Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2020, 19:33   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Toch niet noodzakelijk, of hoe bedoel je juist?
Je kan m.i. perfect afstand nemen van je geloof; en toch de band met je familie/vrienden (die bijvoorbeeld nog steeds de religie genegen zijn) onderhouden.

Let wel, er zijn natuurlijk uitzonderingen. En binnen de ene geloofsgemeenschap ten overstaan van de andere, komt het iets frequenter voor, dat dit soort beslissingen, nefaste gevolgen kunnen hebben. Doorgaans lees ik dat soort berichten over ex-moslims. Afstand nemen van islam, wordt niet altijd in dank afgenomen ...
Ik weet van getuigen van Jehova dat ze door hun familie verstoten werden.

Kijk ook eens naar Unorthodox.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 19:35   #22
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik weet van getuigen van Jehova dat ze door hun familie verstoten werden.

Kijk ook eens naar Unorthodox.
Ja, uiteraard.
Bestaat zeker ook.

Ik kan me niet in de plaats stellen natuurlijk van iemand in zo een situatie. Maar, (en dat klinkt misschien kort door de bocht) ... in hoeverre is zo een vriend/familielid dan oprecht waardevol voor jou als persoon, als ze je verstoten omwille van jouw overtuiging. Dan denk ik, dat net buiten die gemeenschap veel interessantere mensen zijn te vinden waar je evenzeer een vriendschap kan mee onderhouden.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 21:57   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dit lijkt me een gevalletje van catch-22. Is dit volgens jullie de juiste aanpak? Is decriminalisatie een antwoord op het probleem of zal het alleen maar groter worden als meer Mormonen beslissen toch over te gaan tot polygame huwelijken?
Als je het huwelijk niet langer ziet als een verbintenis tussen een man en een vrouw, is er eigenlijk niet echt een steekhoudende reden om het huwelijk nog te beperken tot een verbintenis tussen twee partners. Het huwelijk is blijkbaar slechts een contract tussen verschillende partijen. De vraag stelt zich dan ook wat nog de eigenheid van de huwelijksband.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2020, 22:02   #24
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je het huwelijk niet langer ziet als een verbintenis tussen een man en een vrouw, is er eigenlijk niet echt een steekhoudende reden om het huwelijk nog te beperken tot een verbintenis tussen twee partners. Het huwelijk is blijkbaar slechts een contract tussen verschillende partijen. De vraag stelt zich dan ook wat nog de eigenheid van de huwelijksband.
Terechte vraag. Me dunkt dat veel koppels gewoon trouwen omwille van het het wettelijke kader, de fiscaliteit, et cetera.
Een andere reden lijkt me gewoon niets meer of minder dan traditie. De ceremonie, het feest ... Al kan je perfect aan die dingen voldoen zonder te huwen.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 10:24   #25
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.609
Standaard

Vele mannen zijn polygaam, omdat ze "vreemd" gaan, een extra liefje hebben om hun saaie huwelijk wat op te fleuren.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 15:56   #26
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je het huwelijk niet langer ziet als een verbintenis tussen een man en een vrouw, is er eigenlijk niet echt een steekhoudende reden om het huwelijk nog te beperken tot een verbintenis tussen twee partners. Het huwelijk is blijkbaar slechts een contract tussen verschillende partijen. De vraag stelt zich dan ook wat nog de eigenheid van de huwelijksband.
Huwelijk tussen 2 partners Jan, het moet geen man of vrouw zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 16:25   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Huwelijk tussen 2 partners Jan, het moet geen man of vrouw zijn.
Waarom moet het huwelijk beperkt worden tot twee partners als men ervan uitgaat dat het huwelijk - naar ik hier al meerdere malen heb gelezen - slechts een contract is die eigenlijk niet veel anders is dan enig ander contract? Je kan immers ook een verkoopcontract tussen meerdere personen regelen. Als het huwelijk ontdaan wordt van zijn traditionele betekenis en draagwijdte, is er ook geen reden om het traditioneel aantal nog aan te houden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:25   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom moet het huwelijk beperkt worden tot twee partners als men ervan uitgaat dat het huwelijk - naar ik hier al meerdere malen heb gelezen - slechts een contract is die eigenlijk niet veel anders is dan enig ander contract? Je kan immers ook een verkoopcontract tussen meerdere personen regelen. Als het huwelijk ontdaan wordt van zijn traditionele betekenis en draagwijdte, is er ook geen reden om het traditioneel aantal nog aan te houden.
Dat is omdat als je in België een burgerlijk huwelijk sluit er daar allerlei juridische gevolgen voor zijn.

Een oplossing zou zijn om het ‘kerkelijk huwelijk’ los te koppelen van het burgerlijk. Dan kan je trouwen volgens welke religie het je best past.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:30   #29
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is omdat als je in België een burgerlijk huwelijk sluit er daar allerlei juridische gevolgen voor zijn.

