Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2020, 11:41   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je wilt vermageren, dan helpt het dat je een dieet volgt.
Als je wilt de eerste zijn in een sportwedstrijd, dan moet je trainen.

Maar als je in de hemel wilt geraken, dan zou je jezelf moeten pijnigen of verminken?

Sorry man, dat is gaga.
Die zelfgeseling heeft weinig of niets met sadomachocisme te maken. In het Christendom is de figuur van Jezus voor iedere gelovige het na te volgen voorbeeld. Sommigen gaan daarin erg ver en vinden dat het fysiek lijden ook deel uitmaakt van deze navolging vermits Jezus op het eind van zijn leven ook zwaar heeft geleden. Ik denk dat JVDB met deze uitleg het eens zal zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 12:10   #42
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die zelfgeseling heeft weinig of niets met sadomachocisme te maken. In het Christendom is de figuur van Jezus voor iedere gelovige het na te volgen voorbeeld. Sommigen gaan daarin erg ver en vinden dat het fysiek lijden ook deel uitmaakt van deze navolging vermits Jezus op het eind van zijn leven ook zwaar heeft geleden. Ik denk dat JVDB met deze uitleg het eens zal zijn.
Zo maar aan een kruis gaan hangen is zinloos.
Het moet zin hebben als gevolg van een conflict met de maatschappij vanuit een eigen hoger gedacht christelijk idealisme en ook onvermijdelijk zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:00   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Wat Jezus betreft, die heeft er de eeuwige hemel mee verdient, dus dat is wel de moeite waard.
Hoe wreed kruisiging ook is, het ging uiteindelijk niet om de pijn maar om de overgave.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:04   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die zelfgeseling heeft weinig of niets met sadomachocisme te maken. In het Christendom is de figuur van Jezus voor iedere gelovige het na te volgen voorbeeld. Sommigen gaan daarin erg ver en vinden dat het fysiek lijden ook deel uitmaakt van deze navolging vermits Jezus op het eind van zijn leven ook zwaar heeft geleden. Ik denk dat JVDB met deze uitleg het eens zal zijn.
Eigenlijk gaat het niet zozeer om de fysieke pijn op te zoeken om d epijn. Wel om het knechten van de wil door het beheersing van het lichaam. Alleen is dat geen ik-gerichte oefening zoals in bepaalde oosterse filosofieën: het schakelt in zich in het groter plaatje van Jezus' lijden en sterven. We associëren ons met Hem. Niet omdat onze inspanning voor God op zich iets tot Gods heerlijkheid zou bijbrengen, maar wel omdat het ons op weg helpt naar het uiteindelijk doel dat ons ruim overstijgt. Net als Jezus door lijden en dood tot de heerlijkheid van de verrijzenis is gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:20   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het niet zozeer om de fysieke pijn op te zoeken om d epijn. Wel om het knechten van de wil door het beheersing van het lichaam. Alleen is dat geen ik-gerichte oefening zoals in bepaalde oosterse filosofieën: het schakelt in zich in het groter plaatje van Jezus' lijden en sterven. We associëren ons met Hem. Niet omdat onze inspanning voor God op zich iets tot Gods heerlijkheid zou bijbrengen, maar wel omdat het ons op weg helpt naar het uiteindelijk doel dat ons ruim overstijgt. Net als Jezus door lijden en dood tot de heerlijkheid van de verrijzenis is gekomen.
Wat een onzin. En natuurlijk was er bij die christelijke zelfgeselaars een behoorlijk aantal mensen die dit deden uit masochisme. Vaneiges. Een normaal voelend mens zoekt de pijn niet op, maar vermijdt de pijn. Eigenlijk vertoonden dit soort mensen een serieuze mentale afwijking. Net als sadisten. Maar die laatsten kwellen anderen dan zichzelf.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 14:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:36   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat een onzin. En natuurlijk was er bij die christelijke zelfgeselaars een behoorlijk aantal mensen die dit deden uit masochisme. Vaneiges. Een normaal voelend mens zoekt de pijn niet op, maar vermijdt de pijn. Eigenlijk vertoonden dit soort mensen een serieuze mentale afwijking. Net als sadisten. Maar die laatsten kwellen anderen dan zichzelf.
Uw invulling, maar alvast niet het doel achter christelijke ascese. Juist de aanhoudende beheersing van de wil is de grootste vorm van ascese boven enige vorm van fysieke pijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:53   #47
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Puike prestatie! Ik ben redelijk gewoon om afstanden af te wandelen van 25-35 km, maar dit is van een totaal andere orde.
Ik denk wel dat indien je op regelmatige basis dergelijke afstanden wandelt, je al een heel groot 'voordeel' hebt. Je spieren, pezen,... zijn gewoon al veel meer aangepast aan lange wandelingen maken dan de gemiddelde persoon met een bureaujob.

