Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2019, 19:38   #41
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ooit gehoord over een literaire genres?

Als u uw vrouw een gedicht schrijft waarin staat dat zij "de zon van uw leven" is, is liefde dan niet echt? Of dat zij een zon is geworden?
Waarom moest God zijn toevlucht nemen tot literaire genres?
Kon hij het niet duidelijker zeggen zodat het voor iedereen duidelijk was?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 19:39   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De term atheïst en agnost zijn nauw verwant en soms synoniem. Als je de term agnost gebruikt leg je de nadruk op de wetenschappelijke argumentatie of het gebrek hieraan. Bij de term atheïst gaat het over iemand die minder geeft om de argumentatie maar eenvoudigweg niet gelooft. Als een atheïst de discussie aangaat over het niet-bestaan van God kan je hem beter een agnost noemen.
Neen, een atheïst ook argumenten aanbrengen om te komen tot de conclusie: "God bestaat niet".

Net zo kan ook de agnost elementen aanbrengen waarom hij meent dat er geen uitspraak te doen valt.

Het gaat niet over de weg naar de uitspraak. Wel over de uitspraak zelf.

Atheïst = God bestaat niet.
Agnost = Ik weet het niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 19:41   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom moest God zijn toevlucht nemen tot literaire genres?
Kon hij het niet duidelijker zeggen zodat het voor iedereen duidelijk was?
Om welke reden? Leg jij de zonsondergang en -opgang ook op een wetenschappelijke manier uit aan een peuter?

Het bijbelverhaal is nu eenmaal opgetekend binnen een bepaalde cultuur en op een bepaalde tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 19:50   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden? Leg jij de zonsondergang en -opgang ook op een wetenschappelijke manier uit aan een peuter?

Het bijbelverhaal is nu eenmaal opgetekend binnen een bepaalde cultuur en op een bepaalde tijd.
Eigenlijk wel, ik maak hem in elk geval niet wijs dat de zon ondergaat in een waterige oplossing.
En nog minder dat de aarde het middelpunt is en de hemellichamen lichtjes om nacht van de dag te scheiden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:01   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Eigenlijk wel, ik maak hem in elk geval niet wijs dat de zon ondergaat in een waterige oplossing.
En nog minder dat de aarde het middelpunt is en de hemellichamen lichtjes om nacht van de dag te scheiden.
Misschien vertelt u - zoals de meeste ouders - dat de zon moe is en gaat slapen. Vrij normaal omdat dit aansluit bij de leefwereld, inlevingsvermogen en capaciteiten van het kind op die leeftijd. Net zo openbaart God zich overeenkomst de pedagogie van de mens in een bepaalde tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:08   #46
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En de mens gelooft in veel zaken die het "weten" overschrijden. Gelooft u in de liefde bijvoorbeeld?
Appels met citroenen vergelijken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:11   #47
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De Heilige Koran en islam is het beste bewijs dat God bestaat.
Nog zo'n idioot antwoord.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:13   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En toch nemen mensen heel wat emotioneel gebonden beslissingen. Veel mensen kopen bijvoorbeeld een auto "omdat ze die mooi vinden". Pure emotie. Nul ratio.
Klasseren onder idioterie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:13   #49
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien vertelt u - zoals de meeste ouders - dat de zon moe is en gaat slapen. Vrij normaal omdat dit aansluit bij de leefwereld, inlevingsvermogen en capaciteiten van het kind op die leeftijd. Net zo openbaart God zich overeenkomst de pedagogie van de mens in een bepaalde tijd.
Denkt ge nu echt dat God de mens uit die tijd zo laag ingeschat heeft?
Kon die mens echt niet bevatten dat er nog hemellichamen bestonden?
Volgens mij heeft de mens God geschapen aan de hand van zijn eigen waarnemingen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:15   #50
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Blij dat ik dan moslim ben. En sommigen hebben een hogere bestemming, de rest die niet in God gelooft, heeft een veel lagere en vernederende bestemming.
Dat is pas idioterie !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:19   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er van?
....sprak de gelovige, maar is wel voor de wetenschap.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:22   #52
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ooit gehoord over een literaire genres?

Als u uw vrouw een gedicht schrijft waarin staat dat zij "de zon van uw leven" is, is liefde dan niet echt? Of dat zij een zon is geworden?
God is dus een literair personage. Daar kan ik nog mee leven.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:25   #53
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien vertelt u - zoals de meeste ouders - dat de zon moe is en gaat slapen. Vrij normaal omdat dit aansluit bij de leefwereld, inlevingsvermogen en capaciteiten van het kind op die leeftijd. Net zo openbaart God zich overeenkomst de pedagogie van de mens in een bepaalde tijd.
Duidelijk, die heilige boeken zijn geschreven voor simpelen van geest uit de oudheid.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:28   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Duidelijk, die heilige boeken zijn geschreven voor simpelen van geest uit de oudheid.
Van daar het gezegde, zalig zijn de armen van geest want zij zullen God zien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:50   #55
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, een atheïst ook argumenten aanbrengen om te komen tot de conclusie: "God bestaat niet".

Net zo kan ook de agnost elementen aanbrengen waarom hij meent dat er geen uitspraak te doen valt.

Het gaat niet over de weg naar de uitspraak. Wel over de uitspraak zelf.

