Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 12 maart 2015, 22:17   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Zoals gezegd vind ik dat heel goedkoop.
Zij beweren juist van wel en ze krijgen zelfs steun van in het westen geboren moslims.
En het gaat niet alleen over IS, Boko Haram denkt er blijkbaar net zo over.
En zij halen allemaal hun inspiratie uit dat boek waar geen fouten in staan.
Bobke is offline  
Oud 13 maart 2015, 01:29   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zoals gezegd vind ik dat heel goedkoop.
Zij beweren juist van wel en ze krijgen zelfs steun van in het westen geboren moslims.
En het gaat niet alleen over IS, Boko Haram denkt er blijkbaar net zo over.
En zij halen allemaal hun inspiratie uit dat boek waar geen fouten in staan.
Het zijn 100% moslims dus.
daiwa is offline  
Oud 13 maart 2015, 05:14   #23
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je zit al een stap te ver.
Het begint er al bij dat het eigenlijk niet normaal is dat mensen hier redeneren in termen van 'onze broeders'.
Ik denk toch dat het eerlijk is om te stellen dat een marokkaan niet de broeder is van een soedanees, net zoals een belg niet de broeder is van een zweed.
De artificiële constructie die men maakt is om mensen op basis van religieuze aanhang als 'broeders' te gaan zien.
Dan zit je puur in de situatie van de rooms katholieke kerk tot enkele tientallen jaren geleden : machtsuitoefening. Men kan dan de 'broeders' een gemeenschappelijke vijand aanpraten, en zo gaat de construct een heel eigen leven krijgen.

Het lijkt me niet gezond als kinderen van bv 12 jaar oud in België en die toevallig van allochtone origine zijn via hun ouders of grootouders rondlopen met vijandsbeelden die hen aangepraat worden. Laat kinderen kind zijn, solfer ze zulke gedachten niet op. Tegen dat ze jong volwassenen zijn zullen ze hun eigen idee wel vormen over de problemen in de wereld.
Maar dan zou het wel eens kunnen dat ze problemen zien die veeel groter zijn dan die inktvlek op de kaart van het midden oosten ?
Het is bovendien ook enorm hypocriet om als moslim over "onze broeders" in Palestina te gaan spreken om een bepaalde radicalisering te duiden, terwijl een ander aspect van diezelfde radicalisering steun betekent aan een groepering die dagelijks moslims afslacht.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 13 maart 2015, 05:25   #24
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
De radicale interpretatie van de islam zoals beleden door IS bevat ook geen fouten. Allemaal netjes te motiveren en te rechtvaardigen volgens de sharia. Diegenen die onder hun bewind leven zijn er toch maar vet mee.

Eigenlijk illustreert dit nogmaals dat godsdienst menselijke vooruitgang en ontwikkeling belemmert.
Waren we maar in de middeleeuwen gebleven, dan was er niks aan de hand.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 13 maart 2015, 06:31   #25
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Dat is wel handig, dan moet je over niks meer nadenken.
Snerror is offline  
Oud 13 maart 2015, 07:46   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Daar werd in deze draad wel zo'n beetje vergoelijkt gepraat over de islam,

maar .... heeft die imam nu nodeloos gebleit, of zit er toch waarheid in zijn gemoed ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 13 maart 2015, 08:10   #27
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Ik denk dat hier wel wat inzit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ze zwelgen in islamisme omdat ze zich niet kunnen identificeren met de Europese cultuur.
En dat is logisch, want het zijn geen Europeanen.
Verder is een leven met een leidraad zoals de Koran/Bijbel of andere rommel veel gemakkelijker, zeker als je weggerukt bent uit je natuurlijke habitat naar een maatschappij waar presteren belangrijk is en sociale cohesie minder aanwezig is.
Snerror is offline  
Oud 13 maart 2015, 08:45   #28
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik denk dat hier wel wat inzit:



Verder is een leven met een leidraad zoals de Koran/Bijbel of andere rommel veel gemakkelijker, zeker als je weggerukt bent uit je natuurlijke habitat naar een maatschappij waar presteren belangrijk is en sociale cohesie minder aanwezig is.
Het is nu niet dat de situatie bepaald rooskleuriger te betitelen valt in de islamitische wereld zelf hé.

