Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2020, 16:09   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hij is helemaal geen dier zoals alle andere dieren: in tegenstelling tot de dieren kan de mens immers aan kennisopbouw doen over de generaties, de mens heeft een denkend en abstract vermogen dat de dieren niet hebben, de mens kent zoiets als humor, enzovoort.
Dat zijn allemaal subjectieve criteria, criteria die u zelf uitvindt of eerder die u weer eens napraat en oppikt van andere mensen, maar die maar weinig te maken hebben met de mens als 'kroon op de schepping'. Elk dier is een 'kroon op de schepping'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 16:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 16:12   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zijn allemaal subjectieve criteria, criteria die u zelf uitvindt of eerder die u weer eens napraat en oppikt van andere mensen, maar die maar weinig te maken hebben met de mens als 'kroon op de schepping'. Elk dier is een 'kroon op de schepping'.
Weer hetzelfde: u ontkent, maar u brengt geen redenen aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 16:15   #63
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weer hetzelfde: u ontkent, maar u brengt geen redenen aan.
U maar evenmin. Want de reden die u aanhaalt zijn subjectief en deugen niet als objectieve maatstaf.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 16:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 16:18   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U maar evenmin. Want de reden die u aanhaalt zijn subjectief en deugen niet als objectieve maatstaf.
Ziet u niet zelf de tegenspraak? U schrijft eerst dat ik geen redenen zou aanbrengen, om dan te zeggen dat ik er wel aanhaal. Alleen staan ze u blijkbaar niet aan.

U weerlegt ze trouwens niet. U geeft gewoon aan dat het subjectieve criteria zijn, iets wat ik trouwens zelf benadruk. Alleen maakt u mij wel nieuwsgierig naar mogelijke objectieve criteria die hier hanteerbaar zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 16:32   #65
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ziet u niet zelf de tegenspraak? U schrijft eerst dat ik geen redenen zou aanbrengen, om dan te zeggen dat ik er wel aanhaal. Alleen staan ze u blijkbaar niet aan.

U weerlegt ze trouwens niet. U geeft gewoon aan dat het subjectieve criteria zijn, iets wat ik trouwens zelf benadruk. Alleen maakt u mij wel nieuwsgierig naar mogelijke objectieve criteria die hier hanteerbaar zijn.
Ik zie nergens een tegenspraak. U probeert altijd een tegenspraak te vinden in iemands post wanneer u het zelf niet meer zo goed weet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 16:36   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zie nergens een tegenspraak. U probeert altijd een tegenspraak te vinden in iemands post wanneer u het zelf niet meer zo goed weet.
Indien u uw ogen niet wil openen, kan u daartoe niet dwingen. Uw vrijheid. Wel vind ik het vreemd dat u niet ingaat op mijn vraag naar wat die objectieve criteria dan mogen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 21:53   #67
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De sfeer is wel geweldig tijdens de dodentocht. Zeker de eerste vier uren (heel Bornem en omstreken zit dan buiten in de tuin de wandelaars aan te moedigen) en de laatste 5km.

Het hielp bij mij enorm dat ik de 100km kon afleggen in zo'n massa-evenement. Het zorgde voor extra motivatie. Op mijn eentje 100km wandelen was me nooit gelukt.
Als u dan toch uit bent op een zelfkwelling van dien aard, maak er dan een mooie kwelling van. Doe de Camino. Iedereen die ik ken die hem heeft gedaan, gelovige of ongelovige, is het eens: hard maar mooi en zelf verrijkend vooral!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 22:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 22:14   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u dan toch uit bent op een zelfkwelling van dien aard, maak er dan een mooie kwelling van. Doe de Camino. Iedereen die ik ken die hem heeft gedaan, gelovige of ongelovige, is het eens: hard maar mooi en zelf verrijkend vooral!
Ik vind het vreemd dat u dergelijke uitdagingen omschrijft als "zelfkwelling". Onder de wandelaars die ik ken, zijn er die me verteld hebben dat de schoonheid van Bornem niet alleen in de afstand zit maar ook in het 's nachts wandelen. Iets wat niet alleen een heel speciale sfeer geeft maar ook een soort uitzuivering. Dit doet natuurlijk niets af aan de bijzondere aard van langeafstandstochten zoals de Camino er een van is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 07:03   #69
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe wreed kruisiging ook is, het ging uiteindelijk niet om de pijn maar om de overgave.
Ik dacht dat het een boete doening was voor de zonden der mensheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 07:26   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik dacht dat het een boete doening was voor de zonden der mensheid.
Een god die geboren werd uit een mens en die op aarde kwam om de mensheid te verlossen (waarvan eigenlijk?) door aan een kruis te worden genageld. Leg dat maar eens uit. En zeggen dat vele, véle miljoenen mensen zulke nonsens geloofd hebben gedurende 2000 jaar. Onvoorstelbaar hoe dom, of dan toch hoe naïef en lichtgelovig, mensen kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2020 om 07:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 07:30   #71
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u dan toch uit bent op een zelfkwelling van dien aard, maak er dan een mooie kwelling van. Doe de Camino. Iedereen die ik ken die hem heeft gedaan, gelovige of ongelovige, is het eens: hard maar mooi en zelf verrijkend vooral!
Maar daar zit de misvatting. Kwelling/pijn was niet het doel van de wandeling, hoogstens een bijkomend gevolg (waar ik gelukkig redelijk van bespaard ben gebleven).

