Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2018, 09:56   #61
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je beschrijft alweer een situatie waarin het niet nodig is rechts in te voegen, en er dus technisch en wettelijk geen sprake is van middenvakrijden.
Ik ken geen andere situatie in Vlaanderen. Aangezien ik in de weekends en snachts niet de baan op ga (ik rij niet voor mijn plezier) zou ik niet weten hoe een "lege autobaan" er uit ziet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 09:57   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus jij vindt dat ik tussen iedere camion in moet gaan kruipen, vertragen tot 80, wachten tot de johns langs zijn, om dan terug in te halen, er terug tussen te kruipen....
Daar gaat het niet over, jij hebt het steeds over de uitzonderingen op de regel waar van middenvakplakken geen sprake is. Hardhorig?

Citaat:
Alweer: go fuck yourself, dat doe ik niet. Levensgevaarlijk al die maneuvers en compleet nutteloos
Je volgt de regels daarmee immers op, waarom die domme uitpraken?

Citaat:
Op de E314 rijden tijdens de spits de wagens reeds links en de camions rechts. Daar is geen sprake meer van "rechts houden".
Spitsverkeer, en alweer een veel voorkomende uitzondering die de regel bevestigt. De verkeersregels en zijn uitzonderingen zijn hier een paar keer gepost en geplakt uit de wegcode. Jij haalt hier steeds maar opnieuw de uitzonderingen aan. Dus je volgt de regels op. Dus waarom maak jij je nu druk?

Moet ik ze nog eens plakken uit de wegcode ? Zie post 2!

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:01   #63
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
van Mechelen naar Antwerpen, snelweg compleet vernieuwd, niks spoorvorming ... zaterdag om 1u30 s nachts denk een tiental auto's rechts gepasseerd ... ik was de enige op t rechterrijvak.
Zware overtreding rechts inhalen en tevens ook bijzonder gevaarlijk!
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:06   #64
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zware overtreding rechts inhalen en tevens ook bijzonder gevaarlijk!
ik zal wat elke keer twee baanvakken naar links gaan en daarna weer twee baanvakken invoegen zeker ?
dat is toch niet nodig en veel te omslachtig volgens die middenvakrijders?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:08   #65
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Geef mij maar het amerikaans systeem.
Niks rechts houden. Rij waar ge wilt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:10   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ken geen andere situatie in Vlaanderen. Aangezien ik in de weekends en snachts niet de baan op ga (ik rij niet voor mijn plezier) zou ik niet weten hoe een "lege autobaan" er uit ziet.
Maar je kunt je dus wel voorstellen hoe een redelijk rustige snelweg er wel uit ziet. En zelfs een redelijk drukke snelweg kan enorm lege gaten opleveren als regelmatig een links- en middenplakker een tijdje langseen blijven rijden aan 110 kmh. Ze rijden immers de heilige 120 kmh op hun heilige kilometrique.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:14   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar je kunt je dus wel voorstellen hoe een redelijk rustige snelweg er wel uit ziet. En zelfs een redelijk drukke snelweg kan enorm lege gaten opleveren als regelmatig een links- en middenplakker een tijdje langseen blijven rijden aan 110 kmh. Ze rijden immers de heilige 120 kmh op hun heilige kilometrique.
So, dan ga je er langs links voorbij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:14   #68
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zal wat elke keer twee baanvakken naar links gaan en daarna weer twee baanvakken invoegen zeker ?
dat is toch niet nodig en veel te omslachtig volgens die middenvakrijders?
Feit is dat u hiermee zware overtredingen begaat en gevaarlijke situaties veroorzaakt. Die middenvakrijders staan daar los van.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:15   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Geef mij maar het amerikaans systeem.
Niks rechts houden. Rij waar ge wilt.
Dat heb je horen waaien aan den toog?

Dat is enkel maar in een paar US-staten in bepaalde mate niet zo erg (maar wel strafbaar). Nikske Amerikaans systeem. Helemaal nikske.
Citaat:
https://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane

Keep your lane (KYL) principes beogen dat de weggebruiker (vooral gemotoriseerd verkeer) op de 'eigen' rijstrook of rijbaan blijft. Het idee daarachter is dat weefbewegingen naar links of rechts remacties kunnen veroorzaken. Dit kan leiden tot schokgolven en daarmee tot (verergering van de) filevorming.

