Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2008, 13:22   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
wist niet dat jij een libertariër waart...was niet aan u dus. Trouwens je mengelt denk ik twee vragen van mij in deze draad doorheen... Niet doen.

Maar kom geld 'lenen' moet toch mogelijk zijn...? Kredieten op consumptie goederen moeten volgens u volledig weg?
Inderdaad, die moeten weg. Ik ben overigens niet een libertariër want ik ben voor het bestaan van een staat. Linkse vrienden noemen mij ultra-liberaal.

Kijk... een lening kan een investering zijn, bijvoorbeeld een huis. Als je het niet meer nodig hebt verkoop je het, als je het niet meer terug kan betalen heeft de bank het huis als onderpand en is er geen economische schade.

Als iemand vijf creditcards heeft met daarop elk 5000 euro schuld, een auto op afbetaling heeft staan, en allerlei shit via de homeshopping heeft gekocht, en het kan niet worden terugbetaald, dan zit je met een probleem.

Er wordt bij geldcreatie namelijk geld gehaald uit een toekomstig geldreservoir. Je betaalt immers met geld dat nog niet bestaat, maar dat nog verdiend moet worden. Dat reservoir moet worden bijgevuld. Een consumptief krediet dient ter consumptie en brengt geen geld op, er is geen onderpand. Als je dan niet kan terug betalen... en dit gebeurt massaal, dan krijgen we wat in 1929 gebeurde. Een beurskrach. Mensen hadden hun beleggingen betaald met geleend geld, aandelen niets meer waard, banken failliet, overheid in de penarie, armoede overal.

Een investering echter is geoorloofd omdat het in de toekomst geld zal opbrengen waar winst mee gemaakt kan worden, en de schuld kan worden terugbetaald.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:23   #22
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als er ineens maar 1 picasso is op heel de wereld, zal die prijs ook stijgen, hé. Schaarste zorgt natuurlijk ook voor een prijsstijging.
kan je niet gebruiken op een (wissel)product zoals "geld" he nogal wiedes...
Citaat:
Net zoals concurrentie ook al eens voor prijswisselingen kan zorgen.
guessing are we?
Citaat:
Maar het feit dát er constante prijsstijgingen zijn, over de gehele economie ondanks productiviteitsstijgingen, etc. dát komt door geldcreatie.
dus NU? Wat is het...?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:26   #23
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar het kan perfect dat in Nederland de wetgeving omtrend x en y anders ligt, waardoor dat de inflatie daar minder voelbaar is, of iets dergelijks. Plaatselijke wetgeving (en concurrentie) doet redelijk wat, hoor.
ja maar ik ging ervan uit dat jij de inflatie van nu toeschreef aan de geldcreatie van het ECB (die je nog moet gaan ondermijnen , niet?)... hoe past de mindere inflatie van nederland in dat plaatje? Zou de nederlandse wetgeving deflatoire maatregelen inhouden?
Citaat:
Enfin: bottomline. Ik kan niet uitleggen - enkel wat raden, feitelijk - waarom de inflatie in Nederland beduidend lager ligt dan hier. Het kan aan de methodologie liggen, wetgeving, concurrentie, belastingsdruk, overheidsschuld, het feit dat inflatie nooit overal tegelijkertijd toeslaat (iets met omloopsnelheid enzo), de economische groei in Nederland, ...
got that
euhm...
Wat heeft de groei te maken met de inflatie juist?
Citaat:
Enfin; allemaal kleintjes die zo'n verschil tesamen kunnen verklaren.
Ik denk dat ik vertrok van een verkeerd uitgangspunt...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:28   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar het kan perfect dat in Nederland de wetgeving omtrend x en y anders ligt, waardoor dat de inflatie daar minder voelbaar is, of iets dergelijks. Plaatselijke wetgeving (en concurrentie) doet redelijk wat, hoor.

Enfin: bottomline. Ik kan niet uitleggen - enkel wat raden, feitelijk - waarom de inflatie in Nederland beduidend lager ligt dan hier. Het kan aan de methodologie liggen, wetgeving, concurrentie, belastingsdruk, overheidsschuld, het feit dat inflatie nooit overal tegelijkertijd toeslaat (iets met omloopsnelheid enzo), de economische groei in Nederland, ...

