Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2020, 09:43   #41
Eddy Deconinck
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 juni 2019
Berichten: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar weet u niet dat er zoiets heeft bestaan als burgerdienst.
Ik zie die schijn toch niet.

Hij geeft enkel aan dat hij het verkeerd vindt, dat er een uitzondering werd toegestaan, bij het al dan niet vervullen van de legerdienst, om religieuze redenen. Volgens hem is dat geen goede reden, om een uitzondering te maken.

Ik kan hem daarin wel volgen.

Laatst gewijzigd door Eddy Deconinck : 10 mei 2020 om 09:45.
Eddy Deconinck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 09:51   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Deconinck Bekijk bericht
Dat mogen ze wel.

Je zou die uitzonderingen ook kunnen vertalen als een discriminatie. Moslima's mogen met hoofdbedekking op de pasfoto, anderen mogen dat niet. Bepaalde groepen hebben dus meer rechten, om religieuze redenen.
Pasfoto’s moeten herkenbaar zijn.
Dat is in elk geval herkenbaarder dan veel westerse vrouwen die om de haverklap een ander kapsel hebben.
Om dezelfde reden moet ik mijn baard laten staan als ik daarmee op mijn pasfoto sta.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 12:58   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Pasfoto’s moeten herkenbaar zijn.
Dat is in elk geval herkenbaarder dan veel westerse vrouwen die om de haverklap een ander kapsel hebben.
Om dezelfde reden moet ik mijn baard laten staan als ik daarmee op mijn pasfoto sta.
Op mijn volgende pasfoto heb ik dan een mondmasker aan. Mijn geloof in heilige corona legt mij dat op.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 13:22   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iemand die omwille van religieuze redenen geen legerdienst wenst te doen, moet dus gedwongen worden?
Simpel geschreven. De gevolgen zouden exact hetzelfde moeten zijn als voor een vergelijkbare, doch niet religieuze persoon die zijn legerdienst niet wil doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 13:23   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom eigenlijk? Moet een dokter gedwongen worden om euthanasie uit te voeren ook al is dat strijdig met zijn geweten?
Neen. De klant zoekt dan een andere leverancier, in dit geval een dokter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:26   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ingevoerd in 1963 dacht ik.
Zou dat toevallig iets te maken hebben met de islam?
Neen, wel met de opkomst van een voor de overheid aanvaardbare vorm van pacifistisch gedachtegoed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:27   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
En wel heel bewust. De insteek van deze discussie, met betrekking op uitzonderingen op regelgeving, is louter religie. De situatie in uw vraag is realiteit; enkel wordt dat gewetensbezwaar niet alleen door religie gevoed. En zoals gesteld, vind ik dat een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag op zich.
Het kan gerust wel door enkel en alleen religie gevoed worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de christadelphians en de mennonieten die principiële dienstweigeraars zijn en dat op basis van hun godsdienst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:28   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Een antwoord naast de kwestie; en wat goedkoop, afgaande op de antwoorden die ik al gaf. Uiteraard weet ik wat burgerdienst is. Uw antwoord dient in deze tot niets.
Als u weet dat er zoiets bestaan heeft als burgerdienst, waarom meent u dan dat het onaanvaardbaar is dat de overheid, omwille van religieuze motieven van haar burgers, de mogelijkheid biedt om geen legerdienst op te nemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:29   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Deconinck Bekijk bericht
Hij geeft enkel aan dat hij het verkeerd vindt, dat er een uitzondering werd toegestaan, bij het al dan niet vervullen van de legerdienst, om religieuze redenen. Volgens hem is dat geen goede reden, om een uitzondering te maken.

Ik kan hem daarin wel volgen.
En wat ik hier ook weer eens niet zie, zijn argumenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:31   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen. De klant zoekt dan een andere leverancier, in dit geval een dokter.
Dan zijn we er toch uit. Morele bezwaren (ook gebaseerd op religieuze motieven) kunnen binnen een wetgevend kader als bron voor uitzonderingen ingeschreven worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:37   #51
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het kan gerust wel door enkel en alleen religie gevoed worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de christadelphians en de mennonieten die principiële dienstweigeraars zijn en dat op basis van hun godsdienst.
Uiteraard kan een dokter, die geen euthanasie wil uitvoeren, dat louter doen op basis van religie. Evenzeer zijn er dokters die het er moeilijk mee kunnen hebben, op basis van redenen die niets met religie te maken hebben...

Aldus, de reden om niet tot euthanasie over te gaan kan zowel worden gevoed door religie, als door iets dat niets met religie te maken heeft.

Waar wil je eigenlijk heen met dit antwoord?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:39   #52
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u weet dat er zoiets bestaan heeft als burgerdienst, waarom meent u dan dat het onaanvaardbaar is dat de overheid, omwille van religieuze motieven van haar burgers, de mogelijkheid biedt om geen legerdienst op te nemen?
Omdat een seculiere samenleving net elke invloed (en terecht) van religie tracht te weren. Het is dus al te gek, dat een seculiere samenleving op haar regels een uitzondering zou toestaan, net omwille van motieven die worden gevoed, door datgene waar ze zich willen aan onttrekken.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:47   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Uiteraard kan een dokter, die geen euthanasie wil uitvoeren, dat louter doen op basis van religie. Evenzeer zijn er dokters die het er moeilijk mee kunnen hebben, op basis van redenen die niets met religie te maken hebben...

