Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2020, 20:33   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yog Sothoth Bekijk bericht
Onmiddellijk definitief kinderen weg, gedwongen sterilisatie, en tenslotte levenslang hun recht op medische hulp afpakken. Als ze ooit de pech hebben op spoed binnengebracht te worden, ze gewoon aan hun lot overlaten en laten kreperen. Dit soort types blaast altijd zo hoog van de toren dat ze zoveel slimmer zijn en hun "eigen research" gedaan hebben, zoals zij het lezen van complotblogs en het bekijken van Youtube-filmpjes die hun waanideeën bevestigen noemen, goed, dan kunnen ze hun plan trekken en zichzelf helpen! Opgeruimd staat netjes, weer een fucktard minder in de wereld.
Leven de totalitaire overheid!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:35   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wel, dat is erg eenvoudig en al eens gegeven door Jan. Religie is een aanname in vertrouwen, waarbij standvastig zijn in dat geloof primeert boven rede, wetenschap enz..
Dat betekent uiteraard niet dat alle gelovigen zo" standvastig" zullen zijn maar met religie en zeker in arme landen is macht en vooral veel geld gemoeid.
Wanneer de aanname in vertrouwen groeit tot blind geloof, krijgt je dus krankzinnige toestanden waarbij vooral mensen met weinig opleiding of mogelijkheden slachtoffers worden. Dat is nooit anders geweest dus niets nieuws onder de zon!
Dit heeft Jan helemaal niet gesteld. Jan heeft nooit gesteld dat religie "een aanname in vertrouwen is waarbij men standvastig het geloof laat primeren boven rede en wetenschap".

Wel dat de geloofsact een aanname inhoudt in vertrouwen. God heeft ons als intuïtief religieuze én redelijke wezens geschapen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 11:50   #43
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit heeft Jan helemaal niet gesteld. Jan heeft nooit gesteld dat religie "een aanname in vertrouwen is waarbij men standvastig het geloof laat primeren boven rede en wetenschap".

Wel dat de geloofsact een aanname inhoudt in vertrouwen. God heeft ons als intuïtief religieuze én redelijke wezens geschapen.
u ontkent nu gesteld te hebben dat geloof een aanname in vertrouwen is?
Ontkent u dat bij u religie primeert boven wetenschap die uw religieuze dogma's in vraag stelt?

Laatst gewijzigd door alice : 14 mei 2020 om 11:51.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 11:59   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
u ontkent nu gesteld te hebben dat geloof een aanname in vertrouwen is?
Ontkent u dat bij u religie primeert boven wetenschap die uw religieuze dogma's in vraag stelt?
Ik ontkent wat u ervan maakt. Lees eens goed wat ik schrijf. Ik heb trouwens geen weet van wetenschap die religieuze dogma's in vraag stelt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 14:24   #45
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ontkent wat u ervan maakt. Lees eens goed wat ik schrijf. Ik heb trouwens geen weet van wetenschap die religieuze dogma's in vraag stelt.
Dus van wetenschappelijke inzichten die tegenspreken dat homoseksualiteit geen keuze is heeft u geen weet, evenmin van recht op zelfbeschikking die vrouwen terecht de keuze tot abortus geeft, en volgens u is het " toeval dat in de periode van de verlichting, waar ook menswetenschappen en filosofie zich ontwikkelden, uw kerk behoorlijk de claim over wat wel of niet mag en kan moest lossen. Het lot van mensen bepalen mensen zelf, niet God, en dat idee vond vooral tijdens de verlichting ruimte.

Dat dit ook samenviel met de opkomende middenklasse tijdens de verlichting, is vast ook " toeval" en dat na de tweede wereldoorlog in de jaren 60 uw kerken helemaal leeg stonden omdat ook arbeiders met volkswagen op vakantie konden, is vast ook helemaal toevallig.

