Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Matthias Storme - 14 feb. t.e.m. 20 feb. Onlangs won Storme de Prijs voor de Vrijheid en werd daarmee door menig academicus gelauwerd voor zijn strijd voor de individuele (private) rechten. Die strijd kwam vooral tot uiting bij het aanvechten van de antidiscriminatiewet. Vorige week in het nieuws, nu in uw forum.

 
 
Discussietools
Oud 21 februari 2005, 17:55   #41
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
het EP gebruikt haar nieuwe bevoegdheden en sterkt zo haar macht. Ik juich deze evolutie in de richting van méér Europese democratie en méér Europees federalisme toe.
Een fraai staaltje new-speak!

Een bij uitstek elitocratisch organisme als het EP, waar de Europeaan-met-de-pet geen enkele correctiemechanisme over bezit, versterkt zijn macht, en jij spreekt over méér democratie.

Ik zou een lachende smiley posten, mocht het niet zo triestig zijn.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 23 februari 2005, 11:51   #42
liefhebber
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 februari 2005
Berichten: 1
Standaard Buttiglione

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Beste professor,

Wenst U ons aan het lachen brengen met Uw standpunt over Buttiglione?//// Daaruit kunnen we alleen besluiten dat Buttiglione geen zin had in de post, omdat hij als fundamentalist evenvoudigweg niet collegiaal kan functioneren.

Met liberaal-democratische groet,
VDB
Dus beste JJohan, kan ik concluderen dat uw besluitvorming uw mening vertolkt en niet de mijne. Waarom kan een "fundamentalist" niet collegiaal functioneren, de betreffende man had gezegd dat hij wel het verschil kent tussen zijn mening en zijn politieke daden. Dat is net de scheiding tussen kerk (mening) en staat (daad) en dan komen we heel dicht terug bij het essay van prof Storme over discriminatie.
liefhebber is offline  
Oud 11 maart 2005, 17:44   #43
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Een fraai staaltje new-speak!

Een bij uitstek elitocratisch organisme als het EP
Het ligt nu eenmaal in de natuur van verkiezingen van een elite tot stand te brengen. Elite is immers van dezelfde stam als eligere, uitverkiezen... Of een door erfopvolging aangeduide "vorst", waar U zo enthousiast over lijkt te zijn, "democratischer" is, is een andere vraag.

Hoe dan ook: het elitaire karakter van de verkiezing wordt gecompenseerd door het feit dat het volk de macht heeft om deze elite toe te wijzen. Dit is het democratische element van de verkiezing.

Als u alsnog de verkiezing uit democratische gronden blijft afwijzen, dan heb ik goed nieuws voor U: het Europese grondwetproject voorziet een element van directe democratie: een wetsvoorstel op volksinitiatief!
jjohanvdb is offline  
Oud 11 maart 2005, 17:48   #44
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard Fascisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Al een geluk dat jij ergens anders vooral niet te onzorgvuldig met een term als fascisme bent omgesprongen door professor Storme in dat hoekje te willen duwen.
Neen, dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon de wortels van het VB in de historische beweging "fascisme" aangetoond. Het VNV was een duidelijk fascistische partij. Of het VB "fascistisch" is, is een open vraag. Enerzijds heeft Karel Dillen het VB altijd als voortzetting van het VNV begrepen. Anderzijds is het politiek klimaat volledig anders als in de jaren '30.
jjohanvdb is offline  
Oud 11 maart 2005, 18:34   #45
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Neen, dat heb ik niet gedaan. Ik heb gewoon de wortels van het VB in de historische beweging "fascisme" aangetoond. Het VNV was een duidelijk fascistische partij. Of het VB "fascistisch" is, is een open vraag. Enerzijds heeft Karel Dillen het VB altijd als voortzetting van het VNV begrepen. Anderzijds is het politiek klimaat volledig anders als in de jaren '30.
Neen, je hebt Storme wel degelijk in dat hoekje willen duwen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=29773
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 11 maart 2005, 18:38   #46
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Hoe dan ook: het elitaire karakter van de verkiezing wordt gecompenseerd door het feit dat het volk de macht heeft om deze elite toe te wijzen. Dit is het democratische element van de verkiezing.


De macht van het volk is nougabollen. Het zijn de partijen die beslissen wie waar komt te zitten (de bekende stoelendans, en niet zolang geleden het "De Roeck-incident"). Het zijn de partijen die beslissen dat wetten moeten aangepast worden om 1 welbepaalde partij te nekken. Het zijn de partijen die beslissen welke van hun verkiezingsbeloftes ze deze keer zullen breken, en welke wetten die niet in hun programma stonden ze nu zullen doordrukken zonder dat de bevolking daar ook maar één blaas aan kan veranderen.

Citaat:
Als u alsnog de verkiezing uit democratische gronden blijft afwijzen, dan heb ik goed nieuws voor U: het Europese grondwetproject voorziet een element van directe democratie: een wetsvoorstel op volksinitiatief!
Eerst zien en dan geloven.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 11 maart 2005, 18:46   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Het ligt nu eenmaal in de natuur van verkiezingen van een elite tot stand te brengen.
Uiterst zwak argument.
Mijn haar gaat rechtstaan telkens iemand appel doet op 'het algemeen aanvaarde' of mij iets als 'natuurlijk' probeert op te dringen.

Beschaving is een overwinning op het natuurlijke, zelfs als dit er lijnrecht tegeningaat.
Het is heel natuurlijk om mekaar dood te kloppen om een niemendal. Toch geeft dit geen legitimatie aan moordenaars.

