Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2020, 15:02   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard Kerkklokken en religieuze hardnekkigheid

Voorgaande: naar mijn lang geleden en toch vruchteloze katholieke poging tot opvoeding, herinner ik me niets dat klokkengelui iets te maken heeft met het kalotendom.

Om het kwartier/half uur/uur slaan: de mensen hebben nu horloges, klokken en smartphones.

Nachtrust voor verpleegsters, artsen, flikken, ploegenarbeiders ...

Stop daarmee !! Stop die godsdienstwaanzin. Jullie gaan er niet één zieltje mee winnen.

titel:
Nachtelijk kabaal in Baal verdeelt de geesten
Moeten de klokken ’s nachts zwijgen?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200203_04833396

Citaat:
BAALHet is vijf voor elf ’s avonds in Baal (Tremelo) en op straat is geen kat te bespeuren. Er is geen café, geen theater, heel af en toe passeert een auto. In de meeste huizen brandt nog licht. Het is er stil. Dan klinkt plots, als een deksel dat op de grond klettert, de lokale ‘beiaard’. Een halve minuut lang klingelt ‘In Lourdes op de bergen’ door het dorp. Niemand komt buiten, niemand roept dat het stiller moet.

Maar in de Lindenlaan krabben inwoners zich in de haren. Zij willen slapen.

De nachtelijke klokken van Baal waren onlangs nationaal nieuws vanwege een ogenschijnlijk banaal dorpsdispuut. Aan de ene kant staan bewoners van een nieuwbouwcomplex, aan de andere kant mensen die al langer in het dorp wonen. De inzet: het nachtelijke gelui. Om het kwartier spelen de dertien klokken van de Sint-Annakerk een wijsje, vier tot ?*dertig seconden lang. Ze gaan de hele nacht door. De enen vinden het storend nacht?*lawaai, de anderen een warme traditie. Wie veraf woont, begrijpt de commotie niet.

‘We moeten beseffen dat de samenleving verandert, dat mensen leven in een omgeving die rijker is aan geluid’ Koen Van Assche President Beiaard Wereld Federatie

Burgemeester Bert De Wit (CD&V) zucht: ‘We hebben maandenlang vergaderd, geluisterd en voorstellen gedaan. Ons voorstel is de klokken tussen middernacht en 6 uur stil te leggen. Dat is voor de ene groep niet verregaand genoeg, maar voor de andere groep gaat dat veel te ver. Moet dan straks ook de schoolbel verdwijnen, vragen sommige inwoners zich af. De beslissing ligt bij de kerkfabriek, maar die houdt het been stijf. Blijkbaar zou de zaak nu voor de vrederechter komen.’

Kapot aan slaaptekort

Het verhaal lijkt onbenullig, maar is het niet. In Baal botsen uiteenlopende toekomstvisies en contrasterende belangen met elkaar. De kerkklokken zijn een kruispunt van betekenissen.

Vooreerst speelt de levens?*kwaliteit. ‘Toen we hier eind 2016 kwamen wonen, vond ik de torenklokken wel charmant’, legt ‘nieuwkomer’ Willy Volont uit. ‘Het leek iets unieks. Tot ik ging slapen, dat doe ik met het raam open. Na een kwartier was ik weer wakker, ik heb geen oog dicht gedaan. Nu verhuis ik vaak naar een zetel in de living, waar ik het geluid minder goed hoor. Verschillende mensen in de straat kunnen niet slapen. De burgemeester vraagt geduld, maar wij lijden aan slaaptekort en het went niet. Als dit niet ophoudt, moeten we hier weer weg. Daarom ben ik een actie begonnen om de klokken ’s nachts stil te laten leggen.’

