Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2021, 07:59   #21
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En gij denkt dat , zie jij ze al sleuren met een zak blikjes of petflesjes ....

Ik nog lang niet ,hun maten zouden wel eens kunnen denken dat ze krap bij kas zitten ,en zulke gedachten zijn niet goed voor hun imago...

Dus dumpen maar die zooi ,een ander zal het wel opruimen..
Dat is net waar statiegeld een oplossing biedt; immers andere mensen gaan bewust op zoek naar die weggeworpen blikjes om zo hun extra centjes te verzamelen en zo maken ze zich tevens maatschappelijk nuttig.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 08:01   #22
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hebt u last van hardnekkige tunnelvisie? Statiegeld werkt al jaren succesvol in andere landen waar dit is ingevoerd, heck waarom discussiëren we hier eigenlijk nog over?

Of gaan we straks ook de debatten terug openen of de aarde plat is in België?
Ik lees wat ik lees en dat is dat het niet werkt in het zuiden van het land. Blijven vasthouden aan niet succesvolle recepten, is dat een soort groen fetish?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 08:29   #23
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik lees wat ik lees en dat is dat het niet werkt in het zuiden van het land. Blijven vasthouden aan niet succesvolle recepten, is dat een soort groen fetish?
Dit is niet eens een groene maatregel. Het is een systeem om de circulaire economie rond te krijgen waarbij in dit geval de inzameling van cruciaal belang is. Zoiets moet je natuurlijk ook niet lokaal gaan invoeren, maar nationaal. Ik zie ook dat men in het proefproject hier blijkbaar gewerkt met vouchers?

3/4 Belgen is voorstander van het systeem, dus in een democratie is het dan de gewoonte dat men daar gevolg aan geeft. Tenzij u voorstander bent van een dictatuur?

https://www.hln.be/binnenland/drie-o...sjes~a6a5350b/

Citaat:
Verschillende Europese landen hebben al een systeem van statiegeld ingevoerd. Duitsland bijvoorbeeld, waar blikjes nog slechts 0,03 procent van het zwerfafval uitmaken, aldus Test Aankoop. In Nederland werd het systeem deze zomer ingevoerd en dat leidde meteen tot een spectaculaire daling van plastic flesjes in het zwerfvuil.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 20 oktober 2021 om 08:30.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 09:55   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik lees wat ik lees en dat is dat het niet werkt in het zuiden van het land. Blijven vasthouden aan niet succesvolle recepten, is dat een soort groen fetish?
De regels worden gemaakt door de heren en dames, hooggeboren.
Het plebs heeft zich aan te passen aan de regels, met andere zaken heeft het niets verloren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 09:58   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dan gaat ge de blauwe zakken bij een stevig briesje niet meer op de rijweg gaan tegen komen hé...
In die blauwe PMD zakken zit onder andere ook plastiekverpakking, plastieken flessen ...
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:04   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hebt u last van hardnekkige tunnelvisie? Statiegeld werkt al jaren succesvol in andere landen waar dit is ingevoerd, heck waarom discussiëren we hier eigenlijk nog over?

Of gaan we straks ook de debatten terug openen of de aarde plat is in België?
Dan zouden ze wel automaten mogen plaatsen waar je de lege blikjes in kan poneren, zoals dit met lege flessen gebeurt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:09   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Ik had (en heb nog een beetje) twijfels over de efficiëntie.

Maar naar 't schijnt is het succesvol in een paar ons omringende landen.

Dan toch maar proberen. Ik ben nogal gevoelig als het over vervuiling gaat.

Vlaanderen zal mooi, welvarend, proper en leuk zijn, of zal niet zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 20 oktober 2021 om 10:13.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:10   #28
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dit is niet eens een groene maatregel. Het is een systeem om de circulaire economie rond te krijgen waarbij in dit geval de inzameling van cruciaal belang is. Zoiets moet je natuurlijk ook niet lokaal gaan invoeren, maar nationaal. Ik zie ook dat men in het proefproject hier blijkbaar gewerkt met vouchers?