Twee bekende voorbeelden van eenvoudige keep your lane principes in Nederland zijn de doorgetrokken strepen op de hoofdrijbaan van de snelweg ter hoogte van een toerit en de borden met de tekst Gehele invoegstrook gebruiken.

De term 'keep your lane' wordt in Engelstalige landen niet gebruikt, de term lijkt in Nederland bedacht te zijn.

Inhoud
1 Kenmerken
2 Nederland
3 Australië
4 Verenigde Staten
5 Referenties

Kenmerken

Bij keep your lane blijft verkeer zoveel mogelijk in de eigen rijstrook rijden op eigen snelheid. In de praktijk vermindert dit de hoeveelheid zijwaartse bewegingen echter niet, omdat keep your lane in de praktijk vaak uitdraait op excessief onnodig links rijden, waardoor er veel links en rechts ingehaald wordt en er meer turbulentie ontstaat en de doorstroming verslechterd. Keep your lane werkt daarom niet op snelwegen met 2x2 rijstroken.

Nederland

Over het algemeen wordt bevestigd dat keep your lane een negatief effect heeft op snelwegen met 2 rijstroken per richting (2x2 rijstroken). Dit komt omdat keep your lane in de praktijk uitdraait op onnodig links rijden en extreme pelotonvorming. Sinds 2000 is de hoeveelheid rijbanen met 3 of meer rijstroken gestegen naar 866 kilometer in 2013, maar bestaat het grootste deel van het snelwegennet nog steeds uit rijbanen met 2 rijstroken per richting, namelijk 4.292 kilometer rijbaan. Daarom wordt voorlopig afgezien van de invoering van keep your lane.[1]

Australië

In Australië was tot in de jaren '80 een principe van keep your lane. De ervaringen waren echter negatief, met veel zigzaggend verkeer en links inhalend verkeer (in Australië rijdt men links). Sinds 1998 geldt de regel dat men links moet houden behalve tijdens inhalen (dat in Australië rechts gebeurt). De doorstroming van het verkeer verbeterde na het invoeren van deze regel.

Verenigde Staten

Anders dan vaak gedacht wordt geldt in de Verenigde Staten geen algemeen keep your lane principe. In de meeste staten geldt "keep right unless to pass", waarbij verkeer dus net als in Nederland rechts dient te houden. In de praktijk is er sprake van "left lane hoggers", voertuigen die met een lagere snelheid dan het overige verkeer links rijden. Dit is niet hetzelfde als "keep your lane", maar komt in de praktijk vooral neer op onnodig links rijden. Op brede snelwegen mogen vrachtwagens doorgaans niet op de linker rijstroken rijden, maar rijdt veel vrachtverkeer op de tweede rijstrook van rechts gezien, vanwege de hoge afritdichtheid in stedelijke gebieden, zodat conflicten met invoegend verkeer vermeden worden. Dit geldt vooral op snelwegen met 4 tot 7 rijstroken per richting.

Een verschil met Europa is dat de maximumsnelheden voor vrachtverkeer hoger liggen, zodat zeker in stedelijke gebieden het gebruikelijk is dat vrachtwagens personenauto's inhalen met 100 tot 110 km/h. In sommige staten mogen vrachtwagens 75 mph (120 kilometer per uur) rijden.

Referenties
Kamerbrief over de Keep-Your-Lane-systematiek | rijksoverheid.nl

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:16   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
U hebt een typische middenvakrijdersmentaliteit. U hamert er op dat 120 de maximum snelheid is maar u vergeet dat er ook een verplichting bestaat om steeds naar rechts te gaan indien mogelijk.
De vraag is wanneer dat wenselijk is.
Aan 120 op het middenrijvak is de kans groot dat als u naar rechts gaat uw plaats ingenomen wordt door uw achterliggers.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:18   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De vraag is wanneer dat wenselijk is.
Aan 120 op het middenrijvak is de kans groot dat als u naar rechts gaat uw plaats ingenomen wordt door uw achterliggers.
Dan kun je ook niet naar rechts. Alweer een uitzondering die de regel bevestigt.
Lees post 2.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:22   #72
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat heb je horen waaien aan den toog?

Dat is enkel maar in een paar US-staten in bepaalde mate niet zo erg (maar wel strafbaar). Nikske Amerikaans systeem. Helemaal nikske.
Ik heb bijzonder veel in de VS gereden, en ik heb daar steeds in staten met keep your lane regelmentering gereden.