Om het kwartier spelen de 13 klokken van de Sint-Annakerk een wijsje, 4 tot ?*30 seconden lang. Ze gaan de hele nacht door. Gert Jochems

Hetzelfde argument was de voorbije jaren te horen in meerdere Vlaamse gemeenten. Telkens stond de nachtelijke speeltijd van de kerkklokken ter discussie. In Merem en Nederbrakel zwijgen de klokken nu ’s nachts, in Nieuwerkerken is het angelus van 8 uur geschrapt, in Mechelen gaan de luidklokken wel door, maar is het ?*beiaardmuziekje ’s nachts na protest stilgelegd. Ook in Frankrijk en Nederland wordt gedebatteerd over nachtelijk klokgelui.

Vooral een beiaard lijkt een probleem. In Baal hangen dertien kleine klokken in de toren. Ze hebben, in tegenstelling tot een treinspoor, vliegtuigen of zelfs luidklokken, een hoge, snerpende klank en verschillende toonhoogtes. Dat is hun ongeluk.

‘In de natuur sterven hoge frequenties sneller uit dan lage frequenties’, zegt componist Max Richter, die neurologisch onderzoek gebruikte om in zijn slaapcompositie Sleep uit 2015 alleen lage tonen te gebruiken. ‘Hoge ?*tonen drukken dus uit dat een bepaalde geluidsbron dichtbij is. Voor de geest betekenen ze daarom “gevaar”. Korte, hoge, versnellende tonen zullen ons sneller wekken of minder goed laten slapen.’

Zo’n mooie traditie

‘Moet dan straks ook de schoolbel verdwijnen, vragen sommige inwoners zich af’ Bert De Wit Burgemeester Baal

Niet iedereen went zomaar aan nachtelijke klanken. Een slechte slaap heeft negatieve cardio?*vasculaire effecten en ondermijnt de gezondheid. Daarover is elke overheid bezorgd. Maar ze moet ook denken aan de cohesie in een gemeenschap. In de moderne ?*samenleving zijn veel ijkpunten van vroeger, zoals buurtwinkels, dorpscafés en kerken, verdwenen. Kernen worden steeds meer autovrij aangelegd en ingebreid. Maar een teveel aan veranderingen ligt gevoelig en verhoogt het onveiligheidsgevoel.

‘De voorstanders vinden dat de 125 jaar oude beiaard van Baal “iets van ons” is’, zegt De Wit. ‘Het is iets unieks, waar ze fier op zijn. Zo’n mooie traditie moet bewaard blijven. Ze vinden dat ze meer inspraak hebben, omdat ze hier al lang wonen. Wanneer “nieuwe inwoners” vragen die klokken ’s nachts te laten zwijgen, lijkt dat een inbreuk. ’

Koen Van Assche, president van de Beiaard Wereld Federatie, schudt het hoofd. ‘Deze discussie komt vaak voor en je raakt er niet uit. In Vlaanderen zijn de beiaardklokken in de meeste grote steden stil ’s nachts, maar in Nederland houden de puriteinen sterk vast aan het historische argument. In Baal klopt dat argument niet: vooreerst heeft de kerk er geen beiaard, maar een automatisch speelwerk. Een beiaard telt minimaal 23 klokken, die je kunt bespelen met een klavier. Baal heeft een oud klokkenspel dat geautomatiseerd is. Het speelt alleen eenvoudige wijsjes.’

‘Op de kwarturen hoor je daar niets meer dan de zogenaamde “voorslag”. Dat zijn enkele tonen die dienden om de uurslag aan te kondigen, zodat de mensen geen tel zouden missen. Maar die uurslagen zijn in Baal ’s nachts eerder al afgeschaft. De traditie is al lang doorbroken, de historische waarde van wat blijft, is gering.’

‘We moeten beseffen dat de samenleving verandert, dat mensen haastiger leven in een omgeving die rijker is aan geluid. Men moet een nachtelijk klokkenspel goed afwegen ?*tegenover de maatschappelijke context. Er is in de grond geen probleem in Baal: het speelwerk wordt niet afgeschaft. In Nederland wordt hier en daar gepleit om beiaarden het zwijgen op te leggen, om te besparen. Dát is een probleem. Het lijkt me veel belangrijker dat we onze rijke klokkentraditie, met beiaarden in zeventig Vlaamse steden, bij zo veel mogelijk mensen aanprijzen zodat ze geen stoorzender zijn.’

