Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2016, 18:54   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de schouwer op het perron 's morgens zoveel remproeven moet doen zodat hij de fiets moet nemen om alle treinen op tijd te laten rijden dan scheelt er iets.
Maar ik ga tegen de schouwer zeggen dat hij zijn fiets moet laten staan en de remproeven eerste vertrek te voet moet doen zoals het voorzien is.
En waarom zou hij dat plotseling niet meer met de fiets doen? Bij Bekaert rijden ze al vele jaren met de fiets tussen de verschillende afdelingen. Als die fiets voorzien is, dan gebruik je die. Tenzij je natuurlijk van slechte wil bent natuurlijk... En daar begint het bij de NMBS-vakbonden heel sterk op te lijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 19:50   #42
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, niks kloterij maar veiligheidsvoorschriften.
De machinist moet toch weten dat hij kan remmen als hij de remmen opzet.
Trein staat niet zomaar stil.
En aan uw reactie is te zien dat ge er niks vanaf weet maar toch altijd commentaar hebben.
En als ge het toch weet schoofke, leg dan de remproefprocedure per materieel eens uit?
Kan die machinist niet zelf testen of zijn freins werken, ik doe dat in mijn auto ook zelf.

En wie test de freins van de velo van de schouwer, want dat moet toch ook wreed gevaarlijk zijn, met zo'n fiets rijden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 januari 2016 om 19:50.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 20:32   #43
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de schouwer op het perron 's morgens zoveel remproeven moet doen zodat hij de fiets moet nemen om alle treinen op tijd te laten rijden dan scheelt er iets.
Maar ik ga tegen de schouwer zeggen dat hij zijn fiets moet laten staan en de remproeven eerste vertrek te voet moet doen zoals het voorzien is.
Ge moet hier niet zitten klagen en beloftes maken. Pak uw telefoon en belt hem/haar. Of pakt uwen frak en ga tot bij hem/haar. Pakt desnoods uwen bbq mee om hem/haar te overtuigen. Stop met beloftes te maken en doe eindelijk wat je belooft.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 21:21   #44
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Jullie begrijpen er niks van en jullie kunnen het ook niet begrijpen want jullie kennen het werk niet.
Normaal moet de schouwer als hij de remproef eerste vertrek uitvoert deze te voet doen maar hij neemt de fiets omdat hij de treinen anders niet op tijd kan laten vertrekken. Maar het word nog schoner: als de schouwer met de fiets zou vallen en zich kwetsen dan krijgt hij een boete omdat hij de fiets niet mocht gebruiken.
En Athelas, zijt maar gerust ik heb al actie genomen.
Ik heb al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen ipv de schouwer en ik heb ook al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen als er geen schouwer aanwezig was.
En mijn BBQ staat al klaar om de stakingsdagen te doen die er staan aan te komen en zijt maar zeker dat die stakingsdagen er gaan komen, zeker nu met de 1700€ boete.
Jullie zitten hier maar te blazen over iets waar jullie niks van af weten.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 21:30   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Jullie begrijpen er niks van en jullie kunnen het ook niet begrijpen want jullie kennen het werk niet.
Normaal moet de schouwer als hij de remproef eerste vertrek uitvoert deze te voet doen maar hij neemt de fiets omdat hij de treinen anders niet op tijd kan laten vertrekken. Maar het word nog schoner: als de schouwer met de fiets zou vallen en zich kwetsen dan krijgt hij een boete omdat hij de fiets niet mocht gebruiken.
En Athelas, zijt maar gerust ik heb al actie genomen.
Ik heb al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen ipv de schouwer en ik heb ook al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen als er geen schouwer aanwezig was.
En mijn BBQ staat al klaar om de stakingsdagen te doen die er staan aan te komen en zijt maar zeker dat die stakingsdagen er gaan komen, zeker nu met de 1700€ boete.
Jullie zitten hier maar te blazen over iets waar jullie niks van af weten.
Dit wordt echt komisch. Rijden met de fiets is volgens de vakbond/NMBS gevaarlijk. Misschien met een trottinnet rijden?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 21:59   #46
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar het word nog schoner: als de schouwer met de fiets zou vallen en zich kwetsen dan krijgt hij een boete omdat hij de fiets niet mocht gebruiken.
Hoezo kwetsen? Gezien de ernst van de situatie verwacht ik dat de schouwer gezien zijn unieke en uiterst belangrijke functie, beschermende kledij draagt en er een dokter constant aan zijn zij heeft staan. Waarom heeft die mens eigenlijk een velo? Zo'n gevaarlijk gedrocht.

Citaat:
En Athelas, zijt maar gerust ik heb al actie genomen.
Ik heb al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen ipv de schouwer en ik heb ook al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen als er geen schouwer aanwezig was.
Mooi. 't Begint de goede richting op te gaan. Blijven volhouden.