De diamond lane was daar zelfs uiterst links. Vrachtwagens reden daar overal (maar die mogen daar ook vaak 120 km/h).

Inhalen mocht zowel van links of rechts.

Het was daar veel rustiger rijden als hier. Overigens worden bmw/audi johns die flikkeren met hun lichten om door te gaan om dan weer 150 te knallen daar niet getolereerd. Veel van de forummers die in deze draad hun gal spuwen over "middenstrookhangers" zouden in de VS in de county jail belanden voor een paar nachten met dat gedrag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:25   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb bijzonder veel in de VS gereden, en ik heb daar steeds in staten met keep your lane regelmentering gereden.
Dan citeer me eens de US verkeersregels waar het "keep your lane" ongeveer uitgelegd wordt. Ik ben geduldig.

Een hint in welke US-staten keep right benadrukt wordt:
http://www.mit.edu/~jfc/right.html In 50 + 1 US-staten. tiens dat zijn ze allemaal.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:29   #74
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dan citeer me eens de US verkeersregels waar het "keep your lane" ongeveer uitgelegd wordt. Ik ben geduldig.

Een hint in welke US-staten keep right benadrukt wordt:
http://www.mit.edu/~jfc/right.html
"Slower traffic" moet rechts houden. Als je de snelheidslimiet rijdt, rij je waar je wilt in de praktijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:31   #75
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Feit is dat u hiermee zware overtredingen begaat en gevaarlijke situaties veroorzaakt. Die middenvakrijders staan daar los van.
exact mijn punt voor alle middenvakrijders.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:32   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"Slower traffic" moet rechts houden. Als je de snelheidslimiet rijdt, rij je waar je wilt in de praktijk.
Nope. Heeft helemaal niets met de snelheidslimiet te maken. Je dwaalt.

Bovendien zijn er tolerantiemarges op de snelheidslimiet, en bovendien zijn daar ook voertuigen die sneller mogen rijden dan de snelheidslimiet zoals in elk land. Je lijkt wel geobsedeerd door die snelheidslimiet.

Maar ook dat is weer off topic.

Waarover het gaat staat in post 2. ²²²²²²²²²².....

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:35   #77
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope.
Yep. In de praktijk is er in geheel de VS een keep your lane systeem.

Ik heb meermaals een roadtrip gedaan door de VS. Je kan wel allerhande internet teksten opzoeken en eventuele regels (die niet worden afgedwongen nota bene) maar keep your lane is daar standaard. Het wordt gedoogd door de politie en de amerikanen rijden al decennia zo.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:36   #78
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope. Heeft helemaal niets met de snelheidslimiet te maken. Je dwaalt.

Bovendien zijn er tolerantiemarges op de snelheidslimiet, en bovendien zijn daar ook voertuigen die sneller mogen rijden dan de snelheidslimiet zoals in elk land. Je lijkt wel geobsedeerd door die snelheidslimiet.
Ja, het is bekend, dat jij graag sneller als de snelheidslimiet wenst te gaan en dat mensen die 120 rijden op het middenvak u daar in storen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:51   #79
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb bijzonder veel in de VS gereden, en ik heb daar steeds in staten met keep your lane regelmentering gereden.

De diamond lane was daar zelfs uiterst links. Vrachtwagens reden daar overal (maar die mogen daar ook vaak 120 km/h).

Inhalen mocht zowel van links of rechts.

Het was daar veel rustiger rijden als hier. Overigens worden bmw/audi johns die flikkeren met hun lichten om door te gaan om dan weer 150 te knallen daar niet getolereerd. Veel van de forummers die in deze draad hun gal spuwen over "middenstrookhangers" zouden in de VS in de county jail belanden voor een paar nachten met dat gedrag.
Voer dat dan hier ook in maar probeer niet van twee walletjes te eten.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2018, 10:52   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Yep. In de praktijk is er in geheel de VS een keep your lane systeem.

Ik heb meermaals een roadtrip gedaan door de VS. Je kan wel allerhande internet teksten opzoeken en eventuele regels (die niet worden afgedwongen nota bene) maar keep your lane is daar standaard. Het wordt gedoogd door de politie en de amerikanen rijden al decennia zo.
Nope is er niet. Wetgeving pls.

En de Amerikanen overschrijden al decennia de snelheidslimiet blablabla.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2018 om 10:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be