Bij zelfgeseling is de pijn het doel. Dat is m.i. het grote onderscheid met een dodentocht.

Ik heb mezelf voorbereid om zo weinig mogelijk last van kwalen te hebben tijdens het wandelen. Iets vergelijkbaars doen bij zelfkastijding, zou volledig ingaan tegen het concept zelfkastijding.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 07:36   #72
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Maar daar zit de misvatting. Kwelling/pijn was niet het doel van de wandeling, hoogstens een bijkomend gevolg (waar ik gelukkig redelijk van bespaard ben gebleven).

Bij zelfgeseling is de pijn het doel. Dat is m.i. het grote onderscheid met een dodentocht.

Ik heb mezelf voorbereid om zo weinig mogelijk last van kwalen te hebben tijdens het wandelen. Iets vergelijkbaars doen bij zelfkastijding, zou volledig ingaan tegen het concept zelfkastijding.
Dat was maar bij manier van spreken. Gewoon een half grapje. Maar het is waar, indien u een fervente wandelaar bent en u wil uzelf testen dan is de Camino de uitgelezen test. Vooral ook de duur van de tocht maakt het in de loop van de trek steeds moeilijker. Maar, zo vertellen insiders tenminste, u krijgt er ook veel voor terug.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 mei 2020 om 07:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 08:49   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een god die geboren werd uit een mens en die op aarde kwam om de mensheid te verlossen (waarvan eigenlijk?) door aan een kruis te worden genageld. Leg dat maar eens uit. En zeggen dat vele, véle miljoenen mensen zulke nonsens geloofd hebben gedurende 2000 jaar. Onvoorstelbaar hoe dom, of dan toch hoe naïef en lichtgelovig, mensen kunnen zijn.
1 Korinthiërs 1,22. Nog altijd brandend actueel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 10:06   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
1 Korinthiërs 1,22. Nog altijd brandend actueel!
Kunt u nog eens uitleggen waarom Christus op aarde is gekomen en waarvan hij ons heeft verlost? Kunt u vervolgens ons uitleggen hoe het zit met mensen die gestorven zijn voordat Jezus op aarde kwam. Zijn die ook verlost?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 10:11   #75
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat was maar bij manier van spreken. Gewoon een half grapje. Maar het is waar, indien u een fervente wandelaar bent en u wil uzelf testen dan is de Camino de uitgelezen test. Vooral ook de duur van de tocht maakt het in de loop van de trek steeds moeilijker. Maar, zo vertellen insiders tenminste, u krijgt er ook veel voor terug.
Dat kan ik zeker begrijpen.


De Camino is natuurlijk wel een totaal ander concept dan de dodentocht en daarom moeilijk vergelijkbaar. Voor de Camino zou ik een hele vakantie moeten inplannen. Voor de dodentocht heb ik enkel één vrijdag vrijaf moeten nemen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 12:01   #76
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een god die geboren werd uit een mens en die op aarde kwam om de mensheid te verlossen (waarvan eigenlijk?) door aan een kruis te worden genageld. Leg dat maar eens uit. En zeggen dat vele, véle miljoenen mensen zulke nonsens geloofd hebben gedurende 2000 jaar. Onvoorstelbaar hoe dom, of dan toch hoe naïef en lichtgelovig, mensen kunnen zijn.
Toch heeft het Jezus verhaal een essentiële waarheid, want de dwaasheid van Jezus is gestorven om wedergeboren te worden in de waarheid van Mij.

Met een kleine wijziging dat Jezus niet alleen aan de zonden der mensheid, maar ook aan die van zijn Vader en Hijzelf gestorven is.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be