Aldus, de reden om niet tot euthanasie over te gaan kan zowel worden gevoed door religie, als door iets dat niets met religie te maken heeft.

Waar wil je eigenlijk heen met dit antwoord?
U zegt het antwoord nochtans zelf: de wet kan weldegelijk uitzonderingen op basis van religieuze motieven voorzien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:49   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Omdat een seculiere samenleving net elke invloed (en terecht) van religie tracht te weren. Het is dus al te gek, dat een seculiere samenleving op haar regels een uitzondering zou toestaan, net omwille van motieven die worden gevoed, door datgene waar ze zich willen aan onttrekken.
De omschrijving "seculiere maatschappij" is misleidend. Ook gelovigen maken immers deel uit van die samenleving.

U hebt het echter over secularisme dat als ideologie religie wil weren uit het maatschappelijk leven. Secularisme hoeft echter niet de staatsideologie te zijn. In heel veel landen is dat het geval.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 20:54   #55
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zegt het antwoord nochtans zelf: de wet kan weldegelijk uitzonderingen op basis van religieuze motieven voorzien.
Dat zeg ik helemaal niet toch. U leest (vermoed ik) heel selectief en kwaadwillig ...
Als een dokter geen euthanasie wil uitvoeren, dan 'kan' die weigering gevoed worden door euthanasie. Zoals die ook 'kan' gevoed worden door een andere reden. 'Kan', wordt hier toch (voor wie ernstig aan de discussie deelneemt) duidelijk gehanteerd als in 'is mogelijk' en niet als 'mag, is toegestaan' ...

Ik ben hier nog niet zo lang, maar ik heb intussen wel begrepen, dat buiten K&K, de fora bedoeld zijn om ernstig in discussie te gaan; en dat ben ik ook van plan.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 21:02   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Dat zeg ik helemaal niet toch. U leest (vermoed ik) heel selectief en kwaadwillig ...
Als een dokter geen euthanasie wil uitvoeren, dan 'kan' die weigering gevoed worden door euthanasie. Zoals die ook 'kan' gevoed worden door een andere reden. 'Kan', wordt hier toch (voor wie ernstig aan de discussie deelneemt) duidelijk gehanteerd als in 'is mogelijk' en niet als 'mag, is toegestaan' ...

Ik ben hier nog niet zo lang, maar ik heb intussen wel begrepen, dat buiten K&K, de fora bedoeld zijn om ernstig in discussie te gaan; en dat ben ik ook van plan.
Een ernstige discussie veronderstelt toch ook argumentatie. Als u stelt dat de wet geen uitzonderingen mag toelaten die gevoed zijn vanuit een religieuze gedachtegang, hoe komt u ertoe dan de huidige euthanasieregeling goed te keuren waarbij een dokter omwille van morele bezwaren een aanvraag tot euthanasie kan weigeren? Iedereen weet dat die uitzonderingsregeling er gekomen is om dat de CD&V alsnog (maar uiteindelijk tevergeefs) over de streep te trekken in het euthanasiedebat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 21:06   #57
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een ernstige discussie veronderstelt toch ook argumentatie. Als u stelt dat de wet geen uitzonderingen mag toelaten die gevoed zijn vanuit een religieuze gedachtegang, hoe komt u ertoe dan de huidige euthanasieregeling goed te keuren waarbij een dokter omwille van morele bezwaren een aanvraag tot euthanasie kan weigeren? Iedereen weet dat die uitzonderingsregeling er gekomen is om dat de CD&V alsnog (maar uiteindelijk tevergeefs) over de streep te trekken in het euthanasiedebat.
En waar precies zeg ik dat?
(zoal ik al zei, ... laten we het ernstig houden)
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 21:07   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, wel met de opkomst van een voor de overheid aanvaardbare vorm van pacifistisch gedachtegoed.
Waarom hebben ze dan een leger van beroepsmilitairen als dat de reden zou zijn?
Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat de legerdienst nog verplicht zou zijn.
Bij welk leger zouden de nieuwe belgen dan wel moeten dienen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 21:14   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan zijn we er toch uit. Morele bezwaren (ook gebaseerd op religieuze motieven) kunnen binnen een wetgevend kader als bron voor uitzonderingen ingeschreven worden.
Het is hetzelfde als een winkelhouder, restaurant uitbater of een verhuurder die de goederen, diensten of service niet wil verlenen een bepaalde klant of afnemer.

Er zou geen uitzondering moeten zijn.

Dan zijn morele bezwaren, ook op religieuze basis, gewoon geen uitzondering meer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 00:03   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
En waar precies zeg ik dat?
(zoal ik al zei, ... laten we het ernstig houden)
Daarom zie ik met veel nieuwsgierigheid uit naar uw argumentatie. Waarom wil u geen religieuze invloed op onze maatschappij? Waarom wilt u dat de stem van een deel van de burgers (want dat zijn gelovigen nu eenmaal ook) niet mag weerklinken? Blijkbaar moet de gelovige zwijgen, maar mag de burger met een andere levensbeschouwelijke achtergrond wel een maatschappelijke invloed trachten uit te oefenen. Waarom die twee maten en twee gewichten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be