Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2008, 01:13   #21
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het zijn barre dagen voor geestelijke rijkdom.
studeren voor de poen, of ze beginnen er niet meer aan.
waar is de nobelheid, de nederigheid, de eer, de dankbaarheid om te mogen studeren en uzelf geestelijk te verrijken?
het besef dat het een voorrecht is om kennis te verwerven?
nee, ze eisen al een bedrijfswagen, een vette jaarbonus en minimum 3000 euro de maand nog voor ze hun eerste kan gepasseerd zijn.


'en ik doe niets, toch ben ik rijker dan vader ooit zou zijn'.

-gorki

Waarom gaan de 2 niet samen volgens u (kennis verwerven en poen verdienen) ?

Bovendien: als ik op jongere leeftijd er voor zorg goed te verdienen en vervolgens mijn verdiende geld goed te beleggen (dus met "geld bezig zijn"), dan kan ik op vroegere leeftijd stoppen met werken en mij met verder puur op kennis toeleggen zonder mij nog zorgen te hoeven maken of ik wel rond kom...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 06:42   #22
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Bovendien: als ik op jongere leeftijd er voor zorg goed te verdienen en vervolgens mijn verdiende geld goed te beleggen (dus met "geld bezig zijn"), dan kan ik op vroegere leeftijd stoppen met werken en mij met verder puur op kennis toeleggen zonder mij nog zorgen te hoeven maken of ik wel rond kom...
Misschien lukt het ons zelf om economie te begrijpen en dan hoeven we ons zo niet met dat geld op zich bezig te houden. The Money Illusion Syndrome plaatst de kar voor het paard met als gevolg dat we onze leefwereld verwoesten inclusief het menszijn die gestagneerd wordt in z’n groei. Deze dynamiek vooral gestuurd door een kortzichtige benadering van economie resulteert in allerhande verhitte discussies waardoor op zich elke solidariteit in de kiem gesmoord wordt. Men spreekt wel over kenniseconomie maar of we er al veel wijzer van geworden zijn is gezien de huidige tendensen verschrikkelijk twijfelachtig. Als we daadwerkelijk kennis zouden verwerven, zou dit betekenen dat we minder hoeven te werken als gevolg van de creativiteit. Als creativiteit eenzijdig bekeken wordt in functie van meer geld dan krijgen we een niet logische dynamiek en dat met al z’n nadelige gevolgen die hieruit voortvloeien.

Hoop doet leven.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 10:26   #23
The_fat_bloke
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2008
Berichten: 271
Standaard

Imho zit het zo: Geld hebben maakt het leven makkelijker. Als je er voldoende van hebt om je geen financiële zorgen meer te maken, dan is het een zegen. Hierbij moet je wel realistisch blijven en de tering naar de nering zetten. Als je geen financiële zorgen hebt, kun je je toeleggen op wat echt belangrijk is om gelukkig te zijn: mensen rondom jou hebben die je graag ziet en die jou graag zien en tijd kunnen vrijmaken voor persoonlijke ontplooiing (ontplooiing via je werk is ok, maar wel ééndimensionaal). Als geld (of luxegoederen) geen middel meer is, maar een doel, dan draai je jezelf een rad voor ogen: als je zo hard werkt dat je geen tijd meer vrijmaakt voor bovengenoemde dingen, dan loop je na een tijd gegarandeerd met je kop tegen de muur.
__________________
120 kg klier
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2008, 16:46   #24
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Laat ons oprecht hopen dat politiek tot inzicht komt, zo ook de partieel denkende econoom die volledig gehypnotiseerd lijkt te zijn door een stuk papier dat schijnbaar belangrijker is dan enige menselijkheid. De mensheid is diep gezakt en dat ondanks alle kennis en studiemateriaal hieromtrent. Ben benieuwd wat men er nog van gaat maken maar triestig is het wel.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:17   #25
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Geld is een "goed" zoals een ander. Het is niet goed of niet slecht. Alles hangt er van af wat je ervoor doet om het te hebben en hoe je dat doet.


De psychologische negatieve bijklank komt van (een verkeerd begrepen) bijbeltekst:

"geld is de bron van alle kwaad" is de verkeerde weergave van wat die bijbel werkelijk zegt: "de liefde voor geld is de bron van alle kwaad"...