Enfin; allemaal kleintjes die zo'n verschil tesamen kunnen verklaren.
Allemaal factoren inderdaad. Ik hoor ook wel eens van Vlamingen dat alles in Nederland zo duur is. Het zou kunnen dat dit een natuurlijke rechttrekking van het prijspeil is, omdat we steeds meer toegroeien naar een Europese economie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:31   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik dacht dat het vette uw uitgangspunt was, sorry...
²
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:32   #26
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Inderdaad, die moeten weg. Ik ben overigens niet een libertariër want ik ben voor het bestaan van een staat. Linkse vrienden noemen mij ultra-liberaal.
Wij komen overeen
Citaat:
Kijk... een lening kan een investering zijn, bijvoorbeeld een huis. Als je het niet meer nodig hebt verkoop je het, als je het niet meer terug kan betalen heeft de bank het huis als onderpand en is er geen economische schade.
met je huis in onderpand is je interest lager... Minder risico voor de bank. Dat is allemaal ingecalculeerd ook in kredieten op consumptie goederen (interesten zijn ZEER hoog)...
Citaat:
Als iemand vijf creditcards heeft met daarop elk 5000 euro schuld, een auto op afbetaling heeft staan, en allerlei shit via de homeshopping heeft gekocht, en het kan niet worden terugbetaald, dan zit je met een probleem.
Neen dan zit HIJ met een probleem... Nu meeste bedrijven die kredieten toestaan doen wel een screening vooraf hoor.
Citaat:
Er wordt bij geldcreatie namelijk geld gehaald uit een toekomstig geldreservoir. Je betaalt immers met geld dat nog niet bestaat, maar dat nog verdiend moet worden. Dat reservoir moet worden bijgevuld. Een consumptief krediet dient ter consumptie en brengt geen geld op, er is geen onderpand. Als je dan niet kan terug betalen... en dit gebeurt massaal, dan krijgen we wat in 1929 gebeurde. Een beurskrach. Mensen hadden hun beleggingen betaald met geleend geld, aandelen niets meer waard, banken failliet, overheid in de penarie, armoede overal.
Ja daar wringt het schoentje wat... De kredieten met tè veel risico toch toestaan. Maar dat wil toch niet zeggen dat je alle kredieten op consumptiegoederen moet wegnemen toch? Ik denk niet dat dat een optimale oplossing is...
Citaat:
Een investering echter is geoorloofd omdat het in de toekomst geld zal opbrengen waar winst mee gemaakt kan worden, en de schuld kan worden terugbetaald.
Ook daar hangt het af van het risico... Banken nemen teveel risicos en daar volg ik percalion iets meer in in zijn redenering. Banken mogen er niet van uitgaan "tsjah als er iets misgaat zal de staat het wel oplossen"... Die bank in Engeland die werd overgekocht door de staat is uiteraard om een sneeuwbal te voorkomen maar dit kan geen goede basis zijn voor andere banken...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:34   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar het kan perfect dat in Nederland de wetgeving omtrend x en y anders ligt, waardoor dat de inflatie daar minder voelbaar is, of iets dergelijks. Plaatselijke wetgeving (en concurrentie) doet redelijk wat, hoor.

Enfin: bottomline. Ik kan niet uitleggen - enkel wat raden, feitelijk - waarom de inflatie in Nederland beduidend lager ligt dan hier. Het kan aan de methodologie liggen, wetgeving, concurrentie, belastingsdruk, overheidsschuld, het feit dat inflatie nooit overal tegelijkertijd toeslaat (iets met omloopsnelheid enzo), de economische groei in Nederland, ...

Enfin; allemaal kleintjes die zo'n verschil tesamen kunnen verklaren.
Vooral de concurrentie en de prijsbewustheid van Nederlanders in het algemeen vormen imo de verklaring.

Iemand die hier altijd zijn inkopen doet in de Carrefour merkt ook meer inflatiegevolgen op dan iemand die in de Aldi gaat winkelen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:36   #28
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Vooral de concurrentie en de prijsbewustheid van Nederlanders in het algemeen vormen imo de verklaring.

