Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Parlementsleden met een dubbele nationaliteit?
Ik zie het probleem niet. 1 3,85%
Onaanvaardbaar. 25 96,15%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2020, 10:28   #21
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn kennis, in Amerika geboren uit Belgische ouders heeft automatisch een dubbele nationaliteit. Dat is gewoon wettelijk zo geregeld. Moest de ouder van mijn kleinkinderen met een ander arbeidscontract(onbeperkte duur) gewerkt hebben, zouden die kleinkinderen automatisch een dubbele nationaliteit gehad hebben.
Dubbele nationaliteit heeft voordelen. Men kan dan in sommige regio's reizen zonder al te veel administratieve poespas.
Uiteindelijk is het hebben van een nationaliteit niet meer dan een document om burocratie wat makkelijker te maken.

Een Nederlander die zijn hele leven in Belgie gewoont en gewerkt heeft maar de Nederlandse nationaliteit behouden heeft kan na terugkeer na Nederland zo goed als geen enkele on-line overheidssite gebruiken. Want alles is op basis van je ID-kaart.
Even kijken op kadaster, gaat niet, je verhuurcontract online registreren laten als je verhuurt gaat niet, My-pension gaat maar voor een deel, penioenverzekeringen raadplegen gaat niet enz enz.

Dubbele nationaliteit is dan handig en dat is ook de hoofdreden van het hebben van een dubbele nationaliteit voor de meesten.

Laatst gewijzigd door dpg : 8 januari 2020 om 10:28.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 17:54   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk dat Boduo zich eerder afvroeg dat indien men federaal geen meerderheid hiervoor vindt, men wel zoiets kan invoeren op Vlaams vlak.
100 % juist !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 17:56   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn kennis, in Amerika geboren uit Belgische ouders heeft automatisch een dubbele nationaliteit. Dat is gewoon wettelijk zo geregeld. Moest de ouder van mijn kleinkinderen met een ander arbeidscontract(onbeperkte duur) gewerkt hebben, zouden die kleinkinderen automatisch een dubbele nationaliteit gehad hebben.
Dubbele nationaliteit heeft voordelen. Men kan dan in sommige regio's reizen zonder al te veel administratieve poespas.
OK, dat is één geval maar die dubbele nationaliteit wordt veel misbruikt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:05   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
U vergist zich .
Bewijs graag ?

Heeft Turkije afstand gedaan van de Turkse nationaliteit van de Koerdische Zuhal Demir ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:08   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen kan men dat Demir niet verwijten. Naar eigen zeggen heeft ze die aanvraag gedaan, maar zoiets wordt door de Turkse overheid steevast geweigerd. "Eens Turk, altijd Turk".
Zuhal Demir was geruime tijd 18 jaar, en bijgevolg meerderjarig, alvorens ze ook maar een eerste stap zette om trachtten afstand te doen van haar Turkse nationaliteit. Dit verwijt ik N-VA. Zoiets is bij het Vlaams Belang geen waar.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:18   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zuhal Demir was geruime tijd 18 jaar, en bijgevolg meerderjarig, alvorens ze ook maar een eerste stap zette om trachtten afstand te doen van haar Turkse nationaliteit. Dit verwijt ik N-VA. Zoiets is bij het Vlaams Belang geen waar.
Dat illustreert dan markant een grondig verschil tussen de nva en het belang.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:46   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zuhal Demir was geruime tijd 18 jaar, en bijgevolg meerderjarig, alvorens ze ook maar een eerste stap zette om trachtten afstand te doen van haar Turkse nationaliteit. Dit verwijt ik N-VA. Zoiets is bij het Vlaams Belang geen waar.
Citaat:
Nationaliteitskeuze
Belgische driekleur

Om Belg te worden via nationaliteitskeuze moet je voldoen aan volgende voorwaarden:

18 jaar zijn
wettelijk verblijven in België op het moment van de aanvraag
5 jaar wettelijk verblijf in België met bijkomende voorwaarden: taalkennis, maatschappelijke integratie, economisch participatie of huwelijk met een Belg, ...)

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 januari 2020 om 13:46.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 14:16   #28
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

