Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2014, 13:28   #21
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De berichtgeving in de "Westerse media" lijkt me toch net een tikkeltje objectiever dan de berichtgeving in de Russische media.
As if. Da's gewoon lachwekkend. De EU-pers is even grote propaganda als de Russische. En weet je wat ... eigenlijk doet dat er zelfs niet toe. Je moet sowieso keihard tussen de lijnen lezen om door te krijgen hoe het werkelijk zit, of dat nu om de EU-pers gaat of om de Russische.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Om maar één voorbeeld te geven, de Russische zenders ontkennen nog altijd dat het Russische leger de Krim bezet.
De Russische media benadrukken vooral dat Rusland een akkoord heeft met Ukraïne om een paar duizenden troepen te stationeren in de Krim. Ik heb daar nog geen woord over gezien in de EU-pers.

En waarom zou Rusland zichzelf in het been schieten door van 'bezetting' te spreken?

Laatst gewijzigd door Troubadour : 9 maart 2014 om 13:44.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 14:03   #22
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
As if. Da's gewoon lachwekkend. De EU-pers is even grote propaganda als de Russische. En weet je wat ... eigenlijk doet dat er zelfs niet toe. Je moet sowieso keihard tussen de lijnen lezen om door te krijgen hoe het werkelijk zit, of dat nu om de EU-pers gaat of om de Russische.
Vergelijk eens de berichtgeving over Westerse militaire interventies in de Westerse media en de berichtgeving over Russische militaire interventies in de Russische media. Als je écht geen verschillen merkt dan wil je het gewoon niet zien...

Citaat:
De Russische media benadrukken vooral dat Rusland een akkoord heeft met Ukraïne om een paar duizenden troepen te stationeren in de Krim. Ik heb daar nog geen woord over gezien in de EU-pers.
Dat zou me héél sterk verwonderen. Zowat elk medium dat over deze crisis bericht heeft dat vermeld.

En de Russische media doen meer dan benadrukken dat ze een akkoord hebben met Oekraïne, de Russische media ontkennen dat hun troepen Oekraïense militaire basissen omsingelen ondanks het feit dat de troepen die de basissen omsingelen wel degelijk Russische uniformen dragen en zich verplaatsen in Russische militaire voertuigen (waarvan vele met militaire kentekenplaten uit de Kaukasus).

Als pakweg de Amerikaanse of de Franse president zoiets zou proberen en vervolgens, net als Poetin, beweren dat het om "plaatselijke zelfverdedigingsgroepen" gaat, dan zouden de "Westerse media" dat fabeltje binnen de 24 uur doorprikken en de president in kwestie tot aftreden dwingen. Dus neen, "onze media" zijn niet "even grote propaganda" als de Russische...

Je gaat mij nooit horen beweren dat onze media volmaakt zijn, maar ze zijn alleszins beter én vrijer dan de Russische media.
Citaat:
En waarom zou Rusland zichzelf in het been schieten door van 'bezetting' te spreken?
Waarmee je toegeeft dat een vrije pers in Rusland niet bestaat...

Laatst gewijzigd door Geert C : 9 maart 2014 om 14:10.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 16:29   #23
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarmee je toegeeft dat een vrije pers in Rusland niet bestaat...
Oh for the love of God ... leer lezen! Ik scheef nergens dat Rusland vrije pers kent.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 18:48   #24
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Oh for the love of God ... leer lezen! Ik scheef nergens dat Rusland vrije pers kent.
Dat is helaas weer de typische simplistische houding van sommige 'criticasters' hier. Als we kritiek hebben op de 'houding' van de westerse media, dan zouden we automatisch de Russische media willen voortrekken. Dat is natuurlijk totaal het geval niet ! Zelf probeer ik een kritische houding aan te nemen tegen de persberichten van alle 'partijen'. En dat wil ook zeggen dat ik weiger in de pas te lopen van onze eigen media, die zelf beweert 'objectief' te zijn. En ik sta ook kritische tegenover de onderhuidse strategieën waarvan de Europese instellingen misbruik maken om de westerse media en opinie te beïnvloeden. Maar evengoed besef ik de manipulatie van Russische media door een machtspotentaat en egotripper als Poetin en zijn vazallen.

Maar hopelijk maken we er hier geen 'for or against' verhaal van. Zulke simplistische dichotomie kunnen we hier missen als kiespijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 18:55   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Oekraïne sluit Russisch TV station. Het meest bekeken TV station van het land. Geen probleem voor de westerse 'democraten'. Hun stilzwijgen spreekt boekdelen. Het niveau van bedrog en cynisme in de media is alarmerend hoog (En nee dat is niet 'toevallig', wat een naïviteit dit te denken). De vrije pers is een illusie. Zelfs in Latijns America is de pers op dit moment vrijer dan in Europa. En Rusland zal niet veel andere zijn dan Europa vermoed ik. Behalve dan dat ze niet zo doen alsof ze een baken van verlichting zouden zijn. doen alsof ze moreel superieur zijn. Dat lijkt bijna een typisch westerse trek op dit moment in de geschiedenis. Te veel macht brengt zo'n zaken teweeg bij de mens.

