Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Zullen ,Martens en CD&V een regering vormen met respect voor de Vlamingen?
Ja 7 14,00%
Nee 43 86,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2008, 11:03   #41
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

U vraagt uitleg over uw voorbeeld, en daar bent u tenslotte zelf voor verantwoordelijk en dus ook voor de uitleg.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:04   #42
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Zei iemand dan dat ze dat wel hebben gedaan? Nee, dus probeer geen worden in iemands mond te leggen, als dat de enige manier is om discussie te voeren...
hetzelfde als zeggen " schiet hem naar de maan", "hij kan den boom in" etc...
Het was niet de bedoeling om u woorden in de mond te leggen, maar volgens mij onderschat u het onbegrip en zelfs de haat van veel Franstaligen tov de Nederlandstaligen schromelijk (cfr. bewust artikel in Le Soir; je hoeft die krant trouwens maar open te slaan en in gemakkelijk 50% van de artikels waarin het woordje Vlaams, Vlaming of Nederlandstalig voorkomt vind je "commentaar" die op z'n minst denigrerend genoemd moet worden. Ik verzin nix. Gewoon is een weekje Le Soir of DH kopen. Werkt verhelderend. Spijtig genoeg.).

Met een paar multiculslogans te roepen of een paar liedjes te zingen komt u er niet hoor. Jammer genoeg is het hier geen aards paradijs. Zult u misschien ook al ondervonden hebben.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:07   #43
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

U heeft over de franstalige rand en niet over de walen. Ik begrijp wel dat er haat is aan 2 zijden van de taalgrens. Hadden de vlamingen wat slimmer geweest en die zo'n ridicuul artikel weggelachen was er niets aan de hand geweest. Maar natuurlijk moeten er dan een paar heethoofden heftig reageren om hun kiezers te paaien.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:17   #44
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
U heeft over de franstalige rand en niet over de walen. Ik begrijp wel dat er haat is aan 2 zijden van de taalgrens. Hadden de vlamingen wat slimmer geweest en die zo'n ridicuul artikel weggelachen was er niets aan de hand geweest. Maar natuurlijk moeten er dan een paar heethoofden heftig reageren om hun kiezers te paaien.
Wat mij verontrust is het bijna totale gebrek aan verontwaardiging over dit soort berichten in Franstalige fora (als u het dan toch over heefthoofden heeft...) en bij de meeste van mijn Franstalige Luikse collega's. Dat soort artikels is blijkbaar "normaal" of in elk geval "acceptabel" geworden in Wallonië. Het stoort mij enorm.
In de Nederlandstalige Belgische pers moet je nog altijd met een vergrootglas zoeken om denigrerende commentaar over Franstalige België te vinden, op misschien De Tijd na, en dan nog (behalve als je natuurlijk vindt dat je niet mag melden hoeveel werklozen er aan gene zijde van de taalgrens zijn).

Ik doe beroepsmatig aan telefonische pechhulp en voel de laatste tijd steeds vaker dat Franstaligen ongemakkelijk worden als ze mijn "Vlaams" accent horen (valt wel mee hoor, hoewel herkenbaar voor elke Franstalige Belg). Is nog altijd een kleine minderheid, maar tot voor drie jaar merkte ik hier nauwelijks iets van. En neen, ik ben niet paranoïde.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:29   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Wat mij verontrust is het bijna totale gebrek aan verontwaardiging over dit soort berichten in Franstalige fora (als u het dan toch over heefthoofden heeft...) en bij de meeste van mijn Franstalige Luikse collega's. Dat soort artikels is blijkbaar "normaal" of in elk geval "acceptabel" geworden in Wallonië. Het stoort mij enorm.
In de Nederlandstalige Belgische pers moet je nog altijd met een vergrootglas zoeken om denigrerende commentaar over Franstalige België te vinden, op misschien De Tijd na, en dan nog (behalve als je natuurlijk vindt dat je niet mag melden hoeveel werklozen er aan gene zijde van de taalgrens zijn).

