden mss wel zalig efficiënt zijn op sneeuw, maar op echt ijs bijzonder weinig merkbaar effect hebben tov zomerbanden.
Zelfs op ijs is er een merkbaar verschil.
Ze slijten inderdaad veel sneller bij +5°, daaronder is de slijtage redelijk aanvaardbaar.

Spijtig neveneffect van winterbanden is dat mensen beginnen te denken dat er niets meer kan gebeuren.

Ik heb persoonlijk winterbanden liggen, de set koste me indertijd (inclusief de velgen) meer dan 1000 euro. Ik heb er nog steeds geen spijt van (ik moet wel zeggen dat ik verplicht met winterbanden moet rijden). Ik ben nu wel verplicht om steeds met een Ford Ranger te blijven rijden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:17   #48
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Spijtig neveneffect van winterbanden is dat mensen beginnen te denken dat er niets meer kan gebeuren.
Een niet te onderschatten neveneffect. Je ziet dikwijls van die cowboys met hun 4X4 op winterbanden rijden alsof hen niks kan gebeuren, gisteren zag ik er zo ook een paar aan 60-70km/h vliegen, levensgevaarlijk is dat.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:19   #49
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zelfs op ijs is er een merkbaar verschil.
Ze slijten inderdaad veel sneller bij +5°, daaronder is de slijtage redelijk aanvaardbaar.

Spijtig neveneffect van winterbanden is dat mensen beginnen te denken dat er niets meer kan gebeuren.

Ik heb persoonlijk winterbanden liggen, de set koste me indertijd (inclusief de velgen) meer dan 1000 euro. Ik heb er nog steeds geen spijt van (ik moet wel zeggen dat ik verplicht met winterbanden moet rijden). Ik ben nu wel verplicht om steeds met een Ford Ranger te blijven rijden.
'k Heb tegen die van ons ook al moeten zeggen dat "winterbanden" geen "wonderbanden" zijn. Op haar andere wagen liggen er op, maar ze was toch nog in een bocht geslipt ....zonder schade gelukkig.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:20   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
volledigheidshalve er toch bij vermelden dat uw winterbanden dubbel zo snel verslijten dan uw zomerbanden.

en mss ook dat uw winterbanden mss wel zalig efficiënt zijn op sneeuw, maar op echt ijs bijzonder weinig merkbaar effect hebben tov zomerbanden.
Je moet die er af halen in de zomer hé Anna....
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:24   #51
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.576
Standaard

Is de sneeuw een excuus om niet te werken?

Citaat:
Wie vier uur in de file moet staan om op zijn werk te raken, mag toch wel thuisblijven zonder te werken, klonk het gisteren in koor op sociale media. Eigenlijk niet, zegt Annick Hellebuyck van het Verbond van Belgische Ondernemingen.
Zo ziet u maar ...



p.s.

Citaat:
'k Heb tegen die van ons ook al moeten zeggen dat "winterbanden" geen "wonderbanden" zijn. Op haar andere wagen liggen er op, maar ze was toch nog in een bocht geslipt ....zonder schade gelukkig.
Er zijn anders véél mensen die denken dat er dan niets meer kan gebeuren als ze winterbanden laten steken hebben, niets is minder waar natuurlijk.

Ik heb geen geld om winterbanden te kopen dus ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 december 2017 om 08:29.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:28   #52
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zelfs op ijs is er een merkbaar verschil.
Ze slijten inderdaad veel sneller bij +5°, daaronder is de slijtage redelijk aanvaardbaar.

Spijtig neveneffect van winterbanden is dat mensen beginnen te denken dat er niets meer kan gebeuren.

Ik heb persoonlijk winterbanden liggen, de set koste me indertijd (inclusief de velgen) meer dan 1000 euro. Ik heb er nog steeds geen spijt van (ik moet wel zeggen dat ik verplicht met winterbanden moet rijden). Ik ben nu wel verplicht om steeds met een Ford Ranger te blijven rijden.
ik heb 10 jaar met winterbanden gereden.
absoluut top en noodzakelijk in de bergen.
maar in dit landje ... eigenlijk geen meerwaarde ... hier heb je geen problemen die je niet gewoon op zomerbanden maar met rijvaardigheden kan oplossen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:29   #53
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je moet die er af halen in de zomer hé Anna....
op garagefacturen staan altijd verplicht kmstanden ... vergelijk eens hoeveel km je doet met een set winterbanden en hoeveel je er doet met een set zomerbanden... :-p
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:32   #54
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zelfs op ijs is er een merkbaar verschil.
Ze slijten inderdaad veel sneller bij +5°, daaronder is de slijtage redelijk aanvaardbaar.

Spijtig neveneffect van winterbanden is dat mensen beginnen te denken dat er niets meer kan gebeuren.

Ik heb persoonlijk winterbanden liggen, de set koste me indertijd (inclusief de velgen) meer dan 1000 euro. Ik heb er nog steeds geen spijt van (ik moet wel zeggen dat ik verplicht met winterbanden moet rijden). Ik ben nu wel verplicht om steeds met een Ford Ranger te blijven rijden.
anderzijds, met zo'n hoog zwaartepunt zou ik ook alle zeilen bijzetten en elk hulpmiddel uitputten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:37   #55
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
op garagefacturen staan altijd verplicht kmstanden ... vergelijk eens hoeveel km je doet met een set winterbanden en hoeveel je er doet met een set zomerbanden... :-p
'k leg die er zelf op en af....
Nu, wat kost zo'n winterband? 150€ per stuk (235/55/17).
Als ik daar een winter of drie kan mee doen (samen 25000km)....valt dat toch goed mee.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:40   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k leg die er zelf op en af....
Nu, wat kost zo'n winterband? 150€ per stuk (235/55/17).
Als ik daar een winter of drie kan mee doen (samen 25000km)....valt dat toch goed mee.
en hoeveel km doe je met je zomerbanden?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 08:41   #57
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en hoeveel km doe je met je zomerbanden?
op drie jaar....50.000 en dan zal het beste er ook wel af zijn.
Dubbel zoveel dus.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 12 december 2017 om 08:42.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 09:16   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je gaat toch niet ontkennen dat je met winterbanden meer grip hebt? Gisteren met de mijne, waar winterbanden op liggen, geen enkele keer doorgeslipt maar met die van mijn vriendin, een vergelijkbare wagen, van hetzelfde merk met beiden achterwielaandrijving, echter zonder winterbanden, mocht ik bijna aan het gas niet aankomen of hij slipte al door.
Nonsens?
Zoals al tien keer gezegd hier: voor die ene keer per jaar dat er hier sneeuw ligt is het de moeite niet waard. Bovendien is de ophanging van de wagen volledig afgesteld op de standaard banden, dus je krijgt er een slechter veercomfort en wegligging bij.

Als je in de Ardennen woont of op wintersport moet is het uiteraard een andere zaak.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 09:27   #59
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Slechter veercomfort? De wagen rijdt zachter op winterbanden dan op de standaard.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 09:41   #60
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Slechter veercomfort? De wagen rijdt zachter op winterbanden dan op de standaard.
Met slappe veren rijdt hij ook zachter, maar goed voor de wegligging is dat niet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be