Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2020, 16:12   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Dat wil ik gerust doen, echter ingaan op de essentie die ik breng, namelijk dat religie niet nodig is om te weten wat goed is en wat niet, doet u evenmin.
Dat doet ik wel. Als ons moreel kompas niet gevoed is vanuit een religie of een levensbeschouwing, maar het in onszelf zit (zoals u toch zegt, niet?!), dan moeten we enkele vragen beantwoorden.

Waar zit het dan in onszelf? In onze genen? Komt het voortdurend uit productieve processen in onze hersenen die bij iedereen hetzelfde zijn?

Dan moeten hoe dan ook de stap zetten naar de realiteit: er zijn mensen die stelen. Er zijn ook mensen die geen schuldbesef hebben en geen moreel besef. Hoe komt dat dan? Wat bij anderen in zichzelf zet (basisstelling van u), is blijkbaar niet bij hen aanwezig? Oorzaak? Defecte genen? Werking van de hersenen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:14   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
U komt niet verder dan 'er wordt nog steeds gestolen'. Wat betreft tegenargument is dat nogal zwak. Het ontkracht immers geenszins dat religie niet 'nodig'is om te weten wat goed is en wat niet.
Waarom zou dat zwak zijn? U gaat uit van het morele kompas sowieso bij ons zit. Dan moeten we ons toch de vraag stellen waar de oorzaak zit bij mensen die niet handelen volgens dat moreel kompas.

Over religie hebben we het dan nog niet. We zijn dan enkel en alleen bezig met het aftoetsen van uw eigen stelling. Bent u dan bang om dat eens grondig uit te spitten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 09:44   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.556
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We komen bij een heel interessant punt: blijkbaar weten mensen dat dus niet uit zichzelf, maar wel door opvoeding!
Opvoeding is niet bepaald een garantie dat iemand geen misdaad gaat plegen.

Integendeel, in sommige gevallen is het duidelijk dat opvoeding misdaad in de hand werkt.

En dat religie opvoeding sterk beïnvloed is ook duidelijk. Probeer maar eens een goede gelovige ouder te zijn zonder de kinderen de waarden en normen van de desbetreffende religie mee te geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 25 mei 2020 om 09:47.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 10:01   #44
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat doet ik wel. Als ons moreel kompas niet gevoed is vanuit een religie of een levensbeschouwing, maar het in onszelf zit (zoals u toch zegt, niet?!), dan moeten we enkele vragen beantwoorden.

Waar zit het dan in onszelf? In onze genen? Komt het voortdurend uit productieve processen in onze hersenen die bij iedereen hetzelfde zijn?

Dan moeten hoe dan ook de stap zetten naar de realiteit: er zijn mensen die stelen. Er zijn ook mensen die geen schuldbesef hebben en geen moreel besef. Hoe komt dat dan? Wat bij anderen in zichzelf zet (basisstelling van u), is blijkbaar niet bij hen aanwezig? Oorzaak? Defecte genen? Werking van de hersenen?

Je ziet inderdaad dat peuters moeten aanleren dat iets afnemen niet hoort, ook al hebben ze dat speeltje graag voor zichzelf. Het zijn inderdaad ouders en anderen die hen daarin opvoeden. Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet beter werken met godsdienstige inslag dan zonder.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 12:59   #45
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ja, dat vraag ik me nu ook steeds af.

Overigens niet wat, maar wie.

He is a holy micro be.....

And not only ONE nor Three, but His number is the Infinity.....



Laat de klokken luiden....
Wat en wie - zeer terechte opmerking en verbetering.

God is wel degelijk wie

En de kerk als instelling is wel degelijk wat
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 13:01   #46
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Zou er niet veel opgelost zijn indien de priesters zouden mogen trouwen?
Zou dat het verloren vertrouwen terugbrengen?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:06   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Zou dat het verloren vertrouwen terugbrengen?
Geen idee, maar het probleem zit niet zozeer in het celibaat als dusdanig maar wel in de beleving van het celibaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 15:08   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Opvoeding is niet bepaald een garantie dat iemand geen misdaad gaat plegen.

Integendeel, in sommige gevallen is het duidelijk dat opvoeding misdaad in de hand werkt.

En dat religie opvoeding sterk beïnvloed is ook duidelijk. Probeer maar eens een goede gelovige ouder te zijn zonder de kinderen de waarden en normen van de desbetreffende religie mee te geven.
Ongetwijfeld werkt het volgens mij ook in andere gevallen: probeer maar eens een goede atheïstische ouder te zijn zonder de kinderen de waarden en normen van je eigen kijk op het leven mee te geven.

