Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2021, 20:30   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Maar waarom deze aandrang van de Franstaligen Belgen? Irredentisme, ''Heim ins Reich''- achtige gevoelens.... wat is het? België is toch voor de Franstalige Belgen?

Op die vraag zal je NOOIT antwoorden krijgen van belgicisten. De Franstaligen kunnen niet zonder de jaarlijkes miljardentransfers uit Vlaanderen en zullen om die reden België nooit loslaten. De Franstalige armoezaaiers zijn de levensverzekering van de belgicisten die dit apenland evenmin kwijt willen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 21:27   #162
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Op die vraag zal je NOOIT antwoorden krijgen van belgicisten. De Franstaligen kunnen niet zonder de jaarlijkes miljardentransfers uit Vlaanderen en zullen om die reden België nooit loslaten. De Franstalige armoezaaiers zijn de levensverzekering van de belgicisten die dit apenland evenmin kwijt willen.
De Belgicisten vinden die bodemloze Waalse put een unieke gelegenheid om gans Europa te tonen hoezeer zij “solidair” zijn. In feite vragen ze niet liever dan het mislukken van iedere nieuwe editie van het Waalse Marshall-plan. Eeuwige “solidariteit” met WalloBrux!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 22:56   #163
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Troost u, hier ligt ook niemand wakker van een vereniging tussen Noord en Zuid. Het zal de mensen een zorg wezen.
Ik zou het zelf, eerder een Hereniging noemen, maar dat komt omdat ik Noord Brabander ben, en dat grens tussen Noord Brabant en 'zuidelijk' Brabant (grofweg Antwerpen, Vlaams Brabant, Brussel en Waals Brabant) volledig willekeurig is, het is namelijk een gevolg van een wapenstilstand.
Aan de grens had een Belgisch dorp makkelijk Nederlands kunnen worden of een Nederlands dorp Belgisch.
Logisch dat men verder landinwaarts meer in absolute termen denkt, maar in de grensstreek weet je dat dit relatieve onzin is.

Toch is een Hereniging niet iets waar de gemiddelde Nederlander of Vlaming/Belg wakker van ligt. Mocht men dit willen, dan zal dit a la de Euro, met de omgekeerde weg moeten. Ofwel economisch en bestuurlijk, voordat het echt politiek wordt.

In tegenstelling tot u, vind ik het wel een mooie droom, maar deel ik uw scepsis over hoe realiseerbaar dit is nu is...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 07:39   #164
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik zou het zelf, eerder een Hereniging noemen, maar dat komt omdat ik Noord Brabander ben, en dat grens tussen Noord Brabant en 'zuidelijk' Brabant (grofweg Antwerpen, Vlaams Brabant, Brussel en Waals Brabant) volledig willekeurig is, het is namelijk een gevolg van een wapenstilstand.
Aan de grens had een Belgisch dorp makkelijk Nederlands kunnen worden of een Nederlands dorp Belgisch.
Logisch dat men verder landinwaarts meer in absolute termen denkt, maar in de grensstreek weet je dat dit relatieve onzin is.

Toch is een Hereniging niet iets waar de gemiddelde Nederlander of Vlaming/Belg wakker van ligt. Mocht men dit willen, dan zal dit a la de Euro, met de omgekeerde weg moeten. Ofwel economisch en bestuurlijk, voordat het echt politiek wordt.

In tegenstelling tot u, vind ik het wel een mooie droom, maar deel ik uw scepsis over hoe realiseerbaar dit is nu is...
Vlaanderen gaat gebukt onder het verdriet van België ,het lot van de geschiedenis
en onder de eeuwige helaasheid van het bestaan.
Dit reageren ze af op de Nederlanders , die deze geschiedenis niet kennen.
Daarom "de Hollander haat" is de grootste blokkade voor een hereniging.
Iets wat met de paplepel is ingegoten , krijg je niet in 1 generatie weg.

Laatst gewijzigd door cato : 10 augustus 2021 om 07:40.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 08:05   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalige Belgen spreken altijd over België maar hun echte land is Frankrijk. Ze leven zowiezo al elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijk nooit naar TF1, France 2, France 3, enz................? Die zenders zijn in het algemeen veel meer bekeken dan de nationale zenders. Vlaamse zenders zijn amper bekeken zelfs door Franstaligen die het Nederlands kennen. Ik beschouw me alvast als een Fransman en verwerp meer en meer België.
Vive la République, Vive la France!
Er zijn heel weinig Franstaligen die België verwerpen, ze hebben alleen geen boodschap aan de RTBF.