Eerste massamedium

Kunnen klokken vandaag een andere functie opnemen? Van Assche: ‘Kerkklokken waren het eerste massamedium. Mensen leefden op basis van de aanduidingen van de klokken. Dat is voorbij, maar hun sociale impact is voor velen nog voelbaar.’

Kerkklokken als alternatieve sociale media? Het is niet zo gek als het lijkt, bleek de voorbije jaren. In de Filipijnen luidden klokken als protest tegen de drugsmoorden, in Griekenland tegen de transgenderbeweging, in Genève voor gendergelijkheid, in Victoria (Australië) tegen de klimaatproblemen. En in Kiev (Oekraïne) luidden op 11 december 2013 de klokken de hele nacht om de inwoners op te roepen op het centrale plein Maidan te betogen – zo’n oproep was van de inval van de Mongolen in 1240 geleden.

Of neem Engeland. De voorstanders van de Brexit hadden de kerkklokken afgelopen zaterdag graag horen luiden om de ‘eerste dag van de onafhankelijkheid’ te vieren, zoals dat gebeurde na de overwinning van de geallieerden in 1945. ‘De meeste kerkgangers zijn patriotten die de vrijheidsklokken willen horen’, argumenteerden ze. ‘Een weerspannig en stijlloos idee’, vond de bisschop van Buckingham. ‘Zo’n klokkenstorm zou de kloof in de Britse ?*samenleving nog verder uitdiepen.’ De meeste priesters volgden dat idee.

In de diepte is de klokkenkwestie in Baal een debat over verdraagzaamheid. Maar wie is dan onverdraagzamer? En als klokken deze sociale rol spelen, wie controleert ze dan?

In Baal zegt de burgemeester dat de kerkfabriek het been stijf houdt. Die wil haar mening niet aan de, nu ja, grote klok hangen. Maar de nieuwe gemeentewet geeft duidelijk aan dat ‘nachtgerucht dat de rust van de inwoners verstoort’ een zaak is van de gemeente. We bellen burgemeester De Wit opnieuw op. ‘Ja, dat klopt, ik heb de macht om dit door te drukken’, zegt hij. ‘Maar dat is niet altijd de beste keuze, zeker niet als er zo’n groot draagvlak is om de nachtklokken te behouden.’

‘We hebben geprobeerd dat in der minne te regelen. Nu vinden we het raadzaam dit even te laten rusten.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 15:25   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Overdag vind ik die klokken (elk uur) wel leuk. Gewoon klokkengelui dan wel, niet van dat muziekgejengel.

En 's nachts moeten die uit. Mensen moeten slapen dan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 15:30   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.687
Standaard

Na 10 uur 's avonds mag het wel eens ophouden met het lawaai. Dus niets te beiaarden. En het gebeier van de torenklokken mag ook uitgeschakeld worden. Ruhe verdammt!!!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 16:58   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Stop daarmee !! Stop die godsdienstwaanzin. Jullie gaan er niet één zieltje mee winnen.
Dit lijkt me meer te maken te hebben met gewoonte, traditie en lokale identiteit dan met godsdienst, laat staan godsdienstwaanzin. En die burgemeester die is natuurlijk aan het rekenen geslagen: zoveel kiezers wel, zoveel kiezers niet.

Ach wat, ik ga er mijn slaap niet voor laten. Tremelo potdorie. Who cares?

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 4 februari 2020 om 16:59.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 17:00   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dit lijkt me meer te maken te hebben met gewoonte, traditie en lokale identiteit dan met godsdienst, laat staan godsdienstwaanzin. En die burgemeester die is natuurlijk aan het rekenen geslagen: zoveel kiezers wel, zoveel kiezers niet.