'n Ouder die heel sterk begaan is met ecologie, zal dat zonder enige twijfel ook doorgeven en misschien zelfs uitdrukkelijk willen doorgeven aan de kinderen. Waardenvrije opvoeding bestaat volgens mij niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:45   #49
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Wat en wie - zeer terechte opmerking en verbetering.

God is wel degelijk wie
God is een WIE, namelijk als een oneindig aantal microwezentjes, die de ware Goden zijn.
Citaat:

En de kerk als instelling is wel degelijk wat
De kerk als een collectiviteit van gelovigen is eveneens een WIE, dus een collectieve persoon.
Volgens de katholieken als MOEDER kerk, om tegenover God als Man de Godin te zijn.

Zo zijn voor Jezus de gelovigen de bruid, dus eveneens vrouwelijk.

Alleen de kerk als gebouw is een WAT.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 10:54   #50
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Uiteraard. Is toch evident. Ik heb geen religie nodig om dat te weten.
Dus ik begrijp niet wat uw punt is met betrekking op: "ik lees meer dan jij zou willen".
God is de logische en redelijke geest van de wetten, van de natuurwetten, maar ook van die van de moraal.

Dus wat de mens meent van zichzelf te hebben, is toch eigenlijk van God.
Zo is niet te stelen een eeuwige wet, niet door de mens geschapen, maar was er al altijd.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 01:25   #51
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.557
Standaard

Vandaag een pittige discussie gehad met mijn dierbare. Ze was zo fanatiek en gedreven dat ik haar passie wel bewonderde. Ze was welbespraakt en innig met het thema bezig dat ik me tot zwijgen dwong en haar aanmoedigde nooit haar idealen voor een ander te loochenen. Niet voor mij of eender wie. Ze is er echt mee bezig en haar research gaat op hoogstaand niveau.
Echter dit knaagt en voelt als hoogverraad tegen God. Langs de ene kant wil ik God gehoorzamen en langs de andere kant wil ik iemands motivatie en gedrevenheid niet temperen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 09:08   #52
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Vandaag een pittige discussie gehad met mijn dierbare. Ze was zo fanatiek en gedreven dat ik haar passie wel bewonderde. Ze was welbespraakt en innig met het thema bezig dat ik me tot zwijgen dwong en haar aanmoedigde nooit haar idealen voor een ander te loochenen. Niet voor mij of eender wie. Ze is er echt mee bezig en haar research gaat op hoogstaand niveau.
Echter dit knaagt en voelt als hoogverraad tegen God. Langs de ene kant wil ik God gehoorzamen en langs de andere kant wil ik iemands motivatie en gedrevenheid niet temperen.
Beschouw je dierbare als een Godin en de zaak is opgelost.
De tijd van de patriarchale God van de oude Bijbel is voorbij.
We leven nu in de moderne tijd.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 19:44   #53
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Beschouw je dierbare als een Godin en de zaak is opgelost.
De tijd van de patriarchale God van de oude Bijbel is voorbij.
We leven nu in de moderne tijd.
Iets dat absoluut is is niet gebonden aan tijd maar is van en voor alle tijden.
Je kan niet geloven hoe hard dit knaagt. Zelfverloochening voor een dierbare tegen God... Waar gaan we naartoe dan?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 20:16   #54
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Iets dat absoluut is is niet gebonden aan tijd maar is van en voor alle tijden.
Je kan niet geloven hoe hard dit knaagt. Zelfverloochening voor een dierbare tegen God... Waar gaan we naartoe dan?
...naar Zandfoort aan de zee, en we nemen broodjes en koffie mee.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 10:45   #55
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Iets dat absoluut is is niet gebonden aan tijd maar is van en voor alle tijden.
Het absolute als het eeuwige omvat ook alle tijden en als daarmee één zijnde is het er ook aan gebonden.
Het eeuwige openbaart zich in de tijd.
Zonder de tijd zou het eeuwige niet bestaan, maar tijdloos zijn en helemaal niets.
Slechts potentialiteit.
En zoals de tijd zijn grondslag heeft in de eeuwigheid, zo ook andersom dat het eeuwige zijn grondslag heeft in de tijd als eindeloosheid.
De eenheid van eeuwigheid en tijd is de waarheid en de volledigheid.
Maar hoe dat ook werkelijk bestaat wordt geopenbaard in mijn atoomtheorie.
Citaat:

Je kan niet geloven hoe hard dit knaagt. Zelfverloochening voor een dierbare tegen God... Waar gaan we naartoe dan?
De ware liefde is de zelfverloochening en we gaan naar een nieuwe tijd van mijn atoomtheorie.
De oude Bijbel is voorbij.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2023, 07:15   #56
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.367
Standaard Bezoek aan de zogezegde ‘heilige’ van deze wereld.