Een oplossing zou zijn om het ‘kerkelijk huwelijk’ los te koppelen van het burgerlijk. Dan kan je trouwen volgens welke religie het je best past.
Staat dat op zich al niet los van elkaar?
Ik bedoel, mijn echtgenote en ik zijn enkel voor de wet getrouwd. Op welke manier, zou (indien wij die keuze hadden gemaakt), een kerkelijke huwelijk, op enige manier, juridisch een invloed hebben?
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:37   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Staat dat op zich al niet los van elkaar?
Ik bedoel, mijn echtgenote en ik zijn enkel voor de wet getrouwd. Op welke manier, zou (indien wij die keuze hadden gemaakt), een kerkelijke huwelijk, op enige manier, juridisch een invloed hebben?
Je kan in België enkel voor de Kerk trouwen als je Burgerlijk getrouwd bent, dus dat hangt juridisch samen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:38   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is omdat als je in België een burgerlijk huwelijk sluit er daar allerlei juridische gevolgen voor zijn.

Een oplossing zou zijn om het ‘kerkelijk huwelijk’ los te koppelen van het burgerlijk. Dan kan je trouwen volgens welke religie het je best past.
Dat is nu al hoor. je mag voor 17 verschillende religies trouwen. Maar zolang er geen wettelijk huwelijk is aangegaan, zijn die religieuze huwelijken evenveel waard als een rolletje gebruikt WC papier.

Het geeft vooral problemen als zo een "poly-gehuwde" de wettelijke "voordelen" gaat opeisen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 19 mei 2020 om 18:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:39   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is nu al hoor. je mag voor 17 verschillende religies trouwen. Maar zolang er geen wettelijk huwelijk is aangegaan, zijn die religieuze huwelijken evenveel waard als een rolletje gebruikt WC papier.
Ah, sinds wanneer is dat gewijzigd?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 18:41   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.561
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ah, sinds wanneer is dat gewijzigd?
Niet, je moet eerst wettelijk huwen voor je voor "de kerk" huwt. Anders heeft dat kerkelijk huwelijk geen waarde.

En natuurlijk, zolang je er geen heisa rond maakt , of niks voor eist, maakt het geen zak uit voor de samenleving.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:05   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is omdat als je in België een burgerlijk huwelijk sluit er daar allerlei juridische gevolgen voor zijn.
Ook nu bestaan er contracten tussen meerdere partijen met allerlei implicaties. Natuurlijk is het wel zo dat het hele huwelijksrecht zo'n enorme stapel is dat een aanpassing een enorm werk is. Los van dit praktisch element beschouw ik het verdedigen van het huwelijk tussen gelijkgeslachtelijke partners én tegelijkertijd het afwijzen van het uitbreiden tot meerdere partners niet echt logisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:06   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet, je moet eerst wettelijk huwen voor je voor "de kerk" huwt. Anders heeft dat kerkelijk huwelijk geen waarde.

En natuurlijk, zolang je er geen heisa rond maakt , of niks voor eist, maakt het geen zak uit voor de samenleving.
Dat is niet juist. Het kerkelijk huwelijk heeft naar kerkelijk inzicht volledige waarde los van iedere burgerlijke plicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:08   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook nu bestaan er contracten tussen meerdere partijen met allerlei implicaties. Natuurlijk is het wel zo dat het hele huwelijksrecht zo'n enorme stapel is dat een aanpassing een enorm werk is. Los van dit praktisch element beschouw ik het verdedigen van het huwelijk tussen gelijkgeslachtelijke partners én tegelijkertijd het afwijzen van het uitbreiden tot meerdere partners niet echt logisch.
Maar een vraag Jan. Is het niet best dat dat kerkelijk huwelijk losgekoppeld wordt van het burgerlijk. Daar is nu toch geen enkele noodzaak meer toe?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:08   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je kan in België enkel voor de Kerk trouwen als je Burgerlijk getrouwd bent, dus dat hangt juridisch samen.
Dat is een verplichting die door Napoleon werd ingevoerd en nog steeds in België van toepassing is. In andere landen (bijvoorbeeld Italië, Griekenland, het VK...) kan men gerust alleen kerkelijk huwelijk. Daar heeft dat een juridische implicaties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:09   #38
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook nu bestaan er contracten tussen meerdere partijen met allerlei implicaties. Natuurlijk is het wel zo dat het hele huwelijksrecht zo'n enorme stapel is dat een aanpassing een enorm werk is. Los van dit praktisch element beschouw ik het verdedigen van het huwelijk tussen gelijkgeslachtelijke partners én tegelijkertijd het afwijzen van het uitbreiden tot meerdere partners niet echt logisch.
"Logischer" dan een huwelijk tussen een 60+ en een kind van 14 jaar natuurlijk...
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:09   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar een vraag Jan. Is het niet best dat dat kerkelijk huwelijk losgekoppeld wordt van het burgerlijk. Daar is nu toch geen enkele noodzaak meer toe?
Ja, daar heb ik al meermaals voor gepleit. Voor de tijd van Napoleon bestond het niet. Nu is de volgende vraag hoe men dan juridische implicaties aan het religieus huwelijk wil verbinden of niet. In Italië houdt een huwelijk voor de Kerk ook een juridische band in volgens het Italiaans staatsrecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 19:10   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
"Logischer" dan een huwelijk tussen een 60+ en een kind van 14 jaar natuurlijk...
Ik heb hier eerlijk gezegd niemand voor zoiets horen pleiten. U wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be