De kans dat je blaren zal krijgen, lijkt me ook veel kleiner. Je wandelschoenen zullen hoogstwaarschijnlijk al heel erg goed ingewandeld zijn.

Ik vond het echt een heel erg leuke ervaring, ondanks het feit dat de laatste 20km natuurlijk wel zwaar waren. Ik raad het in ieder geval zeker aan om ook eens te proberen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 14:57   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk wel dat indien je op regelmatige basis dergelijke afstanden wandelt, je al een heel groot 'voordeel' hebt. Je spieren, pezen,... zijn gewoon al veel meer aangepast aan lange wandelingen maken dan de gemiddelde persoon met een bureaujob.

De kans dat je blaren zal krijgen, lijkt me ook veel kleiner. Je wandelschoenen zullen hoogstwaarschijnlijk al heel erg goed ingewandeld zijn.

Ik vond het echt een heel erg leuke ervaring, ondanks het feit dat de laatste 20km natuurlijk wel zwaar waren. Ik raad het in ieder geval zeker aan om ook eens te proberen.
Als we tijdens de grote vakantie bij mijn Oostenrijkse familie zijn of in Zwitserland (en de laatste jaren ook in Slovakije) doen we wel eens flinke dagtochten. Natuurlijk wel heel anders van inspanning dan een tocht op plat terrein.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:04   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Tjah, als het leven dan nog een bedoeling heeft, vraag ik me af ?

Als mensen al beperkt zijn, wringt dat he, de mens is al het hoogste wezen op aarde en staat boven de planten en dieren maar nooit boven GOD en dat heeft in de geschiedenis waarvan ik nog van toeten noch blazen van weet, bewezen !

Immers elke egotje is zodanig gekrenkt dat die niet WIL beperkt zijn/worden...en WIL zich altijd op zodanige wijze graag boven GOD plaatsen en verheven voelen, wat natuurlijk door de beperkingen een onmogelijkheid blijkt !

Wat zou de mens toch het hoogste wezen zijn op aarde? Hoe komt u daar
bij. Dat soort van oubollig religieus antropocentrisme heeft afgedaan. De mens is een van de zovele levende wezens op deze aarde. Niet minder , maar zeker ook niet meer.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:08   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou de mens toch het hoogste wezen zijn op aarde? Hoe komt u daar
bij. Dat soort van oubollig religieus antropocentrisme heeft afgedaan. De mens is een van de zovele levende wezens op deze aarde. Niet minder , maar zeker ook niet meer.
Welk schepsel op deze wereld beschikt over de faculteiten gelijk aan de mens?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:19   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk schepsel op deze wereld beschikt over de faculteiten gelijk aan de mens?
U hebt toch ook niet de capaciteiten van een vleermuis die met sonar werkt? Of wel? U kunt toch spontaan niet vliegen? Of wel? U kunt toch niet permanent onder water leven? Of wel? Kunt u op een natuurlijke wijze infrarode beelden oproepen? Kunt u de winter overleven al slapend zonder te eten? Sommige wezens kunnen dat wel.

Kortom, het hangt er dus maar vanaf welke faculteiten of kenmerken men in aanmerking neemt om een classificatie of rangschikking te maken van levende wezens op deze aarde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 15:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:23   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hebt toch ook niet de capaciteiten van een vleermuis die met sonar werkt? Of wel? U kunt toch spontaan niet vliegen? Of wel? U kunt toch niet permanent onder water leven? Of wel? Kunt u op een natuurlijke wijze infrarode beelden oproepen? Kunt u de winter overleven al slapend zonder te eten? Sommige wezens kunnen dat wel.