Trouwens zelfs onder de Fransen, zijn er weinig die zich Fransman noemen, ze geven veel vaker aan uit welk provincie ze komen.
Dat de Franstalige Belgen weinig naar de Vlaamse zenders kijken, is ook heel normaal.
Want ondanks hun hoge kijkcijfers in Vlaanderen en Nederland, is het kwaliteit ook ver onder nul en geven de Franse zenders dezelfde filmen en series, maar in het Frans gedubd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 08:10   #166
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Vlaanderen gaat gebukt onder het verdriet van België ,het lot van de geschiedenis
en onder de eeuwige helaasheid van het bestaan.
Dit reageren ze af op de Nederlanders , die deze geschiedenis niet kennen.
Daarom "de Hollander haat" is de grootste blokkade voor een hereniging.
Iets wat met de paplepel is ingegoten , krijg je niet in 1 generatie weg.
De hollander haat is zeker niet met de paplepel ingegeven.
Die hollander haat vind men trouwens niet enkel bij de Vlamingen, maar in heel veel streken in Europa.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 08:21   #167
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De hollander haat is zeker niet met de paplepel ingegeven.
Die hollander haat vind men trouwens niet enkel bij de Vlamingen, maar in heel veel streken in Europa.
Frankrijk vroeger had borden met "verboden voor Nederlanders", maar dat is verleden tijd. Omgekeerd bestaat er ook een milde Francofobie onder sommige Nederlanders. Dat valt allemaal wel mee, zenne.

De nasleep van Lodewijk XIV versus Willem III ofzoiets. De baas van het grootste ziekenhuis van Amsterdam is alvast een Fransman. En meer Nederlanders dan Vlamingen denken kunnen Frans. Als ze het nodig hebben leren ze het en goed.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 augustus 2021 om 08:24.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 12:53   #168
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Frankrijk vroeger had borden met "verboden voor Nederlanders", maar dat is verleden tijd. Omgekeerd bestaat er ook een milde Francofobie onder sommige Nederlanders. Dat valt allemaal wel mee, zenne.

De nasleep van Lodewijk XIV versus Willem III ofzoiets. De baas van het grootste ziekenhuis van Amsterdam is alvast een Fransman. En meer Nederlanders dan Vlamingen denken kunnen Frans. Als ze het nodig hebben leren ze het en goed.
Ik ken meerdere B&B in de Champagnestreek waar Nederlanders niet welkom zijn. Te onbehouwen en te luidruchtig.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 13:34   #169
WYSIWYG
Minister-President
 
Geregistreerd: 21 mei 2021
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ken meerdere B&B in de Champagnestreek waar Nederlanders niet welkom zijn. Te onbehouwen en te luidruchtig.
Die hebben dan nog geen Engelsen of Russen over de vloer gehad.
__________________
Citaat:
België geïllustreerd Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 21:08   #170
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ken meerdere B&B in de Champagnestreek waar Nederlanders niet welkom zijn. Te onbehouwen en te luidruchtig.
Bij mij thuis zijn Hollanders welkom. Waarom niet? Wellicht niet te lang dan, maar alla ze zijn welkom.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2021 om 21:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 21:19   #171
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ik denk dat Nederlandse toeristen (vooral vroeger dan) geweerd werden omdat ze simpelweg te weinig uitgaven en de gastronomie te weinig apprecieerden, hoe cliché het ook moge klinken. De Nederlandse cultuur is op dat vlak de laatste jaren fel verbeterd. De wereld wordt kleiner en culturen leren meer van elkaar.
Je snapt het meteen, zeker in de Franse cultuur waar de zaakvoerder eerder koning is dan de klant, kon dat wel eens botsen vroeger.

Als ik Nederlandse kookboeken lees merk ik dat ook. Ik bezit er één geschreven door een Fransman die meer dan dertig jaar in Nederland woont en hij beschreef ook hoe toen hij in Nederland aankwam veel schraalheid bestond in voorradigheid van ingrediënten, maar hoe hij dat stelselmatig heeft weten zien verbeteren.

Jammer genoeg zullen veel Vlamingen en Nederlanders mij als iemand zien die anti-Hollanderclichés verkoopt, maar dat is omdat velen onder ons elkaars land te slecht kennen.

Indien een onbehouwen toerist veel geld uitgeeft zou een Fransman eerder zeggen: "Qu'ils restent comme ils sont" en het nog prima vinden. Althans dat is wat ik denk hoe het was. Ook ik dacht vroeger dat het een mythe was verzonnen door Vlamingen met een minderwaaridgheidscomplex, trouwens. Het blijkt echter echte geschiedenis te zijn. Immers, zowel Fransen als Nederlanders hebben het me al verteld.