Ach wat, ik ga er mijn slaap niet voor laten. Tremelo potdorie. Who cares?
Neen dat is een kwaad dat woekert sinds de klokken automatisch werken en niet meer manueel door de pastoor of de koster.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 17:06   #6
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen dat is een kwaad dat woekert sinds de klokken automatisch werken en niet meer manueel door de pastoor of de koster.
Heeft geen belang. De autochtonen zijn eraan gewend geraakt.

Ik vermoed dat als die inwijkelingen naar de rechter stappen het wel gauw afgelopen zal zijn. En dan kan die burgemeester de schuld op de rechter steken en raakt hij alsnog herkozen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 17:51   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voorgaande: naar mijn lang geleden en toch vruchteloze katholieke poging tot opvoeding, herinner ik me niets dat klokkengelui iets te maken heeft met het kalotendom.

Om het kwartier/half uur/uur slaan: de mensen hebben nu horloges, klokken en smartphones.

Nachtrust voor verpleegsters, artsen, flikken, ploegenarbeiders ...

Stop daarmee !! Stop die godsdienstwaanzin. Jullie gaan er niet één zieltje mee winnen.

titel:
Nachtelijk kabaal in Baal verdeelt de geesten
Moeten de klokken ’s nachts zwijgen?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200203_04833396
Ja want nu hebben we het geluid van de moské
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 18:06   #8
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voorgaande: naar mijn lang geleden en toch vruchteloze katholieke poging tot opvoeding, herinner ik me niets dat klokkengelui iets te maken heeft met het kalotendom.

Om het kwartier/half uur/uur slaan: de mensen hebben nu horloges, klokken en smartphones.

Nachtrust voor verpleegsters, artsen, flikken, ploegenarbeiders ...

Stop daarmee !! Stop die godsdienstwaanzin. Jullie gaan er niet één zieltje mee winnen.

titel:
Nachtelijk kabaal in Baal verdeelt de geesten
Moeten de klokken ’s nachts zwijgen?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200203_04833396
Bedoel je niet dagrust voor verpleegsters, artsen, flikken, ploegenarbeiders die overdag slapen omdat ze 's nachts werken?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:08   #9
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Dat ze hun huizen eens deftig isoleren, naast de nachtrust ook nog eens goed voor de portemonee.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:17   #10
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Na 10 uur 's avonds mag het wel eens ophouden met het lawaai. Dus niets te beiaarden. En het gebeier van de torenklokken mag ook uitgeschakeld worden. Ruhe verdammt!!!
Kerkklokken maken deel uit van onze cultuur. Er zijn altijd mensen die beginnen te zaniken over om het even wat. Meestal zijn het futiliteiten Nu zijn het de kerkklokken, dan weer is het een haan die kraait. Hoe is het mogelijk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:20   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kerkklokken maken deel uit van onze cultuur. Er zijn altijd mensen die beginnen te zaniken over om het even wat. Meestal zijn het futiliteiten Nu zijn het de kerkklokken, dan weer is het een haan die kraait. Hoe is het mogelijk.
Zagen en klagen is een deel van hun cultuur
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:19   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Heeft geen belang. De autochtonen zijn eraan gewend geraakt.

Ik vermoed dat als die inwijkelingen naar de rechter stappen het wel gauw afgelopen zal zijn. En dan kan die burgemeester de schuld op de rechter steken en raakt hij alsnog herkozen.
Hier in het dorp hadden we indertijd ineens ook van dat klokkenmuziekgejengel om het kwartier. Dat heeft niet lang geduurd. De autochtonen hebben er korte metten mee gemaakt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:25   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Bedoel je niet dagrust voor verpleegsters, artsen, flikken, ploegenarbeiders die overdag slapen omdat ze 's nachts werken?
Ja, ik bedoel mensen die hun nachtrust overdag moeten kunnen genieten.
Om 's nachts voor ons te kunnen werken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:27   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kerkklokken maken deel uit van onze cultuur. Er zijn altijd mensen die beginnen te zaniken over om het even wat. Meestal zijn het futiliteiten Nu zijn het de kerkklokken, dan weer is het een haan die kraait. Hoe is het mogelijk.
Elektronisch gestuurde kerkklokken, in kerken waar zelfs geen pastoor en koster meer is, en waar nog amper 1 of de 100 eens binnensukkelt als de rollator niet stuk is, is onze cultuur niet (meer, of niet langer).