Kortom, het hangt er dus maar vanaf welke faculteiten of kenmerken men in aanmerking neemt om een classificatie of rangschikking te maken van levende wezens op deze aarde.
Ik vroeg niet naar dieren die op bepaalde vlakken superieure kwaliteiten bezitten, maar wel of er een dier is met faculteiten gelijk aan de mens. Dieren blijven steeds binnen hun door de natuur omschreven werkveld. De mens ontwikkelt de omgeving en zet die naar zijn hand, zijn technologische ontwikkeling gaat steeds verder, hij is in staat om kennis verder uit te breiden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:33   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vroeg niet naar dieren die op bepaalde vlakken superieure kwaliteiten bezitten, maar wel of er een dier is met faculteiten gelijk aan de mens. Dieren blijven steeds binnen hun door de natuur omschreven werkveld. De mens ontwikkelt de omgeving en zet die naar zijn hand, zijn technologische ontwikkeling gaat steeds verder, hij is in staat om kennis verder uit te breiden...
Nu kiest u alweer een subjectief criterium. U bepaalt dat het criterium ‘het ontwikkelen van de omgeving’ superieur is. Alles behalve en zeker nu niet! De mens vernietigt zijn omgeving meer dan ooit door die te willen veranderen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:37   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nu kiest u alweer een subjectief criterium. U bepaalt dat het criterium ‘het ontwikkelen van de omgeving’ superieur is. Alles behalve en zeker nu niet! De mens vernietigt zijn omgeving meer dan ooit door die te willen veranderen.
Ongetwijfeld is dat een subjectief criterium. Het ging om de stelling de mens als hoofd van de schepping. En met uw laatste zin bevestigt u dat eigenlijk: de mens beschikt over dusdanige faculteiten die ten goede maar ook ten kwade kunnen worden aangewend. Het dier daarentegen positioneert zich anders binnen de schepping, als louter onderdeel. De mens verheft zich erboven, maar kan dat nu doen in respect en in de lijn van de schepping maar ook er tegenin gaande. Vanuit het christendom kan ik deze tweeledigheid plaatsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:45   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld is dat een subjectief criterium. Het ging om de stelling de mens als hoofd van de schepping. En met uw laatste zin bevestigt u dat eigenlijk: de mens beschikt over dusdanige faculteiten die ten goede maar ook ten kwade kunnen worden aangewend. Het dier daarentegen positioneert zich anders binnen de schepping, als louter onderdeel. De mens verheft zich erboven, maar kan dat nu doen in respect en in de lijn van de schepping maar ook er tegenin gaande. Vanuit het christendom kan ik deze tweeledigheid plaatsen.
De mens is helemaal niet het hoofd van de ‘schepping’. De mens staat als een van de laatste in de rij van alle dieren die ontstaan zijn. En de mens verheft zich evenmin boven de ‘schepping’, wat dat laatste woord dan al moge betekenen. De mens maakt gewoon deel uit van het leven op aarde. En hij staat geen millimeter boven om het even welk dier.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 15:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:49   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld is dat een subjectief criterium. Het ging om de stelling de mens als hoofd van de schepping. En met uw laatste zin bevestigt u dat eigenlijk: de mens beschikt over dusdanige faculteiten die ten goede maar ook ten kwade kunnen worden aangewend. Het dier daarentegen positioneert zich anders binnen de schepping, als louter onderdeel. De mens verheft zich erboven, maar kan dat nu doen in respect en in de lijn van de schepping maar ook er tegenin gaande. Vanuit het christendom kan ik deze tweeledigheid plaatsen.
U overschat het belang van de mens. Waarschijnlijk omdat het zo in uw bijbel staat, namelijk dat de mens 'geschapen is naar het beeld van God'. Mocht dit al zo zijn, dan is uw God alles behalve volmaakt en de mens zeker geen kroon op de schepping wegens al het kwade dat hij sinds zijn 'schepping' uithaalde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 15:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:50   #57
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 mei 2020 om 15:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:52   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De mens is helemaal niet het hoofd van de ‘schepping’. De mens staat als een van de laatste in de rij van alle dieren die ontstaan zijn. En de mens verheft zich evenmin boven de ‘schepping’, wat dat laatste woord dan al moge betekenen. De mens maakt gewoon deel uit van het leven op aarde. En hij staat geen millimeter boven om het even welk dier.
Lees eens opnieuw wat ik schreef over de redenen van de stelling dat de mens wel hoofd is van de schepping. U ontkent gewoon, maar geeft geen enkele reden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:54   #59
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees eens opnieuw wat ik schreef over de redenen van de stelling dat de mens wel hoofd is van de schepping. U ontkent gewoon, maar geeft geen enkele reden.
Ik heb duidelijk gesteld waarom hij geen hoofd is van de schepping: de mens is een dier zoals alle andere dieren en het criterium om de mens als 'kroon van de schepping' te zien is subjectief en deugt van geen kanten.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2020, 15:57   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb duidelijk gesteld waarom hij geen hoofd is van de schepping: de mens is een dier zoals alle andere dieren en het criterium om de mens als 'kroon van de schepping' te zien is subjectief en deugt van geen kanten.
Hij is helemaal geen dier zoals alle andere dieren: in tegenstelling tot de dieren kan de mens immers aan kennisopbouw doen over de generaties, de mens heeft een denkend en abstract vermogen dat de dieren niet hebben, de mens kent zoiets als humor, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be