3/4 Belgen is voorstander van het systeem, dus in een democratie is het dan de gewoonte dat men daar gevolg aan geeft. Tenzij u voorstander bent van een dictatuur?

https://www.hln.be/binnenland/drie-o...sjes~a6a5350b/
Ik ben daar helemaal niet tegen. Van mij mogen er nog veel meer geldverslindende nutteloze maatregelen ingevoerd worden als de meerderheid van de bevolking dat wenst. Ik mag echter wel zeggen dat het invoeren van geldverslindende nutteloze maatregelen achterlijk is. Ik ben eerder voorstander van het nuttig inzetten van publieke middelen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:13   #29
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben daar helemaal niet tegen. Van mij mogen er nog veel meer geldverslindende nutteloze maatregelen ingevoerd worden als de meerderheid van de bevolking dat wenst. Ik mag echter wel zeggen dat het invoeren van geldverslindende nutteloze maatregelen achterlijk is. Ik ben eerder voorstander van het nuttig inzetten van publieke middelen.
Eigenlijk moeten we dan de politici afschaffen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:30   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dit is niet eens een groene maatregel. Het is een systeem om de circulaire economie rond te krijgen waarbij in dit geval de inzameling van cruciaal belang is. Zoiets moet je natuurlijk ook niet lokaal gaan invoeren, maar nationaal. Ik zie ook dat men in het proefproject hier blijkbaar gewerkt met vouchers?

3/4 Belgen is voorstander van het systeem, dus in een democratie is het dan de gewoonte dat men daar gevolg aan geeft. Tenzij u voorstander bent van een dictatuur?

https://www.hln.be/binnenland/drie-o...sjes~a6a5350b/
Inderdaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 oktober 2021 om 10:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:36   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik had (en heb nog een beetje) twijfels over de efficiëntie.

Maar naar 't schijnt is het succesvol in een paar ons omringende landen.

Dan toch maar proberen. Ik ben nogal gevoelig als het over vervuiling gaat.
Dat is dan ook het enige voordeel van statiegeld: zwerfvuil vermijden.
Voor de rest zie ik geen enkele opportuniteit. Ik neem aan dat wat in de blauwe PMD zak wordt geponeerd, ook wordt gerecycleerd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 11:59   #32
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Allez, nog ne vuilzak extra...
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:50   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is dan ook het enige voordeel van statiegeld: zwerfvuil vermijden.
Voor de rest zie ik geen enkele opportuniteit. Ik neem aan dat wat in de blauwe PMD zak wordt geponeerd, ook wordt gerecycleerd.
Daarom, uit steun aan de daklozen enz smijt ik al mijn blik nu de straat op.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 12:51   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is dan ook het enige voordeel van statiegeld: zwerfvuil vermijden.
Voor de rest zie ik geen enkele opportuniteit. Ik neem aan dat wat in de blauwe PMD zak wordt geponeerd, ook wordt gerecycleerd.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 13:56   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/waalse...ject~ae9fa8f0/

Een nobel proefproject werd opgestart. Helaas, het was een flop en het werkt niet. De oplossing van de ecolominister is om het project verder uit te breiden zodat het nog wat duurder kan worden. Dat het een flop is, is voor de minister geen teken aan de wand. Nee hoor, het betekent net dat ze wil verder gaan. Groene mantra's, ze zijn best wel grappig.
Toen ik nog scholier was, bestonden de blikjes voor frisdrank nog niet.
Waren nog flesjes.

Wij gingen toen dagelijks opzoek naar lege weggeworpen flesjes.
In Nederland staat er statiegeld op grote ped-flessen en de jeugd gaat vaak opzoek naar grote lege ped-flessen.

Binnen sommige bedrijven, mogen de blikjes niet eens in de PMD, want die zakken kosten geld, terwijl de lege blikjes juist geld opbrengen als oud metaal.
Ben zo ooit op een bedrijf geweest, waar ze maandelijks meer dan 10 ton aan blikjes verzamelende.
Ze verkochtte ze aan 0.75€/kg.
Het leverde hen toen dus 7 500€ per maand op.