Ik doe beroepsmatig aan telefonische pechhulp en voel de laatste tijd steeds vaker dat Franstaligen ongemakkelijk worden als ze mijn "Vlaams" accent horen (valt wel mee hoor, hoewel herkenbaar voor elke Franstalige Belg). Is nog altijd een kleine minderheid, maar tot voor drie jaar merkte ik hier nauwelijks iets van. En neen, ik ben niet paranoïde.
Franstalig België bestaat gewoon niet voor de Nederlandstalige Belgische pers en media en dat is misschien beschouwd als "denigrerend". Gisteravond was er een concert van Helmut Lotti op RTL-TVI. De dag dat de VRT of VTM een concert van Waalse artiesten uitzendt, is daarentegen niet echt voor morgen. Walen kennen en appreciëren Helmut Lotti, Hooverphonic, Scala, Kate Ryan, Milk Inc., Deus om maar die voorbeelden te nemen. Hoeveel Waalse artiesten kennen de Vlamingen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:54   #46
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalig België bestaat gewoon niet voor de Nederlandstalige Belgische pers en media en dat is misschien beschouwd als "denigrerend". Gisteravond was er een concert van Helmut Lotti op RTL-TVI. De dag dat de VRT of VTM een concert van Waalse artiesten uitzendt, is daarentegen niet echt voor morgen. Walen kennen en appreciëren Helmut Lotti, Hooverphonic, Scala, Kate Ryan, Milk Inc., Deus om maar die voorbeelden te nemen. Hoeveel Waalse artiesten kennen de Vlamingen?
U wijkt af. Mijn punt is dat in (een gedeelte van) de Franstalige geschreven pers vaak zeer denigrerend gedaan wordt over Vlaanderen en het Nederlands, en dat dat omgekeerd nauwelijks gebeurt. (Maar goed, volgens mij hoor je nog altijd vééél meer Franstalige liedjes op VRT-radio dan Nederlandstalige op de RTBF)

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 29 december 2008 om 11:57.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:56   #47
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Voor zover ik weet is er door Vlaams-Nationalisten (ook niet tijdens de ijzerwake) nooit "als grap" (volgens de auteur) of "als beeldspraak" (volgens u) opgeroepen om Franstaligen te vermoorden.

Wat wordt er volgens u trouwens met die beeldspraak bedoeld?
Ik had het dan ook niet over een daadwerkelijke fysieke hitlijst. Wel over een cordon-achtige toestand waar eenieder in belandt die niet zomaar bereid is het franco-Belgisch establishment terwille te zijn. Dat blijft al lang niet meer bij het VB, maar geldt ondertussen ook voor de NVA, voor LDD in de mate waarin die voet bij stuk zou wensen te houden, voor delen van de CD&V, en voor alle Vlamingen die enig zelfrespect aan de dag leggen (ik denk hierbij aan Frank Vandenbroecke).

Zelfs de arme Yves Leterme is cordoniseerbaar. Let maar eens op wat er gebeurt als de onderzoekscommissie hem zou zuiveren en hij terug actief zou willen worden.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 29 december 2008 om 11:57.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:59   #48
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik had het dan ook niet over een daadwerkelijke fysieke hitlijst. Wel over een cordon-achtige toestand waar eenieder in belandt die niet zomaar bereid is het franco-Belgisch establishment terwille te zijn. Dat blijft al lang niet meer bij het VB, maar geldt ondertussen ook voor de NVA, voor LDD in de mate waarin die voet bij stuk zou wensen te houden, voor delen van de CD&V, en voor alle Vlamingen die enig zelfrespect aan de dag leggen (ik denk hierbij aan Frank Vandenbroecke).