Zegt men niet "Hoogmoed komt voor de val"?
Wordt over dit belangrijke feit bericht in de jodenpers? Wanneer gebeurde de afsluiting van dat TV station?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 20:12   #26
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Oh for the love of God ... leer lezen! Ik scheef nergens dat Rusland vrije pers kent.
En het belangrijkste negeer je. Wat een verrassing.

Je zegt dat "onze" pers even grote propaganda is als de Russische pers, dat betekent dat volgens u "onze" pers even vrij of onvrij is als de Russische. Je geeft zelf aan dat Rusland geen vrije pers kent, dus je gelooft blijkbaar dat onze pers even weinig vrijheid bezit als de Russische. Welnu, de kans dat "onze" pers zou meegaan in gelijkaardige fabels over "zelfverdedigingsgroepen" (terwijl het kleinste kind kan zien dat het om het leger gaat) is nul komma nul. "Onze" pers bezit de vrijheid om zo'n overduidelijke leugens van de regering te doorprikken, de Russische pers niet.

Gelukkig kan je op één klein deeltje van mijn bericht focussen en de rest negeren, zo moet je niet toegeven hoe belachelijk je bewering was.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
En dat wil ook zeggen dat ik weiger in de pas te lopen van onze eigen media, die zelf beweert 'objectief' te zijn.
Ik zeg niet dat "onze" media objectief zijn, maar wel dat ze in deze kwestie duidelijk objectiever zijn dan de Russische media.

Laatst gewijzigd door Geert C : 9 maart 2014 om 20:16.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 20:27   #27
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wanneer gebeurde de afsluiting van dat TV station?
Dat wil ik ook wel eens weten. Dat de nieuwe premier van de Krim een Oekraïense zender heeft laten blokkeren wist ik, maar dat de nieuwe Oekraïense regering een Russische zender heeft gesloten had ik nog niet gelezen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 20:28   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Oekraïne sluit Russisch TV station. Het meest bekeken TV station van het land.
Ja?

Waar hebt u dat ergens gelezen?

Welke zender trouwens?

http://en.wikipedia.org/wiki/Television_in_Ukraine
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 05:13   #29
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Een stoer anti-Rusland opiniestuk van Mevr. Condoleezza Rice in de Washington Post, op naar de oorlog...

http://www.washingtonpost.com/opinio...22c_story.html
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 10 maart 2014 om 05:14.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 05:21   #30
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Meer nieuws over de informatieoorlog:

Kyiv Post - The Holmes Report: Ukrainian PR executives create crisis media center to combat Russian propaganda
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 10:01   #31
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

zonbron, je kan zoveel proberen draaien als je wilt, de oorzaak van deze situatie is enkel en alleen de illegale Russische anschluss van de Krim.
De Krim is Oekraïens grondgebied. Het is niet omdat een bepaald deel van een land vol Russen loopt dat het dan ook Rusland is.

Daarna kan men proberen diplomatieke oplossingen te zoeken en hopelijk vinden, anderen zullen eerder sneller militair willen tussenkomen of in ieder geval Oekraïne steunen in haar terechte eigen beslissing om al dan niet in te grijpen.

Maar Rusland moet er terug uit, dat is zonder enige mogelijke discussie the bottom line.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 13:01   #32
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Moskou: pro-Rusland activisten worden aangevallen in Oost-Oekraine

RT - Moscow denounces gun attack on pro-Russian activists in Eastern Ukraine
10 maart 2014
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 13:07   #33
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Revolution of Dignity

documentaire van ICTV over de gebeurtenissen op Maidan, een aanrader.

Citaat:
On March 8, ICTV released on YouTube its 46-minute documentary called "Revolution of Dignity" with English-lange subtitles. It features dramatic footage and numerous interviews about the EuroMaidan Revolution that began on Nov. 21, toppled President Viktor Yanukovych on Feb. 21 and led to the Russian invasion of Crimean on Feb. 27.

"This film is the first attempt to analyze the events of the past three months, which taking place in Ukraine. Famous people who are unrelated to politics, tell about the events in the country," ICTV said on YouTube.

The documentary weaves together interviews with numerous artists, singers and writers, including Oksana Zabuzhko, Oleksandr Sidorenko, Andrey Kurkov and Nina Matviyenko. The physician, Dr. Olha Bohomolets, also has a leading role.