Iemand die hier altijd zijn inkopen doet in de Carrefour merkt ook meer inflatiegevolgen op dan iemand die in de Aldi gaat winkelen.
ge bedoeld "de gierigheid van den ollander" ...

Zo berekent men geen inflatie denk ik... men berekent inflatie door random producten te kiezen hoor zo wel hoog geprijzden als laag geprijzden... In beide (/alle) landen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:38   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wij komen overeen

met je huis in onderpand is je interest lager... Minder risico voor de bank. Dat is allemaal ingecalculeerd ook in kredieten op consumptie goederen (interesten zijn ZEER hoog)...
Het probleem in de VS ligt met name ook bij de hypotheken die worden verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.
Citaat:
Neen dan zit HIJ met een probleem... Nu meeste bedrijven die kredieten toestaan doen wel een screening vooraf hoor.
Tja, hij moet naar de gevangenis. Maar de bank - en dus de economie - kan naar het geld fluiten.
Citaat:
Ja daar wringt het schoentje wat... De kredieten met tè veel risico toch toestaan. Maar dat wil toch niet zeggen dat je alle kredieten op consumptiegoederen moet wegnemen toch? Ik denk niet dat dat een optimale oplossing is...
Bij het hedendaagse koopgedrag van de Belg en de Nederlander niet meer inderdaad. Eigenlijk zou het economisch gezien het beste zijn als iedereen gewoon oud-Hollands ging sparen, maar dat is inderdaad ver van de realiteit.
Citaat:
Ook daar hangt het af van het risico... Banken nemen teveel risicos en daar volg ik percalion iets meer in in zijn redenering. Banken mogen er niet van uitgaan "tsjah als er iets misgaat zal de staat het wel oplossen"... Die bank in Engeland die werd overgekocht door de staat is uiteraard om een sneeuwbal te voorkomen maar dit kan geen goede basis zijn voor andere banken...
En dat is dus precies wat ik zei; principieel ben ik tegen consumptief krediet, maar als het allemaal zeer betrouwbaar is - en de toekomstige reservoirs kunnen worden bijgevuld - moet het kunnen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:42   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ge bedoeld "de gierigheid van den ollander" ...

Zo berekent men geen inflatie denk ik... men berekent inflatie door random producten te kiezen hoor zo wel hoog geprijzden als laag geprijzden... In beide (/alle) landen.
Ik weet niet of het gierigheid is, maar het is wel prijsbewustheid. Net als Zwitsers zijn Nederlanders absoluut niet merkvast. Op het moment dat je iets beters of goedkopers ziet, ren je erop af. Een van de redenen dat de Zwitserse inflatie al jarenlang onder de 1,5% ligt. Dit jaar 1,2%.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:47   #31
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het probleem in de VS ligt met name ook bij de hypotheken die worden verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.
Dat is inderdaad wat fout... Ik geloof niet in de onfeilbaarheid van de mens vandaar ook dat ik mij liberaal noem en libertariër. Sommige mensen moeten verdedigd worden van zichzelf... En dit kan door de juiste regels (wetten) vooraf op te stellen. Maar daar zie ik "het verbieden van kredieten op consumptie goederen" nog niet in
Citaat:
Tja, hij moet naar de gevangenis. Maar de bank - en dus de economie - kan naar het geld fluiten.
"eigen schuld dikke bult" misschien?
Citaat:
Bij het hedendaagse koopgedrag van de Belg en de Nederlander niet meer inderdaad. Eigenlijk zou het economisch gezien het beste zijn als iedereen gewoon oud-Hollands ging sparen, maar dat is inderdaad ver van de realiteit.
inderdaad
Citaat:
En dat is dus precies wat ik zei; principieel ben ik tegen consumptief krediet, maar als het allemaal zeer betrouwbaar is - en de toekomstige reservoirs kunnen worden bijgevuld - moet het kunnen.
Ik ben er principieel niet tegen... het zorgt volgens mij wel voor een extra boost aan jouw economie... Men moet er alleen voorzichtig mee omgaan me dunkt.

