Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2021, 12:17   #41
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Ik vind dat die toch goed ideeen heeft en zo zijn er nog op internet die veel met biomassa bezig zijn.
Mijn briketten gemaakt van ruwe mais werken uitstekend.Eerst beetje aanzetten met klein hout, rookt niet en heeft +-10% restasse.

Laatst gewijzigd door Deo : 5 oktober 2021 om 12:19.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 12:32   #42
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ik vind dat die toch goed ideeen heeft en zo zijn er nog op internet die veel met biomassa bezig zijn.
Mijn briketten gemaakt van ruwe mais werken uitstekend.Eerst beetje aanzetten met klein hout, rookt niet en heeft +-10% restasse.
'k Gooi de as van mijn houtkachel op de groententuin, ik brand toch altijd puur hout uit mijn tuin. Dat doet presies toch geen slecht aan de groenten het volgend jaar.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 13:52   #43
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dan moet je voor iedereen wel een betaalbaar alternatief aanbieden.
Een paar dagen geleden las ik in een krant een artikel over een woningrenovatie. Dat gezin had ervoor gekozen om alleen hun woonkamer en keuken te verwarmen - en dus ook alleen die ruimten te isoleren. Gevolg: zowel de rekening van de isolatie als de verwarmingsrekening vielen heel laag uit. Nadeel is natuurlijk dat je even op je tanden moet bijten als je in de winter een douche wilt nemen - maar daar ga je echt niet dood van (toch niet in belgie). Nee, de regering is niet verplicht om ervoor te zorgen dat het in je hele huis doorlopend een comfortabele 23° is aan een betaalbare prijs.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 13:56   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een paar dagen geleden las ik in een krant een artikel over een woningrenovatie. Dat gezin had ervoor gekozen om alleen hun woonkamer en keuken te verwarmen - en dus ook alleen die ruimten te isoleren. Gevolg: zowel de rekening van de isolatie als de verwarmingsrekening vielen heel laag uit. Nadeel is natuurlijk dat je even op je tanden moet bijten als je in de winter een douche wilt nemen - maar daar ga je echt niet dood van (toch niet in belgie). Nee, de regering is niet verplicht om ervoor te zorgen dat het in je hele huis doorlopend een comfortabele 23° is aan een betaalbare prijs.
Er zijn er voldoende, en al zeker de laagste inkomens, die daarenboven in de slechtste huizen wonen, die met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen, laat staan investeren in hun (huur)huis om het te isoleren.

Maar hey, voor mij niet gelaten hoor, persoonlijk heb ik daar geen last van. Toch verwonderlijk dat de democraten hier minder solidair zijn dan de rechts extremisten.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 14:05   #45
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er zijn er voldoende, en al zeker de laagste inkomens, die daarenboven in de slechtste huizen wonen, die met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen, laat staan investeren in hun (huur)huis om het te isoleren.

Maar hey, voor mij niet gelaten hoor, persoonlijk heb ik daar geen last van. Toch verwonderlijk dat de democraten hier minder solidair zijn dan de rechts extremisten.
Dat besef ik zeker. Maar ook daarvoor is het juiste antwoord niet "we zorgen voor goedkope energie", maar wel "we pakken die slechte isolatie aan".

Overigens ben ik ook al rechts-extremist genoemd.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 17:15   #46
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een paar dagen geleden las ik in een krant een artikel over een woningrenovatie. Dat gezin had ervoor gekozen om alleen hun woonkamer en keuken te verwarmen - en dus ook alleen die ruimten te isoleren. Gevolg: zowel de rekening van de isolatie als de verwarmingsrekening vielen heel laag uit. Nadeel is natuurlijk dat je even op je tanden moet bijten als je in de winter een douche wilt nemen - maar daar ga je echt niet dood van (toch niet in belgie). Nee, de regering is niet verplicht om ervoor te zorgen dat het in je hele huis doorlopend een comfortabele 23° is aan een betaalbare prijs.
Het staat iedereen vrij om in koude en armoede te willen leven. Als mensen gelukkig worden van ontbering dan doen ze maar.

