Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG 46 52,87%
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND 41 47,13%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2003, 17:05   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De enige werkelijkheid is belgisch. Iedereen weet perfect dat CD&V en VLD absoluut NIET voor separatisme zijn, wat ze ook mogen beweren. Wie anders wil geloven, heeft uiteraard het recht naïef te zijn.
U maakt er weer een potje van: nergens werd er gesteld dat deze partijen voor separatisme zijn. Wel hebben ze in het partijprogramma het confederalisme ingeschreven, net als twee andere partijen het separatisme in hun eisenbundel hebben neergezet. Daarom moeten, uw redenering volgend over de laatste partijen en doortrekkend, de stemmers op deze partijen blijkbaar niet wakker liggen van de eenheid van België.

De staatskundige werkelijkheid komt soms wel eens niet overeen met de volkskundige (sociologische, zo u wil) werkelijkheid, beste vriend. Maar ja, als u zich hardnekkig wil vastklampen aan de Belgische staat dan wilt u natuurlijk ook niet de groei naar Vlaamse zelfstandigheid zien. Dat verstoort immers uw droom, dat doet uw ballonnetje barsten. De Belgische staat is aan het verdampen... als Patrick Janssens dat al zegt in Le Soir...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:10   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Misschien zijn ze in Macedonië de romantiek nog niet ontgroeid.
Hier hebben we noch land noch voogd noch staat nodig om individueel te denken en onze eigenheid te beleven.
Macedoniërs zijn tenminste bewuste mensen: hun onafhankelijkheid kwam er na een volksraadpleging in 1991. Iedereen heeft daar individueel kunnen denken en oordelen.

Wat u voorstaat is een soort individualisme dat verdraaid dicht bij het egoïsme ligt dat van iedere vorm van volks- of staatsgemeenschap niets moet weten.

Waarom u dan nog de Belgische staat verdedigt is een volkomen raadsel. Het is in ieder geval onlogisch en onsamenhangend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:12   #223
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@ Jan van den Berghe

De meeste onderwijzers en leraars uit mijn kennissenkring zijn mensen die school liepen, doorstroomden naar een hogeschool, om dan weer in hun oude school, aan de andere kant van de lessenaar te belanden.
Over de relevantie van hun contacten met wat er in het hele land leeft, heb ik dan ook gerede twijfels, zonder jou over dezelfde kam te willen scheren, uiteraard.
Om niet in dat gesloten circuit te hoeven figureren koos ikzelf (na één jaar ervan geproefd te hebben) voor een totaal andere beroepsrichting, dewelke mij toeliet meerdere malen per week met mensen in heel het land in contact laten komen.
Wees gerust dat separatisme (régionalisme voor onze waalse broeders) een uiterst vies woord is, wanneer een grapjurk het te berde brengt. Zelfs aan 1,5 kiezer op 10 durf ik nog geen secessistische gevoelens toeschrijven. Racistische emoties, kom je jammer genoeg reeds véél vaker tegen. In alle lagen der bevolking, aan alle kanten der taalgrens, en bij alle ethische gezindtes................
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:22   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
... dat gesloten circuit ...
Grapjas. Heel wat leraren hebben heel wat meer activiteiten naast hun onderwijsbaan. En door contacten met de ouderverenigingen en de ouders zelf leren we heel wat over het doen en laten in onze maatschappij. Bij ons zien we de eerste als de vierde wereld, de meest uiteenlopende politieke en sociale overtuigingen. Wees daar maar gerust van.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:33   #225
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
... dat gesloten circuit ...
Grapjas. Heel wat leraren hebben heel wat meer activiteiten naast hun onderwijsbaan. En door contacten met de ouderverenigingen en de ouders zelf leren we heel wat over het doen en laten in onze maatschappij. Bij ons zien we de eerste als de vierde wereld, de meest uiteenlopende politieke en sociale overtuigingen. Wees daar maar gerust van.
Ik schreef expliciet dat ik je niet over die kam wilde scheren, om een foute generalisatie te vermijden.
Kan je echter ontkennen dat er in het onderwijsmilieu typetjes rondlopen die perfect aan mijn beschrijving voldoen?
En wat betreft die buitenschoolse activiteiten...... zal ik mijn voor de hand liggende flauwe grap maar voor mezelf houden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 17:36   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Kan je echter ontkennen dat er in het onderwijsmilieu typetjes rondlopen die perfect aan mijn beschrijving voldoen?
Natuurlijk niet. En die vindt u ook in de ministeries, ook in sommige bedrijven (sommige bandwerkers... met alle respect), ook op veel andere plaatsen. Conclusie: geen argument in heel deze discussie.

Citaat:
En wat betreft die buitenschoolse activiteiten...... zal ik mijn voor de hand liggende flauwe grap maar voor mezelf houden.
Wie sprak er over buitenschoolse activiteiten (didactische uitstappen e.d.)? Niemand. Contacten met ouders, daar ging het over en dat is nog altijd geen buitenschoolse activiteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:11   #227
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Superstaaf, je bent een echte volksverrader! En je moet er niet fier op zijn Waarschijnlijk denk jij alleen maar aan je (Belgische) geldzak!!
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:13   #228
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Superstaaf, je bent een echte volksverrader! En je moet er niet fier op zijn Waarschijnlijk denk jij alleen maar aan je (Belgische) geldzak!!
En we zijn wéér in WO II
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:22   #229
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Zelfs als ikzelf en Vlaanderen armer worden na een afscheuring, kies ik nog resoluut voor een onafhankelijk Vlaanderen!!!!!!!!!!