DUS: geld op zichzelf is niet het probleem, het is de manier waarop er mee omgegaan wordt door sommigen!!


het andere extreem is de uitspraak: "money talks", dus met geld krijg je alles gedaan... dit geldt dan weer voor diegenen die geld zien als de enige mogelijke manier om zichzelf te realiseren... weerom, dit is niet het probleem van het "geld" op zich maar eerder van diegene die er mee omgaat.
Wilde dit toch nog eens even naar boven trekken...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:19   #26
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Laat ons oprecht hopen dat politiek tot inzicht komt, zo ook de partieel denkende econoom die volledig gehypnotiseerd lijkt te zijn door een stuk papier dat schijnbaar belangrijker is dan enige menselijkheid. De mensheid is diep gezakt en dat ondanks alle kennis en studiemateriaal hieromtrent. Ben benieuwd wat men er nog van gaat maken maar triestig is het wel.
Politiekers zijn toch enkel maar een verlengstuk van de maatschappij, wat gaan die politiekers veranderen aan de maatschappij? Nul de botten.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 01:50   #27
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Imho zit het zo: Geld hebben maakt het leven makkelijker. Als je er voldoende van hebt om je geen financiële zorgen meer te maken, dan is het een zegen. Hierbij moet je wel realistisch blijven en de tering naar de nering zetten. Als je geen financiële zorgen hebt, kun je je toeleggen op wat echt belangrijk is om gelukkig te zijn: mensen rondom jou hebben die je graag ziet en die jou graag zien en tijd kunnen vrijmaken voor persoonlijke ontplooiing (ontplooiing via je werk is ok, maar wel ééndimensionaal). Als geld (of luxegoederen) geen middel meer is, maar een doel, dan draai je jezelf een rad voor ogen: als je zo hard werkt dat je geen tijd meer vrijmaakt voor bovengenoemde dingen, dan loop je na een tijd gegarandeerd met je kop tegen de muur.
Ben ik het mee eens. In de lijn wat ik zojuist hierboven nog eens aangehaald heb.

Voor mij persoonlijk is nu goed geld verdienen een middel om totale vrijheid en onafhankelijkheid te bekomen, zo rap mogelijk. Van zodra ik genoeg heb om die vrijheid en onafhankelijkheid in stand te kunnen houden tot aan mijn dood, dan stop ik ermee (met geld te verdienen). Interessant is dan, wanneer is genoeg genoeg?

Spijtig genoeg is geld verdienen op zich voor velen een hoofddoel, een verslaving, een obsessie. Genoeg is nooit genoeg. De enige manier in hun ogen om erkenning te verwerven in de maatschappij. De enige manier om zich beter te kunnen voelen in de maatschappij (nl. ervoor te zorgen dat ze meer dan anderen hebben, dat geeft een veilig en behaaglijk gevoel voor die zwakkelingen...). Dit heeft niet veel met politiek te maken, dan wel met een verrotte mentaliteit in de maatschappij.

Interessant daaromtrent is wat psychologen Kahneman en Tversky daarover geschreven (en empirisch bewezen) hebben: de meeste mensen verkiezen een situatie waarin zij een jaarsalaris van $70,000 verdienen en de anderen rondom hen slechts $ 60,000 verdienen BOVEN een situatie waarin zij $80,000 verdienen en de anderen rondom hen $90,000........!!!!!!!!!
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 02:08   #28
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Misschien lukt het ons zelf om economie te begrijpen en dan hoeven we ons zo niet met dat geld op zich bezig te houden. The Money Illusion Syndrome plaatst de kar voor het paard met als gevolg dat we onze leefwereld verwoesten inclusief het menszijn die gestagneerd wordt in z’n groei. Deze dynamiek vooral gestuurd door een kortzichtige benadering van economie resulteert in allerhande verhitte discussies waardoor op zich elke solidariteit in de kiem gesmoord wordt. Men spreekt wel over kenniseconomie maar of we er al veel wijzer van geworden zijn is gezien de huidige tendensen verschrikkelijk twijfelachtig. Als we daadwerkelijk kennis zouden verwerven, zou dit betekenen dat we minder hoeven te werken als gevolg van de creativiteit. Als creativiteit eenzijdig bekeken wordt in functie van meer geld dan krijgen we een niet logische dynamiek en dat met al z’n nadelige gevolgen die hieruit voortvloeien.