Maar dat is een kleine minderheid. Het merendeel wil wel liefst zijn huis volledig verwarmen. De meeste mensen willen wel comfort.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2021, 18:02   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Na topicstarter:

Citaat:
Tips om woning zuinig te verwarmen
Uiteraard is isoleren de belangrijkste factor.
Die factor staat als een pijl boven water.
Indien verwarmen duurder wordt betaald isoleren zich nog sneller terug.

en: https://www.isolatie-info.be/isolatiepremie

Niet voor mij bedoelt, maar voor "bepaalde andere mensen"

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2021 om 18:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:45   #48
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Uw woning op de juiste vochtigheidsgraad houden helpt ook en is zelfs gezonder 45 a 55%
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 08:57   #49
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Of je doet als Frankrijk en blokkeert de prijs.
Dik in orde.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 09:05   #50
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Een paar dagen geleden las ik in een krant een artikel over een woningrenovatie. Dat gezin had ervoor gekozen om alleen hun woonkamer en keuken te verwarmen - en dus ook alleen die ruimten te isoleren. Gevolg: zowel de rekening van de isolatie als de verwarmingsrekening vielen heel laag uit. Nadeel is natuurlijk dat je even op je tanden moet bijten als je in de winter een douche wilt nemen - maar daar ga je echt niet dood van (toch niet in belgie). Nee, de regering is niet verplicht om ervoor te zorgen dat het in je hele huis doorlopend een comfortabele 23° is aan een betaalbare prijs.
Was vroeger steevast de manier om de winter door te komen.
Zelfs de adel trok zich terug in een klein verblijf en liet 90% van hun woning gewoon leeg staan. Nu, de naïviteit van onze 'sturende' organen in
hun ivoren torens en hoge lonen zorgt er wel voor dat de op hun maat gesneden oplossingen voor de rest van de bevolking amper haalbaar zijn.

Ik vraag me ook af of dat onmiskenbaar zeer verstandig gezin door onze overheid niet wordt gestraft omdat ze deze oplossing heeft gekozen.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 6 oktober 2021 om 09:06.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 09:34   #51
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Was vroeger steevast de manier om de winter door te komen.
Zelfs de adel trok zich terug in een klein verblijf en liet 90% van hun woning gewoon leeg staan. Nu, de naïviteit van onze 'sturende' organen in
hun ivoren torens en hoge lonen zorgt er wel voor dat de op hun maat gesneden oplossingen voor de rest van de bevolking amper haalbaar zijn.

Ik vraag me ook af of dat onmiskenbaar zeer verstandig gezin door onze overheid niet wordt gestraft omdat ze deze oplossing heeft gekozen.
Beter had geweest ook de rest te isoleren zodat de houtstoof de warmte over het hele huis verspreid he.
Als je alle ramen toe houdt en deuren openzet, verspreidt die warmte over het hele huis. (Nu spreek ik wel over een gewoon doorsnee rijhuis he). De slaapkamer boven aan de schouw, diens vloer net niet isoleren om de warmte door de vloer mee te geven. Dat plafond van de slaapkamer wel isoleren natuurlijk.

Ik zou gewoon een houtkachel zetten en daar gelijk op koken. Energie onafhankelijk worden van de overheid is dringend van doen uit burgerinitiatieven.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 6 oktober 2021 om 09:44.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 10:45   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Uw woning op de juiste vochtigheidsgraad houden helpt ook en is zelfs gezonder 45 a 55%
Massieve houtbouw helpt daar al. (eigen ervaring)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 12:22   #53
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Over aardgasprijs, ik zou iedereen aanraden om nu een afrekening te vragen, is voor 90 % nog verbruik in gunstigere energiekaart en kunnen leveranciers daar geen quota in duurdere prijzen steken, want dat zal nu massaal gebeuren, pure oplichting.
Met digitale meters zullen ze dat niet kunnen daar is verbruik aan datum en uur gekoppeld.
Dus mensen met analoge aargasmeter en variabele prijs laat nu een afrekening maken, voor u echt begint te stoken of je hebt het aan uw rekker!!!