Bezoek aan de zogezegde ‘heilige’ (zonder 'GOD') van deze wereld.

Quid: kindermishandeling binnen de kerk duikt nog elke op.

Onlangs nog een Paus gestorven die hiermee te maken had.

Na 40 jaar de waarheid?

40 ans après, Rome rouvre l'enquête sur la "disparue du Vatican", selon des médias


L'enquête avait suscité l'intérêt du monde entier.


AFP Agence

Publié le 15-05-2023 ?* 22h46


https://www.lalibre.be/international...J2NWEIIZON5TM/
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 09:30   #57
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.367
Standaard Spotlight of Godvergeten allemaal (zieke) homotenten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Wanneer gaat de Belgische politiek dit stoppen, wanneer gaan de klokken niet meer luiden voor diegene die ze niet meer wil horen. Quid: Grondwet?
Wanneer gaan burgers die voor die “homo tent” al lang niet meer willen betalen gehoord worden door uitvoerende en wetgevende macht?

Hoelang gaan homo’s binnen de politiek dit nog tegenhouden en in leven houden op rekening van alweer onze kinderen en nieuwe slachtoffers?

Wanneer komt er eindelijk respect voor wat God echt is?

https://www.youtube.com/watch?v=56jw6tasomc

Church allowed abuse by priest for years

http://www.bostonglobe.com/news/spec...DNM/story.html

Here’s the new trailer for ‘Spotlight,’ the film about the Catholic sex abuse crisis

https://www.washingtonpost.com/news/...-abuse-crisis/

"Spotlight" door de ogen van betrokkenen bij ons

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

De film Spotlight roept herinneringen op aan zaken van seksueel misbruik bij ons. Daarom lieten we de film al eens bekijken door mensen die nauw betrokken zijn bij die dossiers. In chronologische volgorde ziet u: Stefan Houtman (slachtoffer seksueel misbruik), Karinina (slachtoffer seksueel misbruik), Peter Adriaenssens (kinder- en jeugdpsychiater), Rik Devillé (priester en oprichter van "Vlaamse werkgroep mensenrechten in de kerk"), Mgr. Johan Bonny (bisschop van Antwerpen), Pieter-Bram Lagae (advocaat slachtoffers) en Paul Quirynen (advocaat bisschoppenconferentie).

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cu...edia/1.2561724



Waarom moeten wij altijd maar blijven betalen voor die kerk die niet in onze God geloofd?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>


Waarom mag/kan het elke keer opnieuw gebeuren?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Waarom blijft die instelling binnen “het systeem” –(on) gestelde lichamen jongeren ter beschikking stellen van die homo’s.

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Waarom heeft die instelling die het zo over familie heeft een probleem met de familievorming van haar eigen leden?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Of zijn het dan toch allemaal alleen maar homo’s, vermits het zich telkens hier en overal blijft herhalen?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Waarom moeten wij die klokken die onze oren kapot luiden en meestal wakker maken terwijl zij niets te maken hebben met het geloof van anderen en met de vrijheid van Godsdienst?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Waarom kunnen deze die er blijven van genieten die kerk niet zelf onderhouden – geen aandeelhouders meer- wij sluiten de zaak.

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Slecht gedrag van alle soort zal op dat ogenblik zeker invloed hebben op het aantal aandeelhouders…

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Wat is er in deze “schurkstaat” gebeurd met “operatie kelk” waarom ging het niet tot aan het bot van deze kerk die zogezegd in God geloofd?

<< Je mag hier nooit meer over praten>>

Hoelang gaat de Overheid ons nog dwingen die klokken te horen luiden?


Misschien morgen aan uw kind!