Kommer en kwel, zelfgekozen isolement en duizelingwekkende intellectuele leegte, om het kort samen te vatten.

En hoewel het vast allemaal de schuld is van joden, Amerikanen, het westen en de stand van de maan, blijf ik het merkwaardig vinden dat er naar het Arabisch minder werken worden vertaald dan naar het oudgrieks (ik verzin het niet voor de duidelijkheid).
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 13 maart 2015, 09:33   #29
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Het is nu niet dat de situatie bepaald rooskleuriger te betitelen valt in de islamitische wereld zelf hé.

Kommer en kwel, zelfgekozen isolement en duizelingwekkende intellectuele leegte, om het kort samen te vatten.

En hoewel het vast allemaal de schuld is van joden, Amerikanen, het westen en de stand van de maan, blijf ik het merkwaardig vinden dat er naar het Arabisch minder werken worden vertaald dan naar het oudgrieks (ik verzin het niet voor de duidelijkheid).
Dat wel, maar blijkbaar zijn de Westerse extremisten wel het ergste. Ik vermoed vanuit een of ander minderwaardigheidscomplex.
Snerror is offline  
Oud 13 maart 2015, 10:36   #30
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nochtans een hele sympathieke en vriendelijke man. Hij zegt enkel wat is. Het klopt inderdaad dat bepaalde kindjes rondlopen met een radicale gedachtegang.

Volgens mij een mengeling van een goede opvoeding die mankeert, sociale media en het nieuws (voornamelijk de Palestinakwestie). Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.
Ik ben het met je eens dat heel veel moslims brave mensen zijn, in die zin dat ze niet van plan zijn om aanslagen te plegen, of hun buren naar het leven te staan. Maar tegelijkertijd zullen heel wat moslims op de vraag wat voor hun belangrijker is, de Belgische wet of het gedachtengoed van Mohammed, zeggen dat het laatste boven de Belgische wetgeving staat.

Dat is dus de breuklijn met anderen, en die wordt steeds groter en sterker.Dat afdoen met" het zijn brave mensen" is echt je kop in het zand steken.

Dat opnieuw de Palestijnse kwestie van onder het stof wordt gehaald om haat bij erg jonge kinderen te verklaren is pure manipulatie om de focus vooral niet op het echte probleem te zetten, kinderen groeien op met die breuklijn, hun ouders delen maar al te vaak de normen en waarden van deze samenleving niet, waaronder het veroordelen van agressie en haat.
Voeg daarbij een machocultuur waar stoere praat zowat de norm is onder mannen, de invloed van koranscholen waar zeker jongens naartoe moeten om die koran van buiten te leren, de moskee en wat daar als waarheid voorgehouden wordt ( waarmee ik niet wil zeggen dat iedere moskee dit doet.
Maar te veel ondersteunen eerder de breuklijn inplaats van dichter bij mekaar te brengen, de tendens om islam te gebruiken om je af te zetten tegen deze samenleving, de problemen binnen islam zelf waar geen hierarchie is die standpunten kan innemen die algemeen gedeeld kunnen worden, en blijkbaar toegang tot eender wat op internet voor tienjarigen?

Heti s dus minder rooskleurig of simplistisch dan u doet voorkomen, daarom vind ik een genuanceerd antwoord wel op zijn plaats.
alice is offline  
Oud 13 maart 2015, 10:40   #31
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Wat IS doet, is helaas niets anders dan de letterlijke interpretatie van uw koran, die volgens u geen fouten bevat.
alice is offline  
Oud 13 maart 2015, 10:41   #32
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Al die moslims die Palestina als excuus gebruiken... stel je voor dat Christenen hetzelfde beginnen te doen omdat IS Christenen afslacht.
Snerror is offline  
Oud 13 maart 2015, 10:52   #33
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Duidelijk de woorden van een slaafse volgeling, die niet voor zichzelf mag of kan denken.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline  
Oud 13 maart 2015, 11:24   #34
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Al die moslims die Palestina als excuus gebruiken... stel je voor dat Christenen hetzelfde beginnen te doen omdat IS Christenen afslacht.
Je moet het maar eens proberen te vatten: Palestina als argument aanhalen voor de radicalisering en de sympathie voor IS, terwijl IS moslims aan de lopende band afslacht...