Laatst gewijzigd door parcifal : 10 maart 2014 om 13:09.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 13:29   #34
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Revolution of Dignity

documentaire van ICTV over de gebeurtenissen op Maidan, een aanrader.
Famous people unrelated to politics...

Maar goed, een 45-tal minuutjes... ik zal het straks wel eens bekijken. Dank U.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:09   #35
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En het belangrijkste negeer je. Wat een verrassing.

Je zegt dat "onze" pers even grote propaganda is als de Russische pers, dat betekent dat volgens u "onze" pers even vrij of onvrij is als de Russische. Je geeft zelf aan dat Rusland geen vrije pers kent, dus je gelooft blijkbaar dat onze pers even weinig vrijheid bezit als de Russische. Welnu, de kans dat "onze" pers zou meegaan in gelijkaardige fabels over "zelfverdedigingsgroepen" (terwijl het kleinste kind kan zien dat het om het leger gaat) is nul komma nul. "Onze" pers bezit de vrijheid om zo'n overduidelijke leugens van de regering te doorprikken, de Russische pers niet.

Gelukkig kan je op één klein deeltje van mijn bericht focussen en de rest negeren, zo moet je niet toegeven hoe belachelijk je bewering was.

Ik zeg niet dat "onze" media objectief zijn, maar wel dat ze in deze kwestie duidelijk objectiever zijn dan de Russische media.
Wat jij niet begrijpt is dat het geen verschil maakt welke van de twee het 'eerlijkst' en het 'objectiefst' is en dat het daarom zelfs niet boeit om daar discussie over te voeren. Dat was het punt, niet wat er nu wel of niet over de Krim gezegd wordt en door wie. Je moet alles met even veel bakken zout nemen, niet 'de Europese iets minder dan de Russische', da's idioot en vooringenomen. Maar hey, als jij jezelf wilt wijsmaken dat de Europese pers zoveel toffer is, be my guest.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:20   #36
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is helaas weer de typische simplistische houding van sommige 'criticasters' hier. Als we kritiek hebben op de 'houding' van de westerse media, dan zouden we automatisch de Russische media willen voortrekken. Dat is natuurlijk totaal het geval niet ! Zelf probeer ik een kritische houding aan te nemen tegen de persberichten van alle 'partijen'. En dat wil ook zeggen dat ik weiger in de pas te lopen van onze eigen media, die zelf beweert 'objectief' te zijn. En ik sta ook kritische tegenover de onderhuidse strategieën waarvan de Europese instellingen misbruik maken om de westerse media en opinie te beïnvloeden. Maar evengoed besef ik de manipulatie van Russische media door een machtspotentaat en egotripper als Poetin en zijn vazallen.

Maar hopelijk maken we er hier geen 'for or against' verhaal van. Zulke simplistische dichotomie kunnen we hier missen als kiespijn.
Yup, zo zit het. Helaas zijn er hier een paar mensen die er moedwillig een zwart/wit-verhaal van willen maken en dan worden grijstinten niet geapprecieerd. Valt ook meteen op wanneer zonbron jouw bericht de hemel in prijst en het mijne keihard aanvalt, terwijl we eigenlijk hetzelfde zeggen. Zijn eigen manier van propaganda voeren. Best lachwekkend eigenlijk.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:23   #37
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
zonbron, je kan zoveel proberen draaien als je wilt, de oorzaak van deze situatie is enkel en alleen de illegale Russische anschluss van de Krim.
De Krim is Oekraïens grondgebied. Het is niet omdat een bepaald deel van een land vol Russen loopt dat het dan ook Rusland is.

Daarna kan men proberen diplomatieke oplossingen te zoeken en hopelijk vinden, anderen zullen eerder sneller militair willen tussenkomen of in ieder geval Oekraïne steunen in haar terechte eigen beslissing om al dan niet in te grijpen.

Maar Rusland moet er terug uit, dat is zonder enige mogelijke discussie the bottom line.
Je beseft toch dat de Krim niet zomaar een apart statuut heeft binnen Oekraïne?

Laatst gewijzigd door Troubadour : 10 maart 2014 om 14:24.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:26   #38
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Je beseft toch dat de Krim niet zomaar een apart statuut heeft binnen Oekraïne?
Ze hadden natuurlijk een hoge graad van politieke autonomie en speciale bescherming van de tartaar-minderheid.

Maar het was en is Oekraiens territorium, hoezeer je dat ook probeert te ontkennen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:42   #39
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ze hadden natuurlijk een hoge graad van politieke autonomie en speciale bescherming van de tartaar-minderheid.

Maar het was en is Oekraiens territorium, hoezeer je dat ook probeert te ontkennen.
De Krim is Russisch sinds 1783.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2014, 14:48   #40
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Krim is Russisch sinds 1783.
Was.
En was Tataars sinds 1441, maar het was en is in de eerste plaats Oekraiens territorium.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be