Zelfs de arme Yves Leterme is cordoniseerbaar. Let maar eens op wat er gebeurt als de onderzoekscommissie hem zou zuiveren en hij terug actief zou willen worden.
2

(het rijtje "salonfähige" Vlaamse partijen wordt op den duur steeds korter...)
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:00   #49
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
U heeft over de franstalige rand en niet over de walen. Ik begrijp wel dat er haat is aan 2 zijden van de taalgrens. Hadden de vlamingen wat slimmer geweest en die zo'n ridicuul artikel weggelachen was er niets aan de hand geweest. Maar natuurlijk moeten er dan een paar heethoofden heftig reageren om hun kiezers te paaien.
Ziet ge, Felix, het is geen echt avance om aan Belgisch-nationalisten te vragen oog te hebben voor het racisme in Le Soir. Ze zijn daar gewoon blind voor, het verstoort hun idylle. Ze zullen alles minimaliseren, wegmasseren, ontkennen, om hun racistisch staatje te doen overleven.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 29 december 2008 om 12:03.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:02   #50
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
2

(het rijtje "salonfähige" Vlaamse partijen wordt op den duur steeds korter...)
In juni worden de VLD en de CD&V afgeslacht. De SP-a haalt nog 14 pct. Het gaat dus, langzaam maar zeker, de goede weg op.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:06   #51
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Kunt ge mij ook de winnende lotto nummers geven.
Op basis daarvan zullen we dan vrijdag al eens kijken hoe helder of troebel uw glazen bol is.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:09   #52
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.631
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Kunt ge mij ook de winnende lotto nummers geven.
Dat is een pak moeilijker...
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:15   #53
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Ik zie de jongste tijd in de pers opvallend weinig verkiezingpolls voorbijkomen. "Hoe zou dat komen?"
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:29   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
U wijkt af. Mijn punt is dat in (een gedeelte van) de Franstalige geschreven pers vaak zeer denigrerend gedaan wordt over Vlaanderen en het Nederlands, en dat dat omgekeerd nauwelijks gebeurt. (Maar goed, volgens mij hoor je nog altijd vééél meer Franstalige liedjes op VRT-radio dan Nederlandstalige op de RTBF)
Het gebeurt nauwelijks omgekeerd aangezien ze (bijna) nooit over Franstalig België spreken. Hoe kan men denigrerend zijn over onbestaande onderwerpen? (Luister eens naar Donna, Q Music, enz...... en u zal zien dat ze nooit Franstalige liedjes draaien. Het is geen kritiek, hoor, gewoon een vaststelling).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:31   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.893
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik zie de jongste tijd in de pers opvallend weinig verkiezingpolls voorbijkomen. "Hoe zou dat komen?"
Het zal na Nieuwjaar komen, zeker weten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 12:33   #56
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het gebeurt nauwelijks omgekeerd aangezien ze (bijna) nooit over Franstalig België spreken. Hoe kan men denigrerend zijn over onbestaande onderwerpen? (Luister eens naar Donna, Q Music, enz...... en u zal zien dat ze nooit Franstalige liedjes draaien. Het is geen kritiek, hoor, gewoon een vaststelling).
Klopt niet. Is wel minder dan op Radio 1 of 2. Ik kan me echter niet herinneren van de voorbije maanden op een Franstalige zender een Nederlandstalig liedje gehoord te hebben.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 14:38   #57
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Duits hoor je trouwens ook niet.
Wel Italiaans, eventueel Spaans en, njah, Engels.

Zou dat een kwestie van smaak zijn, of zit er ook iets anders achter?
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 10:01   #58
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Kunt ge mij ook de winnende lotto nummers geven.
Op basis daarvan zullen we dan vrijdag al eens kijken hoe helder of troebel uw glazen bol is.
Blijkbaar kunnen forumbezoekers goed voorspellen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:15   #59
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
U wijkt af. Mijn punt is dat in (een gedeelte van) de Franstalige geschreven pers vaak zeer denigrerend gedaan wordt over Vlaanderen en het Nederlands, en dat dat omgekeerd nauwelijks gebeurt. (Maar goed, volgens mij hoor je nog altijd vééél meer Franstalige liedjes op VRT-radio dan Nederlandstalige op de RTBF)
Wat is het verschil tussen het denigrerend doen van Franstaligen met een Vlaamse minderheid in een Belgische regering?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:16   #60
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen het denigrerend doen van Franstaligen met een Vlaamse minderheid in een Belgische regering?
Er is geen verschil.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be