<< Je mag hier nooit (meer) over praten>>



https://www.youtube.com/watch?v=EwdCIpbTN5g

http://www.bostonglobe.com/arts/movies/spotlight-movie

Spotlight : Édition spéciale
Version en français
v.o.a. : Spotlight

Durée
2h08
Genre
Chronique
Origine
• États-Unis
Date de sortie au Québec
20 novembre 2015
Date de sortie du DVD
23 février 2016
Synopsis

L'équipe d'investigation du Boston Globe, baptisée Spotlight, se fait offrir l'opportunité d'enquêter sur des allégations d'abus sexuels au sein de l'Église Catholique. Arriver ?* faire parler les victimes des prêtres agresseurs n'est pas une tâche facile, mais tenter de remonter la source jusqu'aux plus hauts gradés de l'Église en est une d'autant plus colossale. Les journalistes obstinés découvriront entre autres que l'institution la plus ancienne et respectée du monde a protégé volontairement les membres de son clergé afin qu'ils soient protégés contre de possibles poursuites. Leurs recherches déclencheront une vague de révélations dans le monde entier et dénonceront les infamies d'une institution qui prêchent l'honnêteté et le respect.

http://www.cinoche.com/films/spotlig...ale/index.html

<< Je mag hier nooit meer over praten>>



Spotlight of Godvergeten allemaal (zieke) homotenten.

Binnen de kerk en in deze momenten die talrijk zijn overal op de wereld.

Jullie belastingbetalers beslissen NU over hun verder bestaan.

Jullie kunnen niet alleen ontdopen in een zeker geloof, ook de stopzetting van jullie verplichte bijdrage (80€)kan.

Ontdopen na "Godvergeten", wat is het effect voor de Kerk?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...tdopen-effect/

Eis het op van uw parlementen.
Het beter leven ja, voor deze die het zelf betalen, België heeft daar de middelen niet meer voor.
Onze kinderen moeten nog een pensioen kunnen krijgen, zij betalen er vandaag voor!
Het is maar de vraag of ‘GOD’ dit moet vergeten?
Ja, men zegt dat hij alles weet, als hij GOD is dan zou dat ook zo moeten zijn.
Waarom heeft hij het dan laten gebeuren is ook een goede vraag?
Volgens die kerk die altijd maar opnieuw met homodaden te maken heeft zegt men dat wanneer dat hij dan toch tussenkomt het over een ‘mirakel’ gaat.
En die zijn er alleen maar wanneer die.. kerk iemand heilig wil verklaren.
Of dan iedereen het gezien heeft is ook een goede vraag?
Schijnbaar kan of wil hij er niet veel aan doen du kan God het best vergeten, vanwaar Godvergeten.
Maar het toneel dat bepaalde bisschoppen of ene opvoert (en) is te veel van het goede in dit geval van het slechte.
Waarbij die man die tegen goesting in Antwerpen is benoemd (had beter is zijn provincie gebleven) zich ergert van de opkuis waarvoor hij zegt niet gekomen te zijn.
Dat de man die zich waarschijnlijk heiliger dan de paus beschouwd die dat ook niet is net zoals zijn voorgangers die allemaal wel van iets wisten.
Van een opkuis spreekt die er vandaag nog nodig is en dat is het juist dat die vandaag nog nodig is toont aan dat het binnen de ‘kerk’ nooit stopt omdat het een ‘homo’ gerichte sekte is .
Waarom komt het anders door de jaren en de eeuwen altijd maar terug.
En waarom aanvaarden zij geen vrouwen en waarom is het huwelijk verboden.
Dit zijn allemaal keuzes die deze sekte in twijfel brengen.

Dus laat ons de verplichte financiering stoppen.
Voor het ogenblik betalen wij voor die religies verbonden sektes 80€ per belastingbetaler.
Laat ons deze sektes zelf voor hun eigen zorgen zoals een bedrijf.
Hebben zij voldoende klanten dan zullen zij overleven en zeker leven volgens hun eigen middelen.
Volgelingen kunnen ook gewoon hun geloof naar huis verhuizen, hang gewoon een kruis of wat anders dat het vertegenwoordigd in een van uw kamers.
Kerken die gaan wij houden omdat zij ook binnen de klimaat crisis en opwarming van de aarde ook nog voor wat anders kunnen dienen.
Maar zij gaan uit de ‘kerkfabrieken’ zij komen in het onroerend erfgoed van de deelstaat/gemeenschap.
Erfgoed Vlaanderen zal er dus blijven voor zorgen als goede huisvader.
Activiteiten kunnen blijven doorgaan op kosten van de sektes hun leden maar niet meer op verplichte tussenkomst van iedereen.
De hiërarchieën van deze sektes worden door de hoofdzetel beslist en betaald.