Dergelijke ongein krijg je dus wanneer mensen niet in staat blijken verder te kijken dan de oogkleppen van hun cultuur/religie hen toelaat. Ze verkeren simpelweg niet in de mogelijkheid zelfstandig na te denken en Palestina laat hen al helemaal wars van elke realiteit verdrinken in een hypocriete poel van religieus fanatisme en valse emotionele oprispingen.

Moesten de Israëliërs zich nu eens spontaan allemaal bekeren tot de islam zou het allemaal een stuk eenvoudiger zijn.
Dan mochten ze nog elke Palestijn doodschieten tot er geen één meer over is, er zou geen islamitische haan meer naar kraaien.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 13 maart 2015, 11:30   #35
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.

En in de hadith? Bevat die fouten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hadith
Abu Huraira reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him; but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews.
Klein Licht is offline  
Oud 13 maart 2015, 11:31   #36
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
In de Koran, niet (slechts) de Hadith, staat dat de straf voor diefstal amputatie is en de straf of fornicatie zweepslagen (en die 'misdaad' is iets waar praktisch iedereen hier in gelooft; seks voor/buiten het huwelijk uit liefde als natuurlijke behoefte/deugd). Ik vind dat barbaars en toch moet een moslim dit als het woord van God beschouwen (geopenbaard aan Mohammed via de aartsengel Gabriël) of hij/zij is geen moslim.

Nu zijn gelukkig de meeste moslims vredelievende mensen, maar zelfs sommige vriendelijke moslims hebben vaak extreme ideeën (waarmee ze diplomatisch om kunnen gaan). Wel ga ik akkoord dat het gevoel van onaanvaardheid zeker aanwezig is bij mensen van moslimachtergrond, zelfs bij ex-moslims.

Niet bang zijn van confrontatie is belangrijke remedie naar mijn mening. Zo probeer ik te handelen en veel conservatieve moslims staan verrassend open naar mijn standpunten (als in 'trachten te begrijpen'). Geen garantie op vrede echter, jammer. Ik volg deze imam wel in dat opzicht dat het prospect voor de toekomst mogelijk bedroevend is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 maart 2015 om 11:51.
Weyland is offline  
Oud 13 maart 2015, 12:24   #37
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Nee, de Koran is één grote fout.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline  
Oud 13 maart 2015, 16:34   #38
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zoals gezegd vind ik dat heel goedkoop.
Zij beweren juist van wel en ze krijgen zelfs steun van in het westen geboren moslims.
En het gaat niet alleen over IS, Boko Haram denkt er blijkbaar net zo over.
En zij halen allemaal hun inspiratie uit dat boek waar geen fouten in staan.
Wat u vindt mijn beste is helemaal niet relevant. Wat IS doet is niet wat mijn religie me voorschrijft.

Ze krijgen steun van een kleine minderheid. Die paar honderd 'moslims' wegen niet op tov de miljoenen moslims die IS niet steunen en wel in vrede leven van andersgelovigen.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
Oud 13 maart 2015, 16:39   #39
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat u vindt mijn beste is helemaal niet relevant. Wat IS doet is niet wat mijn religie me voorschrijft.

Ze krijgen steun van een kleine minderheid. Die paar honderd 'moslims' wegen niet op tov de miljoenen moslims die IS niet steunen en wel in vrede leven van andersgelovigen.
jaja, zolang ze maar hun zin krijgen, is er geen probleem.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 13 maart 2015, 16:41   #40
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
jaja, zolang ze maar hun zin krijgen, is er geen probleem.
Vandaar dat ze vaak gediscrimineerd worden. Maar bon, das een andere discussie.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be