Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2019, 09:45   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard VREG wil dag- en nachttarief laten verdwijnen: stroompieken duurder

VREG wil dag- en nachttarief laten verdwijnen: stroompieken duurder
Lees:
  • We gaan meer moeten betalen voor nog minder comfort.
  • Het probleem van de stroompieken, die er ongetwijfeld gaan komen door meer elektrische voertuigen op de markt te brengen, zal weeral betaald moeten worden door de werkende mens, hij heeft niet de luxe dat hij naast zijne meter kan zitten om te kijken dat ie zeker niet teveel verbruikt.

Voor Schoof:
https://www.ilumen.be/nl/vreg-wil-da...teitsmeter2jpg



De Vlaamse energieregulator Vreg wil in 2022 een ‘capaciteitstarief’ invoeren. Volgens dat voorstel worden pieken in het elektriciteitsgebruik duurder. Daarnaast zal ook het dag- en nachttarief voor stroom verdwijnen.

Vandaag wordt de stroomfactuur alleen bepaald door de grootte van het verbruik. Daar wil de Vreg vanaf 2022 verandering in brengen: zo zouden de netkosten (goed voor 19 procent van de gemiddelde gezinsfactuur) vanaf 1 januari 2022 minstens deels worden aangerekend op basis van de beschikbare capaciteit.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 09:59   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Was daar al geen draad over?

En stonden in die draad niet minder leugens dan in de openingspost van deze? Namelijk:
- het is niet gezegd dat het duurder zou worden
- het is niet gezegd dat het minder comfortabel zou worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 12:03   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Was daar al geen draad over?

En stonden in die draad niet minder leugens dan in de openingspost van deze? Namelijk:
- het is niet gezegd dat het duurder zou worden
- het is niet gezegd dat het minder comfortabel zou worden.
Ze zeggen alleen maar dat je volgens het aantal capaciteit op het net zult betalen.



Duurder dus !
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 september 2019 om 12:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 12:25   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Bij veel meer EVs hoeven ze 's nachts de windmolens niet meer stil te leggen.

Citaat:
10. Als iedereen nu elektrisch zou gaan rijden dan slaan alle stoppen door.

Ja en nee. Het is inderdaad zo dat er nu onvoldoende vermogen beschikbaar is als iedereen tegelijkertijd een nacht lang duizenden kilowatts zou gebruiken. Echter, 's nachts worden veel windmolens stilgezet omdat er dan geen vraag is naar energie. Door de windmolens 's nachts stil te zetten, wordt de slijtage beperkt. Wanneer 's nachts zou worden opgeladen, volstaat het om de windmolens te laten draaien.

Opladen

Bovendien zullen de stoppen nooit doorslaan. Laadpunten zijn slim genoeg om het beschikbare vermogen te verdelen over de aangesloten auto's. Hoogstens zal het laden minder snel gaan. Ook is het mogelijk te laden op gezette tijden, zodat alleen energie wordt gebruikt wanneer de vraag laag is.

https://www.autozine.nl/diversen/15-...ktrische-autos
15 mythes over elektrische auto's
Bij bepaalde stroomleveranciers bestaat sowieso al geen ouderwets nachttarief.
Zelfs bij de goedkoopste. Daarmee kan die draad al dicht. Lol.

Citaat:
Ook het dag- en nachttarief voor stroom zal vermoedelijk verdwijnen. Het dag- en nachttarief werd indertijd ingevoerd om de stroom die de kerncentrales produceerden vlotter kwijt te raken. De centrales konden niet worden afgekoppeld en ’s avonds zat men met teveel stroom. Maar dat principe is voorbijgestreefd, en heeft niet veel zin meer in tijden van zon- en windenergie, zo klinkt het. Op termijn, zo luidt het nog bij de Vreg, zal er een nieuwe ‘tijdsafhankelijke’ variatie in het distributietarief komen.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2019 om 12:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 13:17   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze zeggen alleen maar dat je volgens het aantal capaciteit op het net zult betalen.



Duurder dus !
Goed gezien he, hoe minder stroom ze verkopen hoe meer ze verdienen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 13:33   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze zeggen alleen maar dat je volgens het aantal capaciteit op het net zult betalen.