dit is als ze niet zorgt voor inflatie maar dat weet ik niet goed...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:48   #32
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik weet niet of het gierigheid is, maar het is wel prijsbewustheid. Net als Zwitsers zijn Nederlanders absoluut niet merkvast. Op het moment dat je iets beters of goedkopers ziet, ren je erop af. Een van de redenen dat de Zwitserse inflatie al jarenlang onder de 1,5% ligt. Dit jaar 1,2%.
neen ik denk niet dat dat iets te maken heeft met inflatie...

en jawel hoor keeskop () jullie zijn gierig
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 13:57   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
neen ik denk niet dat dat iets te maken heeft met inflatie...

en jawel hoor keeskop () jullie zijn gierig
Ik geef wel rondjes hoor!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:01   #34
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik geef wel rondjes hoor!
Wat doet een fransman als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-hij smijt heel zijn glas weg pakt en pakt een ander glas.
Wat doet een belg als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-Hij neemt de vlieg eruit met zijn vingers en drinkt verder uit hetzelfde glas.
Wat doet een hollander als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-Hij pakt de vlieg eruit neemt hem tussen zijn vingers en zuigt op diens kop en roept "en nu gaje alles teruggeven wat je gestolen hebt"...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:03   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ge bedoeld "de gierigheid van den ollander" ...
Ik denk dat er in Nederland goed op die vraag van gierige mensen wordt ingespeeld door de voedingsindustrie. Om het in economische termen te zeggen: de prijselasticiteit van de vraag ligt er relatief hoog

Citaat:
Zo berekent men geen inflatie denk ik... men berekent inflatie door random producten te kiezen hoor zo wel hoog geprijzden als laag geprijzden... In beide (/alle) landen.
Het probleem komt dan neer op welke random producten men selecteert. Je kan moeilijk een mandje met producten samenstellen dat door iedereen wordt gebruikt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:04   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

2 x

Laatst gewijzigd door Savatage : 31 maart 2008 om 14:07.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:09   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat doet een fransman als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-hij smijt heel zijn glas weg pakt en pakt een ander glas.
Wat doet een belg als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-Hij neemt de vlieg eruit met zijn vingers en drinkt verder uit hetzelfde glas.
Wat doet een hollander als hij een vlieg ziet in zijn wijnglas?
-Hij pakt de vlieg eruit neemt hem tussen zijn vingers en zuigt op diens kop en roept "en nu gaje alles teruggeven wat je gestolen hebt"...


Die Hollander die naar Schotland zwom en het land stichtte vond ik leuker, maar toch...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:11   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Zo berekent men geen inflatie denk ik... men berekent inflatie door random producten te kiezen hoor zo wel hoog geprijzden als laag geprijzden... In beide (/alle) landen.
Men weegt alle soorten producten mee, van detailhandel tot electronica tot voedsel. Het verschilt alleen wel in wegingsfactor. Voedingsmiddelen daar geeft een gezin ongeveer 20% van het loon aan uit, dus dan is de wegingsfactor 0,2.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:17   #39
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Men weegt alle soorten producten mee, van detailhandel tot electronica tot voedsel. Het verschilt alleen wel in wegingsfactor. Voedingsmiddelen daar geeft een gezin ongeveer 20% van het loon aan uit, dus dan is de wegingsfactor 0,2.
ja maar berekent men bvb. In nederland geeft men 0,2 uit aan voedsel en daarvan nog is 0,75 laaggeprijsd voedsel en 0,25 hooggeprijsd voedsel?
Nee hé... men zoekt een significant voedselmandje met een beetje van alles toch?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:21   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ja maar berekent men bvb. In nederland geeft men 0,2 uit aan voedsel en daarvan nog is 0,75 laaggeprijsd voedsel en 0,25 hooggeprijsd voedsel?
Nee hé... men zoekt een significant voedselmandje met een beetje van alles toch?
Ik denk dat bij uitgebreide onderzoeken men simpelweg kijkt naar de prijsstijging onder de merken zelf, als ook het belang onderzoekt van prijsvechtersupermarkten en kwaliteitssupermarkten. Alles hoort mee te tellen of het onderzoek is niet representatief.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be