Hoop doet leven.
Ik ben het met uw onderliggende stelling eens. Helaas is de "mentaliteit" in de westerse maatschappij totaal niet rijp voor een volledig ander systeem of model. Binnen een paar generaties misschien wel.

U volledig afscheiden van dat huidig systeem kan je enkel als je een bijzonder sterke persoonlijkheid hebt, gezien de isolatie en permanente ontbering waarin je terecht kan komen.

Voor de meesten onder ons is het echter willens nillens meedraaien in die tredmolen. Het systeem IS nu eenmaal zo, het is niet in een handomdraai te veranderen, dus maak ik er maar het beste van.... Nu goed verdienen, om zo snel mogelijk te kunnen stoppen...

Ik ben misschien nogal vaag / algemeen, maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik ten gronde bedoel...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 21:24   #29
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Geld is een "goed" zoals een ander. Het is niet goed of niet slecht. Alles hangt er van af wat je ervoor doet om het te hebben en hoe je dat doet.


De psychologische negatieve bijklank komt van (een verkeerd begrepen) bijbeltekst:

"geld is de bron van alle kwaad" is de verkeerde weergave van wat die bijbel werkelijk zegt: "de liefde voor geld is de bron van alle kwaad"...

DUS: geld op zichzelf is niet het probleem, het is de manier waarop er mee omgegaan wordt door sommigen!!


het andere extreem is de uitspraak: "money talks", dus met geld krijg je alles gedaan... dit geldt dan weer voor diegenen die geld zien als de enige mogelijke manier om zichzelf te realiseren... weerom, dit is niet het probleem van het "geld" op zich maar eerder van diegene die er mee omgaat.


Idd geld op zich is niet goed of slecht. Je hebt volledig gelijk wat betreft die bijbelquote.

De realiteit wijst wel uit dat mensen met veel geld niet (altijd) gelukkiger zijn dan mensen met een "normaal" inkomen/spaarbedrag. Ik denk dat dat vaak komt omdat die rijke mensen dan andere problemen hebben die de rest van de bevolking niet heeft. Of dat die mensen net aanleg hebben voor hebberigheid en dergelijke en daardoor ook zich problemen op de hals halen.

Ik vrees wel dat die uitspraak van "money talks" klopt. In onze tijd, in onze maatschappij is zo goed als alles te koop als je maar genoeg geld op tafel legt. Wie dat niet gelooft is gewoon heel erg naief. Dit is wat mij betreft verkeerd, maar het is wel de realiteit vrees ik.

Even een vb : in de VS is er een programma waar ze je aan een leugendetector koppelen en als je geen enkele leugen vertelt krijg je een grote som geld. Dit toont aan hoe ver mensen gaan voor geld. Zowat alle reality programma's zijn daar eigenlijk ook een vb van.
Of een ander vb dat ik denk velen zouden doen. Als we ons nog die film herinneren "indecent proposal" dan denk ik dat velen ook dat zouden overwegen misschien niet meer voor 1 miljoen $, maar voor 2 of 3 miljoen $ zullen er wel voldoende kandidaten zijn denk ik. Eigenlijk hebben we daar de laatste jaren wel degelijk een paar vbs van gezien van jonge "mooie" vrouwen die trouwen met een heel oude man om dan een paar jaar later zijn geld te kunnen erven. Of een ander vb al die vrouwen die elke maand naakt of bijna naakt in playboy of iets dergelijks staan ... .