Duurder dus !
Misschien toch eens overwegen uw electrische verwarming buiten te smijten en een warmtepomp te zetten ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 21:33   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Misschien toch eens overwegen uw electrische verwarming buiten te smijten en een warmtepomp te zetten ?
Met de tijd zullen de alternatieve wel meer en meer te voorschijn komen.

Nu denk ik er nog niet aan.
Misschien...heel misschien denk ik lichtjes aan de huur van zonnepanelen. Je kan dat nu huren.

Maar of het interessant is dat weet ik niet.

Electrische toestanden is voor de leek niet zo eenvoudig om dat goed in te schatten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 12:29   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Misschien toch eens overwegen uw electrische verwarming buiten te smijten en een warmtepomp te zetten ?
...die dan ook weer wordt aangedreven door een elektromotor, en bovendien, voor koeling in de zomer ook elektriciteit verbruikt, en waarvan de installatiekosten niet te onderschatten zijn...
Ordinaire gasverwarming lijkt mij momenteel nog het voordeligst te zijn. Maar die geeft dan weer geen koeling...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 12:31   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...die dan ook weer wordt aangedreven door een elektromotor, en bovendien, voor koeling in de zomer ook elektriciteit verbruikt, en waarvan de installatiekosten niet te onderschatten zijn...
Ordinaire gasverwarming lijkt mij momenteel nog het voordeligst te zijn. Maar die geeft dan weer geen koeling...
Ik heb mijn volledige bovenverdieping nu op warmtepomp staan, en dat electriciteitsverbruik valt bijzonder goed mee.

Nugoed, het is gecombineerd met panelen....waardoor ik mij niet meer zo veel aantrek van verbruik, zeker niet van aircos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 12:32   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met de tijd zullen de alternatieve wel meer en meer te voorschijn komen.

Nu denk ik er nog niet aan.
Misschien...heel misschien denk ik lichtjes aan de huur van zonnepanelen. Je kan dat nu huren.

Maar of het interessant is dat weet ik niet.

Electrische toestanden is voor de leek niet zo eenvoudig om dat goed in te schatten.
Zeker ? Ge weet wat ge verbruikt. Ge weet wat een zonnepaneelinstallatie opbrengt aan stroom. Ge zorgt dat ge meer opbrengt dan verbruikt. Profit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 14:15   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb mijn volledige bovenverdieping nu op warmtepomp staan, en dat electriciteitsverbruik valt bijzonder goed mee.

Nugoed, het is gecombineerd met panelen....waardoor ik mij niet meer zo veel aantrek van verbruik, zeker niet van aircos.
Waarschijnlijk is er wel het één en het ander gewijzigd tussen 1979, toen ik enkele jaren over een warmtepomp lucht/lucht beschikte, en nu. Van zonnepanelen was toen nog geen sprake, en de installatie was primitief. Het comfort was maar middelmatig (met airco als pluspunt), en het verbruik eerder hoog (30000kwh/jaar).
Veel zal er ook al van afhangen welk soort warmtepomp (welke is de warmtebron, en hoe geeft de warmtepomp haar warmte af). En de kans is natuurlijk groot dat binnen een paar decennia zowat heel Belgie, noodgedwongen, word verwarmd door een warmtepomp.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 14:53   #12
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Ik heb dit al een tijdje voorspeld in dit is ook logisch. Al bij al zijn de gascentrales voorzien om pieken op te vangen. Minder pieken, minder nood aan die centrales.

Mss zullen batterijen nu wel interessant worden. Men zou de capaciteit van de netaansluiting kunnen verminderen en de stroom uit te batterij halen als men ze nodig heeft.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 15:06   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik heb dit al een tijdje voorspeld in dit is ook logisch. Al bij al zijn de gascentrales voorzien om pieken op te vangen. Minder pieken, minder nood aan die centrales.

Mss zullen batterijen nu wel interessant worden. Men zou de capaciteit van de netaansluiting kunnen verminderen en de stroom uit te batterij halen als men ze nodig heeft.
Als ze een capaciteitstarief invoeren bestel ik een Powerwall 2.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 15:19   #14
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ze een capaciteitstarief invoeren bestel ik een Powerwall 2.
Je zult natuurlijk nog altijd een kosten-baten analyse moeten uitvoeren maar je zult meer kansen hebben. Vooral ook omdat ze een variabel stroomtarief gaan invoeren voor de geproduceerde electriciteit.