Waarom? Kijk op pagina 5, Stefanie heeft het zeer mooi samengevat.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:27   #230
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Walen zijn zo onverdraagzaam tegenover Vlaanderen en de Vlamingen dat ze ons discrimineren en zelfs een slechte naam doen krijgen in het buitenland!

Dat ze ons Vlaanderenland verfransen mogen we ook niet langer toestaan en we kunnen hun dat enkel verhinderen door Vlaanderen onafhankelijk te maken! Doe het voor Vlaams Brabant en andere streken die enorm te leiden hebben onder dat Frans imperialisme
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 19:38   #231
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

"En we zijn weer in WO II" Tacticus: heb je het over Rex? De waalse vriendjes van Hitler?

Dat bedoel ik dus: onze waalse vrienden die allerlei leugens over ons willen verspreiden: zoals 'onze' verkeerde keuze in WO II.
Ik ben er zeker van dat er evenveel Waalse collaborateurs waren, maar daar spreken we niet over, natuurlijk!

Dat collaborateur gedoe hebben ze er gewoon bij gehaald om de Vlaamse nationalisten een slechte naam te geven en ze dus de mond te snoeren.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:19   #232
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Zelfs als ikzelf en Vlaanderen armer worden na een afscheuring, kies ik nog resoluut voor een onafhankelijk Vlaanderen!!!!!!!!!!
Het is echt prachtig om te zien hoe deze romantische nationalist zijn stelling blijft verdedigen, zelfs al is er geen enkel redelijk argument meer...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:20   #233
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVA
Superstaaf, je bent een echte volksverrader! En je moet er niet fier op zijn Waarschijnlijk denk jij alleen maar aan je (Belgische) geldzak!!
Tuurlijk;
Het hemd is nader dan de rok.
If you cannot beat them, join them.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:20   #234
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Dat ze ons Vlaanderenland verfransen mogen we ook niet langer toestaan en we kunnen hun dat enkel verhinderen door Vlaanderen onafhankelijk te maken! Doe het voor Vlaams Brabant en andere streken die enorm te leiden hebben onder dat Frans imperialisme
U praat in slogans.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:33   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Dat ze ons Vlaanderenland verfransen mogen we ook niet langer toestaan en we kunnen hun dat enkel verhinderen door Vlaanderen onafhankelijk te maken! Doe het voor Vlaams Brabant en andere streken die enorm te leiden hebben onder dat Frans imperialisme
U praat in slogans.
Waar zit de slogantaal?

Hebt u ooit door de Vlaamse Rand gereden, uitgestapt en eens uw ogen en oren de kost gegeven? Waarschijnlijk niet, anders had u gezien hoe de faciliteitengemeenten de afgelopen tijd steeds meer verfranst worden door de nog steeds aanhoudende uitwijking uit Brussel (de Franstaligen verlaten immers vooral de binnenstad). De faciliteiten blijken het omgekeerde effect te hebben gehad: i.p.v. integratiebevorderend zorgen de faciliteiten voor een Franstalige aanzuigbeweging.

Deze werkelijkheid ontwaren lijkt me geen sloganeske taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:49   #236
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Zelfs als ikzelf en Vlaanderen armer worden na een afscheuring, kies ik nog resoluut voor een onafhankelijk Vlaanderen!!!!!!!!!!
Het is echt prachtig om te zien hoe deze romantische nationalist zijn stelling blijft verdedigen, zelfs al is er geen enkel redelijk argument meer...
De Belgische pot verwijt de Vlaamse ketel...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:59   #237
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De groep der "zelfingenomen idioten" lijkt me eerder geschikt om u te categoriseren.
Zijn de argumenten op?
8)
Valt er te argumenteren tegen een zelfingenomen puber die, zonder iets dat nog maar op argumentatie lijkt, even gaat bepalen wat "realisten" zijn en zichzelf daar grootmoedig toe rekent?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 23:54   #238
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De meeste onderwijzers en leraars uit mijn kennissenkring zijn mensen die school liepen, doorstroomden naar een hogeschool, om dan weer in hun oude school, aan de andere kant van de lessenaar te belanden.
Hmmm... Er zit misschien iets in? Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik nog school liep er maar weinig onderwijzers waren waarmee ik kon opschieten. Ik vond de meesten onder hen zo verschrikkelijk betuttelend en betweterig. In een diskussie moesten ze altijd het allerlaatste woord hebben. En als ze het niet meer met argumenten konden halen kwamen ze af met gezagsargumenten ("Het is zo omdat ik het zeg" en "Ik ben hier de baas en mijn wil is wet"). En aangezien ik nogal rebels van aard was kwam dit dan meestal neer op strafwerk of strafstudie. Enfin, ik wil niet veralgemenen. Er zijn er ook andere.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 00:46   #239
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Krijgt er nog iemand hier het gevoel dat belgicisten eerder walinganten zijn? België bestaat uit twee staten: Vlaanderen en Wallonië, maar alles wat Vlaams is (dus alles wat betrekking heeft tot Vlaanderen geografisch) is slecht, corrupt of idioot.
Hoe willen jullie België laten bestaan als je niks te maken wil hebben met dat corrupte, idiote Vlaanderen met zijn niet te vergeten geldzak-mentaliteit???????????????????????????????

Ik dacht echt dat 1 + 1 = 2 -> Vlaanderen + Wallonië = België
(Niemand blijkt het hier over ons Duistalig gedeeltje te hebben )
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 00:49   #240
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Even ter correctie: walinganten = franskiljons
ik kon even niet op de term komen
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be