Citaat:
Elite is immers van dezelfde stam als eligere, uitverkiezen...
Een etymologische verwantschap is als argument zeer zwak.
De realiteit is: onze elite is nauwelijks of niet verkozen, doch aangeduid door de partijhoofdkwartieren.
De kiezer heeft enkel inspraak in de hoeveelheid en verhouding van de te verdelen zetels.

Citaat:
Of een door erfopvolging aangeduide "vorst", waar U zo enthousiast over lijkt te zijn, "democratischer" is, is een andere vraag.
In de realiteit weegt onze niet verkozen vorst nauwelijks of niet op het beslissingsproces.
Sla daar maar eens prof Dewachter (KUL) op na.

Citaat:
Hoe dan ook: het elitaire karakter van de verkiezing wordt gecompenseerd door het feit dat het volk de macht heeft om deze elite toe te wijzen. Dit is het democratische element van de verkiezing.
De praktijk wijst uit dat je hier onzin neertypt.
Tel het aantal opvolgers, gecoöpteerden, opgevisten, verschuivingen van beleidsniveaus, gomlijsten, en je merkt dat wij helemaal niks toewijzen.
De partijhoofkwartieren wijzen de 'vertegenwoordigers' aan.
Overigens staat onze vertegenwoordiging nog niet eens voor 20% in voor het wetgevend werk.
De democratische legitimiteit van onze vertegenwoordiging is dus nagenoeg nihil.

Citaat:
Als u alsnog de verkiezing uit democratische gronden blijft afwijzen, dan heb ik goed nieuws voor U: het Europese grondwetproject voorziet een element van directe democratie: een wetsvoorstel op volksinitiatief!
Nou dan heb ik slecht nieuws voor u: hier wordt de grondwet op direct democratisch vlak niet gewijzigd dankzij de hypocriete handelswijze van de SP-a. Met de mond directe democratie belijden, in de praktijk tegenstemmen om de particratische macht te consolideren.
Bah!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 maart 2005 om 18:47.
Supe®Staaf is offline  
Oud 11 maart 2005, 18:58   #48
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Aan Distel en Superstaaf: lees eerst eens Bernard Manin, Le gouvernement représentatif (ook beschikbaar in het Italiaans en Engels - de man is van Frans-Italiaanse afkomst maar prof in de VS) en jullie zullen mijn argumenten beter begrijpen. De man is één van de grootste experten rond deze kwesties op aarde.
jjohanvdb is offline  
Oud 11 maart 2005, 19:04   #49
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Waarom zou ik de opinie van een "expert" moeten lezen wanneer het zelfs voor een leek zo klaar als een klontje is dat België geen democratie is, en zelfs nog niet in de buurt daarvan komt?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 11 maart 2005, 19:52   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Aan Distel en Superstaaf: lees eerst eens Bernard Manin, Le gouvernement représentatif (ook beschikbaar in het Italiaans en Engels - de man is van Frans-Italiaanse afkomst maar prof in de VS) en jullie zullen mijn argumenten beter begrijpen. De man is één van de grootste experten rond deze kwesties op aarde.
Uw 'argumenten' zijn zonneklaar.
Je probeert een elitocratie als democratie te verkopen.
Logisch.
Een democratie heeft legitimiteit, daar ze gewild is door de burger(meerderheid)
Geen enkel regime zou het in zijn hoofd halen om hedentendage prat te gaan op zijn elitair of totalitair karakter.

Mijn argument is echter niet één of andere vorm van nw-speak of volksverlakkerij.
Ik besef dat in een democratie de burger souverein is.
Ik kijk vervolgens naar de realiteit en merk dat dit in een louter representatief systeem niet het geval is: de souvereiniteit berust bij een al dan niet verplicht verkozen elite, zonder dat de burger wetgevend werk kan verrichten of het wetgevend werk van haar voogden kan terugfluiten.

Als dan bovendien de harde cijfers aantonen dat zelfs deze 'verkozenen' (for what they are worth) slechts voor 17% van het wetgevend werk instaan, dan kunnen geen duizend expertise-verslagen daar aan lievemoederen: onze particratie is geen democratie.
Hoe vaak sommigen het ook mogen herhalen............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 9 mei 2005, 00:51   #51
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Het is wel absurd hoe jullie hier niet doorhebben dat ik jullie eigenlijk extra argumenten lever. Maar, zoals kinderen, zeggen jullie gewoon altijd het omgekeerde van wat ik zeg, i.p.v. mijn argument te gebruiken om jullie pleidooi voor directe democratie kracht bij te zetten. Wat een laag niveau hier!
jjohanvdb is offline  
Oud 9 mei 2005, 15:57   #52
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Het is wel absurd hoe jullie hier niet doorhebben dat ik jullie eigenlijk extra argumenten lever. Maar, zoals kinderen, zeggen jullie gewoon altijd het omgekeerde van wat ik zeg, i.p.v. mijn argument te gebruiken om jullie pleidooi voor directe democratie kracht bij te zetten. Wat een laag niveau hier!
Ja, discussiëren met Distel en/of Staaf, dat is huilen met de pet op. Ik ben daar intussen mee opgehouden.
Nochtans heb ik nooit een vinnig gesprek met pubers (o.a. mijn eigen kinderen) geschuwd.
Ik vraag mij werklijk af wat van deze gasten (m/v) moet worden als zij ooit de puberleeftijd ontgroeid zullen zijn.
malinois is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be