Laatst gewijzigd door dirk001 : 16 mei 2008 om 21:32.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 08:31   #30
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik ben het met uw onderliggende stelling eens. Helaas is de "mentaliteit" in de westerse maatschappij totaal niet rijp voor een volledig ander systeem of model. Binnen een paar generaties misschien wel.
Dan kunnen we slechts de spreekwoordelijke eerste steen leggen, wanneer we onszelf blijven wijsmaken dat de tijd er niet rijp voor is, zullen we ook de bijhorende ellende als gevolg van deze inmiddels achterhaalde aanname moeten aanvaarden als onze eigen hulpeloosheid en dat ondanks al het studiewerk dat hierover rapporteert.
Citaat:
U volledig afscheiden van dat huidig systeem kan je enkel als je een bijzonder sterke persoonlijkheid hebt, gezien de isolatie en permanente ontbering waarin je terecht kan komen.
Dat kan ik enkel volledig bijtreden, net daarom dat integratie belangrijk wordt door de bespreekbaarheid van de alternatieven die op de tafel liggen. Het wantrouwen dat door onze huidige manier van denken bekrachtigd wordt, stagneert elke ware progressie. Wat we tegenwoordig progressie durven noemen is slechts hetzelfde in een andere verpakking en dat wordt snel doorzien door een bevolking die stilaan maar zeker afglijdt naar een dieptepunt. Het misnoegen dat hieruit voorvloeit kan zich vervolgens revancheren waardoor een ware revolutie tot de mogelijkheden behoort en dan is het hek van de dam.
Citaat:
Voor de meesten onder ons is het echter willens nillens meedraaien in die tredmolen. Het systeem IS nu eenmaal zo, het is niet in een handomdraai te veranderen, dus maak ik er maar het beste van.... Nu goed verdienen, om zo snel mogelijk te kunnen stoppen...
Zo is dat, het individualisme wordt nog meer dan ooit aangewakkerd door een kortzichtig beleid en dat alsof er geen boek geschreven werd. Het is bijna letterlijk tragisch om zien wat we tegenwoordig nog te horen krijgen.
Citaat:
Ik ben misschien nogal vaag / algemeen, maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik ten gronde bedoel...
Zeer zeker en dank daarvoor. Als we in de 21ste eeuw nog steeds niet schijnen te begrijpen dat de traditionele ‘economische groei’ achterhaalde denkpatronen zijn, dan is dat bijzonder zielig te noemen. Nog veel werk aan die broodnodige mentaliteitswijziging, dat is alvast een zekerheid.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:01   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Hoe meer je bezit des te gelukkiger ben je
Mis.

Het verband is omgekeerd logaritmisch, zo van
een miljard meer voel je je nog voor geen een frank gelukkiger.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:03   #32
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mis.

Het verband is omgekeerd logaritmisch, zo van
een miljard meer voel je je nog voor geen een frank gelukkiger.
"Omgekeerd logaritmisch", ja?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 17:47   #33
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
"Omgekeerd logaritmisch", ja?
Alsof er nog geen boek geschreven werd...

dU(€)/d€ > 0
d²U(€)/d€² < 0
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 17:49   #34
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Ik ben alleszins gelukkiger dan vroeger.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 18:01   #35
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Alsof er nog geen boek geschreven werd... dU(€)/d€ > 0, d²U(€)/d€² < 0
We moeten ons behoeden voor wanneer de verstarde ecooom zich met fractale meetkunde gaat bezighouden, hij zal weer denken dat het over kwantitatieve groei gaat. Straks met de lift naar Mars, een raadgever van Bush heeft hem ooit gezegd dat hij z'n visie wat moest verruimen. Bush vloog vervolgens naar de Maan ... enfin.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 18:14   #36
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
We moeten ons behoeden voor wanneer de verstarde ecooom zich met fractale meetkunde gaat bezighouden, hij zal weer denken dat het over kwantitatieve groei gaat. Straks met de lift naar Mars, een raadgever van Bush heeft hem ooit gezegd dat hij z'n visie wat moest verruimen. Bush vloog vervolgens naar de Maan ... enfin.
De verstarde econoom vraagt aan jou: weet je zelfs wat er staat? Volgens mij geef je kritiek, maar heb je geen idee wat het betekent. Maarja dat hoeft ook niet. Want het lijkt economisch (maar zelfs daar ben je niet helemaal zeker van, fractale meetkunde??? ) dus zal het wel fout zijn. Nog gauw even iets zeggen over mars, we kunnen er met een lift naartoe! En voila weer een post bij.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 12:42   #37
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Alsof er nog geen boek geschreven werd...

dU(€)/d€ > 0
d²U(€)/d€² < 0
Gewoon logaritmisch dus feitelijk, eigenlijk, dan?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:46   #38
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
"Omgekeerd logaritmisch", ja?
Ja, 'uitstervend' logaritmisch, of 'uitdovend logaritmisch, zeggen ze in het Engels.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:46   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
"Omgekeerd logaritmisch", ja?
Ja, logaritmisch uitdovend zeggen ze in het (wetenschappelijke) Engels.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 10:50   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Maar laat ons zeggen, voor de eenvoudige geesten onder ons, dat de differentiële meerwaarde van het geluk per incrementale toename van de rijkdom (ipv uitdovend logaritmisch ) assymptotisch naar nul streeft.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be