Toenemende kennis en minder armoede zorgden voor leegstaande kerken Jan, denk dat je dit heel goed weet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 14:54   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus van wetenschappelijke inzichten die tegenspreken dat homoseksualiteit geen keuze is heeft u geen weet, ...
Ik heb daar inderdaad geen weet van. Wel van bepaalde studies die min of meer in die richting gaan, maar op geen enkele medische consensus steunen. U verwart hier duidelijk feit met veronderstelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 14:56   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
... evenmin van recht op zelfbeschikking die vrouwen terecht de keuze tot abortus geeft, ...
Dat is geen wetenschap, beste alice. U haalt hier gewoon een wet aan. Iedere burger heeft in dit land het recht om vragen te stellen bij een wet. Of mag ik dat volgens u niet omdat ik gelovig bent? Daar lijkt het immers heel sterk op. Gelovigen moeten blijkbaar maar zwijgen en gewoon deemoedig aanvaarden wat op hen afkomt. Wel, alice, zo werkt het niet. Net als iedere burger in dit land heeft ook de gelovige het recht om zijn stem te verheffen. Ook al bent u niet akkoord met wat een gelovige verklaart.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 14:58   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
... en volgens u is het " toeval dat in de periode van de verlichting, waar ook menswetenschappen en filosofie zich ontwikkelden, uw kerk behoorlijk de claim over wat wel of niet mag en kan moest lossen. Het lot van mensen bepalen mensen zelf, niet God, en dat idee vond vooral tijdens de verlichting ruimte.
Dat is geen wetenschap, beste alice. Wat u hier uitschrijft, is een filosofisch standpunt. Als gelovige deel ik uw standpunt niet. Ik ga immers uit dat mijn leven in relationeel verband met God staat en dat God ons richtingaanwijzers heeft gesteld om ons eigen welzijn. Sommige mensen willen die wegwijzers niet volgen en kan zonde inhouden of de weg naar God bemoeilijken. Dat is evenwel in het bereik van onze vrijheid, maar eenieder zal, naar christelijk inzicht, daarover verantwoording moeten afleggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 15:01   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat dit ook samenviel met de opkomende middenklasse tijdens de verlichting, is vast ook " toeval" en dat na de tweede wereldoorlog in de jaren 60 uw kerken helemaal leeg stonden omdat ook arbeiders met volkswagen op vakantie konden, is vast ook helemaal toevallig.
Ja, daarom dat in de VS religie doodnormaal is en ook de arbeiders met grote wagen op zondag naar hun kerk rijden. Beste alice, u blijft maar alles door elkaar gooien. Seculier West-Europa valt niet uit te vergroten tot heel de wereld. Net zoals welstand helemaal niet inhoudt dat mensen zich van God en godsdienst afkeren. Volgens uw denkpatroon zou mijn gezin niet kunnen bestaan: groot gezin met een groot huis, grote gezinswagen en een niet onaardig inkomen. Volgens uw redenering kan dat dus niet. Wie het materieel goed heeft, keert zich volgens u af van religie. Het mechanisme klopt dus niet. Normaal, want er liggen andere oorzaken te zoeken én te vinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 11:55   #50
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb daar inderdaad geen weet van. Wel van bepaalde studies die min of meer in die richting gaan, maar op geen enkele medische consensus steunen. U verwart hier duidelijk feit met veronderstelling.
Nee echt? Dus dat homoseksualiteit niet meer als een ziekte of strafbaar feit wordt gezien, daar weet u niets over? En u hoorde nog nooit over landen die conversietherapie verboden? En die feiten werden gebaseerd op "veronderstellingen"?

U bent een goed voorbeeld van gedraai en gekronkel om vast te houden aan eigen dogma's.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 12:01   #51
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen wetenschap, beste alice. Wat u hier uitschrijft, is een filosofisch standpunt. Als gelovige deel ik uw standpunt niet. Ik ga immers uit dat mijn leven in relationeel verband met God staat en dat God ons richtingaanwijzers heeft gesteld om ons eigen welzijn. Sommige mensen willen die wegwijzers niet volgen en kan zonde inhouden of de weg naar God bemoeilijken. Dat is evenwel in het bereik van onze vrijheid, maar eenieder zal, naar christelijk inzicht, daarover verantwoording moeten afleggen.
Wat ik omschreef is geschiedenis Jan, waar ook wetenschappelijke inzichten ( denk maar aan( kinder) psychologie en psychiatrie, medische wetenschap, enz zich ontwikkelden omdat er tijdens de verlichting een nieuwe macht ontstond van burgers met geld, de middenklasse.
Uw geloof veranderd de geschiedenis niet, God is met vakantie Jan en voor uw hemel hangt een bordje" reken op uw gezond verstand".
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 12:05   #52
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, daarom dat in de VS religie doodnormaal is en ook de arbeiders met grote wagen op zondag naar hun kerk rijden. Beste alice, u blijft maar alles door elkaar gooien. Seculier West-Europa valt niet uit te vergroten tot heel de wereld. Net zoals welstand helemaal niet inhoudt dat mensen zich van God en godsdienst afkeren. Volgens uw denkpatroon zou mijn gezin niet kunnen bestaan: groot gezin met een groot huis, grote gezinswagen en een niet onaardig inkomen. Volgens uw redenering kan dat dus niet. Wie het materieel goed heeft, keert zich volgens u af van religie. Het mechanisme klopt dus niet. Normaal, want er liggen andere oorzaken te zoeken én te vinden.
We hadden het over West Europa Jan en met een behoorlijke sociale zekerheid lopen uw Amerikaanse kerken ook snel leeg. Uw Godsbeeld is immers niets anders dan een poging om het lot te bedwingen, wanneer mensen eigen middelen daartoe hebben, is het Godsbeeld bij de meesten niet meer nodig.

