Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2019, 14:19   #1
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard Facebook -><- privacy

Heb gisteren op canvas aflevering 1 van 3 gezien, en was danig onder de indruk ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim Verheyden
Facebook en ik is een programma dat nu moest gemaakt worden. Die ‘Ik’ staat voor mij als reportagemaker en gebruiker, omdat ik op zoek ga naar antwoorden. Maar de ‘Ik’ staat ook voor de kijker en alle gebruikers die willen weten wat er aan de achterkant van hun tijdslijn op Facebook allemaal speelt. De sociale media doen de wereld daveren. Natuurlijk zijn ze vaak ook gewoon leuk. Maar er speelt veel meer en die inzichten willen we de kijkers geven.
https://www.canvas.be/facebook-en-ik
En ben dan eens wat gaan zoeken op internet over 'facebook' en 'privacy' ->


https://listverse.com/2017/02/06/10-...-get-the-news/

Citaat:
Loveable Facebook founder Mark Zuckerberg called his first few thousand users "dumb fucks" for trusting him with their data, published IM transcripts show. Facebook hasn't disputed the authenticity of the transcript.
https://www.theregister.co.uk/2010/0...ok_trust_dumb/


Citaat:
A New York Times investigation has found that Facebook gave Netflix, Spotify and the Royal Bank of Canada (RBC) the ability to read, write and delete users’ private messages. The Times investigation, based on hundreds of pages of internal Facebook documents, also found that Facebook gave 150 partners more access to user data than previously disclosed. Microsoft, Sony and Amazon, for example, could obtain the contact information of their users’ friends.

.................................................. .....................................

The Times’ new report caps off a very bad year for Facebook when it comes to public trust. Let’s just recap a few of the bigger stories, shall we?

March: The Observer reveals that Cambridge Analytica harvested the data of millions of Facebook users without their consent for political purposes. It is also revealed that Facebook had been keeping records of Android users’ phone calls and texts.

April: It was revealed that Facebook was in secret talks with hospitals to get them to share patients’ private medical data.

September: Hackers gained access to around 30m Facebook accounts.

November: Facebook acknowledges it didn’t do enough to stop its platform being as a tool to incite genocidal violence in Myanmar. A New York Times report reveals the company hired a PR firm to try and discredit critics by claiming they were agents of George Soros.

December: Facebook admitted it exposed private photos from 68 million users to apps that weren’t authorized to view your photos. (You can check if you were affected via this Facebook link.)

If you’re still on Facebook after everything has happened this year, you need to ask yourself why.
https://www.theguardian.com/commenti...ivate-messages
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 15:53   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Kijk, dit pleit Zuckerberg totaal maar dan ook totaal vrij van elke vorm van conspiratie over privacy en zo. Hij heeft het van in 't begin duidelijk gezegd.

Ik heb dan persoonlijk ook niet de minste compassie met mensen die komen snotteren dat hun "prive" gegevens nu "misbruikt" worden omdat ze die allemaal gratisch ende voorniet aan Facebook hebben gegeven.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 20:25   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dit pleit Zuckerberg totaal maar dan ook totaal vrij van elke vorm van conspiratie over privacy en zo. Hij heeft het van in 't begin duidelijk gezegd.

Ik heb dan persoonlijk ook niet de minste compassie met mensen die komen snotteren dat hun "prive" gegevens nu "misbruikt" worden omdat ze die allemaal gratisch ende voorniet aan Facebook hebben gegeven.
Ik heb er ook geen compassie mee.

Misschien hebben die mensen ook de 'kleine lettertjes' niet gelezen bij het aangaan van een account.

Wie doet dat eigenlijk de kleine lettertjes van wat dan ook lezen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 07:41   #4
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Van in het begin moest ik niet weten van facebook. Eerst was het gewoon een buikgevoel en nu wordt dit buikgevoel steeds meer en meer bevestigd.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 08:01   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb er ook geen compassie mee.

Misschien hebben die mensen ook de 'kleine lettertjes' niet gelezen bij het aangaan van een account.

Wie doet dat eigenlijk de kleine lettertjes van wat dan ook lezen?
Ge moet de kleine lettertjes niet lezen. Bleiten dat men gebruikt wat ge expliciet zelf afgeeft, is nogal eigenaardig als houding.

"boehoehoe ik heb aan mijnen buurman uitgelegd hoe ik fiscaal fraudeer en nu heb ik een belastingscontroleur aan mijn been die precies weet wat ik allemaal gedaan heb !"
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2019, 19:46   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge moet de kleine lettertjes niet lezen. Bleiten dat men gebruikt wat ge expliciet zelf afgeeft, is nogal eigenaardig als houding.

"boehoehoe ik heb aan mijnen buurman uitgelegd hoe ik fiscaal fraudeer en nu heb ik een belastingscontroleur aan mijn been die precies weet wat ik allemaal gedaan heb !"
Ik prijs mij dan ook gelukkig geen buren te hebben.

Facebook Messenger, Whatsapp en Instagram: één chat-app voor alles?