Voor de katholieke kerk zou dat dus het Vaticaan (Rome) worden.

Hoe raak je op audiëntie bij de paus

Sandra Cardoen


https://images.vrt.be/width1280/2023...b7b76bf47f.jpg


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...eptember-2023/


De Afspraak



Sylvie Walraevens van Tertio reageert op Mgr. Bonny: "Dit was niet verstandig"


wo 13 sep | 02:42
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/20...vato-60098095/


Godvergeten VRT


In de eerste aflevering vertellen de slachtoffers hoe het misbruik begon en over de jarenlange fysieke en mentale gevolgen. Vaak werd het misbruik voorafgegaan door een ingrijpende gebeurtenis in hun leven, zoals het overlijden van een ouder. De getuigen beschrijven hoe geestelijken de zwakke en kwetsbare positie waarin ze verkeerden uitbuitten om hen te domineren, en later te misbruiken.
Ze vertellen over de schaamte, over het niet durven vertellen, over het sadisme en het mentale en fysieke misbruik, dat soms jarenlang duurde. Die vernederingen waren vaak zo pijnlijk dat ze de gevolgen ervan decennia later nog steeds met zich dragen.


https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/godvergeten/




Overlevers van seksueel misbruik binnen de katholieke Kerk doen vanaf vanavond hun verhaal in "Godvergeten", op VRT Canvas. Maar hoe staat het intussen eigenlijk met het grote onderzoek naar dat misbruik, de zogenaamde "Operatie Kelk"?
Philip Heymans
di 05 sep
18:45

Wat was Operatie Kelk ook weer?


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/04/operatie-kelk/


Abus sexuels dans l’Église : des victimes témoignent dans un documentaire de la VRT qui crée l’émoi en Flandre

La série sur Canvas permet aux téléspectateurs de prendre la vraie mesure de ce qui s’est passé et de fixer l’ampleur du phénomène.


Jacques HermansJournaliste


https://www.lalibre.be/belgique/soci...BYY322VWDATXQ/

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 17 september 2023 om 09:34.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2023, 09:34   #58
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Spotlight of Godvergeten allemaal (zieke) homotenten.

Binnen de kerk en in deze momenten die talrijk zijn overal op de wereld.

Jullie belastingbetalers beslissen NU over hun verder bestaan.

Jullie kunnen niet alleen ontdopen in een zeker geloof, ook de stopzetting van jullie verplichte bijdrage (80€)kan.

Ontdopen na "Godvergeten", wat is het effect voor de Kerk?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...tdopen-effect/

Eis het op van uw parlementen.
Het beter leven ja, voor deze die het zelf betalen, België heeft daar de middelen niet meer voor.
Onze kinderen moeten nog een pensioen kunnen krijgen, zij betalen er vandaag voor!
Het is maar de vraag of ‘GOD’ dit moet vergeten?
Ja, men zegt dat hij alles weet, als hij GOD is dan zou dat ook zo moeten zijn.
Waarom heeft hij het dan laten gebeuren is ook een goede vraag?
Volgens die kerk die altijd maar opnieuw met homodaden te maken heeft zegt men dat wanneer dat hij dan toch tussenkomt het over een ‘mirakel’ gaat.
En die zijn er alleen maar wanneer die.. kerk iemand heilig wil verklaren.
Of dan iedereen het gezien heeft is ook een goede vraag?
Schijnbaar kan of wil hij er niet veel aan doen du kan God het best vergeten, vanwaar Godvergeten.
Maar het toneel dat bepaalde bisschoppen of ene opvoert (en) is te veel van het goede in dit geval van het slechte.
Waarbij die man die tegen goesting in Antwerpen is benoemd (had beter is zijn provincie gebleven) zich ergert van de opkuis waarvoor hij zegt niet gekomen te zijn.
Dat de man die zich waarschijnlijk heiliger dan de paus beschouwd die dat ook niet is net zoals zijn voorgangers die allemaal wel van iets wisten.
Van een opkuis spreekt die er vandaag nog nodig is en dat is het juist dat die vandaag nog nodig is toont aan dat het binnen de ‘kerk’ nooit stopt omdat het een ‘homo’ gerichte sekte is .
Waarom komt het anders door de jaren en de eeuwen altijd maar terug.
En waarom aanvaarden zij geen vrouwen en waarom is het huwelijk verboden.
Dit zijn allemaal keuzes die deze sekte in twijfel brengen.