Maar dat Hollanders gehaat zouden zijn, onzin natuurlijk. Er zijn genoeg voorbeelden van Franse appreciatie voor de Hollandse cultuur (vooral Franse schilders hebben Nederland uitvoerig bezocht en het Louvre staat bol van werken van Hollandse meesters). Het is alleen zo, veel nuchterheid doet je ook veel dingen missen in het leven, zeker bij de volkse minder opgeleide medemens. Ook wij hebben meer dan onze gebreken net als de Fransen, en we leren er stelselmatig een betere invulling aan te geven, net als de Nederlander.

Als Vlaming zeg ik zelfs dat de Nederlandse cultuur op dit moment er beter voorstaat. Alleen denken te veel Vlamingen dat Nederland een gidsland is voor ons op alle vlakken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 augustus 2021 om 21:37.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2021, 21:39   #172
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Sowieso is het onverstandig alles in detail als hierboven te beschrijven. Dat maakt slechte vrienden uiteraard. Ach ja. We blijven individuen. Wat de elites en welgestelden vroeger ervoeren is ook verschillend als wat het gewone volk ervoer. Het gewone volk maakte initieel slecht kennis met elkaar en doet het thans beter. Meer is er niet aan.

Trouwens, zelfs nu nog houden Belgen meer van kwaliteit dan Nederlanders. Iemand die dat ontkent kijkt niet verder dan de betere wegen. In de soberheid van Nederland zie ik nochtans veel schoonheid, maar het vergt een andere blik.

Ik denk trouwens ook dat Nederland in de Gouden Eeuw relatief dichter bij onze cultuur stond, maar dat pas in de 18de en 19de eeuw de cultuur fel veranderde en zuinigheid meer ging benadrukken tot het in de 20ste eeuw weer normaliseerde. Een gevolg van het nationalisme en hoe ieder land een moderne identiteit nodig had.

Soms lijkt het alsof Nederlanders iets missen wat wij hebben en vice versa. Centralistisch nationalisme is sowieso een dwaas idee, maar mijn ideale cultuur is wel een mix tussen de Vlaamse en de Nederlandse.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 augustus 2021 om 21:58.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2021, 22:41   #173
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Sowieso is het onverstandig alles in detail als hierboven te beschrijven. Dat maakt slechte vrienden uiteraard. Ach ja. We blijven individuen. Wat de elites en welgestelden vroeger ervoeren is ook verschillend als wat het gewone volk ervoer. Het gewone volk maakte initieel slecht kennis met elkaar en doet het thans beter. Meer is er niet aan.

Trouwens, zelfs nu nog houden Belgen meer van kwaliteit dan Nederlanders. Iemand die dat ontkent kijkt niet verder dan de betere wegen. In de soberheid van Nederland zie ik nochtans veel schoonheid, maar het vergt een andere blik.

Ik denk trouwens ook dat Nederland in de Gouden Eeuw relatief dichter bij onze cultuur stond, maar dat pas in de 18de en 19de eeuw de cultuur fel veranderde en zuinigheid meer ging benadrukken tot het in de 20ste eeuw weer normaliseerde. Een gevolg van het nationalisme en hoe ieder land een moderne identiteit nodig had.

Soms lijkt het alsof Nederlanders iets missen wat wij hebben en vice versa. Centralistisch nationalisme is sowieso een dwaas idee, maar mijn ideale cultuur is wel een mix tussen de Vlaamse en de Nederlandse.
Deze plotse soberheid is trouwens niet uniek voor Nederland, het Victoriaanse Engeland was culinair in veel opzichten ook weer eerder soberder dan daarvoor. Ironisch genoeg omdat nu bepaalde ingredienten niet meer enkel voor de elite waren, maar ook betaalbaar werden voor de middenklasse...
Ook is de Gouden Eeuw betrekkelijk, zowel Noord en Zuid hadden een kleine rijke elite, een middenklasse en een grote massa.
Dat die elites nog vrij nauw waren, een deel was vaak nog een rijke gevluchte protestantse Zuiderling.

Als Noord Brabander kan ik je vertellen, dat de Nederlandse cultuur een paraplu term is. Ja, Hollanders, Twentenaren, Limburgers, Friezen, Zeeuwen en Brabanders delen echt wel iets, maar tegelijkertijd hebben wij ook nog onze verschillen. In de Nederlandse context zijn Brabanders en Limburgers echt Bourgondischer dan de rest. En net zoals in België staan bepaalde Grootsteden op zichzelf.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be