Atheïst = God bestaat niet.
Agnost = Ik weet het niet.
Het verschil is de benadering. Een agnost gaat er steeds van uit dat iets negatief niet te bewijzen is. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat. Bij een atheïst die niet als agnost te klasseren valt, is het niet te doen om de argumentatie. Een atheïst die niet specifiek een agnost is, gaat geen argumentatie voeren. In principe zijn agnosten geen deel van confessionele leer maar een deel ervan wenst toch zijn overtuiging uit te dragen.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 november 2019 om 20:52.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 20:57   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan zijn alle mensen idioten. We bestaan immers niet alleen uit verstand. Ook gevoelens vormen een integraal deel van de mens.
Dat is waar. Maar er zijn gradaties. Ik zou zeggen dat het verschil is dat een rationeel denkend mens wel weet dat die gevoelens er zijn, dat ze bijzonder misleidend zijn, en dat hij er nu en dan zal in trappen. Een beetje zoals een informaticus weet dat er in een groot project bugs zitten. Dus ja, gevoelens bestaan, wij zijn nu eenmaal zo "bedraad", het is een erfenis van onze meer dierlijke voorgangers, en het bevat primitieve overlevingsstrategieen die kenbaar gemaakt worden aan ons bewustzijn als "gevoelens". Ze zullen ons altijd vroeg of laat parten spelen.
Maar het is iets anders om die onvolmaaktheden die gevoelens zijn, als centrum van uw intellectueel bestaan te verheffen. Dat is zoals een informaticus die bugs als de essentie van zijn programmeerkunst verheft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 21:03   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "ik moet wel doen alsof"? U gelooft niet dat uw vrouw u liefheeft?
Ik begrijp de mechanismen die mij een sterke gevoelensband laten hebben met sommige andere mensen, waaronder bijvoorbeeld mijn vrouw, op dezelfde manier dat ik de mechanismen begrijp die maken dat als men op mijn dikke teen klopt, dat zeer doet. Ik begrijp dat ik dus min of meer moet handelen zodat die mechanismen mij geen zeer doen. Als ik zeg "ik begrijp", wil dat zeggen dat ik daar een mentaal beeld van heb waarvan ik aanneem dat het min of meer de juiste gedragingen beschrijft die ik kan waarnemen.

Wat ZIJ voor mij voelt, als ze al iets voelt, is totaal een projectie, natuurlijk. Ik beeld mij soms wel in dat zij gevoelens heeft, zoals ik er heb. Ik ben daar anders verre van zeker van, dat andere mensen echte gevoelens hebben, maar ik neem voor de gemakkelijkheid van de analogie aan dat ze dat hebben. In de grond is het enige wat mij interesseert haar gedrag ten aanzien van mij, niet wat zij echt denkt, als zij al echt iets denkt. Ik zal haar dat natuurlijk nooit zeggen, want ik ben er quasi zeker van dat dat een gedrag bij haar zal stimuleren dat niet overeenkomt met het gedrag dat ik van haar wens. Maw, dat zou totaal contra productief zijn voor wat ik wens te bekomen, en wat ik wens te bekomen dient om mijn eigen model van mijn eigen gevoelens zo weinig mogelijk zeer laten te doen ervaren door mezelf.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 21:05   #58
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien vertelt u - zoals de meeste ouders - dat de zon moe is en gaat slapen. Vrij normaal omdat dit aansluit bij de leefwereld, inlevingsvermogen en capaciteiten van het kind op die leeftijd. Net zo openbaart God zich overeenkomst de pedagogie van de mens in een bepaalde tijd.
De ouders zijn er om de kinderen begrip bij te brengen van de leefwereld en niet om kletspraatjes te verkopen. Als u kinderen voor de gek houdt dan vertrouwen ze u niet meer. Misschien is dat in uw geval ook beter. Ik geloof niet dat een kind begrijpt dat de zon gaat slapen. Een klein kind begrijpt dat de aarde roteert evenals een kind in een kleine draaimolen op de speelplaats.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 21:05   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is over heel de lijn fout. Religie en wetenschap zijn helemaal niet tegengesteld, om de eenvoudige reden dat ze tot verschillende componenten van ons mens-zijn behoren.
Dat is de schizzofrenie waar ik het over had, dat maakt dat mensen die diep religieus zijn, niettemin perfect rationeel kunnen handelen in andere domeinen. Maar dan mogen die domeinen het religieuze niet raken natuurlijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 21:07   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het verveldende is dat die religieuzen wel mee van de voordelen van de wetenschap genieten, zelfs al gaat het soms in tegen hun geloof, maar ja, inconsistentie zit ingebakken in het geloof. Niemand kan voor 100% de heilige regels volgen.
Dat is juist het potentieel krachtige van religieuzen: hun irrationaliteit laat hen toe om tegelijkertijd te parasiteren op de voordelen van een rationele geest (bij anderen ontwikkeld) maar dat toch te koppelen aan de gedragsvoordelen van een religieuze, wat wel degelijk spel-theoretische voordelen kan opleveren, alles bij elkaar.

Citaat:
Dus, misschien is geloof alleen efficiënter dan rationaliteit op voorwaarde dat er genoeg rationelen zijn om voor gelovigen de kastanjes uit het vuur te halen.
Absoluut. Waarbij de rationelen eigenlijk gedomestikeerd worden door de religieuzen, als het ware.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be