De poll is te ongenuanceerd. In de basis vind ik dat een parlementslid alleen de nationaliteit van het land waarvan degene parlementslid is enkel die nationaliteit dient te hebben. Dit om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. Alleen kom je van sommige paspoorten heel moeilijk of in zijn geheel niet af, zoals de Turkse of de Marokkaanse. Zuhal Demir is met of zonder dubbel paspoort een prima politica en komt voor de Vlaamse belangen op. Het is vrij ridicuul dat zij geen parlementslid zou mogen zijn wanneer ze een dubbel paspoort heeft.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 14:34   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De poll is te ongenuanceerd. In de basis vind ik dat een parlementslid alleen de nationaliteit van het land waarvan degene parlementslid is enkel die nationaliteit dient te hebben. Dit om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan. Alleen kom je van sommige paspoorten heel moeilijk of in zijn geheel niet af, zoals de Turkse of de Marokkaanse. Zuhal Demir is met of zonder dubbel paspoort een prima politica en komt voor de Vlaamse belangen op. Het is vrij ridicuul dat zij geen parlementslid zou mogen zijn wanneer ze een dubbel paspoort heeft.
Mee eens.
Het zijn de houders van de dubbele nationaliteit die ze ten allen prijze willen behouden die geen politiek mandaat zouden mogen bekleden. En zo zijn er al teveel. Voor die politici komt overduidelijk het eigen volk eerst. Redouane Ahrouch wilde mannen en vrouwen scheiden op het openbaar vervoer, in afwachting van een meerderheid die hem kan helpen om de sharia in te voeren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 22:44   #30
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Vlaams Belang fractievoorzitter in de Kamer Barbara Pas: “Mevrouw Özdemir is het levende bewijs dat politici met de dubbele nationaliteit al te vaak een grotere band met en loyauteit tegenover hun land van herkomst hebben, dan met het land waar ze als politicus worden geacht de belangen van de gehele bevolking te dienen. Los van de onzin van het hebben van een dubbele nationaliteit, roept het feit dat volksvertegenwoordigers, senatoren, ministers of staatssecretarissen twee landen en twee soms tegenstrijdige belangen dienen, vragen op.”

BRON

Lijkt mij gewoon logisch.

Geen 5de colonne in het Vlaams parlement.

Wat mij betreft zou dubbele nationaliteit volledig moeten worden afgeschaft.

Ik woon zelf al jaren in Zwitserland en als het kan zal ik hier nog lang blijven. Indien ik ooit aan de criteria voldoe om de Zwitserse nationaliteit te verkrijgen lijkt het me niet meer dan logisch dat ik de belgische zou moeten afgeven.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 januari 2020 om 22:44.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 22:58   #31
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Wat mij betreft zou dubbele nationaliteit volledig moeten worden afgeschaft.

Ik woon zelf al jaren in Zwitserland en als het kan zal ik hier nog lang blijven. Indien ik ooit aan de criteria voldoe om de Zwitserse nationaliteit te verkrijgen lijkt het me niet meer dan logisch dat ik de belgische zou moeten afgeven.
Iedereen die de Zwitserse nationaliteit aangeboden krijgt, wil zijn Vlaamse (Belgische) kwijt.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 23:35   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Iedereen die de Zwitserse nationaliteit aangeboden krijgt, wil zijn Vlaamse (Belgische) kwijt.
Hoe weet jij dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 23:38   #33
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe weet jij dat ?
Ducske weet alles. En hij kan het zelfs in het frans zeggen.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 00:06   #34
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

"Les trois-quarts des Suisses de l’étranger possèdent au moins un second passeport."
De Zwitsers gaan duidelijk voor de dubbele nationaliteit.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 00:46   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Ducske weet alles. En hij kan het zelfs in het frans zeggen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 00:47   #36
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mee eens.
Het zijn de houders van de dubbele nationaliteit die ze ten allen prijze willen behouden die geen politiek mandaat zouden mogen bekleden. En zo zijn er al teveel. Voor die politici komt overduidelijk het eigen volk eerst. Redouane Ahrouch wilde mannen en vrouwen scheiden op het openbaar vervoer, in afwachting van een meerderheid die hem kan helpen om de sharia in te voeren.
Wij gaan het niet meer meemaken maar die tijd komt ooit !

Ik weet niet of het nu nog gebeurt maar onder minister Crevits én met haar toelating sloten een aantal scholen mannen uit van ouderavonden en andere schoolactiviteiten.
Mannen en vrouwen gescheiden !

Citaat:
De klok teruggedraaid: papa’s op schoolactiviteiten soms niet meer welkom om moslims tegemoet te komen.
https://www.vlaamsbelang.org/klok-te...egemoet-komen/
En Unia zweeg natuurlijk als vermoord over deze discriminatie.

Laatst gewijzigd door daiwa : 14 januari 2020 om 00:56.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 06:02   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Iedereen die de Zwitserse nationaliteit aangeboden krijgt, wil zijn Vlaamse (Belgische) kwijt.
Hear,hear! Een Belgische nationalist die toegeeft dat de Vlaamse identiteit bestaat!
De wonderen zijn nog niet de wereld uit.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 07:13   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zuhal is de hare nog altijd niet kwijt denk ik. Of vergis ik mij?
Klopt, Zuhal heeft nog steeds de dubbele nationaliteit.

Ze heeft al meermaals aangegeven dat ze er van af wil, dit blijkt echter niet zo gemakkelijk te zijn.

Wat wel is, ze komt zeker niet op voor de turken in België en ze dient zeker haar "vaderland" niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 07:14   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
U vergist zich .
Toch niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 07:15   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Turkije weigert om een Turkse onderdaan de nationaliteit op die grond af te nemen.
Inderdaad.

Ze kan dat natuurlijk ook zo opzeggen, maar dan kan ze nooit meer Turkije binnen, niet erg handig als politica.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be