En toch zullen ze mij niet kunnen verleiden met hun rommel.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 07:32   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Consumenten zouden wel degelijk beschermd moeten worden tegen dergelijk misbruik van hun gegevens want niet iedere consument, gebruiker van FB is even slim.

Wat is er nu veranderd met de zogenaamde GDPR? Vroeger kon men zomaar gegevens verzamelen, nu kan men nog steeds gegevens verzamelen mits de toestemming van de gebruiker wordt verkregen, wat in 99,9% van de gevallen verkregen wordt. Iedereen geeft toestemming als er zo'n pop-up verschijnt. Er is niks veranderd op het vlak van privacy.

En je moet inderdaad een grote dwaas zijn als je je hele leventje op FB te grabbel gooit zonder dat je daar enorm veel geld aan verdient. Eigenlijk kan niemand nu nog zeggen dat hij de mogelijke gevaren en nadelen niet van kent maar er zullen vast en zeker nog zo'n mensen zijn.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 07:39   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Consumenten zouden wel degelijk beschermd moeten worden tegen dergelijk misbruik van hun gegevens want niet iedere consument, gebruiker van FB is even slim.
Ik beschouw "gratis diensten gebruiken" niet als "consumptie".

Je kan moeilijk zeggen dat als ik het intieme leven van mijn buur ga vragen, en dat kieken antwoordt daarop, dat hij "consumeert".

Voor mij betekent consumptie altijd dat je betaalt. Als je niet betaalt, dan consumeer je niet. Je krijgt dan. Als wat je krijgt, een vergiftigd geschenk is, dan is dat voor uw raap. Je hebt geen vergiftigd geschenk geconsumeerd, niet meer dan dat mijn buur "mijn leuk gesprek" heeft geconsumeerd, he.

Als je gratis diensten gebruikt, dan ben je geen consument, je bent het product, he.

Citaat:
En je moet inderdaad een grote dwaas zijn als je je hele leventje op FB te grabbel gooit zonder dat je daar enorm veel geld aan verdient. Eigenlijk kan niemand nu nog zeggen dat hij de mogelijke gevaren en nadelen niet van kent maar er zullen vast en zeker nog zo'n mensen zijn.
Ik vind dat dan hun eigen schuld, dikken bult.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 januari 2019 om 07:40.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2019, 07:50   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik beschouw "gratis diensten gebruiken" niet als "consumptie".

Je kan moeilijk zeggen dat als ik het intieme leven van mijn buur ga vragen, en dat kieken antwoordt daarop, dat hij "consumeert".

Voor mij betekent consumptie altijd dat je betaalt. Als je niet betaalt, dan consumeer je niet. Je krijgt dan. Als wat je krijgt, een vergiftigd geschenk is, dan is dat voor uw raap. Je hebt geen vergiftigd geschenk geconsumeerd, niet meer dan dat mijn buur "mijn leuk gesprek" heeft geconsumeerd, he.

Als je gratis diensten gebruikt, dan ben je geen consument, je bent het product, he.
Een consument is een particulier en die wordt veel beter beschermd door de wetgeving dan een zogenaamde professioneel.

En FB lijkt wel gratis maar het is in feite niet meer dan een gepersonaliseerd reclamekanaal. Hoe meer gegevens je er van jezelf instopt, hoe meer gerichte reclame ze je kunnen sturen waarvan de kans groot is dat velen er op ingaan en iets aankopen.

Feit is natuurlijk ook dat je door zoveel informatie aan FB te geven het risico loopt dat je gegevens misbruikt worden en ik meen dat we de mogelijkheden van dergelijk misbruik nog steeds enorm zwaar onderschatten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 09:36   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En FB lijkt wel gratis maar het is in feite niet meer dan een gepersonaliseerd reclamekanaal. Hoe meer gegevens je er van jezelf instopt, hoe meer gerichte reclame ze je kunnen sturen waarvan de kans groot is dat velen er op ingaan en iets aankopen.

Feit is natuurlijk ook dat je door zoveel informatie aan FB te geven het risico loopt dat je gegevens misbruikt worden en ik meen dat we de mogelijkheden van dergelijk misbruik nog steeds enorm zwaar onderschatten.
Tuurlijk, maar dat is ook zo met "een klapke doen met mijn buurman om hem uit te horen". Je kan dat moeilijk "consumptie" noemen. Ik heb hem officieel geen dienst verkocht. Omdat hij mij niet betaald heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 11:44   #11
henke54
Partijlid
 
henke54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 205
Standaard

Gisteren op VRT The Cleaners gezien , ook een aangrijpende film ;
Citaat:
Hans en Moritz weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen de cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen. Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe bijv. de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen. Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend.
https://www.filmvandaag.nl/film/104464-the-cleaners
henke54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 07:38   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henke54 Bekijk bericht
Gisteren op VRT The Cleaners gezien , ook een aangrijpende film ;

https://www.filmvandaag.nl/film/104464-the-cleaners
Ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat gewoon belachelijk. Ik gebruik geen facebook. Je hebt dat niet nodig. Als daar rare dingen mee gebeuren (en ik ga dat niet ontkennen: daar gebeuren rare dingen mee) dan is dat enkel de affaire van de onnozelaars die daaraan meedoen he. Niemand dwingt U van dat te gebruiken. Ge moet een kieken zijn als ge dat wilt gebruiken. Ik heb geen compassie met kiekens. Door U als kieken te gedragen, geeft ge ook meer macht aan kiekenfretters he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 januari 2019 om 07:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 07:55   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Consumenten zouden wel degelijk beschermd moeten worden tegen dergelijk misbruik van hun gegevens want niet iedere consument, gebruiker van FB is even slim.