En ze hadden daar ook een container voor conservenblikken.
Hun werknemers mochten daar de conservenblikken van thuis in deponeren.
Maandelijks halende ze +/-20 ton binnen die verkocht werd aan 0.35€/kg, opbrengst +/-7 000€ per maand.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 15:53   #36
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met 100 blikjes ingeruild per dag kan een dakloze voldoende voedingsstoffen binnenhalen om te overleven op goed gekozen smeerlapperij van McDrek of soortgelijke fastfood tent.
In Buenos Aires verzamelen kinderen vanaf 20 u tot 24 u OVERAL blikjes. Ze doen zelfs de vuilniszakken open. Als hun plastiekzak vol is, brengen ze die naar een verzamelpunt waar ze er wat geld voor krijgen. Na 24 u rijdt een camion met grote container naar al die verzamelpunten en brengt gans de zaak naar een recyclagebedrijf.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 16:32   #37
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/waalse...ject~ae9fa8f0/

Een nobel proefproject werd opgestart. Helaas, het was een flop en het werkt niet. De oplossing van de ecolominister is om het project verder uit te breiden zodat het nog wat duurder kan worden. Dat het een flop is, is voor de minister geen teken aan de wand. Nee hoor, het betekent net dat ze wil verder gaan. Groene mantra's, ze zijn best wel grappig.
Groen zou nu willen voorstellen dat iedereen die een leeg blikje binnenbrengt ,

recht heeft op één Flippo.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 oktober 2021 om 16:32.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 21:28   #38
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
100% voorstander van statiegeld op blikjes.

Natuurlijk werkt het mits wat aanpassing. In Duisland bijvoorbeeld wordt 96% van alle blikjes gerecupereerd door het statiegeld. In Noorwegen 95%.[/i]
Absolute tegenstander. We hebben al een zeer goed systeem van blikjes recycleren, het heet de blauwe zak. Op die manier kan je eigenlijk alles recycleren.

Ik begrijp dat blikjes zwerfvuil veroorzaken, maar zoals bij veel zaken in dit land, draait men de zaken om: in plaats van de vervuiler te bestraffen, wil men de brave burger een beetje pesten. Het is nochtans heel simpel: zet genoeg vuilbakken op straat, zet een paar agenten in, torenhoge boetes op zwerfvuil zodat de agenten ook worden terugverdiend en het de maatschappij niets kost, en toon een campagne op tv.

Resultaat: een mooi recyclagebeleid en een propere straat.

Laatst gewijzigd door Tommeke : 20 oktober 2021 om 21:29.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 21:34   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Absolute tegenstander. We hebben al een zeer goed systeem van blikjes recycleren, het heet de blauwe zak. Op die manier kan je eigenlijk alles recycleren.

Ik begrijp dat blikjes zwerfvuil veroorzaken, maar zoals bij veel zaken in dit land, draait men de zaken om: in plaats van de vervuiler te bestraffen, wil men de brave burger een beetje pesten. Het is nochtans heel simpel: zet genoeg vuilbakken op straat, zet een paar agenten in, torenhoge boetes op zwerfvuil zodat de agenten ook worden terugverdiend en het de maatschappij niets kost, en toon een campagne op tv.

Resultaat: een mooi recyclagebeleid en een propere straat.
Bij ons hebben ze de vuilbakken in de straat weggehaald omdat een aantal kltzkken er hun vuilnis in dumpten.
Zolang er kltzkkn rondlopen zal het nooit lukken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 22:00   #40
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 627
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Bij ons hebben ze de vuilbakken in de straat weggehaald omdat een aantal kltzkken er hun vuilnis in dumpten.
Zolang er kltzkkn rondlopen zal het nooit lukken.
Dus ook hier zelfde situatie De brave mensen worden gestraft en wordt er niets ondernomen tegen wie de fout begaat....
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be