Citaat:
En mijn BBQ staat al klaar om de stakingsdagen te doen die er staan aan te komen en zijt maar zeker dat die stakingsdagen er gaan komen, zeker nu met de 1700€ boete.
Vind je een boete van 1700 euro wegens geweld tegen een zwangere vrouw teveel? Welke boete zou jij daarop plakken? Persoonlijk zou ik die direct ontslaan als dat waar is, zelfs indien ik die dan nog extra opzegvergoedingen moet betalen. Vind jij zo'n gedrag aanvaardbaar?
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 22:22   #47
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Hoezo kwetsen? Gezien de ernst van de situatie verwacht ik dat de schouwer gezien zijn unieke en uiterst belangrijke functie, beschermende kledij draagt en er een dokter constant aan zijn zij heeft staan. Waarom heeft die mens eigenlijk een velo? Zo'n gevaarlijk gedrocht.



Mooi. 't Begint de goede richting op te gaan. Blijven volhouden.



Vind je een boete van 1700 euro wegens geweld tegen een zwangere vrouw teveel? Welke boete zou jij daarop plakken? Persoonlijk zou ik die direct ontslaan als dat waar is, zelfs indien ik die dan nog extra opzegvergoedingen moet betalen. Vind jij zo'n gedrag aanvaardbaar?
Jamaar Athelas ik zie dat je het een beetje in het belachelijke aan het trekken bent. Schouwers zijn echt noodzakelijk voor de veiligheid.

Stel je eens voor dat iemand de deur van het werk opendoet zonder dat de schouwer die gecontrolleerd heeft.

Of dat de postbode op zijn mobilette gaat rijden zonder dat de schouwer de remmen getest heeft.

Bij de politie gaan ze ook nooit met de auto rijden zonder dat de schouwer hun remmen getest heeft.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 23:05   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Jullie begrijpen er niks van en jullie kunnen het ook niet begrijpen want jullie kennen het werk niet.
Normaal moet de schouwer als hij de remproef eerste vertrek uitvoert deze te voet doen maar hij neemt de fiets omdat hij de treinen anders niet op tijd kan laten vertrekken. Maar het word nog schoner: als de schouwer met de fiets zou vallen en zich kwetsen dan krijgt hij een boete omdat hij de fiets niet mocht gebruiken.
Staat dat in de procedurebeschrijving? Indien ja, waarom staat er dan een bedrijfsfiets ter beschikking?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2016, 23:10   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik heb al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen ipv de schouwer en ik heb ook al geweigerd om remproeven eerste vertrek te doen als er geen schouwer aanwezig was.
Op welke grond?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 00:32   #50
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke grond?
Als dat zo in het reglement staat heeft hij natuurlijk gelijk.

Het probleem is dat de NMBS een achterlijke corporatistische door de vakbond geleide onderneming is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 01:33   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als dat zo in het reglement staat heeft hij natuurlijk gelijk.
Als.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:27   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke tijd staat op papier? En hoe zou dat in tegenspraak kunnen staan met de uurregeling?
Goede vraag.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:31   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Metro's zonder bestuurders zijn al normaal. Treinen zonder bestuurders zal ook snel realiteit worden. Want de nieuwe veiligheidssystemen nemen al veel taken over.
Gelukkig maar want de machinisten negeren vrolijk het rode licht. Gelukkig grijpt het veiligheidssysteem tijdig in.



Recordaantal treinen reden afgelopen jaar door rood licht Zelfs nog meer dan in 2014 wat ook al een recordjaar was.


De Knack 21/01/16 om 16:12 - Bijgewerkt om 18:05

In 2015 zijn 92 treinen op het Belgisch spoornet door een rood licht gereden, een forse toename in vergelijking met 2014.



Vorig jaar zijn op het Belgische spoornet 92 treinen door een rood licht gereden. Dat is een forse toename tegenover 2014 (66 seinvoorbijrijdingen) en het slechtste resultaat in vijf jaar, zo blijkt uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel. Die benadrukt wel dat het aantal "potentieel gevaarlijke situaties" na zo'n seinvoorbijrijding verhoudingsgewijs daalt.

Het is het tweede jaar op rij dat het aantal seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen toeneemt. Infrabel wijst er wel op dat het aantal overschrijdingen bekeken moet worden op een totaal van zowat 1,3 miljoen treinen. Bovendien leidt een seinvoorbijrijding niet systematisch tot een gevaarlijke situatie, klinkt het.