Laat ze in Bokrijk luiden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:35   #15
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Elektronisch gestuurde kerkklokken, in kerken waar zelfs geen pastoor en koster meer is, en waar nog amper 1 of de 100 eens binnensukkelt als de rollator niet stuk is, is onze cultuur niet (meer, of niet langer).



Laat ze in Bokrijk luiden.
Ik zou het zeer spijtig vinden moesten we geen klokkengelui meer horen in onze streken. Maar, toegegeven, ‘s nachts moet het rustig zijn. Edoch, niet beginnen te zeveren aub over een haan die ‘s morgens vroeg begint te kraaien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 februari 2020 om 20:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:41   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zou het zeer spijtig vinden moesten we geen klokkengelui meer horen in onze streken. Maar, toegegeven, ‘s nachts moet het rustig zijn. Maar niet beginnen te zeveren aub over een haan die ‘s morgen vroeg begint te kraaien.
Hangt ervan af: als jij in een buurt gaat wonen waar er al jarenlang hanen zitten te kraaien, dan moet je niet klagen.

Als jij hanen gaat zetten in een buurt waar er al jarenlang geen hanen zijn, dan ben jij in fout.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:46   #17
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hangt ervan af: als jij in een buurt gaat wonen waar er al jarenlang hanen zitten te kraaien, dan moet je niet klagen.

Als jij hanen gaat zetten in een buurt waar er al jarenlang geen hanen zijn, dan ben jij in fout.

Dat ze maar eens het afsteken van vuurwerk door particulieren verbieden bij nieuwjaar. Dat zou pas een verademing zijn.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 21:01   #18
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kerkklokken maken deel uit van onze cultuur. Er zijn altijd mensen die beginnen te zaniken over om het even wat. Meestal zijn het futiliteiten Nu zijn het de kerkklokken, dan weer is het een haan die kraait. Hoe is het mogelijk.
Inderdaad, die haan.
Daar moest ik ook meteen aan denken.

Stadslui die afzakken naar 't platteland en dan niet tegen 't geluid van hanengekraai - typisch plattelands - kunnen, en zelfs gerechtelijke stappen ondernemen om de haan te verwijderen.

Omgekeerde wereld.

De mensen die er geboren & getogen zijn, storen er zich niet aan, zijn 't gewoon.
Nieuwkomers kunnen er niet van slapen, maar weten toch op voorhand waar ze aan beginnen & dat er klokgelui, carillon, beiaard, hanen e.d. is/zijn.

Net als met de Sinksenfoor, die moest ook weg.

Ga daar dan gewoon niet wonen.
Of steek oordoppen in je oren.

Laatst gewijzigd door SDX : 4 februari 2020 om 21:02.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 21:12   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat ze maar eens het afsteken van vuurwerk door particulieren verbieden bij nieuwjaar. Dat zou pas een verademing zijn.
Dat was hier verboden en werd eigenlijk heel goed opgevolgd. En die hanen: hier in het dorp zijn er praktisch geen meer dat ik weet. Het is blijkbaar een consensus om niet meer bij het opgaan van de zon op te staan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 21:47   #20
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, ik bedoel mensen die hun nachtrust overdag moeten kunnen genieten.
Om 's nachts voor ons te kunnen werken.
Het is dat wat ik dacht.

Ik heb 32 in continue gewerkt, van de kerkklokken had ik geen last wanneer ik moest slapen overdag en ik zie de toren vanuit mijn keuken staan.
Maar wel van de vuilkar, de auto's die voorbijreden, tuinmannen met hun haagschaar, de kinderen toen ze klein waren, getuigen van Jehova die aan de deur kwamen bellen....

Ook al komt er nog weinig volk naar de kerk, kerken zijn in Europa een deel van onze cultuur.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be