Wat is er nu veranderd met de zogenaamde GDPR? Vroeger kon men zomaar gegevens verzamelen, nu kan men nog steeds gegevens verzamelen mits de toestemming van de gebruiker wordt verkregen, wat in 99,9% van de gevallen verkregen wordt. Iedereen geeft toestemming als er zo'n pop-up verschijnt. Er is niks veranderd op het vlak van privacy.

En je moet inderdaad een grote dwaas zijn als je je hele leventje op FB te grabbel gooit zonder dat je daar enorm veel geld aan verdient. Eigenlijk kan niemand nu nog zeggen dat hij de mogelijke gevaren en nadelen niet van kent maar er zullen vast en zeker nog zo'n mensen zijn.
vraag is eerder hoeveel duizenden uren we met zijn allen kwijt zijn aan het wegklikken van die verplichte GDPR popups op elke website in de EU ... goed bezig EU.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 08:03   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Met dergelijke portalen moet je maar verstandig genoeg omgaan. Wie daar gans zijn leven, en hebben en houden, wil opgooien moet niet verbaasd zijn dat die informatie misbruikt wordt.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 08:14   #15
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.867
Standaard

Facebook pays teens to install VPN that spies on them

Citaat:
Desperate for data on its competitors, Facebook has been secretly paying people to install a “Facebook Research” VPN that lets the company suck in all of a user’s phone and web activity, similar to Facebook’s Onavo Protect app that Apple banned in June and that was removed in August. Facebook sidesteps the App Store and rewards teenagers and adults to download the Research app and give it root access to network traffic in what may be a violation of Apple policy so the social network can decrypt and analyze their phone activity, a TechCrunch investigation confirms.

Facebook admitted to TechCrunch it was running the Research program to gather data on usage habits, and it has no plans to stop.

Since 2016, Facebook has been paying users ages 13 to 35 up to $20 per month plus referral fees to sell their privacy by installing the iOS or Android “Facebook Research” app. Facebook even asked users to screenshot their Amazon order history page. The program is administered through beta testing services Applause, BetaBound and uTest to cloak Facebook’s involvement, and is referred to in some documentation as “Project Atlas” — a fitting name for Facebook’s effort to map new trends and rivals around the globe.

We asked Guardian Mobile Firewall’s security expert Will Strafach to dig into the Facebook Research app, and he told us that “If Facebook makes full use of the level of access they are given by asking users to install the Certificate, they will have the ability to continuously collect the following types of data: private messages in social media apps, chats from in instant messaging apps – including photos/videos sent to others, emails, web searches, web browsing activity, and even ongoing location information by tapping into the feeds of any location tracking apps you may have installed.” It’s unclear exactly what data Facebook is concerned with, but it gets nearly limitless access to a user’s device once they install the app.

The strategy shows how far Facebook is willing to go and how much it’s willing to pay to protect its dominance — even at the risk of breaking the rules of Apple’s iOS platform on which it depends. Apple could seek to block Facebook from continuing to distribute its Research app, or even revoke it permission to offer employee-only apps, and the situation could further chill relations between the tech giants. Apple’s Tim Cook has repeatedly criticized Facebook’s data collection practices. Facebook disobeying iOS policies to slurp up more information could become a new talking point. TechCrunch has spoken to Apple and it’s aware of the issue, but the company did not provide a statement before press time.

“The fairly technical sounding ‘install our Root Certificate’ step is appalling,” Strafach tells us. “This hands Facebook continuous access to the most sensitive data about you, and most users are going to be unable to reasonably consent to this regardless of any agreement they sign, because there is no good way to articulate just how much power is handed to Facebook when you do this.”
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 08:34   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
kan je je inschrijven voor die 40€ per maand?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 09:02   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Met dergelijke portalen moet je maar verstandig genoeg omgaan. Wie daar gans zijn leven, en hebben en houden, wil opgooien moet niet verbaasd zijn dat die informatie misbruikt wordt.
Amen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 09:04   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kan je je inschrijven voor die 40€ per maand?
Inderdaad, even 500 accounts aanmaken zie
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 10:06   #19
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

FREE VPN?


Sommige browsers bieden in bepaalde mate al een VPN dienst aan. (Opera bijvoorbeeld)

Of hou FB en andere gewoon buiten uw Internet deur.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2019, 10:16   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, even 500 accounts aanmaken zie
gulzigaard
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be