Minder 'potentieel gevaarlijke situaties'

Verhoudingsgewijs waren er vorig jaar zelfs minder "potentieel gevaarlijke situaties" dan in 2014, aldus Infrabel. Van de treinen die door een rood licht reden, stopten de meesten kort na het sein. Minder dan de helft (40 treinen) kwam op een risicovolle plaats tot stilstand, bijvoorbeeld een kruising met een ander spoor. Die proportionele verbetering is volgens Infrabel te danken aan de veiligheidssystemen TBL1+ en ETCS. De spoornetbeheerder roept daarom op om de investeringen in die systemen "onverminderd voort te zetten".
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  trein.jpg‎
Bekeken: 123
Grootte:  76,9 KB
ID: 101258  

__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 januari 2016 om 08:34.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:32   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Dubbel
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 januari 2016 om 08:33.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:35   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Mischien dat men dan eindelijk sommige ouderwets elementen gaat afschaffen. De hele vertreksprocedure stamt nog uit de 19de eeuw...
Inderdaad. De NMBS is allesbehalve modern.
De werkmethoden zijn achterhaald net zoals de vakbonden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:46   #56
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Zwitser, iedere trein moet een remproef krijgen of doen bij eerste vertrek, dat hoort nu eenmaal bij de vertrekprocedure.
En schouwing moet de trein ook krijgen uit veiligheidsoverwegingen.Want anders valt er onder de treinreis misschien wel iets van af.
En dan juist op uw hoofd, ge zoudt niet blij zijn.
En zulke zaken hebben tijd nodig.
Ik heb begrepen dat dat de trein bij eerste vertrek een schouwing moet krijgen en dat dit tijd kost.

Bij het ter ziele gegane Ford Genk moest (ik was regelmatig daar voor onze Firma):
- Na het weekend opgestart worden, enkele mensen begonnen een uur eerder te werken om alles op te starten.
- Iedere morgen moest de paint opgestart worden (ovens en dergelijke) Hiervoor stond de nachtploeg in.
- Iedere morgen moesten de eerste wagens door de lift gestuurd worden (B hal naar C hal, hiervoor begon één medewerker een uur vroeger.

Wat belet de NMBS om ook zo te werken?
- Schouwing voltooid vooraleer de trein moet vertrekken.
- Remtest gedaan voor de trein moet vertrekken.
- Machinist op zijn stoel vooraleer de trein moet vertrekken.
- Fietsen om van de ene bestuurderspost naar de andere te fietsen?

Dat hoeft allemaal niet veel te kosten hoor, een beetje efficient omgaan met het personeel dat je ter beschikking hebt.


U weet het of u weet het niet, bij Ford Genk werd er gewerkt aan de lopende band. Ieder plaatske moest bezet zijn omdat nu eenmaal ieder onderdeel tijdig ingebouwd moest worden.
Ford had hiervoor een Poolsysteem, dit was een ploeg die enkel en alleen diende om afwezigen op te vangen. In het geval dat iedereen aanwezig was en er Pools over waren, werden zij ingezet voor onderhoud, opleidingen, ....
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 januari 2016 om 08:48.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:53   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de schouwer op het perron 's morgens zoveel remproeven moet doen zodat hij de fiets moet nemen om alle treinen op tijd te laten rijden dan scheelt er iets.
Maar ik ga tegen de schouwer zeggen dat hij zijn fiets moet laten staan en de remproeven eerste vertrek te voet moet doen zoals het voorzien is.
Dan gaan er wel een paar treinen eerste vertrek zijn die bij vertraging gaan vertrekken maar dat moeten jullie er maar bij nemen.
Maar niet komen klagen als uw trein vertraging heeft.
Als de NMBS een fiets ter beschikking stelt .....

Als één en dezelfde persoon al die testen moet doen, dan scheelt er inderdaad iets aan het efficient inzetten van het personeel.
Ieder privé bedrijf zou ervoor zorgen dat er meer mensen de remtesten mogen doen. Eens deze testen gedaan dopen ze een andere job, bijvoorbeeld in de atelier.

Een donkerbruin vermoeden borrelt in mij op terwijl ik het schrijf, DE VAKBOND is hier tegen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:55   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
schoofke, niks kloterij maar veiligheidsvoorschriften.
De machinist moet toch weten dat hij kan remmen als hij de remmen opzet.
Trein staat niet zomaar stil.
En aan uw reactie is te zien dat ge er niks vanaf weet maar toch altijd commentaar hebben.
En als ge het toch weet schoofke, leg dan de remproefprocedure per materieel eens uit?
Tja, een piloot kan zo maar doorvliegen hé.
En het remsysteem bij de landing is maar een optie die ze er ingebouwd hebben voor wat extra ballast.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:57   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ze zijn niet op die wijze beschermd. Het gaat om zaken die verband houden met het mandaat dat ze bekleden, niet met hun taken als werknemer.
Klopt helemaal.
Feit is wel dat, indien ze een vakbondsman afdanken, er meer herrie gemaakt wordt door de overblijvende vakbondsmensen (schrik voor eigen positie). Hierdoor wordt(bijna) nooit een vakbondsman afgedankt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2016, 08:57   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waarom zou hij dat plotseling niet meer met de fiets doen? Bij Bekaert rijden ze al vele jaren met de fiets tussen de verschillende afdelingen. Als die fiets voorzien is, dan gebruik je die. Tenzij je natuurlijk van slechte wil bent natuurlijk... En daar begint het bij de NMBS-vakbonden heel sterk op te lijken.
Inderdaad.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be