Langs de andere kant zullen ze mss wat taxen shiften van electriciteit naar gas.

Je moet dus altijd voorzichtig zijn met zware investeringen en een wispelturige overheid.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 15:31   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Je zult natuurlijk nog altijd een kosten-baten analyse moeten uitvoeren maar je zult meer kansen hebben. Vooral ook omdat ze een variabel stroomtarief gaan invoeren voor de geproduceerde electriciteit.

Langs de andere kant zullen ze mss wat taxen shiften van electriciteit naar gas.

Je moet dus altijd voorzichtig zijn met zware investeringen en een wispelturige overheid.
Taxen shiften naar gas is OK.

Eenvoudig te omzeilen, nl. warmtepomp aanleggen en gasbrander uitlaten. Ik heb beiden....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 15:45   #16
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Taxen shiften naar gas is OK.

Eenvoudig te omzeilen, nl. warmtepomp aanleggen en gasbrander uitlaten. Ik heb beiden....
Ja, maar dan gaat jouw capaciteitsbehoefte natuurlijk weer omhoog.

Je zal alles eens in optimizer moeten steken.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 16:23   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze zeggen alleen maar dat je volgens het aantal capaciteit op het net zult betalen.



Duurder dus !
Ouw .. ik dacht dat dat ene element uit velen waaruit de prijs van den ellentriek bestaat, namelijk de netvergoeding, zou bepaald worden volgens de capaciteit. De andere elementen niet.
Maar weet ge: ik ben geen ellentrieker.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 16:28   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

In feite zijn een vaste prijs voor elektriciteit (per gebruikte watt) of halfvast (om het zo maar te noemen: dag/nacht+weekend) (*) zeer gebrekkig.

Er zijn momenten dat elektriciteit quasi gratis verkocht wordt, en momenten dat het veel duurder is.

Een prijs die varieert per vb. kwartier, zou veel correcter zijn.

De vergoeding voor het gebruik/onderhoud/... van het net: het is eigenlijk maar logisch dat als gij de grote slokop zijn van de capaciteit in uw straat, gij ook voor dat aspect, meer betaalt dan je gebuur.

Mijn stelling in zovele zaken: le juste prix is op de lange termijn altijd het beste.

(*) Op offciële feestdagen die tijdens de week vallen, betaalt ge de dagtarief voor je verbruik; terwijl zoveel industrie plat ligt op die momenten. Er ligt meer plat op woensdag 1 januari, dan op zondag 20 januari.
Klopt niet hé.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 26 september 2019 om 16:31.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 17:22   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ja, maar dan gaat jouw capaciteitsbehoefte natuurlijk weer omhoog.

Je zal alles eens in optimizer moeten steken.
Dat kan ik doen ja.

Batterij kan daar een rol spelen. 14 kWh is genoeg zat voor een deftige warmtepomp een paar uren goed te laten draaien savonds, plus tv/verlichting/pc enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2019, 18:26   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat kan ik doen ja.

Batterij kan daar een rol spelen. 14 kWh is genoeg zat voor een deftige warmtepomp een paar uren goed te laten draaien savonds, plus tv/verlichting/pc enz....
Ik denk dat dit een interessante oefening zou zijn.

Alleen, je moet uitgaan van bepaalde veronderstellingen:

Evolutie van de prijs van olie en gas.
Maatregelen die de overheid zal nemen.

Het zou logisch zijn indien ze energie duurder zouden maken maar ze lopen het risico dat dit niet populair zal zijn. Als we kijken naar de roep van S.PA om de BTW op electriciteit terug naar 6% te brengen dan zien we dat populaire maatregelen het overwicht halen tegen noodzakelijke maatregelen.

Als de Amerikanen schaliegas blijven produceren zal dit ook een impact hebben enz...

Dan zit je ook nog met de prijsevolutie van de batterijen zelf, als die te sterk naar beneden gaat rendeert de investering ook minder.

Hte is geen kwestie van de batterij het al dan niet kunnen trekken, het is een kwestie als je jouw centen er zal uit halen of niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be