Armoede en onwetendheid zijn de linker en rechterhand van dat Godsbeeld. Het idee van beloning na de dood is pervers, maar het houdt armen wel op hun plek.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 12:07   #53
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen wetenschap, beste alice. U haalt hier gewoon een wet aan. Iedere burger heeft in dit land het recht om vragen te stellen bij een wet. Of mag ik dat volgens u niet omdat ik gelovig bent? Daar lijkt het immers heel sterk op. Gelovigen moeten blijkbaar maar zwijgen en gewoon deemoedig aanvaarden wat op hen afkomt. Wel, alice, zo werkt het niet. Net als iedere burger in dit land heeft ook de gelovige het recht om zijn stem te verheffen. Ook al bent u niet akkoord met wat een gelovige verklaart.
Mocht dit niets met wetenschap te maken hebben, gingen vrouwen mekaar uit wanhoop nog te lijf met breinaalden, de wet komt er omdat de wetenschap veilige abortussen mogelijk maakten en het " heilige idee" van " Gods wil" plaats maakte voor het belang van mensen.
Natuurlijk mag u roepen wat u wilt, veel plezier ermee?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:33   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee echt? Dus dat homoseksualiteit niet meer als een ziekte of strafbaar feit wordt gezien, daar weet u niets over? En u hoorde nog nooit over landen die conversietherapie verboden? En die feiten werden gebaseerd op "veronderstellingen"?

U bent een goed voorbeeld van gedraai en gekronkel om vast te houden aan eigen dogma's.
Er bestaat geen enkele medische consensus over de oorzaak van homofilie, beste alice. U weet dat ook wel. En die ene studie die u hier op dit forum al eens bovenhaalde, illustreert dat eigenlijk. Ook al omdat de conclusies in een sterk voorwaardelijke wijs werden verwoord. Op dit ogenblik zitten we inderdaad nog volop in de wereld van de hypotheses en veronderstellingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:35   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat ik omschreef is geschiedenis Jan, waar ook wetenschappelijke inzichten ( denk maar aan( kinder) psychologie en psychiatrie, medische wetenschap, enz zich ontwikkelden omdat er tijdens de verlichting een nieuwe macht ontstond van burgers met geld, de middenklasse.
Uw geloof veranderd de geschiedenis niet, God is met vakantie Jan en voor uw hemel hangt een bordje" reken op uw gezond verstand".
Als kleine gelovige beschouw ik "mijn" geloof is als de referentie. Wel heeft het geloof van de Kerk de wereld diepgaand veranderd. Denk maar aan de uitbouw van een groot netwerk van zorg- en onderwijsinstellingen. Nu nog steeds is men in Zwart-Afrika de Kerk dankbaar voor wat ze daar betekent. De Kerk drukt door haar menslievendheid daar net zo een stempel zoals bij ons.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:35   #56
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat geen enkele medische consensus over de oorzaak van homofilie, beste alice. U weet dat ook wel. En die ene studie die u hier op dit forum al eens bovenhaalde, illustreert dat eigenlijk. Ook al omdat de conclusies in een sterk voorwaardelijke wijs werden verwoord. Op dit ogenblik zitten we inderdaad nog volop in de wereld van de hypotheses en veronderstellingen.
'... de oorzaak van homofilie...'

In alle ernst, ... u bent niet ernstig.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:36   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
We hadden het over West Europa Jan en met een behoorlijke sociale zekerheid lopen uw Amerikaanse kerken ook snel leeg.
U toont nu dat u heel weinig afweet van wat er in de VS gebeurt. Het omgekeerde is zelfs: alleen al onder katholieken is er een merkbare stijging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:37   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
'... de oorzaak van homofilie...'

In alle ernst, ... u bent niet ernstig.
Leg eens uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:42   #59
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Leg eens uit.
Dat u dat zelf niet inziet...
Lees nu toch eens wat u schrijft. 'De oorzaak van homofilie'.
Is er volgens u ook een oorzaak voor 'heterofilie'?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 13:43   #60
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Dat dit soort vragen nog moeten worden gesteld in 2020 ...
En dan verbouwereerd zijn als er kritiek is op religie.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be