Laatst gewijzigd door Deo : 6 oktober 2021 om 12:26.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2021, 14:45   #54
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Geen idee. Ze blokkeren de prijs, niet de kost. Hoe dat werkt weet ik niet. Vermoedelijk zo'n beetje zoals massaal naar de pomp lopen in het VK ... het gaat nog grotere tekorten veroorzaken.
Dat is nogal simpel hé. EDF is eigendom van de Franse staat. Als de Franse staat dus beslist dat EDF de prijzen niet mag verhogen dan is dat maar zo hé. Belgie kan dat niet omdat het zijn grootste energiebedrijf verpatst heeft aan de Fransen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 07:38   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Gasprijs daalt door uitspraken Poetin. Hopelijk dimt de paniekzaaierij nu wat... en de prijsopdrijvende paniekaankopen sowieso.

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211006_97201935

Gasprijs daalt dankzij Poetin

Er is een einde gekomen aan de enorme klim van de aardgasprijs in Europa.

Dinsdag was de nog met meer dan 20 procent gestegen. Aanvankelijk leek hij woensdag opnieuw op weg naar een onwaarschijnlijke sprong. Door paniekaankopen klom de prijs in de voormiddag met 25 procent naar 161,5 euro, maar in de avond zakte hij met 6,75 procent tot 108,2 dollar per megawattuur.

De reden?

Een toespraak van Vladimir Poetin op een energieconferentie in Moskou. Daar zei de Russische president dat zijn land klaar is om de globale energiemarkt te stabiliseren en dat zijn land dit jaar recordvolumes aan gas naar Europa zal exporteren. ‘Rusland is een betrouwbare leverancier van aardgas naar al zijn klanten in Europa en Azië. Het komt altijd al zijn beloftes na. En ik beklemtoon nadrukkelijk “al”’, zo stelde de Russische leider de gasmarkt gerust.

Ook de olieprijs zakte met 1,8 procent na een stevige winstreeks, met dank aan Poetins collega Joe Biden. De Amerikaanse regering verklaarde dat het alles zal doen om het oliekartel Opec+ aan te zetten om meer olie op te pompen.
Hbvl nuanceert:

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211006_97789250

Gasprijs daalt plots na uitspraken van president Poetin

De prijs van een megawattuur gas steeg eerder op woensdag nog tot boven 160 euro. Later diezelfde dag zakte de prijs plots terug tot ongeveer 108 euro. Een opvallende daling die mogelijk verband houdt met uitspraken van de Russische president Poetin. Tijdens een energiebijeenkomst in Mouskou had die gezegd dat de gasverkoop aan Europa een record zou kunnen bereiken. Dat terwijl Europa en de Verenigde Staten Rusland er net van beschuldigen de gaskraan niet ver genoeg open te draaien, als drukmiddel in het dossier rond de omstreden pijpleiding Nord Stream 2.

Poetin wil het pijplijnproject - dat gas van Rusland naar Europa moet transporteren - van zo’n 10 miljard dollar zo snel mogelijk operationeel krijgen, maar volgens critici zal Europa zo nog meer afhankelijk worden van de Russische gasproducent Gazprom. Het Kremlin blijft echter benadrukken dat Rusland geen rol speelt in wat er op de gasmarkt in Europa gebeurt. “Moskou heeft niets te maken met de crisis”, aldus perschef Dmitry Peskov tijdens de dagelijkse persconferentie. Het economisch herstel na de coronapandemie, de lage gasvoorraden en de dalende windenergieproductie zijn volgens hem de enige redenen van de prijsstijging in Europa.