Dus laat ons de verplichte financiering stoppen.
Voor het ogenblik betalen wij voor die religies verbonden sektes 80€ per belastingbetaler.
Laat ons deze sektes zelf voor hun eigen zorgen zoals een bedrijf.
Hebben zij voldoende klanten dan zullen zij overleven en zeker leven volgens hun eigen middelen.
Volgelingen kunnen ook gewoon hun geloof naar huis verhuizen, hang gewoon een kruis of wat anders dat het vertegenwoordigd in een van uw kamers.
Kerken die gaan wij houden omdat zij ook binnen de klimaat crisis en opwarming van de aarde ook nog voor wat anders kunnen dienen.
Maar zij gaan uit de ‘kerkfabrieken’ zij komen in het onroerend erfgoed van de deelstaat/gemeenschap.
Erfgoed Vlaanderen zal er dus blijven voor zorgen als goede huisvader.
Activiteiten kunnen blijven doorgaan op kosten van de sektes hun leden maar niet meer op verplichte tussenkomst van iedereen.
De hiërarchieën van deze sektes worden door de hoofdzetel beslist en betaald.

Voor de katholieke kerk zou dat dus het Vaticaan (Rome) worden.

Hoe raak je op audiëntie bij de paus

Sandra Cardoen


https://images.vrt.be/width1280/2023...b7b76bf47f.jpg


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...eptember-2023/


De Afspraak



Sylvie Walraevens van Tertio reageert op Mgr. Bonny: "Dit was niet verstandig"


wo 13 sep | 02:42
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/20...vato-60098095/


Godvergeten VRT


In de eerste aflevering vertellen de slachtoffers hoe het misbruik begon en over de jarenlange fysieke en mentale gevolgen. Vaak werd het misbruik voorafgegaan door een ingrijpende gebeurtenis in hun leven, zoals het overlijden van een ouder. De getuigen beschrijven hoe geestelijken de zwakke en kwetsbare positie waarin ze verkeerden uitbuitten om hen te domineren, en later te misbruiken.
Ze vertellen over de schaamte, over het niet durven vertellen, over het sadisme en het mentale en fysieke misbruik, dat soms jarenlang duurde. Die vernederingen waren vaak zo pijnlijk dat ze de gevolgen ervan decennia later nog steeds met zich dragen.


https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/godvergeten/




Overlevers van seksueel misbruik binnen de katholieke Kerk doen vanaf vanavond hun verhaal in "Godvergeten", op VRT Canvas. Maar hoe staat het intussen eigenlijk met het grote onderzoek naar dat misbruik, de zogenaamde "Operatie Kelk"?
Philip Heymans
di 05 sep
18:45

Wat was Operatie Kelk ook weer?


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/04/operatie-kelk/


Abus sexuels dans l’Église : des victimes témoignent dans un documentaire de la VRT qui crée l’émoi en Flandre

La série sur Canvas permet aux téléspectateurs de prendre la vraie mesure de ce qui s’est passé et de fixer l’ampleur du phénomène.


Jacques HermansJournaliste


https://www.lalibre.be/belgique/soci...BYY322VWDATXQ/
Ik keek gisterenavond voor de 1ste & de laatste keer naar 'Godvergeten'.
Ik dacht aan het boek "De Da Vincicode" én de verfilming. Dan Brown had het toen al bij het juiste eind niettegenstaande het meer ging over de macht v.d. kardinalen.
Macht die ze misbruikten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2023, 09:36   #59
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.675
Standaard

Priester Erik Devillé is nu "beloond" voor z'n werk dat hij reeds in de jaren 90 bekendmaakte !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2023, 08:58   #60
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik keek gisterenavond voor de 1ste & de laatste keer naar 'Godvergeten'.
Ik dacht aan het boek "De Da Vincicode" én de verfilming. Dan Brown had het toen al bij het juiste eind niettegenstaande het meer ging over de macht v.d. kardinalen.
Macht die ze misbruikten.
In de speciale uitzending van De Afspraak op VRT1 verklaarde de moedige bisschop Johan Bony dat ex-bisschop Van Gheluwe eerstdaags zou antwoorden op de vraag v.d. Belgische bisschoppen om zijn ambt af te staan.
Wil hij z'n ambt NIET afstaan, dan moet "Rome" hem ontslaan.

Dan Brown beschreef in z'n boeken de macht van de kardinalen in Rome.
Simpel gezegd: hij aanziet de katholieke kerk als een multinational.
Anders : als "Rome" het ontslag moet geven, komt er NIETS van.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be