Europa niet op één lijn

Intussen worden de stijgende gas- en energieprijzen uitvoerig besproken door Europese leiders. Commissievoorzitster Ursula von der Leyen had tijdens de informele top van woensdag veel lof voor Noorwegen, dat de productie al opdreef, maar liet verstaan dat het Russische Gazprom “niets extra’s doet.” Onder anderen Spanje, Frankrijk en Griekenland stellen een gezamenlijke aankoop van gas voor om de prijs op de internationale markten te kunnen drukken. Ook de vergroting van de strategische voorwaarden en het loskoppelen van de elektriciteitsprijs van de gasprijs liggen op tafel. Alleen: de 27 lidstaten zitten voorlopig niet op dezelfde lijn over de aanpak van de prijsstijgingen. Zo zijn Nederland en Duitsland, net als Rusland, van mening dat de stijging een tijdelijk effect is door de wederopleving na de coronacrisis.

In afwachting van een consensus binnen de Europese Commissie, kunnen de lidstaten wel zelf maatregelen treffen om de impact op hun burgers te verzachten. “Maken dat de sociale impact niet te groot is, is nationaal beleid”, zei ook premier Alexander De Croo (Open Vld) eerder al. De Europese Commissie lijst volgende woensdag de maatregelen op die lidstaten kunnen nemen om de prijsstijgingen te verzachten voor consumenten en bedrijven. Op basis van die analyse zullen de Europese leiders de kwestie opnieuw bekijken op de Europese top in Brussel, binnen twee weken.

En de plotse prijsdaling op woensdagmiddag? Niet abnormaal, volgens een trader. Door de hoge prijsniveaus van de jongste dagen en de daarbij horende paniekaankopen, was er weinig fundamentele en aanhoudende vraag, klonk het. De markt is weinig liquide, en dus werkt de volatiliteit – de beweeglijkheid van de koers – nu omgekeerd. Het is dus nog te vroeg om van een échte prijscorrectie te spreken.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2021 om 07:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 08:46   #56
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Iedereen de wc rollen rush vergeten?
Wel nu is er in Ardennen een hout rush bezig door opkopers.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2021, 09:18   #57
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Iedereen de wc rollen rush vergeten?
Wel nu is er in Ardennen een hout rush bezig door opkopers.
Straks ga ik nog moeten waken bij mijn houtmijt.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 16:01   #58
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Eigenlijk zou iedereen(en zeker de politici) dit Youtube-exposé eens moeten bekijken .Deze YT-er,Technology Connections,biedt wel vaker inzichten in de zaken die onze moderne wereld modern maken maar die we misschien wel wat te vanzelfsprekend zijn gaan vinden maar eigenlijk gewoonweg briljant zijn...

https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI

Als het goed is zullen Politici dan BEGRIJPEN waarom ze zich beter NIET teveel moeien en dingen vastbetonneren in regeltjes.

Het is een technische kwestie die technisch aangepakt kan worden,in miljoenen gradaties voor miljoenen mensen....

Mensen die zelf nadenken over hun situatie ......

Laatst gewijzigd door kelt : 16 oktober 2021 om 16:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 22:14   #59
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Iedereen de wc rollen rush vergeten?
Wel nu is er in Ardennen een hout rush bezig door opkopers.
De afval v.d. overstromingen sorteren en verkoopbaar maken...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2021, 22:15   #60
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Beter had geweest ook de rest te isoleren zodat de houtstoof de warmte over het hele huis verspreid he.
Als je alle ramen toe houdt en deuren openzet, verspreidt die warmte over het hele huis. (Nu spreek ik wel over een gewoon doorsnee rijhuis he). De slaapkamer boven aan de schouw, diens vloer net niet isoleren om de warmte door de vloer mee te geven. Dat plafond van de slaapkamer wel isoleren natuurlijk.

Ik zou gewoon een houtkachel zetten en daar gelijk op koken. [color="Red"]Energie [/COLOR]onafhankelijk worden van de overheid is dringend van doen uit burgerinitiatieven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be